Myom/hysterektomi/anmäla vården

Skönt att OP är avklarat och att du nu mår bättre
Men så jobbigt att själva före och eftertiden blev så tung :(

Nu har jag tack vare din tråd, bokat tid till gyn, för att följa upp myomen sen mitt kejsarsnitt för snart 5 år sedan.
I samband med det, ska jag även ta upp att jag vill ta bort min livmoder, då jag lider enormt av blödningar och värk. Vill inte ha fler barn och är nu 40 + så känner att bebisfabriken gjort sitt.
 
Skönt att OP är avklarat och att du nu mår bättre
Men så jobbigt att själva före och eftertiden blev så tung :(

Nu har jag tack vare din tråd, bokat tid till gyn, för att följa upp myomen sen mitt kejsarsnitt för snart 5 år sedan.
I samband med det, ska jag även ta upp att jag vill ta bort min livmoder, då jag lider enormt av blödningar och värk. Vill inte ha fler barn och är nu 40 + så känner att bebisfabriken gjort sitt.

Vad rörande att höra 🤗. Nä det är inte värt att gå runt och blöda och ha ont. Bra att kolla upp hur mycket den växt. Mina myom var nog snabbväxande.
 
Tre veckor efter operation och saker går sakta framåt och lite bakåt. Jag har fått besöka gynakuten 3ggr sedan op, men detta är pga att man inte bokar in återbesök. Så dumt tycker jag! Nu har jag fått träffa tre olika läkare och måste dra hela historien igen varje gång istället för att ha åtminstone ett inbokat återbesök med kirurgen som opererade mig. De som opererar borde väl vilja följa upp sina patienter?

Hursomhelst var två besök pga misstänkt uvi men det visade sig vara normalt att ha uvi symptom efter hysterektomi pga stort myom. Så får leva med detta ett tag framöver.

Var tvungen att besöka gyn en tredje gång pga tilltagande smärtor. Det visade sig bl.a. att jag fått en 6 cm stor äggstockscysta (!) som gör ont. Det var det sista jag misstänkte! Så nu måste jag tillbaka om 10 dagar för att se om den minskat eller blivit större. Tyvärr kan den brista närsomhelst och vad jag hört från ALLA som varit med om det så säger de att det gör så ont att man tror att man ska dö. Att man ligger i fosterställning och skriker. Att det gör ondare än att föda barn :crazy:...

Är det någon här som varit med om att en cysta spruckit eller behövt operera bort dem?
 
Tre veckor efter operation och saker går sakta framåt och lite bakåt. Jag har fått besöka gynakuten 3ggr sedan op, men detta är pga att man inte bokar in återbesök. Så dumt tycker jag! Nu har jag fått träffa tre olika läkare och måste dra hela historien igen varje gång istället för att ha åtminstone ett inbokat återbesök med kirurgen som opererade mig. De som opererar borde väl vilja följa upp sina patienter?

Hursomhelst var två besök pga misstänkt uvi men det visade sig vara normalt att ha uvi symptom efter hysterektomi pga stort myom. Så får leva med detta ett tag framöver.

Var tvungen att besöka gyn en tredje gång pga tilltagande smärtor. Det visade sig bl.a. att jag fått en 6 cm stor äggstockscysta (!) som gör ont. Det var det sista jag misstänkte! Så nu måste jag tillbaka om 10 dagar för att se om den minskat eller blivit större. Tyvärr kan den brista närsomhelst och vad jag hört från ALLA som varit med om det så säger de att det gör så ont att man tror att man ska dö. Att man ligger i fosterställning och skriker. Att det gör ondare än att föda barn :crazy:...

Är det någon här som varit med om att en cysta spruckit eller behövt operera bort dem?
Jag har haft cysta som spruckit, det gör hysteriskt ont. Har också tagit bort cysta en snabb operation ,kikhål, och ingrepp märktes knappt efteråt.

Hoppas cystan försvinner eller opereras bort. Och försök låt bli att fundera på det. Du kan inget göra åt det.

Varför är det dumt att det inte bokas in återbesök? De flesta som genomfört ingreppet behöver inte det.
 
Tre veckor efter operation och saker går sakta framåt och lite bakåt. Jag har fått besöka gynakuten 3ggr sedan op, men detta är pga att man inte bokar in återbesök. Så dumt tycker jag! Nu har jag fått träffa tre olika läkare och måste dra hela historien igen varje gång istället för att ha åtminstone ett inbokat återbesök med kirurgen som opererade mig. De som opererar borde väl vilja följa upp sina patienter?

Hursomhelst var två besök pga misstänkt uvi men det visade sig vara normalt att ha uvi symptom efter hysterektomi pga stort myom. Så får leva med detta ett tag framöver.

Var tvungen att besöka gyn en tredje gång pga tilltagande smärtor. Det visade sig bl.a. att jag fått en 6 cm stor äggstockscysta (!) som gör ont. Det var det sista jag misstänkte! Så nu måste jag tillbaka om 10 dagar för att se om den minskat eller blivit större. Tyvärr kan den brista närsomhelst och vad jag hört från ALLA som varit med om det så säger de att det gör så ont att man tror att man ska dö. Att man ligger i fosterställning och skriker. Att det gör ondare än att föda barn :crazy:...

Är det någon här som varit med om att en cysta spruckit eller behövt operera bort dem?
Har också haft en cysta som spruckit och det gör väldigt ont, men för mig gick det över relativt fort i alla fall. Mådde dåligt en kväll och sen mådde jag som vanligt igen.
 
Jag har haft cysta som spruckit, det gör hysteriskt ont. Har också tagit bort cysta en snabb operation ,kikhål, och ingrepp märktes knappt efteråt.

Hoppas cystan försvinner eller opereras bort. Och försök låt bli att fundera på det. Du kan inget göra åt det.

Varför är det dumt att det inte bokas in återbesök? De flesta som genomfört ingreppet behöver inte det.
Vad skönt att den operationen gick smidigt! Jag hoppas slippa genomlida den smärtan. Fördelen är att jag går på maxdos alvedon, ipren och en lägre dos oxikodon. Spricker den tar jag en extra dos oxikodon och en snabbverkande som jag sparat och hoppas de hjälper lite.

Fast mitt myom var 22 cm brett, 17 cm i höjd och ca 15 i tjocklek. Det var ingen "vanlig" hysterektomi jag gjorde. De borde vilja följa upp mig. Det är ju inte ovanligt att någon med så stort myom får extra problem, samt borde kirurgen vilja veta hur det gick för mig efter att ha opererat bort ett så stort myom. Hur ska de annars få feedback på deras jobb? Det blir ju dyrare och jobbigare för både mig och dem att jag måste söka akut.

Sedan fick jag ingen information alls om vad som är normalt eller inte efter en sådan här operation. Jag har fått söka efter allt själv på nätet samt fråga folk som gjort liknande op.
 
Jag har haft cysta som spruckit, det gör hysteriskt ont. Har också tagit bort cysta en snabb operation ,kikhål, och ingrepp märktes knappt efteråt.

Hoppas cystan försvinner eller opereras bort. Och försök låt bli att fundera på det. Du kan inget göra åt det.

Varför är det dumt att det inte bokas in återbesök? De flesta som genomfört ingreppet behöver inte det.
Helt sjukt att det inte bokas in återbesök för en sådan stor operation för att kolla att allt verkligen gick bra. Men det brukar ju vara så inom kvinnovård.
 
Tre veckor efter operation och saker går sakta framåt och lite bakåt. Jag har fått besöka gynakuten 3ggr sedan op, men detta är pga att man inte bokar in återbesök. Så dumt tycker jag! Nu har jag fått träffa tre olika läkare och måste dra hela historien igen varje gång istället för att ha åtminstone ett inbokat återbesök med kirurgen som opererade mig. De som opererar borde väl vilja följa upp sina patienter?

Hursomhelst var två besök pga misstänkt uvi men det visade sig vara normalt att ha uvi symptom efter hysterektomi pga stort myom. Så får leva med detta ett tag framöver.

Var tvungen att besöka gyn en tredje gång pga tilltagande smärtor. Det visade sig bl.a. att jag fått en 6 cm stor äggstockscysta (!) som gör ont. Det var det sista jag misstänkte! Så nu måste jag tillbaka om 10 dagar för att se om den minskat eller blivit större. Tyvärr kan den brista närsomhelst och vad jag hört från ALLA som varit med om det så säger de att det gör så ont att man tror att man ska dö. Att man ligger i fosterställning och skriker. Att det gör ondare än att föda barn :crazy:...

Är det någon här som varit med om att en cysta spruckit eller behövt operera bort dem?
Jag har haft en enorm mängd cystor och endel har brustit och ja, det gör ont om de är stora och/eller sitter på dumt ställe, annars är det mest en lättnad när det slutar spänna. Varje ägglossning är ju en cysta som spricker så det måste inte vara extremsmärtor även om det kan vara det. I värsta fall känns det som en kniv skär i en just när den spricker och det kan bli en rejäl sveda efter och man svimmar gärna efteråt vilket kan vara bra att veta så man inte tar sig för sådant som är dumt att svimma vid, typ köra bil, gå nerför trappor och dylikt. Det är alltså inte av smärta man svimmar då utan det är någon annan mekanism som gör det, minns inte förklaringen nu. Fick den för typ 35 år sedan.

Jag anser inte att födabarnsmärtan och sådan smärta går att jämföra. De är så totalt olika men jag tycker inte att det är i närheten av att föda barn iallafall även om det gör ont.

Jag fick operera bort cystor minst en gång per år, ofta två i ungefär 15 års tid. Tillslut hade en cysta strypt ena äggstocken så äggstocken fick tas bort, jag hamnade abrupt i klimakteriet eftersom jag bara hade en fungerande äggstock och cystorna var det då också slut på vilket var enormt skönt.
 
Jag har cystor som spricker med jämna mellanrum men generellt så känner jag absolut ingenting. Alternativt ett snabbt hugg som gör rejält ont men bara varar någon sekund.
 
Jag har haft en enorm mängd cystor och endel har brustit och ja, det gör ont om de är stora och/eller sitter på dumt ställe, annars är det mest en lättnad när det slutar spänna. Varje ägglossning är ju en cysta som spricker så det måste inte vara extremsmärtor även om det kan vara det. I värsta fall känns det som en kniv skär i en just när den spricker och det kan bli en rejäl sveda efter och man svimmar gärna efteråt vilket kan vara bra att veta så man inte tar sig för sådant som är dumt att svimma vid, typ köra bil, gå nerför trappor och dylikt. Det är alltså inte av smärta man svimmar då utan det är någon annan mekanism som gör det, minns inte förklaringen nu. Fick den för typ 35 år sedan.

Jag anser inte att födabarnsmärtan och sådan smärta går att jämföra. De är så totalt olika men jag tycker inte att det är i närheten av att föda barn iallafall även om det gör ont.

Jag fick operera bort cystor minst en gång per år, ofta två i ungefär 15 års tid. Tillslut hade en cysta strypt ena äggstocken så äggstocken fick tas bort, jag hamnade abrupt i klimakteriet eftersom jag bara hade en fungerande äggstock och cystorna var det då också slut på vilket var enormt skönt.
Oj varje år!? Är det för att de var stora/gjorde ont? Med titthål?
 
Oj varje år!? Är det för att de var stora/gjorde ont? Med titthål?
För mig var det så att efter varje ägglossning började en cysta växa. När de blir i storlek med en handboll (ungefär, lite olika vad olika gynekologer sa) är de för stora för att kroppen ska kunna ta hand om vätskan själv och då blir det operation. Jag hade alltid ont, utom möjligen när en cysta precis hade avlägsnats/spruckit, eftersom jag alltid hade en cysta som växte trots att jag med hjälp av hormonella preventivmedel försökte hålla ägglossningen borta så lyckades det inte utan det blev cystor ändå. De togs bort med titthåll ja och eftersom man inte vill söva för ofta var det inte så att en cysta kunde plockas bort direkt "bara" för att den gjorde ont utan det skulle väntas och väntas i förhoppning av att den skulle spricka själv fram tills den blev så stor att den inte fick spricka själv.
 
Tre veckor efter operation och saker går sakta framåt och lite bakåt. Jag har fått besöka gynakuten 3ggr sedan op, men detta är pga att man inte bokar in återbesök. Så dumt tycker jag! Nu har jag fått träffa tre olika läkare och måste dra hela historien igen varje gång istället för att ha åtminstone ett inbokat återbesök med kirurgen som opererade mig. De som opererar borde väl vilja följa upp sina patienter?

Hursomhelst var två besök pga misstänkt uvi men det visade sig vara normalt att ha uvi symptom efter hysterektomi pga stort myom. Så får leva med detta ett tag framöver.

Var tvungen att besöka gyn en tredje gång pga tilltagande smärtor. Det visade sig bl.a. att jag fått en 6 cm stor äggstockscysta (!) som gör ont. Det var det sista jag misstänkte! Så nu måste jag tillbaka om 10 dagar för att se om den minskat eller blivit större. Tyvärr kan den brista närsomhelst och vad jag hört från ALLA som varit med om det så säger de att det gör så ont att man tror att man ska dö. Att man ligger i fosterställning och skriker. Att det gör ondare än att föda barn :crazy:...

Är det någon här som varit med om att en cysta spruckit eller behövt operera bort dem?
Jag har haft en cysta som sprack, det var kanske 10 år sedan. Var i stallet och höll på att göra iordning hästen. Fick, dubbelvikt, släppa in henne i boxen och sen la jag mig i fosterställning på stallgången. Håller med om att det inte går att jämföra med att föda barn, det är en helt annan smärta. Skarpare på något vis. För mig gick det över på några timmar, och den värsta smärtan försvann långt innan dess.
 
Jag väntar nu på provsvar då min gynekolog (har överläkaren då jag opererats flertalet gånger för tumör, cystor och cellförändringar) förra veckan hittade en stor skugga inne i livmodern vid ul. Plus en cysta, igen.

Apropå operationer har jag opererats 6 gånger på 10 år för diverse saker, alla gånger med narkos. Jag är lite känslig för morfin men mår inte illa när jag vaknar.
Däremot är jag hungrig som en varg och det har hänt att jag satt mig upp på uppvaket och högt deklarerat att jag dör av hungersnöd utan att vara medveten om det själv.

Tillägg. Jag hoppas de opererar ut allt då jag inte vill ha barn och nu är för gammal för det. Vore skönt att slippa gå till gyn varje halvår för smärtsamma undersökningar.
Hur gick det med cystan och skuggan de hittade?
 
Jag hade en cysta som eventuellt var en endometrioscysta, som sprack/försvann av sig själv. Den var 9 cm när de mätte, då kände jag inte den alls men mot slutet kunde jag se magen bukta lite till och med, och känna tyngden så den blev nogrätt bra större än så. Hade inget återbesök för ingen trodde den skulle varken växa eller spricka.

Det gick inte sönder med buller och bång utan snarare... tömde sig under ett par dagar. Det kändes som en brännande känsla i magen, gjorde ont men absolut inte det värsta ont jag hade varit med om, utan snarare så att jag ville bara ligga ner med smärtstillande och vara ifred. Sen blev det mycket bättre. Sen blev det sämre igen, men jag tror det är en annan historia.

Smärtstillande kan ta ett tag att börja fungera, jag får inte verkan av ens "snabbverkande" oxynorm förrän det har gått en timma. Det visste jag inte då, men vet nu, annars så räknar syrrorna med 30 minuter och då vet jag att 30 minuter inte räcker. 1,5 timma för ketogan, som också ska vara "snabbt". Det är lättare när man vet hur lång tid det tar för en själv, då kan man räkna ut när man får full verkan, lättare att stå ut då.

Även sjukhusbesök och provtagningar är ändå en erfarenhet för framtiden, man lär sig lite om sin egen kropp som man har nytta av sen. Ex.vis så vet du nu att det är ingen vits att sticka dig i händerna. (inte mig heller). Jag har lärt mig att jag är relativt svårstucken och dessutom spruträdd, så jag berättar från början vad som brukar funka, och vad som inte funkar.
För mig funkar det inte att gräva i ett blodkärl, utan man får sticka nån annanstans. Värmedyna på stickstället så har man mycket bättre utgångsläge, etc.

Jag tror inte att du behöver ooa dig så mycket för cystan, det absolut värsta är över. En cysta är en baggis i jämförelse med vad du har varit med om.
 
Tillslut hade en cysta strypt ena äggstocken så äggstocken fick tas bort, jag hamnade abrupt i klimakteriet eftersom jag bara hade en fungerande äggstock och cystorna var det då också slut på vilket var enormt skönt.
Hur gammal var du då? Jag har fått operera bort en äggstock och har inte fått någon info om att jag kan hamna i klimakteriet tidigare. Har även läst på lite själv och även där har jag läst att det inte påverkar 🤔 men rent logiskt borde ju äggen ta slut fortare om man bara har en.
 
Hur gammal var du då? Jag har fått operera bort en äggstock och har inte fått någon info om att jag kan hamna i klimakteriet tidigare. Har även läst på lite själv och även där har jag läst att det inte påverkar 🤔 men rent logiskt borde ju äggen ta slut fortare om man bara har en.
34. Jag fick ingen info om det heller trots att jag frågade rakt ut om jag skulle hamna i klimakteriet nu eftersom jag aldrig hade haft ägglossning från den andra äggstocken. Det viftades bort med att bara för att jag inte kände någon ägglossning från den så var det inte så att jag inte hade någon. När jag hade varit utan mens i 9 månader sökte jag vård och frågade igen om jag kunde vara i klimakteriet. Jag fick frågan om jag tänkte skaffa fler barn och när det inte var aktuellt viftades jag återigen bort. Varför mensen försvann brydde de sig inte om att ta reda på. Jag var 47 när jag äntligen fick igenom det där ynka blodprovet som påvisar om man är i klimakteriet eller inte. Då hade jag dessutom fått testosteronbrist och risken för benskörhet är skyhög. Tack för det liksom. Kvinnovård i sitt esse.

Numera finns det prover man kan skicka in själv för att kontrollera sina hormonnivåer. Det fanns det inte då. Det är inte ens dyrt, några hundra bara så varför de inte kunde ge mig det fattar jag inte.

När jag diskuterade det här senast med en gynekolog fick jag dock veta något lite olustigt. Prover kan visa att man är i klimakteriet men så kan äggstocken studsa igång igen och man får ägglossning igen trots att den har varit borta länge. Det rekommenderas att man använder preventivmedel ett år efter sista mens för att var säker men säker kan man alltså inte vara. Gynekologen hade själv haft en patient som blivit gravid inte bara en utan två gånger (med ett halvårs mellanrum) mer än ett år efter senaste mens.
 

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 359
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp