Myom/hysterektomi/anmäla vården

Return_to_the_moon

Trådstartare
Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte kunnat bli gravid fast partners har/fick barn med andra. Sökte vård för smärtor och svälld mage för 2 år sedan då jag tänkte att det kanske var en tumör, men varken vid palpation och ultraljud upptäckte de något. Nu gick jag tillbaka till vårdcentralen då min mage spänner, jag har ont mm. De skickade mig till skiktröntgen och fann en förstorad livmoder som fyller hela nedre buken. Bokade själv tid hos gynekolog som gjorde ul på magen samt vaginalt och fann ett enormt myom (benign tumör) 15*16*10cm på ca 2kg som fyller ut hela nedre buken och verkar ha växt fast i bäckenväggen. Jag är motsvarande gravid i v.22 :crazy:. Gynekologen kunde också lätt känna den vid palpation. Hen var väldigt förvånad att ingen upptäckt denna tidigare. De tog även cellprov för 1 år sedan och då har barnmorksan slarvat och inte palperat livmodern.

Jag blev skickad till en dietist för de tänkte att det är gaser jag har problem med fast jag sa att jag konstant är uppsvälld (för ca 1mån sedan). Hen som gjorde ul för två år sen trodde mina smärtor kom från fettet på magen som hen sa kan göra ont när det växer O_o.
Jag tänkte börja med diet för att bli av med "fettet" på magen då inga kläder passar mig längre. Har haft sånt komplex över magen och nu efter alla år har det visat sig att det var en tumör :(.

Eftersom den är enorm (som en mindre melon), så går livmodern inte att rädda och den måste opereras ut på det mest invasiva sättet med snitt :grin:. Har inte fått operationstid än men vill ha ut den nu! Har ont och är orolig att den ska skada njurarna, tarm eller andra inre organ när den växer då den växer fort.

Jag har läst att myom är väldigt vanligt så undrar om någon av er har erfarenheter av myom (främst större), hysterectomi och om någon anmält vården och hur allt gick?
 
Men Gud vad jobbigt! Så ledsen för din skull. :heart Jag har själv opererat bort myom, men det var litet och togs vaginalt så kan tyvärr inte bidraga så mycket till dina frågor.

Men mitt upptäcktes vid tillfälligheter, jag skulle sätta in spiral och då pga jag inte haft barn ville läkaren jag skulle göra det hos en gynekolog. Där tog dom UL på rutin innan isättningen och då upptäcktes myomet. De besvär jag haft av det var mest starka smärtor ifm mens, och kraftiga blödningar. Så det är nog rätt vanligt att det inte upptäcks, magsmärtor hos kvinnor avfärdas ofta hos vården tyvärr.

Tycker absolut du ska försöka anmäla, om du orkar.
 
Jag har länge lidit av svåra menssmärtor, varit och pratat med gyn, gjort UL mm mm. Men myomen upptäcktes först när min dotter förlöstes med kejsarsnitt.

De togs då bort i samband med KS. Efter det har mina smärtor i princip försvunnit.

Måste ju säga att det är ju urdåligt att de kunnat missa ditt, med tanke på storleken

Hoppas du får hjälp snabbt
 
Haft ett myom i ts storlek och fick även opera bort livmodern. Det var fantastiskt att slippa alla besvär som jag haft.

Jag sökte aldrig för besvär utan myomet upptäcktes när jag var hos gyn för annat problem. Så ingen anmälan för mig. Tycker att du borde anmäla.
 
Har gjort hysterectomi av andra anledningar och är väldigt glad att det gjordes. Jag var sjukad först 2 veckor men efter 1.5 vecka eller nåt åkte jag in pga det smärtade en del (kunde fortfarande knappt gå ordentligt) och det visade sig vara.. hm.. tror det var någon mindre blödning eller nåt som stannat av själv så typ ett blåmärke då kanske, minns inte riktigt. Tydligen händer det emellanåt att vissa har det lite bökigare än andra så det lät inte som att det var något konstigt. Fick i alla fall 2 veckor till. När jag gick tillbaka till jobbet var jag trycköm så tighta byxor var hopplöst men annars inga konstigheter.

Nu hade jag 2 barn då redan och var inne på sterilisering innan så det var ingen direkt sorg att förlora funktionen. Mest bara helt fantastiskt att slippa både mens, kondomer (hormonella funkade såklart inte på mig) och problem. Det är väl det där med möjlighet att få barn folk verkar ha det jobbigast med vad jag förstår. Vet inte om det finns något barnsug hos dig i dagsläget men vad jag förstår får man ju en del stöd i samband med sådana ingrepp, åtminstone här och om sterilisering inte var önskvärt egentligen.

Anmäla är nog vettigt. Sånt där bör ju utredas. Har du sjukvårdsförsäkring kan du ha en del slantar att hämta där med. Jag är tydligen 10% invalid utan livmoder enligt mitt bolag så det blev en liten hacka.

Hoppas att det går bra och du snart får tid!
 
Jag har ett myom på utsidan av livmodern ganska nära tappen. Minns inte när den upptäcktes men den är ca 5*6cm och verkar inte växa. Tydligen svår att ta bort utan att riskera livmodern så är kvar tills vidare. Upptäcktes typ 2013.
 
Jag hade inte myom, men två cystor på äggstock. Vid op vägde den ena 9,5 kg och den andra drygt 0,5 kg. Den stora i storlek som en ihoptryckt fotboll typ…

Sökte vård flertalet gånger, hänvisades till dietist pga fetma. Upptäcktes sedan vid ultraljud då jag låg inlagd pga njurbäckeninflammation. Orkade inte anmäla, dels pga att jag samtidigt hade utmattningssyndrom och var sjukskriven efter en hjärnskakning. Hade helt enkelt inte orken att anmäla! Sen var vården fantastisk när det väl upptäcktes vilket också gjorde sitt till att jag inte orkade bråka.

Vid op så öppnade de buken horisontellt, ifrån bröstbenet och ner till blygdbenet ungefär. De fick plocka bort äggstockar och äggledare på ena sida. Var sjukskriven ett par veckor och fick sen börja röra på mig mer. Vet att jag inte fick rida på 6 månader och att det nog var någon månad som jag inte fick lyfta något nämnvärt.

Den värsta tiden för mig var innan det upptäcktes, alla frågor om jag var gravid samt mina försök till hetsbantning. Såhär i efterhand så syns det väldigt tydligt på kort hur det påverkade mig, väldigt smal i ansiktet, fingrar etc. När det väl upptäcktes var det bara skönt och det kändes som en befrielse efter op. Jag kunde ligga på mage igen, inget som tryckte på urinblåsan och jag kunde böja mig ner normalt.

Hoppas du får hjälp snabbt! Ang anmälan, orkar du så tycker jag absolut att du ska göra det. Men ställ in dig på att du behöver bråka och kämpa för din sak, tyvärr.
 
När det känns tungt att själv kontakta vårdgivaren eller IVO för anmälan kan patientnämnden i din region vara ett bra stöd. De brukar ta emot synpunkterna, förmedla till vårdgivaren och uppmärksammar IVO om ärendet. Tycker patientnämnden är duktig på att se till att man får återkoppling och kan vägleda vidare.
 
Men Gud vad jobbigt! Så ledsen för din skull. :heart Jag har själv opererat bort myom, men det var litet och togs vaginalt så kan tyvärr inte bidraga så mycket till dina frågor.

Men mitt upptäcktes vid tillfälligheter, jag skulle sätta in spiral och då pga jag inte haft barn ville läkaren jag skulle göra det hos en gynekolog. Där tog dom UL på rutin innan isättningen och då upptäcktes myomet. De besvär jag haft av det var mest starka smärtor ifm mens, och kraftiga blödningar. Så det är nog rätt vanligt att det inte upptäcks, magsmärtor hos kvinnor avfärdas ofta hos vården tyvärr.

Tycker absolut du ska försöka anmäla, om du orkar.

Jag tyvärr är det fortfarande så. Har man ont som kvinna så är man bara lite gnällig och kraftig mensvärk är det bara att stå ut med :meh:.

Jag ska anmäla! Inget snack om det. Men kanske väntar till efter operation då jag har mer fakta om hur det ser ut inuti mig.
 
Haft ett myom i ts storlek och fick även opera bort livmodern. Det var fantastiskt att slippa alla besvär som jag haft.

Jag sökte aldrig för besvär utan myomet upptäcktes när jag var hos gyn för annat problem. Så ingen anmälan för mig. Tycker att du borde anmäla.

Vilka besvär hade du?

Hur gick operationen? Hur länge var du sjukskriven? Har du fått några men efter operationen? Har du äggstockar kvar?

Sorry alla intima frågor, känn ingen press att svara.
 
Har gjort hysterectomi av andra anledningar och är väldigt glad att det gjordes. Jag var sjukad först 2 veckor men efter 1.5 vecka eller nåt åkte jag in pga det smärtade en del (kunde fortfarande knappt gå ordentligt) och det visade sig vara.. hm.. tror det var någon mindre blödning eller nåt som stannat av själv så typ ett blåmärke då kanske, minns inte riktigt. Tydligen händer det emellanåt att vissa har det lite bökigare än andra så det lät inte som att det var något konstigt. Fick i alla fall 2 veckor till. När jag gick tillbaka till jobbet var jag trycköm så tighta byxor var hopplöst men annars inga konstigheter.

Nu hade jag 2 barn då redan och var inne på sterilisering innan så det var ingen direkt sorg att förlora funktionen. Mest bara helt fantastiskt att slippa både mens, kondomer (hormonella funkade såklart inte på mig) och problem. Det är väl det där med möjlighet att få barn folk verkar ha det jobbigast med vad jag förstår. Vet inte om det finns något barnsug hos dig i dagsläget men vad jag förstår får man ju en del stöd i samband med sådana ingrepp, åtminstone här och om sterilisering inte var önskvärt egentligen.

Anmäla är nog vettigt. Sånt där bör ju utredas. Har du sjukvårdsförsäkring kan du ha en del slantar att hämta där med. Jag är tydligen 10% invalid utan livmoder enligt mitt bolag så det blev en liten hacka.

Hoppas att det går bra och du snart får tid!
Läskigt med blödning, men skönt att det gick bra tillslut. Hur lång tid tog det tills du blev återställd? Har du fått några men efter op?

Jag har inga barn bl.a. för att jag inte kunnat. Är säkerligen myomet som orsakat det :down:. Jag är fortfarande i barnafödande ålder om än i det övre spannet. Tänker inte så mycket på det än, men de känslorna kanske kommer senare.

Bra att veta gällande sjukförsäkringen! Får jag fråga vilken försäkring du hade?
 
Jag har ett myom på utsidan av livmodern ganska nära tappen. Minns inte när den upptäcktes men den är ca 5*6cm och verkar inte växa. Tydligen svår att ta bort utan att riskera livmodern så är kvar tills vidare. Upptäcktes typ 2013.
Skönt att den inte växer och att den håller sig i chack!
 
Jag hade inte myom, men två cystor på äggstock. Vid op vägde den ena 9,5 kg och den andra drygt 0,5 kg. Den stora i storlek som en ihoptryckt fotboll typ…

Sökte vård flertalet gånger, hänvisades till dietist pga fetma. Upptäcktes sedan vid ultraljud då jag låg inlagd pga njurbäckeninflammation. Orkade inte anmäla, dels pga att jag samtidigt hade utmattningssyndrom och var sjukskriven efter en hjärnskakning. Hade helt enkelt inte orken att anmäla! Sen var vården fantastisk när det väl upptäcktes vilket också gjorde sitt till att jag inte orkade bråka.

Vid op så öppnade de buken horisontellt, ifrån bröstbenet och ner till blygdbenet ungefär. De fick plocka bort äggstockar och äggledare på ena sida. Var sjukskriven ett par veckor och fick sen börja röra på mig mer. Vet att jag inte fick rida på 6 månader och att det nog var någon månad som jag inte fick lyfta något nämnvärt.

Den värsta tiden för mig var innan det upptäcktes, alla frågor om jag var gravid samt mina försök till hetsbantning. Såhär i efterhand så syns det väldigt tydligt på kort hur det påverkade mig, väldigt smal i ansiktet, fingrar etc. När det väl upptäcktes var det bara skönt och det kändes som en befrielse efter op. Jag kunde ligga på mage igen, inget som tryckte på urinblåsan och jag kunde böja mig ner normalt.

Hoppas du får hjälp snabbt! Ang anmälan, orkar du så tycker jag absolut att du ska göra det. Men ställ in dig på att du behöver bråka och kämpa för din sak, tyvärr.
Men fy vilken skräckhistoria. Stackars dig :(. Måste varit så smärtsamt. Helt sjukt hur den kunde bli så stor och att ingen märker! Och det där med dietist... Vad håller de på med egentligen :rage:?

Jag förstår att du inte orkade anmäla. Tror de flesta inte orkar det, särskilt just för att man är sjuk. Om jag känner att orken tryter ska jag ta hjälp av min mamma. Hon är duktig på sånt.

Känner igen att inte kunna ligga på mage. Ush det gör så ont, och även en bra stund efteråt. Och att behöva kissa varje timme år ut och år in...

Hur känns kroppen efter op? Har du några men?
 
Vet någon hur vårdgarantin ser ut?

Jag tänker eftersom de har missat mitt myom och det därför har växt sig enormt borde de väl vara tvungna att prioritera mig?

Jag har ingen aning om hur länge man måste vänta på op tid. Jag vägrar att vänta 2-3 månader :cry:. Den måste bort inom en månad max! Egentligen med en gång.
 
Dröjer det eller om vårdgaranti inta kan hållas brukar det finnas möjlighet att diskutera operation i annat landsting.

Västra Götalandsregionen har en Vårdgarantiservice dit man som patient kan vända sig. Ska finnas även inom andra landsting.
 
Dröjer det eller om vårdgaranti inta kan hållas brukar det finnas möjlighet att diskutera operation i annat landsting.

Västra Götalandsregionen har en Vårdgarantiservice dit man som patient kan vända sig. Ska finnas även inom andra landsting.
Tack för svar!

Ser att vårdgarantin för operation är 90 dgr. Det är för långt för mig.
 
Men fy vilken skräckhistoria. Stackars dig :(. Måste varit så smärtsamt. Helt sjukt hur den kunde bli så stor och att ingen märker! Och det där med dietist... Vad håller de på med egentligen :rage:?

Jag förstår att du inte orkade anmäla. Tror de flesta inte orkar det, särskilt just för att man är sjuk. Om jag känner att orken tryter ska jag ta hjälp av min mamma. Hon är duktig på sånt.

Känner igen att inte kunna ligga på mage. Ush det gör så ont, och även en bra stund efteråt. Och att behöva kissa varje timme år ut och år in...

Hur känns kroppen efter op? Har du några men?
Det var helt galet att den kunde bli så stor, jag måste dessutom ha haft den i många år.
Jag opererades drygt 3 veckor efter upptäckt. Så när det väl upptäcktes så gick det fort samt att alla inblandade var fantastiska!

Jag hade bekymmer med att kissa och återkommande uvi pga det. Jättesvårt att svälja, satte i halsen ofta och åt i slutet nästan ingenting. Det tryckte typ överallt så även lungorna och andningen var lite besvärad.

Efter op så har jag haft stora klimakteriebesvär, vallningar, viktuppgång, hormoner och det tog nästan två år innan mensen kom tillbaka regelbundet. Jag har fortfarande bekymmer med att böja mig framåt, det är som att något stramar men läkarna tror att det är något jag får leva med, att det härrör till ihopläkningen. Annars är det bara ett stort och fult ärr som syns efter op. Mest sitter det i huvudet på mig, att ”se” gravid ut, hjärnspöken mm. Men jag har haft fantastiskt stöd av min man igenom allt detta och är ändå glad över att det gick så bra som det gjorde till slut.
 
Tack för svar!

Ser att vårdgarantin för operation är 90 dgr. Det är för långt för mig.
Vet inte vilket län du bor i

Jag nyttjade vårdgarantin i vintras när jag fick gallstensanfall. Sattes i op-kö på Landskrona lasarett, väntetid ca 1 år. Men jag hade ofta gallstensanfall och mycket besvär, så ville inte gärna vänta.
Hävdade då vårdgarantin och blev hänvisad till privat klinik inom regionen. 14 dagar senare var jag opererad.

Här har du en länk med uppskattade väntetider i de olika regionerna
https://skr.se/vantetiderivarden/va...ppskattadvantetidochledigkapacitet.54353.html
 

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 340
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp