Mysterium i slidan

Monifa

Trådstartare
Ungefär som trådtiteln säger.

Betty är sjuk och varit sedan 21 oktober.
Då började det med att hon kräktes och ville ut frekvent. Tänkte att hon hade ätit något och avvaktade. Hon kräktes inget mer utan symptomen övergick till krystningarna. Ingen feber, god aptit och var som vanligt i övrigt.
- 23 oktober åkte vi in, röntgen visade inget främmande i tarmen, inget på analsäckarna och inget på proverna. Hemskickade med canicur.
- 24 oktober åkte vi tillbaka, jag misstänkte uv (hon hade börjat kissa inne) så de ultraljudade när de skulle ta sterilt urinprov. Hittade det dom då trodde var en böld. Tömde den på 25 ml vätska, skickad på odling. Man tror böld på livmoderstumpen.

- 3 november blev hon dålig igen, krystade, kissade inne, bäddade. Nytt ultraljud, tömde 'bölden' på 65 ml vätska. Antibiotika och antiinflammatoriskt samt ny odling. Här konstaterade de att det inte är en böld på livmoderstumpen utan vätska (var?) i slidan som inte rinner ut. Jag var inte hemma så maken var hos veterinären.

- 13 november skulle vi på ett återbesök som bokades efter första tömningen. Nytt ultraljud och tömning av vätska. 15-20 ml och ny odling. Vi antar att behandlingen givit effekt eftersom mängden vätska var mindre. De kollar också njurar, urinledarna och urinblåsa - allt ua. Urinledarna är svåra att bli 100% säker på med ultraljudet men hon såg inget som tydde på något konstigt. De berättar också att de på första odlingen hade fått fram mögelsvamp, skickade detta upp till SVA och man antog då att provet hade blivit kontaminerat. Det ska inte finnas mögelsvamp i kroppen.
Veterinären ringer upp på kvällen då hon fått svar på vad de sett på provet i microskåp. Samma sorts mögelsvamp, med andra ord inte kontaminerat. Hon får då svampmedel insatt. Vi diskuterade också varför vätskan inte rinner ut, ärrvävnad efter hennes struliga förlossning i juli kanske? Återbesök bokades till 25 november för att titta in med vaginoskåp samt CT röntgen alt. röntgen med kontrasvätska för att ta reda på varför det inte rinner ut.

Nu är Betty dålig igen, 4 dagar efter senaste tömningen vilket indikerar att medicinerna inte hjälper. Mellan första och andra samt mellan andra och tredje var det nio dagar mellan tömningarna.

Och jag känner, hjälp. Vad är fel? Finns absolut inget när man googlar. Veterinären samt kollegor har ingen aning om vad som felar. Och när medicinen inte hjälper? Har någon hört något liknande?
 
Ungefär som trådtiteln säger.

Betty är sjuk och varit sedan 21 oktober.
Då började det med att hon kräktes och ville ut frekvent. Tänkte att hon hade ätit något och avvaktade. Hon kräktes inget mer utan symptomen övergick till krystningarna. Ingen feber, god aptit och var som vanligt i övrigt.
- 23 oktober åkte vi in, röntgen visade inget främmande i tarmen, inget på analsäckarna och inget på proverna. Hemskickade med canicur.
- 24 oktober åkte vi tillbaka, jag misstänkte uv (hon hade börjat kissa inne) så de ultraljudade när de skulle ta sterilt urinprov. Hittade det dom då trodde var en böld. Tömde den på 25 ml vätska, skickad på odling. Man tror böld på livmoderstumpen.

- 3 november blev hon dålig igen, krystade, kissade inne, bäddade. Nytt ultraljud, tömde 'bölden' på 65 ml vätska. Antibiotika och antiinflammatoriskt samt ny odling. Här konstaterade de att det inte är en böld på livmoderstumpen utan vätska (var?) i slidan som inte rinner ut. Jag var inte hemma så maken var hos veterinären.

- 13 november skulle vi på ett återbesök som bokades efter första tömningen. Nytt ultraljud och tömning av vätska. 15-20 ml och ny odling. Vi antar att behandlingen givit effekt eftersom mängden vätska var mindre. De kollar också njurar, urinledarna och urinblåsa - allt ua. Urinledarna är svåra att bli 100% säker på med ultraljudet men hon såg inget som tydde på något konstigt. De berättar också att de på första odlingen hade fått fram mögelsvamp, skickade detta upp till SVA och man antog då att provet hade blivit kontaminerat. Det ska inte finnas mögelsvamp i kroppen.
Veterinären ringer upp på kvällen då hon fått svar på vad de sett på provet i microskåp. Samma sorts mögelsvamp, med andra ord inte kontaminerat. Hon får då svampmedel insatt. Vi diskuterade också varför vätskan inte rinner ut, ärrvävnad efter hennes struliga förlossning i juli kanske? Återbesök bokades till 25 november för att titta in med vaginoskåp samt CT röntgen alt. röntgen med kontrasvätska för att ta reda på varför det inte rinner ut.

Nu är Betty dålig igen, 4 dagar efter senaste tömningen vilket indikerar att medicinerna inte hjälper. Mellan första och andra samt mellan andra och tredje var det nio dagar mellan tömningarna.

Och jag känner, hjälp. Vad är fel? Finns absolut inget när man googlar. Veterinären samt kollegor har ingen aning om vad som felar. Och när medicinen inte hjälper? Har någon hört något liknande?

Vad har dom sagt gällande att öppna henne igen och ta bort den del av stumpen som orsakar problem?
Väldigt märkligt med svampen som hittats!
Jag tycker att det låter som att du är hos en bra veterinär i alla fall som utrett ordentligt. Vissa fall är svåra ändå :(
 
Vad har dom sagt gällande att öppna henne igen och ta bort den del av stumpen som orsakar problem?
Väldigt märkligt med svampen som hittats!
Jag tycker att det låter som att du är hos en bra veterinär i alla fall som utrett ordentligt. Vissa fall är svåra ändå :(

Kruxet är att de trodde att det var på stumpen men kom sedan (andra tömningen) fram till att det sitter i slidan. Svårt att förklara, hon ser vätskan både när hon ultraljudar bakifrån och över buken så det är på båda sidor av bäckenet. Men det ska ju egentligen rinna ut men det stannar kvar. Tror lite att de antog att det var på stumpen för att det var högst sannolikt (och hon är liten så allt sitter väl nära?) och vid andra tömningen ändrade de sig. Tredje tömningen var det så pass lite vätska att de kunde se ännu tydligare vart den satt (lite skillnad mellan 65 ml och 15 ml :angel: ).

Beroende på vad de hittar med vaginoskåp kan det bli tal om en vaginal operation. Alltså inte bukop. Och tror väl att det kommer landa där, hon blir uppenbart inte bättre av medicinerna - men varför inte?

Jag är jättenöjd med veterinären, hon ska ha en stor eloge. Hon hittade något fall i Tyskland med invärtes mögelsvamp och resten av veterinärerna på kliniken är också involverade.

Här är svampen för övrigt, vacker!
 

Bifogade filer

  • image000000.jpg
    image000000.jpg
    79,9 KB · Visningar: 76
Fick tid idag för CT och vaginoskåp. Så otroligt nervöst vad det kommer visa. Hoppas verkligen att de hittar orsaken och att det inte kräver operation :arghh:
 
Finns det en teori om hur den kommit dit?

Både veterinären (och kollegor) samt SVA är väldigt fundersamma. En teori är att det blivit något i samband med snittet och kastreringen. Men man har heller inte kunnat se något främmande på ul eller röntgen. Hon snittades och kastrerades 12 juli. Och varför dröjde det 4 månader innan symptomen uppkom om det hör ihop med det? Så vi vet inte, allt är spekulationer.

Hon lär ju knappast fått upp en brödbit liksom.
 
Både veterinären (och kollegor) samt SVA är väldigt fundersamma. En teori är att det blivit något i samband med snittet och kastreringen. Men man har heller inte kunnat se något främmande på ul eller röntgen. Hon snittades och kastrerades 12 juli. Och varför dröjde det 4 månader innan symptomen uppkom om det hör ihop med det? Så vi vet inte, allt är spekulationer.

Hon lär ju knappast fått upp en brödbit liksom.
Stackars liten. :(
Nejmen precis, det låter jättemysko.
 
@AraSlei @Kaffekoppen @BornAgain tack hörni :heart

Eftermiddagens besök har inte givit så mycket än. Bilderna från CTn är skickade på granskning och svar borde komma om 2 dagar. Olidlig väntan.

Sämre var det med mängden vätska, 55 ml på 5 dagar är en markant försämring mot 65 respektive 15 ml på 9 dagar. Innebär att hon inte svarar alla på behandlingen :cry:
 
@AraSlei @Kaffekoppen @BornAgain tack hörni :heart

Eftermiddagens besök har inte givit så mycket än. Bilderna från CTn är skickade på granskning och svar borde komma om 2 dagar. Olidlig väntan.

Sämre var det med mängden vätska, 55 ml på 5 dagar är en markant försämring mot 65 respektive 15 ml på 9 dagar. Innebär att hon inte svarar alla på behandlingen :cry:
Stackars liten och stackars dig, jag hoppas de hittar vad som felas och att hon får en behandling hon svarar på. :heart
 
En liten uppdatering:
Betty har inte behövt tömmas på 16 dagar nu, rekord! Men tycker hon behöver kissa oftare.

Fick idag svar från CTn som inte visade mer än vad vi sett med ultraljudet. Riktigt pissigt (den var dyr dessutom). Hon ska tillbaka på måndag för ny UL för att se om det fyllt på samt titta in med endoskop. Utifrån det kan det eventuellt bli någon form av drän eller operation. Även om det inte fyller på lika fort behöva det åtgärdas på någon sätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 267
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp