Mystiska sår vid boxvila

Nethril

Trådstartare
Hittade dessa sår på Chili.. (06:a)
Sren.jpg

Det övre blödde lite lätt när jag tog ut henne ur boxen. Hon står inne och har boxvila och rastas endast i ridhus just nu. När jag hittade dessa hade hon ännu inte varit ute någonting alls för dagen. De är bägge uppenbarligen ömma. Hon är inte svullen runt något av såren och jag kan inte hitta något tecken på att de skulle kunna vara djupare än vad de ser ut.
De är alltså inga gropar eller hål eller vad man ska säga utan är mer som ytliga skrap(?)sår eller liknande. Helt enkelt- De är som de ser ut :D

Hur fasen kan hon ha fått dessa?
Hon har haft mugg, men den har börjat läka och håret har börjat växa ut igen. Hon har inga krustor eller småsår pga den längre.
Men det verkar inte som att dessa sår har något med muggen att göra, de ser inte alls ut som "muggsåren" gjorde.

Läste att hovbölder kan värka ut i kronranden, kan det vara det? Fast då är det ju konstigt att hon har ett sår till precis ovanför det nedre såret.. Hon kan ju inte gärna ha råkat trampa sig på utsidan höger bak, så klantig är nog inte ens den fumligaste häst jag vet ;)
Tvättade med hibiscrub (tvättade ändå benen för muggens skull) och smörjde in med helosan.
Har tänkt att fortsätta tvätta en gång/dag fast med lactacyd istället och så smörja med helosan.
Vad hade ni använt till att tvätta och smörja med?
 
Sv: Mystiska sår vid boxvila

Hmm va skumt.. Hon kanske har skrapat mot väggen eller nått om hon rullat sig /rest sig?
Jag skulle inte använda lactacyd, då det har ett felaktigt PH för hästar, och kan torka ut/ ge obehag.
Sådanhär sårtvätt i små engångs förpackningar från ACO och sen blåspray tycker jag är det bästa mot såna här sår.
Självklart tvätta av med vatten först.

Allie fick ett liknande sår vid kronranden, och hovis är övertygad om att det var en hovböld medans vet. sa att det kan det inte ha varit om han inte varit halt..
Men jag tror mer att hon har skrapat i vägg/vattenkopp/krubba/vasomhelst när hon rullat eller rest sig :)

Varför har hon boxvila?
 
Sv: Mystiska sår vid boxvila

Tack för svaret! :)

Jo det kan hon ju ha gjort (bara jag som e nojjig tror jag):o
Jaså? Det visste jag faktiskt inte! Bättre med koksaltlösning då :)
fast det kanske är det som är i de där engångsförp. du nämnde?
Vilken blåspray använder du? Har faktiskt ingen blåspray och har aldrig direkt använt det då jag alltid brukar använda 4 ess sårspray på sår. :)

Chili har varit lite ömfotad men inte bak utan fram och då när det har varit knaggligt ute. Så jag har trott att det har berott på det.
Hovis ska komma ut och kolla också så får vi se vad han tror. Usch det är ett jäkla otyg det där med hovbölder. Det vill jag inte ha :cool:

Hon har stått inne när det varit helt superlerigt ute (dvs ett par veckor) för att jag skulle kunna torka ut muggen ordentligt. och nu de senaste 3 dagarna pga avmaskning (de mindre extrahagarna är lerhav)
Men inatt har det frusit på så Chili fick komma ut idag = mycket nöjd & glad Chili i snödriva ;)
 
Sv: Mystiska sår vid boxvila

Okej! Jo, jag tror att det är koksaltlösning i de små 'ögondropps' tuberna. Jag använder lite olika, beroende på vad som finns när jag ska köpa ny.. Men i grund och botten är ju de samma lika.
Jag tycker om att använda blåspray, täcker fint och så. Var däremot försiktig om du ska ut och tävla, en lilaskäck är INTE uppskattat:rofl:
(Säger jag som blåmålade en palomino som vart i slagsmål 4 dagar innan halter.. Det fick ställas in:angel:) :D
 

Liknande trådar

Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 289
Senast: SaraMara
·
Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 621
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran...
Svar
4
· Visningar
1 505
Senast: ufot
·
Hundhälsa Det går bra nu! För 2,5 mån sen blev hunden attackerad av en annan hund och blev biten på buken och fram på bogen (om det nu heter så på...
Svar
15
· Visningar
3 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp