Mystisk kolik - ätit "brakved"?

Egonson_

Trådstartare
Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna.

Veterinären har gjort i princip alla prover och utredningar som finns att göra, då stoet stått på klinik i två omgångar nu. Varit bra en vecka sen på't igen. Gå undan, ligga platt på sidan, tung andning, högre puls, sparka mot magen. Sen "bra" och betar gräs, för det kommer i attacker. Och när hon väl står på klinik och får kramplösande och dropp så slutar det.. Väl hemma efter första besöket återkom det en gång, var sedan borta en vecka innan det igår hände igen och fick åka in med henne. Första omgången hade hon noll aptit. Denna gången åt hon bra.

Veterinären frågade i dag om vi hade ekollon eller annat i hagen. Jag gick ut för att kolla under ekarna (inga ekollon fanns det, faktiskt inte ett enda, och inga gnagmärken i barken, grenarna sitter allt för högt för att ätas av shettisar), och tittade då närmre på de små slybuskarna i hagen som jag länge undrat vad det är men inte tänkt närmre på. Brakved? Jo, men visst är det brakved efter lite forskande.

Har hästen ätit det trots att det finns gräs och annat grovfoder? Mycket möjligt. Har sett en av de andra äta lite av bladen och kossorna käkar hela busken (det kommer de inte få göra igen, dock).

Det enda som hittades på hästen var något förhöjda röda blodkroppar. Lite blod i vätskan från bukpunktatet (ej från sticket) och på ett ställe något förtjockad tarmvägg sett via UL, på en liten yta vänster sida. Men proverna och analyserna av vätskor visar inte en tillstymmelse till infektion eller inflammation. Inga parasiter. Ingen feber. Ej förstoppad. Ej gaser. Normala tarmrörelser. Ingen sand i tarmen.. Just det, inga magsår heller. Dock har hon haft magsår förut men nu var det jättefint på gastron.

Min fråga är, har någon erfarenhet av att häst ätit just brakved (Frangula alnus) och blivit dålig? Hittar inte speciellt mycket på nätet mer än att det är giftigt enligt länk ovan. Ska tas upp med vet. i morgon förstås. Finns (fanns, för nu har jag ryckt upp varenda planta) fingerborgsblommor i hagen, men såg inga tecken på att någon ätit på en av dem). Hoppas nu hon blir bra, när vi stängt av hagen som innehar dessa buskar..
 
Fast jag tror inte det ändå, de ekar som inte är i hage har heller inga ekollon i år. Förra året var där massor och åter massor. Men i vilket fall så ska ekarna bort, även brakveden. Ekar i all ära men vi har så många så de som finns i hästhagen behöver inte finnas där..

Just nu mår hästen bra. Går i hage utan varesig ek, brakved eller fingerborgsblommor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 005
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 773
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp