Mystisk teckning på SWB

Zuzzi

Trådstartare
Jag och en vän som båda är hobbyfotografer har fått "följa" ett SWB f.2003 e.Cortus 902 ue.Electro 778. Min vän fotade hon som fölunge (bild längst till vänster), då vanligt fux, nästa gång fotar hon henne 2013 och har då fått lite vitt runt ögonen (nästkommande bilder) och jag fotade henne därefter i fredags exakt 1 år senare (tre bilderna längst till höger) och är då ännu mera vit/opigmerad(?) runt ögonen, även att hon har något tecken på mulen som också tycks växa?

Modern fotade jag för 100 år sedan typ och hon är fux med bläs, tyvärr är orginalbilden borta och kvar återstå en miniatyr som finns att beskåda.

Vad kallas ett sånt här teckning och vad beror det på? Aldrig sett något liknande på någon annan häst, nyfiken blir man såklart.

Se länken för bilder!

http://www.haststam.se/horse/view/44039
 
Jag och en vän som båda är hobbyfotografer har fått "följa" ett SWB f.2003 e.Cortus 902 ue.Electro 778. Min vän fotade hon som fölunge (bild längst till vänster), då vanligt fux, nästa gång fotar hon henne 2013 och har då fått lite vitt runt ögonen (nästkommande bilder) och jag fotade henne därefter i fredags exakt 1 år senare (tre bilderna längst till höger) och är då ännu mera vit/opigmerad(?) runt ögonen, även att hon har något tecken på mulen som också tycks växa?

Modern fotade jag för 100 år sedan typ och hon är fux med bläs, tyvärr är orginalbilden borta och kvar återstå en miniatyr som finns att beskåda.

Vad kallas ett sånt här teckning och vad beror det på? Aldrig sett något liknande på någon annan häst, nyfiken blir man såklart.

Se länken för bilder!

http://www.haststam.se/horse/view/44039
Kan det vara en autoimmun ändring som egentligen inte har med färgen att göra utan mer med immunförsvaret (visserligen genetiskt men multifaktoriell). För mig liknar det den mänskliga hudsjukdomen vitiligo. Har sett det på en annan häst, fux också, men har inte träffat hans ägare så jag vet inte om det har blivit mer med tiden.
 
Kan det vara en autoimmun ändring som egentligen inte har med färgen att göra utan mer med immunförsvaret (visserligen genetiskt men multifaktoriell). För mig liknar det den mänskliga hudsjukdomen vitiligo. Har sett det på en annan häst, fux också, men har inte träffat hans ägare så jag vet inte om det har blivit mer med tiden.
Intressant! :)
När jag jobbade i Danmark hade vi en m vitt runt ögonen också. Den var dock brun (men ganska "röd" brun). Har sett den några år senare och då reagerade jag inte på att det skulle vuxit men så visste jag ju inte detta då :)
 
Jag och en vän som båda är hobbyfotografer har fått "följa" ett SWB f.2003 e.Cortus 902 ue.Electro 778. Min vän fotade hon som fölunge (bild längst till vänster), då vanligt fux, nästa gång fotar hon henne 2013 och har då fått lite vitt runt ögonen (nästkommande bilder) och jag fotade henne därefter i fredags exakt 1 år senare (tre bilderna längst till höger) och är då ännu mera vit/opigmerad(?) runt ögonen, även att hon har något tecken på mulen som också tycks växa?

Modern fotade jag för 100 år sedan typ och hon är fux med bläs, tyvärr är orginalbilden borta och kvar återstå en miniatyr som finns att beskåda.

Vad kallas ett sånt här teckning och vad beror det på? Aldrig sett något liknande på någon annan häst, nyfiken blir man såklart.

Se länken för bilder!

http://www.haststam.se/horse/view/44039
Electro nedärvde det (och hade väl själv det i liten grad om jag inte minns helt tokigt) finns ett speciellt namn på det men står totalt still just nu vad det heter.
 
Här ser man det tydligt på Electro på den gamla falsterbo nostalgi bilden han som är närmst kameran
Bild-18-Falsterbo.jpg
 
Den och Quarterback har Quidam de Revel i stammen båda två men jag hittar ingen likhet i stammen mellan denna och Electro..
Det är Quaterback (Quaterman-Brandenburger) som det pratas om och där finns i alla fall Furioso xx i stammen på både honom och Electro.
 
Senast ändrad:
I fallet med mänsklig form av vitiligo så tillhör ju det en familj med sjukdomar som är så nära besläktade att syskon kan få två olika varianter med samma genetiska förutsättningar (men olika miljö). Sköldkörtel-funktionsstörning tex är en av dem. Undrar om det är samma hos hästar... Och undrar vad det skulle kunna vara för något i s f...
 
Jag och en vän som båda är hobbyfotografer har fått "följa" ett SWB f.2003 e.Cortus 902 ue.Electro 778. Min vän fotade hon som fölunge (bild längst till vänster), då vanligt fux, nästa gång fotar hon henne 2013 och har då fått lite vitt runt ögonen (nästkommande bilder) och jag fotade henne därefter i fredags exakt 1 år senare (tre bilderna längst till höger) och är då ännu mera vit/opigmerad(?) runt ögonen, även att hon har något tecken på mulen som också tycks växa?

Modern fotade jag för 100 år sedan typ och hon är fux med bläs, tyvärr är orginalbilden borta och kvar återstå en miniatyr som finns att beskåda.

Vad kallas ett sånt här teckning och vad beror det på? Aldrig sett något liknande på någon annan häst, nyfiken blir man såklart.

Se länken för bilder!

http://www.haststam.se/horse/view/44039
Vi har en ridskolehäst som har samma tecken runt ögonen, som är efter Cortus. Ingen Voltaire eller Furioso xx i stammen.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/173541-kintus-swb
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp