Mystisk svullnad/knöl på tassen

MatildaN

Trådstartare
Hej!

Jag är ny här på forumet men tänkte att det kanske finns några kunniga och erfarna kattmänniskor här!

Min katt kom in för 5 veckor sedan med en svullen tass/underarm och haltade rejält. Jag såg inget sår eller liknande, och han var väldigt pigg och som vanligt i övrigt. Valde att avvakta till dagen efter och höll honom inomhus, och redan då hade svullnaden gått ner. Svullnaden fortsatte att gå ner och jag höll honom inomhus, och han slutade till slut att halta. Det var dock fortfarande en liten svullnad, som en knöl, som växlade mellan att vara hård och mjuk, precis bakom trampdynan (på "handleden") men han haltade inget. Han fick efter ca 1,5 vecka gå ut igen en kort stund, och kom sedan in halt igen. Åkte då till veterinären som röntgade tassen, men inget var brutet. Fick åka hem med metacam och ordinerad vila 10 dagar. Svullnaden var fortfarande inte borta efter 10 dagar så vi åkte tillbaka. Röntgade från en annan vinkel men fortfarande inget brutet. De valde då att öppna knölen utifall det var en böld, men det kom bara blod och endast liiiite gegg. Fick åka hem igen med tratt och mer metacam, men har nu fått antibiotika. Det blir fortfarande inte bättre! Vad tusan kan det vara? Veterinären förstår inte heller vad det är. Kan tydligen inte vara en senskada på just det stället. Någon som varit med om något liknande?

Han haltar inte hela tiden, men efter att han fått ett busryck börjar han halta igen. Ska tillägga att han vanligtvis blir riktigt ynklig när han är sjuk/skadad men den här gången har han varit precis som vanligt.
 
Svarar mig själv för den som är intresserad :D

Var inne igår igen och nu öppnade dom tassen rejält under sövning. Låångt in i tassen satt en 2 cm stor tagg, liksom fastkilad mot benet. Stackars kissen! Nu är den ute i alla fall och han får gå med tratt och medicin någon vecka, sen får vi hoppas att allt är bra igen :)
 
Svarar mig själv för den som är intresserad :D

Var inne igår igen och nu öppnade dom tassen rejält under sövning. Låångt in i tassen satt en 2 cm stor tagg, liksom fastkilad mot benet. Stackars kissen! Nu är den ute i alla fall och han får gå med tratt och medicin någon vecka, sen får vi hoppas att allt är bra igen :)
Oj! Stackare! Gudars :eek:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 363
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp