Mystiskt fall???

D

Dean

I lördags när jag var ute och red så kastade min häst sig åt sidan när min galna hund kom utspringandes från skogen. Antagligen sträckte sig hästen i muskeln som sitter ovanför frambenet (höger). Han började först halta, men gick sen in i stallet utan problem. På stallgången kollar jag igenom hela honom och hittar ingen svullnad eller värme.
När jag sen skulle ställa in honom i boxen kunde han inte gå. Han hoppade på tre ben. Höger framben kunde han inte föra framåt uppåt.
Väl inne i boxen kollar jag honom igen. Han står på alla fyra benen och jag såg ut så här :confused:

När jag börjar klämma så reagerar han jätte mkt när jag kommer till muskeln ovanför benet. Den var kanonhård och antagligen sträckt.

Två dagar senare är han helt uppsvälld i muskeln. Jag kyler och skrittar honom. Så har vi gjort fram till igår.
Men idag när jag kom ut så hade svullnaden på muskeln lagt sig och istället så var han tvärtjock i benet, från knät och hela vägen upp.

Vad sjutton kan det vara? Han haltar inte, men är inte ren i traven. Är inte speciellt varm i svullnaden och verkar inte ha så ont. Han har heller ingen feber. Jag fattar ingenting??? Har det ett samband med sträckningen eller är det här en ny skada?

Jag kylde iaf i ca 30 min med kallvatten och la sen ett jodopax bandage runt knät.

Alla tips och idéer är mer än välkomna!
 
Jag har lärt mig att svullnaden sjunker neråt. Så det kan mycket väl vara den svullnad som fanns i muskeln som nu är på väg ner längs benet. Vet inte anledningen till varför den förflyttar sig neråt, men har många gånger fått det svaret av veterinär när man själv varit konfunderad över "mystisk" svullnad! :) Mitt förslag är att du fortsätter med den ridning du gjort hittils. Så länge hästen inte blir halt är det bara bra att den rör på sig, för svullnadens skull!

/Timsetim
 
kontakta vet. !!! Åtmistone prata med en...
Det är nog inget alvarligt, men för att vara helt säker, och det kanske finns något du borde göra?? Kramiz
 
Idag hade svullnaden vandrat nedåt igen. Nu var han även svullen under knät, men fortfarande inte halt.

Jag är orolig för vad som händer när svullnaden når hoven, försvinner den bara eller?
 
Det är tyngdlagen som gör det. Kroppen tar upp ödemet/svullnaden efterhand. Inget farligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 507
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp