Mystisk sjukdom på katterna???

S

sussi_l

Nu finns inte min lilla vackra oriental bebis längre, han hann gå bort på min kudde, medans jag gick för att hämta hans mat, som jag hade mixat för att det skulle bli lättare att få i honom maten (orkade inte tugga) när jag kom tillbaka var han tom i blicken försökte ge honom luft i andningsvägarna, men det gick inte, var så himla svårt att förstå att nu var han borta helt :cry: känner mig hemsk & elak för att jag tvingade honom hela tiden att stanna kvar på mattan (sprang & gjorde mat då & då) trots att han rev med tassarna efter mig där han låg på sidan på mattan & gav ifrån sig ynkliga pip :cry: han ville alltid tvinga sig på en för att kunna ligga i famnen eller så låg han under täcket & vi delade alltid på kudden, varje natt så kröp han ner. Inatt var himla tomt efter honom.

Bild360.jpg


Bild348.jpg

puss...

men till saken, den mystiska sjukdomen, han var gulfärgad i öronen tassarna munnen, kisset, tyckte hela han var gulfärgad, slutade äta, magrade av, blev benig över ryggen, börgade gå stappligt & dåligt, sista dagarna var värst, & sista dagen kunde han bara stappla några steg för att sedan dra sig fram sakta med framtassarna för att han ville upp i mitt knä, rösten blev ynklig & pipig & svag. Sen hade han en böld på ena skinkan, enligt uppfödaren kunde dessa katter få en böld på sidan som ledde till deras död, endast efter att det har dött så kunde man obducera & se om det var denna sjukdom, någon som vet mer om denna sjukdom?

innan han dog hade vi en honkatt på 16 år Kiddy, som dog för några veckor sen, hon slutade också att äta i slutet, gick stappligt för att till sist inte kunna gå alls, drack bara vatten i slutet, tryckte i välling men det hjälpte inte, magrade också av rejält.

& innan Kiddy hade vi Pip-Larsson som va sjuk, gulaktig i munnen, magrade av över ryggen, slutade att äta, drack bara vatten, åkte in akut med honom till djursjukhus, där gjordes prover, antingen var det hans kropp som slog ut hans blodkroppar, canser eller så hade han fått i sig råttgift, råttgift har vi inte på gården, dagen efter ringde dom & sa att det inte var så farligt som dom trodde, men han åt inget, han fick dropp i ca en veckas tid där, & låg mest under en filt sa dom & var väldigt pratig när det kom någon. men han blev bättre mirakulöst :love::bump: & fick äntligen komma hem, vakade som en hök i veckor efter honom, lade ner ridningen ett tag, ifall han skulle bli sjuk plötsligt, var orolig så att han inte gick ner också. han själv var lite orolig så fort jag försvann från honom så klagade han högljutt.

& inte nog med det min operedas inatt, men som tur var överlevde hon.

Någon som varit med om något liknande? att katterna bli gulaktiga i munnen & allt som står ovanför? veterinären visste inte vad det va, sa dom när jag hämtade hem Pip-Larsson :confused:

048.jpg

Pip_larsson

Ursäkta för att det kanske blev lite som en enda soppa, är trött & ledsen, har en klump i magen.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

vid leversvikt blir hud och slemhinnor gula.

men har du inte varit hos veterinären med katten?? :confused: låter ju som han varit sjuk länge.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

vid leversvikt blir hud och slemhinnor gula.

men har du inte varit hos veterinären med katten?? :confused: låter ju som han varit sjuk länge.

Tyvärr fick jag inte det för ägarna, egentligen inte min katt, men känns som det eftersom han bott hos mig under sin uppväxt, skulle ha blivit en blivande avelshane & var tänkt att han skulle få bli pappa när han blivit större åt våran siames hona, hade han varit varit min så hade jag åkt när han slutade att äta..
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Om det går,låt obducera katten.
FIP = Feline Infectious Peritonitis = smittsam bukhinneinflammation.
Det smittar via kroppsvätskor t ex saliv när de delar vattenskål,avföring,nysningar,tvättar varandra,nosar på.
Symptomen kan vara liknande din katts mot slutet med bl a gulsot.
Vid torr FIP magrar katten av medan vid våt FIP blir katten mager men mkt vätska samlas i bukhålan.
Ögonen blir torra och insjunkna,pälsen delar sej/blir skivig och lite mjällig.
Katten tappar aptit och blir håglös,orkar inte gå så långt utan lägger sej ofta platt på mage med alla ben under sej.
Vilar gärna huvudet på vatten/matskålen.
Det sker iofs vid andra sjukdomstillstånd också.
Vid torr FIP kan katten magra av gradvis och stå stilla i vikt till nästa gång.
Den behöver inte heller dö av det.
Vid våt FIP dör katten i regel inom ett par veckor.
Hela bostaden och ev övriga ställen där katten vistats (burar etc) behöver saneras grundligt.
FIP-smitta kan ligga kvar i ett halvår,speciellt om man inte sanerar.
Tar man in en ny katt i hem där FIP-smitta finns löper katten risk att smittas.
Det finns vaccin,men man kan inte vaccinera en redan smittad katt.
Men jag hade absolut satsat på att obducera katten.
Katter kan drabbas av så mkt att inte ens veterinär kan ställa diagnos alltid.
De kommer nog inte FIP-testa om du inte ber om det.

Beklagar att du miste honom,det är alltid tråkigt när sånt händer.
*tröstkram*
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Tyvärr fick jag inte det för ägarna

:eek::eek::eek: Tillät de inte att katten fick adekvat vård, de såg hellre att den dog???

Vad FAN (rent ut sagt) är det för vidriga människor, sådana borde få djurförbud resten av livet :mad:!!!
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Tyvärr fick jag inte det för ägarna, egentligen inte min katt, men känns som det eftersom han bott hos mig under sin uppväxt, skulle ha blivit en blivande avelshane & var tänkt att han skulle få bli pappa när han blivit större åt våran siames hona, hade han varit varit min så hade jag åkt när han slutade att äta..

Beklagar sorgen över din katt men detta reagerar jag starkt på.
Vad menade de med att du inte fick gå till veterinären? Det där brister rejält mot djurskyddslagen så de ska ha anmälan på sig.
Varför struntade du inte vad de sade?
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Tyvärr fick jag inte det för ägarna, egentligen inte min katt, men känns som det eftersom han bott hos mig under sin uppväxt, skulle ha blivit en blivande avelshane & var tänkt att han skulle få bli pappa när han blivit större åt våran siames hona, hade han varit varit min så hade jag åkt när han slutade att äta..
:eek: :mad:
Det kvittar att det inte var din katt, DU skulle tagit den till veterinären oavsett om du "fick" eller inte!! Det där är grovt djurplågeri! Fy fan.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

:eek: :mad:
Det kvittar att det inte var din katt, DU skulle tagit den till veterinären oavsett om du "fick" eller inte!! Det där är grovt djurplågeri! Fy fan.

Lugna ner dig lite..
den var hos veterinären bara en vecka innan då fick den medecin, men den bet tyvärr inte, antibiotika fick den samt smärtstillande för att den hade en vätskebildning på ena sidan, tyvärr har jag inte råd då jag spenderat mitt sparkonto på min egna katt.
ägaren tyckte att den verkade piggare, men inte jag, så därför ville dom inte.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Beklagar sorgen över din katt men detta reagerar jag starkt på.
Vad menade de med att du inte fick gå till veterinären? Det där brister rejält mot djurskyddslagen så de ska ha anmälan på sig.
Varför struntade du inte vad de sade?

min mor ligger på sjukhus för att hon har gjort en stor operation & hon är delägare på den, har inget körkort, är utan telefon för laddaren tog hon med sig, & det var hon som tyckte att det inte var någon fara med katten dagen innan hon åkte, dagen efter dog den. & som jag svarade en annan person så var den hos veterinären ca en vecka tidigare, men jag fick bara medeciner till den, fanns inget annat att göra enligt den veterinären, är vad jag fått sagt till mig, jag var inte med själv.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Nej, FIP smittar inte.
FIP är en muterad form av coronaviruset. Corona är smittsamt, och finns hos majoriteten av katterna. Sprids via avföringen. Att en katt bär på coronaviruset betyder inte att de kommer utveckla FIP.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

känner att jag måste säga att jag glömt att berätta att den var på djursjukhus ca en vecka innan av sin delägare, & efter det så tyckte båda ägarna att katten inte behövde åka in, min mor eller låtsas mor kan man kalla henne, tyckte att den verkade piggare, men inte jag, jag tyckte att den borde vara på djursjukhuset för att kanske få dropp eller nått, vad vet jag, jag hade iallafall inte samma uppfattning om dess hälsa.
Veterinären sa också att det inte fanns något att göra för den, fick bara hem en kattunge med rör på magen då han hade en vätske knöl, som denna ras tydligen kunde få, & hade den fått den här "knöl sjukdomen" el vad man ska kalla den så fanns det egentligen inget att göra, man kunde endast få veta att det var denna "knöl sjukdom" efter en obduktion när den hade dött. vet inte vad sjukdomen heter så därför kallar jag den för "knöl sjukdom" var en påse på ena skinkan som det bildades vätska i.
Känner mig inte direkt på bättre humör av alla påhopp, ville endast veta vad det kan vara för sjukdom..
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Om det går,låt obducera katten.
FIP = Feline Infectious Peritonitis = smittsam bukhinneinflammation.
Det smittar via kroppsvätskor t ex saliv när de delar vattenskål,avföring,nysningar,tvättar varandra,nosar på.
Symptomen kan vara liknande din katts mot slutet med bl a gulsot.
Vid torr FIP magrar katten av medan vid våt FIP blir katten mager men mkt vätska samlas i bukhålan.
Ögonen blir torra och insjunkna,pälsen delar sej/blir skivig och lite mjällig.
Katten tappar aptit och blir håglös,orkar inte gå så långt utan lägger sej ofta platt på mage med alla ben under sej.
Vilar gärna huvudet på vatten/matskålen.
Det sker iofs vid andra sjukdomstillstånd också.
Vid torr FIP kan katten magra av gradvis och stå stilla i vikt till nästa gång.
Den behöver inte heller dö av det.
Vid våt FIP dör katten i regel inom ett par veckor.
Hela bostaden och ev övriga ställen där katten vistats (burar etc) behöver saneras grundligt.
FIP-smitta kan ligga kvar i ett halvår,speciellt om man inte sanerar.
Tar man in en ny katt i hem där FIP-smitta finns löper katten risk att smittas.
Det finns vaccin,men man kan inte vaccinera en redan smittad katt.
Men jag hade absolut satsat på att obducera katten.
Katter kan drabbas av så mkt att inte ens veterinär kan ställa diagnos alltid.
De kommer nog inte FIP-testa om du inte ber om det.

Beklagar att du miste honom,det är alltid tråkigt när sånt händer.
*tröstkram*

Usch hemska sjukdom :cry: får försöka googla fram FIP sjukdomen & läsa på lite om den & berätta om den för ägarna, ska se om det går att obducera katten, borde gå, gissar jag på.
Tack för tröstkramen...
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Det där var bland det värsta jag läst. Man är enligt svensk lag skyldig att skydda djur från onödigt lidande och detta var - om det är sant? - ett gravt övertramp.

Jag förstår att du är ledsen och att du kanske menade väl, men det är ändå oacceptabelt. En avlivning kostar inte så mycket precis.
 
Senast ändrad:
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Det där var bland det värsta jag läst. Man är enligt svensk lag skyldig att skydda djur från onödigt lidande och detta var - om det är sant? - ett gravt övertramp.

Jag förstår att du är ledsen och att du kanske menade väl, men det är ändå oacceptabelt. En avlivning kostar inte så mycket precis.

Blir en aning trött på att läsa nu, känns som att alla tycker att det är mitt fel, kanske är det så då, jag kan inte inte ändra på klockan ändå tyvärr, hur mycket jag än skulle vilja, ville mest veta vad det var för sjukdom det kan vara.
Han behövdes inte avlivas enligt veterinären, tror inte dom tyckte att han var så sjuk, fick hem medecin som skulle hjälpa, dessutom ägde veterinären själv halva katten, nu får jag säkert skit för att jag berättar om detta, ber om ursäkt till ägarna, jag skrev detta för att jag var nyfiken på vad det kan vara för sjukdom & tror jag vet det nu eftersom jag fått några svar.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Jag ska undvika att skriva mer än att det hela är oerhört illa skött av alla inblandade och jag blir illa berörd av att läsa sådant här.

Vad gäller sjukdomen så brukar gula slemhinnor, hud osv. tyda på att levern är kass. Orsaken till varför kan dock vara många. Om du nu har flera katter som gått åt på samma sätt är det jätteviktigt att obducera katten (alla katterna borde ha obducerats) ifall det är så att det är någonting i miljön som gör dem sjuka.

Absolut nödvändigt om ni tänker skaffa fler katter iaf... eller andra djur.

FIP kan ge nästan varenda sjukdomssymptom som går att finna i veterinärmedicinsk litteratur eftersom symptomen beror på vilken vävnad/vilka vävnader det är som angrips. Det går inte att säga att det troligen var FIP eller inte.

Men som sagt, om ni nu haft flera katter som för er synbart verkar ha drababts av samma sjukdomar måste ni kolla omgivningen och se om det finns någonting som kan orsaka sjukdom. Om det nu inte går att obducera katten. I synnerhet om ni har fler katter eller tänker skaffa fler.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Blir en aning trött på att läsa nu, känns som att alla tycker att det är mitt fel, kanske är det så då, jag kan inte inte ändra på klockan ändå tyvärr, hur mycket jag än skulle vilja, ville mest veta vad det var för sjukdom det kan vara.
Han behövdes inte avlivas enligt veterinären, tror inte dom tyckte att han var så sjuk, fick hem medecin som skulle hjälpa, dessutom ägde veterinären själv halva katten, nu får jag säkert skit för att jag berättar om detta, ber om ursäkt till ägarna, jag skrev detta för att jag var nyfiken på vad det kan vara för sjukdom & tror jag vet det nu eftersom jag fått några svar.

Om nu veterinären är delägare i katten tycker jag att du ska kontakta Veterinär ansvarsvnämnden. Att inte avliva en katt som är i det skick du beskriver måste innebära att veterinären antingen gjort en grov missbedömning eller helt enkelt agerat oansvarigt och oetiskt.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

förresten kom att tänka på varför det kan låta hemskt det jag skrivit, om att han var bla benig över ryggraden m.m jag överdriver kanske säkert ofta i mina beskrivningar, för mig är dom skelett, det var han redan när jag fick honom, dock var han lite mindre, men orientaler är rätt beniga (tycker jag) iaf än andra katter, den andre katten pip larsson envisades jag med att jag tyckte att han var benig men min mor tyckte inte att det var så farligt & ingen annan heller, men jag tror & tycker att jag märker små skillnader. & det med att han pep & så, det brukade han göra, gnälla ynkligt när han ser någon, det gör även våra andra orientaliska katter, en del låter mindre en del pratar högre, & vill alltid sitta i knäet, det vill dom flesta siameser & orientaler, de tvingar sig ofta på främlingar med, & byter människa vid matbordet, försöker krafsa med tassarna för att komma ner i knäet.
även vår skelett hund afghanen tycker jag ser ut som ett vrak, benig som bara den över ryggen men den rasen ser ut så, han har fri tillgång till mat, veterinären säger att han ser bra ut, varit på djursjukhuset slö....e med alla hundarna där.
Men nu menar jag inte att jag försöker skylla ifrån mig, får väl helt enkelt tänka på vad jag skriver i framtiden.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Jag ska undvika att skriva mer än att det hela är oerhört illa skött av alla inblandade och jag blir illa berörd av att läsa sådant här.

Vad gäller sjukdomen så brukar gula slemhinnor, hud osv. tyda på att levern är kass. Orsaken till varför kan dock vara många. Om du nu har flera katter som gått åt på samma sätt är det jätteviktigt att obducera katten (alla katterna borde ha obducerats) ifall det är så att det är någonting i miljön som gör dem sjuka.

Absolut nödvändigt om ni tänker skaffa fler katter iaf... eller andra djur.

FIP kan ge nästan varenda sjukdomssymptom som går att finna i veterinärmedicinsk litteratur eftersom symptomen beror på vilken vävnad/vilka vävnader det är som angrips. Det går inte att säga att det troligen var FIP eller inte.

Men som sagt, om ni nu haft flera katter som för er synbart verkar ha drababts av samma sjukdomar måste ni kolla omgivningen och se om det finns någonting som kan orsaka sjukdom. Om det nu inte går att obducera katten. I synnerhet om ni har fler katter eller tänker skaffa fler.

Veterinären sa att det inte smittas till vuxna katter bara kattungar? vi har fler katter i hemmet & en kull kattungar. om det nu är så att det smittas, så tycker jag att det låter konstigt att dom inte berättar sådant?
sen om det gammla katten som var 16, där tror dom att hon dog av ålderdom, men jag är inte säker på det, själv har jag alltid haft äldre katter, men dom kanske inte lever så länge?
piplarssons sjukdom tror dom var av en helt annan sorts sjukdom.
medans jag själv tror att det inte är så, men jag kan ha fel, vem vet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 464
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 701
Senast: fejko
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 069
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 858
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp