Bukefalos 28 år!

Myom i/på livmodern?

20032003

Trådstartare
Ja, är det någon här som har erfarenhet av myom i eller på livmodern? Jag försöker ju bena ut mina problem som jag har haft sedan i höstas (märkte först att något var konstigt i oktober). Har varit hos doktor (ändtarmsbesvär: smärta, sveda, osv) som har kollat med rektoskopi utan att hitta några fel, förutom en något förstorad livmoder. Innan undersökningen, vid första läkarbesöket, bestämdes att om inte rektoskopin visade på några fel så skulle jag även få genomgå en tarmröntgen för att jag skulle slippa gå och oroa mig (remiss skickad, men har inte fått tid ännu). Avföringsprov, blodvärden, osv är bra. Jag mår inte dåligt, utan jag känner mig pigg.

Men det som fortfarande stör är en tryckkänsla mot ändtarmen. Det känns ofta som om jag behöver gå på toa när jag inte egentligen behöver, och skulle det sitta lite avföring i ändtarmen så känns det obehagligt (som skav ungefär). Nu har jag förstått att myom är jättevanligt (typ 25-50 % av kvinnor mellan 35-45 år har det), och att man ofta har det utan symtom. Men att man också kan få symtom såklart, och jag antar att det beror på var de sitter och hur stora de är.

Hittills har jag inte känt av några problem med mensen eller dylikt. Den kommer som den brukar med ca 27-32 dagars mellanrum. Inte mer eller mindre ont, och inte heller blöder jag mer eller mindre än vanligt. Men det här med den förstorade livmodern och mina konstiga ändtarmssymtom stör mig, och jag har bokat tid hos privatgynekolog så fort det gick (slutet på denna månaden).

Men om det är någon här som har eller har haft problem med myom så får ni gärna berätta om ni känner igen symtomen....
 
Jag har ett på vänster sida långt ner, ett stjälkat som trycker mot livmoder och ibland äggstocken och det gör ont! Det sitter alltså på utsidan.

Det upptäcktes när man opererade bort mitt utomkveds och sågs som ett bifynd.

På torsdag ska jag diskutera ev åtgärd med en överläkare på kvinnokliniken på akademiska.

Mitt är ca 5cm i diameter och har inte växt sedan nov 13.
 
Nu har jag varit på gynmottagningen och som sagt tidigare sitter det långt ner, nästan bakom livmodern och det kan trycka mot ändtarmen.

Mellan myomet och livmoder har min vänstra äggstock placerat sig och den blir troligen klämd ibland och det är den smärtan jag känner.

Det är lite pest eller kolera att låta det vara kvar eller operera bort då jag planerar graviditet.
 
Jag hade väldiga besvär av det. Blödde kopiösa mängder och till slut så upphörde jag aldrig att blöda. Hade alltså konstant mens. Fick t om genomgå en blodtransfusion pga urusla värden; Hbg på 78 och ett blodtryck på 80/44.

Till slut kom jag iaf till "rätt" läkare som var väldigt krass och osentimental och två veckor senare opererades livmodern bort och problemen var därmed ett minne blott. Otroligt skönt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 025
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 887
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har skrivit om mina problem förut. Har sökt läkare för ändtarmsbesvär och "magproblem". Har genomgått rektoskopi utan att man hittat...
Svar
6
· Visningar
2 155
Senast: 20032003
·
Kropp & Själ Ni som har läst tidigare trådar har sett att jag - sedan i höstas - lider av skav/svullnad/sveda från ändtarmen. Har varit hos gyn som...
Svar
13
· Visningar
1 906
Senast: 20032003
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp