Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Åh, så tragiskt:cry:.

Våran schnauzer hade många oförklarliga smärtande leder, med smärta som vandrade, vi hade veterinärbyte som sista utväg (då första vet inte ville ge oss ett erlichiasprov 'det var inte säsong för det' hette det), det var det eller avlivning, han rörde sig inte ens när det kom folk och plingade på dörren, vägde 12.4kg vid invägning hos nya veterinären, vinglade fram när han gick etc. Nya vet såg förbi smärtan i lederna och hittade halsmandlar stora som röda golfbollar...
Så halsmandlarna opererades bort och sen sattes hunden på cortison på livstid. När han blivit bättre så ifrågasatte vi hans cortisondos då alla prover som togs på honom var negativa (ana, flertalet erlichias, och några fler jag inte kommer ihåg). Vet ska ha en stor eloge för att hon räddade livet på honom, men vi var måttligt roade att ge honom mediciner utan att veta varför och då hunden blivit väldigt mycket bättre, så ville hon ändå inte ändra diagnos och medicinering

Så efter ett år tog vi beslutet att prova nyöppnad vet.klinik utanför Sigtuna efter rekommendation, bara för en andra åsikt.
Och efter det att de läst igenom hans papper och inte kunnat hitta något som tydde på att han borde äta kortison, så vi valde att prova att sluta med det (han åt väldigt låg dos). Och vips var hunden, som vi trodde hade lugnat ner sig lika galen som innan han blev sjuk...

Nu har jag ju turen att ha en lite solskenshistoria, hunden är "frisk", vi vet fortfarande inte vad det var för fel på honom förutom halsont som satte sig på lederna. Han är lite stel i lederna typ vid kloklippning (det knakar och kraschar när man håller i tassen:crazy:) och verkar väldigt pre-disponerad att vricka sig. Men schnauzer som han är så far han fram som en torped i skogen ändå, över stock och sten.

Men kontentan av det hela var bara att ge ett tips att vandrande smärta i lederna behöver inte alltid vara i lederna, kan lika gärna vara halsont (våran hade inga tecken på förkylning). Sen fick jag en eloge av vet nr två för att jag filmat honom hemma och hade med kameran till henne, då han var mycket sjukare hemma än hos vet. Så det är också ett litet tips till hundar med samma syndrom.

Pussa på era hundar och jag skänker ett stort ben i tanken till Utter.
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Men kontentan av det hela var bara att ge ett tips att vandrande smärta i lederna behöver inte alltid vara i lederna, kan lika gärna vara halsont (våran hade inga tecken på förkylning). Sen fick jag en eloge av vet nr två för att jag filmat honom hemma och hade med kameran till henne, då han var mycket sjukare hemma än hos vet. Så det är också ett litet tips till hundar med samma syndrom.

Pussa på era hundar och jag skänker ett stort ben i tanken till Utter.

Jätteglad att er hund mår bra nu. Dock så dessvärre vandrar inte Utters problem. Han har sedan han diagnosticerades haft 'samma problem'. Dvs inflammerade, svyllna/fyllda och smärtande leder, falanger (tassarna) alla 4 benen, carpus (framknän) båda fram, armbågsleder båda fram, knäleder båda bak samt hasleder båda bak. Och så ländryggen. Så inte vandrat eller ens kommit och gått, utan stått still i över en månad trots kortisonbehandling, och sen förvärrats på blott 10 dagar.

Ledvätskeprovet bekräftade ju att det är just ledinflammation och inte 'bara ont', han hade inflammation3 av 4 provtagna leder, och i 2 av dem hade han blod i ledvätskan med, och lite annat (jag tog ut hans journal i torsdags och har läst provsvaret i detalj nu)

Halsmandlar etc okej, tyvärr är allt annat uteslutet =/
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

13.40 somnade han lugnt och stilla, världens finaste lilla UttePutteSnutte.

Veterinären hajade till när han såg honom, hemmavet har ju inte sett honom sedan i februari, och som jag skrivit innan så var han en skugga av sitt forna jag.. Jag är så ledsen att han behövde rasa så..

Men såhär var han, och vill jag minnas honom, alltid glad, alltid full fart.. Innan eländet slog till..

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Usch. Livet är allt annat än rättvist. Beklagar. Han var himla fin, din Utter.

:(
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Jag beklagar verkligen allt! Jag lider med dig. Men nu mår han inte dåligt längre iaf.
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Beklagar Alex, det är så sorgligt men du gjorde ändå rätt :cry:

Stora kramar till dig!
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Vila i frid Utter!

Jag tänker på dig Alexandra :(
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Funeral Blues

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He is Dead.
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last forever: I was wrong.

The stars are not wanted now; put out every one,
Pack up the moon and dismantle the sun,
Pour away the ocean and sweep up the woods;
For nothing now can ever come to any good.


W.H. Auden


Är så ledsen för din skull.
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Usch, beklagar er sorg... Men tänk så glad han är att han har en så kunnig och envis matte som faktiskt ville ta reda på om hunden hade ont.

Jag vet att du vet att du gjorde helt rätt, men orättvist är det ändå. Ska tända ett ljus för honom ikväll och sända en tanke till alla hundar som har ont och får gå med det varje dag....
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Jo, tanken på hur han fått lida om jag inte med en dåres envishet stått på mig om att något var FEL, redan där i december, har slagit mig. Ett tag tvivlade ju till och med jag, undrade om jag blivit inbillningssjuk eller fått munchausen by proxy typ.. När alla prover var negativa, ingen hittade något och 'enda' tecknet var de där skumma beteendegrejerna.

Med tanke på hur extremt smärttålig han var, så om jag 'accepterat' att ja det är väl inget fel då, det kanske beror på kastreringen även om det kom sent, så hade han fortfarande haft ooont men dolt det lika väl som då..

Illa nog att fundera på hur länge han egentligen haft ont, utan att jag vetat om det. Jag tror tyvärr inte han blev dålig där i december 2008 när de första tecknen kom, utan tidigare.. Och illa nog veta han hade ont - mer eller mindre - i 5 månader.. Det som smärtar mig mest, att hans liv var som det var sista halvåret. Och att hans liv i helhet var ganska orättvist. Han kom som omplacering när han var 3, och hade inte haft det så roligt innan. Sen fick han bara ett år här med må bra och ha kul osv, innan det här jävelskapet kom..

Ett enda år liksom, och världens raraste, tappraste hund som var så trogen och ville så väl =(

Och så gnager det att jag borde stått på mig tidigare, borde sökt otroped tidigare, borde gjort mer, borde kunnat hjälpa mer.. Att jag skaffade Viktor - det var ju för Utters skull, men hade jag vetat han var sjuk hade jag aldrig skaffat en ung, yster och 'jobbig' unghund som han skulle behöva stå ut med också..
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Ett enda år liksom, och världens raraste, tappraste hund som var så trogen och ville så väl =(

Och så gnager det att jag borde stått på mig tidigare, borde sökt otroped tidigare, borde gjort mer, borde kunnat hjälpa mer.. Att jag skaffade Viktor - det var ju för Utters skull, men hade jag vetat han var sjuk hade jag aldrig skaffat en ung, yster och 'jobbig' unghund som han skulle behöva stå ut med också..

Då fick han ett underbart år hos en person som verkligen brydde sig om honom, älskade honom och tog hand om honom så bra det bara gick. Jag har följt allt du skrivit om det här och kan inte annat än förundras över hur underbart envis men samtidigt vettigt du agerat.

Du gjorde vad du kunde. Du stod ju på dig, du såg till att ta honom till veterinärer som undersökte tills de faktiskt hittade någonting. Du gjorde ett kanonjobb och det är mer än guld värt.

Ta nu och ge Viktor en stor kram och trösta dig med att du faktiskt gjort allt som står i din makt. Visst, du kan komma på saker nu med facit i hand som du kanske kunde ha gjort annorlunda förut, men man kan tyvärr inte backa tiden och du har hanterat situationerna som varit väldigt, väldigt bra.


Tröstkramar!
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Klandra inte dig själv Alexandra! Du har gjort helt rätt, det är så mycket man vill ändra på när man har svart på vitt vad som har hänt.
Du har gjort helt vad du har kunnat och det är mer än de flesta hade orkat med.

*Styrkekramar*
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Miljoner tröste kramar till dig Alexandra.
Glömmer aldrig dena hund, Utter kommer alltid att vara i mitt mine, fast jag aldrig träffat värken hans matte eller Utter, men har läst dena tråd som pendlat mellan hopp och förtvivlan.
Vila i frid Uter, hur det än är där på andra sidan, så slipper du i vart fall all smärta nu.
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Jag är verkligen ledsen för din skull Alex, du om någon förtjänar inte det här med tanke på allt skit du fått utstå.
Men jag tror inte att Utter tyckte att hans liv var orättvist. Hans första år må ha varit dåliga men sen kom han ju till dig: med hästar och hundar och en massa roligheter samt mycket mycket kärlek!
Det finns hundar som lever mediokra liv, som knappt får komma ut, som inte får stimuleras och aktiveras och som inte får det där lilla extra som Utter fått ha hos dig. De hundarna lever kanske långa liv men många skulle nog hellre vilja leva 1 år hos dig än 15 år i samma gamla tråkiga liv. Var GLAD att du kunde köpa Utter och ge honom de bästa sista åren han kunde få, för antagligen så skulle detta ha hänt oavsett om han kom till dig eller inte, och då är det väl hundra tusentals gånger bättre att du köpte honom och lät honom leva den tid han hade kvar. :bow:

Många styrkekramar och stor eloge till dig som orkar fortsätta utreda när folk tycker att du hittar på och inbillar dig. Du har då ingen munchausen- du har verklig intuition!
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Väldigt sorgligt givetvis. Men skönt för hunden att det blev upptäckt hur sjuk han faktiskt var. Om du inte varit så envis kanske han fått haft ont i flera år till. Även om jag vet att det är svårt att tänka på den tid som gått då hunden haft ont utan att man förstått vad som var fel. Skönt också att han fick avsluta sitt liv på ett bra sätt och ta ut svängarna lite.
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Jag känner inte er men har följt din tråd med hopp om att det skulle sluta lyckligt. Jag är också verkligen jätteledsen över hur det gick för Utter.
Du gjorde vad du kunde. Det är mer än vad de flesta gör... Det är tufft att stå på sig när man känner att något är fel men det inte finns några klara "bevis" för det. Har samma "problem" själv med min hund...
Tänk vad de små liven döljer saker bra. Både på gott och ont...
Skönt för Utter att få leva sista tiden i alla fall. En STOR eloge till hans matte!!

Tröstkramar till dig Alexandra.
 
Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..

Jag beklagar verkligen. :cry:

Vila i frid Utter

En stor KRAM till dig Alexandra, du gjorde det rätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 328
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 661
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 179
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp