Myom/hysterektomi/anmäla vården

För mig var det så att efter varje ägglossning började en cysta växa. När de blir i storlek med en handboll (ungefär, lite olika vad olika gynekologer sa) är de för stora för att kroppen ska kunna ta hand om vätskan själv och då blir det operation. Jag hade alltid ont, utom möjligen när en cysta precis hade avlägsnats/spruckit, eftersom jag alltid hade en cysta som växte trots att jag med hjälp av hormonella preventivmedel försökte hålla ägglossningen borta så lyckades det inte utan det blev cystor ändå. De togs bort med titthåll ja och eftersom man inte vill söva för ofta var det inte så att en cysta kunde plockas bort direkt "bara" för att den gjorde ont utan det skulle väntas och väntas i förhoppning av att den skulle spricka själv fram tills den blev så stor att den inte fick spricka själv.
Låter helt galet! Att du behövde gå med smärta hela tiden. Kunde du jobba samtidigt? Fick du ta starkare smärtlindring?

Så de lät dina cystor växa tills de blev så stora?! Måste såklart gjort sjukt ont :crazy:. Var detta längesedan?
 
Jag har haft en cysta som sprack, det var kanske 10 år sedan. Var i stallet och höll på att göra iordning hästen. Fick, dubbelvikt, släppa in henne i boxen och sen la jag mig i fosterställning på stallgången. Håller med om att det inte går att jämföra med att föda barn, det är en helt annan smärta. Skarpare på något vis. För mig gick det över på några timmar, och den värsta smärtan försvann långt innan dess.
Tack, bra att veta!
 
Jag hade en cysta som eventuellt var en endometrioscysta, som sprack/försvann av sig själv. Den var 9 cm när de mätte, då kände jag inte den alls men mot slutet kunde jag se magen bukta lite till och med, och känna tyngden så den blev nogrätt bra större än så. Hade inget återbesök för ingen trodde den skulle varken växa eller spricka.

Det gick inte sönder med buller och bång utan snarare... tömde sig under ett par dagar. Det kändes som en brännande känsla i magen, gjorde ont men absolut inte det värsta ont jag hade varit med om, utan snarare så att jag ville bara ligga ner med smärtstillande och vara ifred. Sen blev det mycket bättre. Sen blev det sämre igen, men jag tror det är en annan historia.

Smärtstillande kan ta ett tag att börja fungera, jag får inte verkan av ens "snabbverkande" oxynorm förrän det har gått en timma. Det visste jag inte då, men vet nu, annars så räknar syrrorna med 30 minuter och då vet jag att 30 minuter inte räcker. 1,5 timma för ketogan, som också ska vara "snabbt". Det är lättare när man vet hur lång tid det tar för en själv, då kan man räkna ut när man får full verkan, lättare att stå ut då.

Även sjukhusbesök och provtagningar är ändå en erfarenhet för framtiden, man lär sig lite om sin egen kropp som man har nytta av sen. Ex.vis så vet du nu att det är ingen vits att sticka dig i händerna. (inte mig heller). Jag har lärt mig att jag är relativt svårstucken och dessutom spruträdd, så jag berättar från början vad som brukar funka, och vad som inte funkar.
För mig funkar det inte att gräva i ett blodkärl, utan man får sticka nån annanstans. Värmedyna på stickstället så har man mycket bättre utgångsläge, etc.

Jag tror inte att du behöver ooa dig så mycket för cystan, det absolut värsta är över. En cysta är en baggis i jämförelse med vad du har varit med om.
Ja det finns ju olika typer av cystor som beter sig olika. Jag gissar att min är en funktionell cysta. Problemet för mig är att min gör väldigt ont och jag ser att magen buktar ut på höger sida. Sedan är det något fel på vänster sida också. Vet inte om det kan vara en cysta där med men mindre. Läkaren lyckades inte hitta äggstocken sist.

Det jobbiga nu är att jag inte vet vilken smärta som är pga myomoperationen och vad som är cystan/annat. Jag går på stark märtlindring fortfarande men är bara sjukskriven 2 v till.

Jag vill verkligen inte opereras igen särskilt inte innan jag läkt efter denna operation. Samtidigt orkar jag inte ha ont hur länge som helst och vill inte att den växer så de måste snitta mig med buksnitt. Är så glad för att mitt snitt har läkt fint och utan komplikationer. Om jag måste opereras igen så känns det som att börja från början: förberedelse för op, narkos, risk för infektion, återhämtning, smärta osv.

Förhoppningsvis går den bort av sig själv men just nu känns det som vad som helst kan hända. Jag ska träffa en läkare på ons så ska ställa mina 100 frågor då.

Jag håller med om att man lär sig mycket om sig själv och även hur vården fungerar när man varit i sådana här situationer. Jag vet att man måste kräva vissa saker (t.ex. jag säger nu alltid att jag är svårstucken och vill ha den som är bäst på att sticka).
 
Låter helt galet! Att du behövde gå med smärta hela tiden. Kunde du jobba samtidigt? Fick du ta starkare smärtlindring?

Så de lät dina cystor växa tills de blev så stora?! Måste såklart gjort sjukt ont :crazy:. Var detta längesedan?
Jag fick inte ens veta att det var endometrios förren ungefär 10 år efter första cystan och då av en slump när jag behövde läsa min journal pga annat. Visst var det galet. Jag fick höra att så ont gör det inte. En ville att jag skulle gå på citodon, det fungerade sådär. Avskyr känslan av sudd i huvudet så jag tog dem sällan. Tog jag dem kunde jag inte jobba och det var jag ju tvungen till, jag behövde ju försörja mig. Då fanns det inte så mycket de kunde göra förutom p-piller. Jag mådde skit på p-piller men med dem kunde jag iallafall minimera operationerna till någon gång per år. Utan kom det ju cystor vid varje ägglossning och varje p-pillersort brukade kunna hålla dem borta några månader innan det var dags igen. Det var mellan 86-06 så längesedan men många får precis samma bemötande idag men nu finns det iallafall bättre mediciner som kan hålla cystorna stången på ett helt annat sätt. Opererar gör de helst inte med all rätt. Risken är stor att de skadar ägganlag och sammanväxningar kan göra en steril.
 
Jag har cystor som spricker med jämna mellanrum men generellt så känner jag absolut ingenting. Alternativt ett snabbt hugg som gör rejält ont men bara varar någon sekund.
det här är intressant. Jag undrar nu om jag också har det. Jag har ju extrem mensvärk och blödningar men ibland får jag ett hugg i höger sida. Det gör riktigt riktigt ont men går över förhållandevis snabbt.
För länge sen var jag på gyn o hon kunde inte ens kolla på höger sida.
 
Jag fick inte ens veta att det var endometrios förren ungefär 10 år efter första cystan och då av en slump när jag behövde läsa min journal pga annat. Visst var det galet. Jag fick höra att så ont gör det inte. En ville att jag skulle gå på citodon, det fungerade sådär. Avskyr känslan av sudd i huvudet så jag tog dem sällan. Tog jag dem kunde jag inte jobba och det var jag ju tvungen till, jag behövde ju försörja mig. Då fanns det inte så mycket de kunde göra förutom p-piller. Jag mådde skit på p-piller men med dem kunde jag iallafall minimera operationerna till någon gång per år. Utan kom det ju cystor vid varje ägglossning och varje p-pillersort brukade kunna hålla dem borta några månader innan det var dags igen. Det var mellan 86-06 så längesedan men många får precis samma bemötande idag men nu finns det iallafall bättre mediciner som kan hålla cystorna stången på ett helt annat sätt. Opererar gör de helst inte med all rätt. Risken är stor att de skadar ägganlag och sammanväxningar kan göra en steril.
Det där är ju hemskt! Typ pest eller kolera :down:.

Jag har inte testat citodon men tycker oxikodon fungerar bra. Blir inte snurrig eller konstig, men har bara tagit låg dos. Fick en hög dos på sjukhuset och då var jag halvt borta.

Hur mår du idag? Har du fortfarande ont?

För min del är jag redan steril men vill helst ha kvar äggstockar om möjligt. Måste de operera bort någon cysta får de ta den äggstocken med. Har jag en kvar kanske klimakteriet ändå kommer mer när det ska.
 
Det där är ju hemskt! Typ pest eller kolera :down:.

Jag har inte testat citodon men tycker oxikodon fungerar bra. Blir inte snurrig eller konstig, men har bara tagit låg dos. Fick en hög dos på sjukhuset och då var jag halvt borta.

Hur mår du idag? Har du fortfarande ont?

För min del är jag redan steril men vill helst ha kvar äggstockar om möjligt. Måste de operera bort någon cysta får de ta den äggstocken med. Har jag en kvar kanske klimakteriet ändå kommer mer när det ska.
Nja, jag vet inte faktiskt. Jag har haft ont i magen så länge att det har blivit normalt så jag skulle nog inte riktigt veta om jag hade ont förren smärtan var helt borta hur konstigt det än låter.
De tar ingen äggstock om de inte absolut måste. Att det blir en cysta tar de alltså ingen äggstock för om inte cystan skadat äggstocken så mycket att den måste tas bort.
 
Hur har det gått för dig @Return_to_the_moon? Hur mår du idag? Nu MÅSTE jag boka tid snart känner jag. Myomet tar så stor plats i magen, jag känner av det mer eller mindre alltid. Känner mig också sällan hungrig, precis som att det får mig att känna mig mätt. Peppa mig så att jag ringer, please...
 
Hur har det gått för dig @Return_to_the_moon? Hur mår du idag? Nu MÅSTE jag boka tid snart känner jag. Myomet tar så stor plats i magen, jag känner av det mer eller mindre alltid. Känner mig också sällan hungrig, precis som att det får mig att känna mig mätt. Peppa mig så att jag ringer, please...
Jag mår bara bra🥰! Det känns så bra att slippa känna mig tung i magen, smärtor överallt, inte kunna andas och äta normalt. Ja den uppstoppade korven är äntligen borta.
Ring imorgon! Det kommer inte bli bättre. Myomen kommer fortsätta växa och kan skada blåsan bl.a. Min har fortfarande inte repat sig helt. Tänk också på att det kan vara lång väntan till op. Dra inte ut på det. Det kommer gå bra och du kommer inte ångra dig. Du kan gå med i hysterektomi gruppen på fb. De är bra stöd.
 
Jag mår bara bra🥰! Det känns så bra att slippa känna mig tung i magen, smärtor överallt, inte kunna andas och äta normalt. Ja den uppstoppade korven är äntligen borta.
Ring imorgon! Det kommer inte bli bättre. Myomen kommer fortsätta växa och kan skada blåsan bl.a. Min har fortfarande inte repat sig helt. Tänk också på att det kan vara lång väntan till op. Dra inte ut på det. Det kommer gå bra och du kommer inte ångra dig. Du kan gå med i hysterektomi gruppen på fb. De är bra stöd.
Så skönt att höra! Du verkar så nöjd ❤️
Jag har ringt och bokat en tid nu nästa vecka. Av en slump såg jag igår på 1177.se journalanteckningarna från mitt förra besök. Har inte läst dem tidigare. Jag kände igen allt som stod där och tonen var vänlig och förstående och jag var uttryckligen VÄLKOMMEN att kontakta mottagningen igen om jag får mer besvär och vill ha remiss för operation. Så jag kände mig trygg med detta och fattade mod att ringa.

Tyvärr har min läkare gått i pension under året. Har haft henne sedan myomet upptäcktes (ca 10 år sedan) så det känns lite tråkigt förstås, hon var trygg och bra.Hoppas den nya också är bra. Journalen verkar ändå kunna utgöra ett bra underlag för henne efter vad jag kan bedöma.
 
Var tvungen att leta upp tråden igen, nu har jag äntligen fått komma till gyn, som kunnat konstatera att jag har både endometrios och myom som skapar stora besvär. Remiss för operation skickad, väntetid tyvärr 6-9 månader men det kan jag ta eftersom det inte är så akut för mig
 
Var tvungen att leta upp tråden igen, nu har jag äntligen fått komma till gyn, som kunnat konstatera att jag har både endometrios och myom som skapar stora besvär. Remiss för operation skickad, väntetid tyvärr 6-9 månader men det kan jag ta eftersom det inte är så akut för mig
Det låter bra att bollen är i rullning. Fast väldigt lång väntetid. Tror du kan få snabbare om du vänder dig till annat län. Ska ju vara max 3mån som man ska behöva vänta på op. Eller om du ringer operationssamordnaren på sjukhuset och ber dem ringa ifall det blir någon avbokning. Så gjorde jag. Fick tid efter 10 dagar.

Vad hade du för symptom och hur länge har du haft dem?
 
Så skönt att höra! Du verkar så nöjd ❤️
Jag har ringt och bokat en tid nu nästa vecka. Av en slump såg jag igår på 1177.se journalanteckningarna från mitt förra besök. Har inte läst dem tidigare. Jag kände igen allt som stod där och tonen var vänlig och förstående och jag var uttryckligen VÄLKOMMEN att kontakta mottagningen igen om jag får mer besvär och vill ha remiss för operation. Så jag kände mig trygg med detta och fattade mod att ringa.

Tyvärr har min läkare gått i pension under året. Har haft henne sedan myomet upptäcktes (ca 10 år sedan) så det känns lite tråkigt förstås, hon var trygg och bra.Hoppas den nya också är bra. Journalen verkar ändå kunna utgöra ett bra underlag för henne efter vad jag kan bedöma.
Hej, hur har det gått?
 
Det låter bra att bollen är i rullning. Fast väldigt lång väntetid. Tror du kan få snabbare om du vänder dig till annat län. Ska ju vara max 3mån som man ska behöva vänta på op. Eller om du ringer operationssamordnaren på sjukhuset och ber dem ringa ifall det blir någon avbokning. Så gjorde jag. Fick tid efter 10 dagar.

Vad hade du för symptom och hur länge har du haft dem?
Har fått tid till sjukhuset i slutet av Mars, ska tydligen ta med eventuell läkemedelslista och ta prover, så gissar att det är operationsförberedande.

Vet hur VG funkar, men kommer hålla mig i mitt län, kringliggande har lika långa köer tyvärr.

Har ju endometrios och myom, den kombinationen ger mig väldiga menssmärtor, kraftiga blödningar och nästan konstant värk i området.
 
Har fått tid till sjukhuset i slutet av Mars, ska tydligen ta med eventuell läkemedelslista och ta prover, så gissar att det är operationsförberedande.

Vet hur VG funkar, men kommer hålla mig i mitt län, kringliggande har lika långa köer tyvärr.

Har ju endometrios och myom, den kombinationen ger mig väldiga menssmärtor, kraftiga blödningar och nästan konstant värk i området.
Ush vad jobbigt du måste ha det :(. Vad bra att du fått en tid iaf. Det är inte jättelångt bort. Ja man brukar komma in dagen/dagarna innan op för undersökning. Tar några h/hel dag.
 
Ush vad jobbigt du måste ha det :(. Vad bra att du fått en tid iaf. Det är inte jättelångt bort. Ja man brukar komma in dagen/dagarna innan op för undersökning. Tar några h/hel dag.
Tror tyvärr inte det blir operation så snart efter besöket, men kan ju hoppas 😊

Sist jag var inne på ett "inför", så fick jag besked att det kunde dröja 12 månader, då var det ändå lite halvakut gall problem.
Då tog jag till VG och blev opererad 14 dagar senare på en privat klinik
 
Hur går det för er?

För mig känns det som detta aldrig kommer ta slut. Bokade in återbesök där jag opererades nu 7,5 mån efter operation. Har ont vid sex (ej skönt alls), både längst in och överallt. Är två olika typer av smärtor. Sedan är min mage fortfarande stor och hänger konstigt. Naveln buktar ut och är öm (har fått remiss till kirurgmottagningen av husläkaren). Har ett fult keloid operationsärr (har tydligen tendens för detta så alla mina framtida ärr kommer se ut så, tyvärr vet jag att det stämmer då jag har fera från förr). Fortfarande spänd bäckenbotten och öm kring ärret.

Läkaren tyckte mitt är var fult och att mage hade en konstig form. Han sa att förmodligen är bukväggen förslappad och eftersom den inte dragit ihop sig ännu är det osannolikt att den kommer göra det även om jag skulle träna magen. Gällande sexet misstänkte han sammanväxningar och vaginos fast han visste inte. Är ju bara ST läkare man får träffa men han skulle fråga kirurgerna och återkomma till mig.

Jag mådde skit efter besöket och nu när jag hör mig för kan det i värsta fall vara så att även de som opererat mig gjort fel. Jag antar att även mina magmuskler är delade men kom inte på den frågan på återbesöket. Isåfall borde de inte opererat det samtidigt som hysterektomin? Fick höra om att vissa fått ha gördel efter op. Borde jag också fått det? Vad är riskerna med uttänjd bukvägg, kommer jag få bråck?

Ush så många frågor och rädslan för att behöva gå med den här fula magen resten av livet. Jag har inte kunnat ha vanliga kläder på 2,5 år. Går i bylsiga kläder och special trosor för magen gör ont och buktar ut. Ser fortfarande gravid ut. Sedan är jag rädd för ytterligare en lång runda med vården. Skulle behöva en second oppinion från någon som kan detta med bukväggsproblematik men har ingen aning om var jag ska vända mig. Remiss från vårdcentral? Men det tar 100 år att få tid där :down: ,
 
Hur går det för er?

För mig känns det som detta aldrig kommer ta slut. Bokade in återbesök där jag opererades nu 7,5 mån efter operation. Har ont vid sex (ej skönt alls), både längst in och överallt. Är två olika typer av smärtor. Sedan är min mage fortfarande stor och hänger konstigt. Naveln buktar ut och är öm (har fått remiss till kirurgmottagningen av husläkaren). Har ett fult keloid operationsärr (har tydligen tendens för detta så alla mina framtida ärr kommer se ut så, tyvärr vet jag att det stämmer då jag har fera från förr). Fortfarande spänd bäckenbotten och öm kring ärret.

Läkaren tyckte mitt är var fult och att mage hade en konstig form. Han sa att förmodligen är bukväggen förslappad och eftersom den inte dragit ihop sig ännu är det osannolikt att den kommer göra det även om jag skulle träna magen. Gällande sexet misstänkte han sammanväxningar och vaginos fast han visste inte. Är ju bara ST läkare man får träffa men han skulle fråga kirurgerna och återkomma till mig.

Jag mådde skit efter besöket och nu när jag hör mig för kan det i värsta fall vara så att även de som opererat mig gjort fel. Jag antar att även mina magmuskler är delade men kom inte på den frågan på återbesöket. Isåfall borde de inte opererat det samtidigt som hysterektomin? Fick höra om att vissa fått ha gördel efter op. Borde jag också fått det? Vad är riskerna med uttänjd bukvägg, kommer jag få bråck?

Ush så många frågor och rädslan för att behöva gå med den här fula magen resten av livet. Jag har inte kunnat ha vanliga kläder på 2,5 år. Går i bylsiga kläder och special trosor för magen gör ont och buktar ut. Ser fortfarande gravid ut. Sedan är jag rädd för ytterligare en lång runda med vården. Skulle behöva en second oppinion från någon som kan detta med bukväggsproblematik men har ingen aning om var jag ska vända mig. Remiss från vårdcentral? Men det tar 100 år att få tid där :down: ,
Vad tråkigt att du ännu inte är bra :(

På din sista fråga angående second opinion, jag hade gått till VC och förklarat läget där och frågat om de inte kan skicka remiss till just någon som kan just bukväggsproblematik osv.
 

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 340
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp