mystiskt koppjärn i tekna sadel..

Buck

Trådstartare
har köpt en tekna s line dressyrsadel begagnat, jätte fin sadel som verkar passa hösten (behöver bara ngt vidare järn) fick 2 koppjärn mw och w med sadeln, det mystiska är dock att de är röda.. röd och mörkröd med snedskärning i ändarna istället gör att vara svarta med rundade ändar.

varför ser de ut som de gör? de passar perfekt i sadeln. är det en tidig variant av järnen eller är det från ett helt annat sadel märke?

tänkte att det är smidigare att fråga allvetande buke än globus först ;)
 
Thorowgoods järn är snedskurna i ändarna, kanske är ett sådant? Deras röda är mörkrött.
 
vad finns det för koppjärn förutom
bates/wintec
throwgood
tekna
knights
optimus
genesis
lippo/pessoa/anky
 
Mina koppjärn är precis likadant! Köpte ett i W för någon vecka sedan och det är svart samt att hålen är avlånga. Det liknar inte alls det jag köpte tillsammans med sadeln. Återförsäljaren satte i ett helt nytt koppjärn och det var rött. Båda två är orginal och tänka att sitta i teknasadeln.

Vad står det i järnen? På min står det nått men jag kommer inte ihåg exakt mer än W samt XW :)
 
@Myzan87 Tror det står typ GP/DRE-MW på det jag har löst nu W sitter i sadeln nu.
(Du vill inte sälja xw järnet :angel: w passar precis men vill ha ngt att byta med. ska höra med ridsport butiken här i morgon om de kan ordna fram ett, men de har inte varit återförsäljare för tekna så länge så kanske de inte sett de järn en innan..)
 
Har nu hittat var man kan köpa dessa järnen :) sökte på tekna gullet(har sökt på det innan men nu hittade jag en sida med rätt järn ^_^). Underligt dock att de är original i tekna sadlarna då de vanliga är böjda i "skänklarna", precis som wintec. Dessa är mycket rakare, så som throwgoods är.
 
enligt globus (som fö är skit snabba att svara på mail) så är min sadel en nyare och ska ha koppjärn med artickel nr som börjar på 22, och tydligen är det de som är röda.

men kollar man på teknas bild här så är alla 3 koppjärnen med på bilden ju :)
globus_quikchg.jpg
det röda sitter dessutom rrämst i bild ;)
 
enligt globus (som fö är skit snabba att svara på mail) så är min sadel en nyare och ska ha koppjärn med artickel nr som börjar på 22, och tydligen är det de som är röda.

men kollar man på teknas bild här så är alla 3 koppjärnen med på bilden ju :)
globus_quikchg.jpg
det röda sitter dessutom rrämst i bild ;)
*Morr* Ridsportbutiken jag köpte ifrån sa att det inte hade någon betydelse vilket serienr sadeln hade. Jag mejlade nämligen serienr på sadeln så de skulle kunna skicka rätt koppjärn, samtidigt som jag beställde mitt. Det stod inget om att det inte skulle vara till den. Sista gången jag köper därifrån! :mad:

Det nya koppjärnet och sadeln är inte köpta på samma ställe.
 
Så här stod det i mejlet jag skickade/ fick:
clear.gif
clear.gif
clear.gif
clear.gif

SV: Meddelande via kontaktformuläret

2014-09-17



Hej My

Det är bara i hopp som det har betydelse vilket årtal det är.
Du beställde dressyr/allround-koppjärn så då finns det bara ett att välja på.
mvh ----------
________________________________________
Från: ------------
Skickat: den 17 september 2014 05:46
Till: ----------
Ämne: Meddelande via kontaktformuläret

Namn: My
E-post:
Telefon:

Meddelande: Hej, skickade en beställning på ett koppjärn till en tekna. Kunde inte skriva i vilket serienr min sadel har så skickar det här istället. Serienr börjar på 140426.
Mvh My
 
:/ dåligt av affären att hävda att det bara fanns en typ av järn. men
tydligen så fungerar både de gamla och de nya i sadeln men de röda skulle passa bäst i sadlar med serie nr 13 el högre.
 
Finns så många gamla trådar om tekna men valde denna... Börjar fundera, är det någon skillnad på resten av sadeln eller bara koppjärnet? Alltså modell före vs efter 2013.
Har en före nu men är inne på att byta till mindre säte o de flesta på marknaden är efter 2013..
 
Finns så många gamla trådar om tekna men valde denna... Börjar fundera, är det någon skillnad på resten av sadeln eller bara koppjärnet? Alltså modell före vs efter 2013.
Har en före nu men är inne på att byta till mindre säte o de flesta på marknaden är efter 2013..
Ingen skillnad vad jag sett :). Man kan ju ha båda koppjärnen i sadlarna utan problem :).
 
Ingen skillnad vad jag sett :). Man kan ju ha båda koppjärnen i sadlarna utan problem :).
Jag sitter och försöker hitta koppjärn storlek N till min tekna hopp 2013. Det är slut överallt, jag tolkar ditt svar som att även 2012 funkar på min sadel?

För övrigt sjukt dåligt att man inte uppger bomvidden för varje koppjärnsstorlek utan att man ska behöva köpa deras bomviddsmätare. Av vad som är skrivet här tidigare på buke gissar jag att min häst, knappt 90 grader i bomvidd, ska ha N. Någon som har bättre koll?
 
Jag sitter och försöker hitta koppjärn storlek N till min tekna hopp 2013. Det är slut överallt, jag tolkar ditt svar som att även 2012 funkar på min sadel?

För övrigt sjukt dåligt att man inte uppger bomvidden för varje koppjärnsstorlek utan att man ska behöva köpa deras bomviddsmätare. Av vad som är skrivet här tidigare på buke gissar jag att min häst, knappt 90 grader i bomvidd, ska ha N. Någon som har bättre koll?
Deras bomvidds mätare är ganska värdelös, enligt den jag hade så skulle hästen ha typ xxxxxw men har för mig att W med padd låg bäst.

Har iofs aldrig mätt vinkel på ngn av mina hästar och bara provat mig fram till en passande sadel..
 

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Tekna S Line Dressyr som ligger bra på hästen men jag är så trött på att det är en syntetsadel. Ska börja leta efter en...
Svar
0
· Visningar
950
Senast: Laban
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: Buck
·
Utrustning Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med...
Svar
2
· Visningar
1 207
Senast: Aleel
·
Utrustning bates sadeln är för svängd nu, vill ta ut en sadelutprovare men då de flesta häromkring är ganska låsta till sina egna märken så vill...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp