Myten om hunden-siberian husky

MrsScabtree

Trådstartare
Nu är det hundraelfte gången jag hör det här och jag blir lika ställd varje gång. Ett skrämmande stort antal hundmänniskor jag har stött på menar på fullaste allvar att siberian husky skulle vara någon form av varghybrid. Jag har hört att:

*Det finns tio procent vargblod i alla siberian huskys
*Att det är den enda hundrasen i världen som i modern tid är nära besläktad med vargen, att den ÄR som en varg.."men så är det ju lite "hundblod" i dom sas.(Detta är sagt av sonen till en karl som varit svensk mästare i slädhundsrace och dessutom fött upp rasen!)
*Huskyägare som menar på att deras hund har så mycket "vargfasoner" för sig.


Kommer alla dom här myterna från att dom ser lite varglika ut? Vad är källan till dravlet? Vad har ni fått höra för märkliga saker om hundar överlag som "experter" yttrat sig om? I början tyckte jag att det var roligt, men nu börjar jag bli lite konfunderad. Hur tänker folk egentligen:confused:

In nu med den "riktiga" faktan ni fått berättad för er om djuren ni har därhemma ;)
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

B-höfter är snudd på dysplasi, så jag som avlar B+B föder upp valpar som garanterat kommer att få Hd-fel..
Måste vara därför Cujo har A+A ;)

Detta sagt av ordföranden i en av avelskommittéerna inom området :D

Jajjemensan, det är bra med kompetens på en sådan post :grin: :angel:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

B-höfter är snudd på dysplasi, så jag som avlar B+B föder upp valpar som garanterat kommer att få Hd-fel..
Måste vara därför Cujo har A+A ;)

Detta sagt av ordföranden i en av avelskommittéerna inom området :D

Jajjemensan, det är bra med kompetens på en sådan post :grin: :angel:

Oj det var hårda bud! Men eftersom att du har rakryggade hundar som dessutom är jämthundar som också i sin tur är mer besläktade med vargen behöver du inte bekymra dig om HD alls. Hundar som liknar vargar och har väldigt raka ryggar har tydligen inte dom problemen :D
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Härlig tråd, självutnämda experter helt bakom flötet är hysteriskt roligt! :D

När jag ganska nyligen hade skaffat border collie var en gammal jägare hemma hos oss och fikade. Mannen har haft mängder med hundar och lyckas tydligen riktigt bra med sina hundar i jakten.

Han hälsade på min valp, kikade på mig och sa "En sådan där kan du ALDRIG ha med dig i skogen om ni ska plocka svamp".
"nähääe, varför då? frågade jag fundersamt och undrade om det kunde vara så att border collien hade någon extrem svampallergi eller liknande som jag hade missat.
"Njäe, alltså du vet, säger jägarn, det där är en Border collie du har skaffat. Det är nämligen en VALLHUND och den kommer bara att bita hela familjen i benen om det ska plockas svamp".
"Eh, ja" sa jag och undrade tyst om det är specifikt för just svampplockning, eller om han på fullaste allvar trodde att min hund skulle bita alla människor ohämmat i benen hela livet.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Ve och fasa! :eek:
Nuvarande belgaraset bits dock gärna när jag springer ner för trappan utan att meddela honom i tid, undrar om jag någonsin kommer att kunna plocka svamp med honom? Eller rensa rabatterna? Eller ha honom runt humlor och fåglar? :o
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Mammas granne är jägare och avlar/avlade blandraser jämte/wachtel till vildsvinsjakt. Mamma frågade honom varför alla valparna såg ut som svarta labradorer, då jämten är grå med stå öron och hans wachtel var brun och vit. Enligt honom så berodde det på att alla hundar hade labrador i sig.:eek: Vi trodde att anledningen förr berodde på att det var hans labrador som parat sig med jämten. Vet ju även att korsningen jämte/wachtel ofta ser lite "labradoraktig" ut, men vi var lite fundersamma iallafall.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Men då har jag ju svaret! Siberian husky är ett resultat av en varg och en labrador! :rofl:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Förmodligen en dum fråga (eller två dumma frågor) men det bjuder jag på...;)

Är det konstigt att man har trott detta angående huskies?

Det var bara några månader sedan det stod i min morgontidning att nu hade man äntligen kartlagt hundrasernas dna och kommit fram till att inga raser har inkorsning av varg utan de härstammar allihop från urhunden/urhundarna. Detta ansågs värt att påpeka då det förekommit spekulationer om att bland annat våra nordiska raser som spetsr o dyl hade inkorsning av varg eller härstammade från vargen. Men nu hade man alltså kommit fram till att de varken härstammade från vargen (mer än andra hundar alltså) eller hade varg inkorsade i sig.

Men detta har kanske varit inofficella sanningar länge?

Enligt en kompis till mig har man gjort avelsexperiment och sett att ett ju mer varglikt utseende man avlar fram hos hundarna, desto mer varglika blir de till sättet. Att alltså karaktärsdragen kommer med utseendet alltså. Inte vet jag om det ligger något i det.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Jag hörde senast igår att godisspår är HELT förkastligt, eftersom hunden då börjar äta getingar! (?)

Ytterligare dåligt med godisspår var att om hunden plötsligt hittade en köttbulle på marken, bara sådär, fast man inte spårade, då skulle hunden äta upp den. Ve och fasa. Tur att alla icke godisspårande hundar skulle ignorera köttbullen då.:rofl:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

En utställningsdomare hävdade att jag skulle få "stora problem med min hund" eftersom han (hunden, inte domaren, det hade varit en syn för gudarna) ägnade sig åt ofoget att bita i mina byxben.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

kl

Vi var på agilityplan och tränade, medan vi väntade på vår tur så låg Sally (borderterrier) i gräset och kikade.
En dam backade och trampade på Sally.

Damen utbrister -Oj då, låg hon där. Ja ja, det gjorde väl inget terriers kan man ju trampa på, de tål ju så mkt.

Själv har hon en sheltie...

(expert vet jag inte, men en knepig kommentar)
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

En utställningsdomare hävdade att jag skulle få "stora problem med min hund" eftersom han (hunden, inte domaren, det hade varit en syn för gudarna) ägnade sig åt ofoget att bita i mina byxben.

Nu tänker jag vara störig...

Det beror väl på vad man menar med "stora problem" men enligt mig respekterar inte den hund sin husse/matte om den biter i byxben och koppel. (lite annorlunda med busiga valpar). Det är för mig ett tecken på att hunden inte respekterar en. Möjligtvis om det är en lekinvit och hunden slutar direkt när man säger åt den att sluta utan att höja rösten.

Jag kan säga att om inte jag hade tagit tag i min hunds byx- och koppelbitande när hon var liten hade jag haft "stora problem" nu.

Jag hoppas att jag inte uppfattas som besserwissig nu för det är inte alls meningen. Men så här tycker jag iaf.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Jag har hört saker liknande svampplockar-historien om Kepie.
Att de bara är en bra enmanshund men jobbig att ha i familj eftersom att den ska se till att alla håller sej på samma ställe :crazy:

Jag har också hört att det ju är tur att jag inte har någon annan ras än Kelpie hemma eftersom att rasen är rasist och inte accepterar andra hundar :eek:

Vanliga fördomar är Kelpien föds lydig (sägs av okunniga människor dock..), eftersom att dom är tämligen tacksamma att träna med.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Jag belv en gång utskälld av en gubbe som alltid haft hund eftersom jag inte ville att min 10månaders valp skulle leka tillsammans med en främmande hund på blankis.

Han näst intill gallskrek att det hör till hundars natur att hälsa på alla som kommer emot och därför ska man alltid låta dem hälsa..:grin:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Han är av vallande ras och har mkt. tydliga vallanlag (detta påpekades även för domaren av en ringsekreterare). Enda gångerna han biter i mina byxben är under utställningar när han är på tramshumör och vi befinner oss på andra sidan ringen från domartältet sett.

Till vardags vallar han inte matte och biter inte i byxben för båda sakerna är strikt förbjudna och det vet han om. Hans beteende i utställningsringen är något vi jobbar på.

I alla händelser tycker jag att det är att dra på lite väl stora växlar för en utställningsdomare som sett min hund i några minuter att påstå att jag kommer att få stora problem med honom för att han är lite tramsig i ringen.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Jag har fått höra att en borzoi kan man ALDRIG ha lös !!!!!!!!

en annan sa - aj då, din borzoi kommer inte kunna lära sig några kommandon, jag läste nämligen att afghaner har lägst intelligens bland hundarna'
vaaa!?! helvete också!!!!:confused::cry::D

En gubbe kom fram till mig och påpekade att en borzoi kan omöjligt ha använts till jakt av varg, för den ser ju inte ut som en varg!!!!! (där hör ni, bara vargliknande hundar kan döda en varg, så bäst ni passar er siberian huskyes människor:eek:)

En nybliven hundägare till renrasig jakthund trodde naivt att om man köper en jakthund till enbart sällskap kommer den aldrig visa någon jaktinstinkt och blev irriterad på mig som nämnde att jaktinstikten syntes på min egna hund och blev löjligt stöddig över detta, varav hans jakthund utan jaktinstinkter får upp spåret av en hare och försvinner i två dygn, sommartid.:grin:

En tidigare vän håller min valp i famnen och släpper den plötsligt i golvet så den landar på huvudet med en duns och skriker rakt ut och för flera minutrar efter, inga brutna ben men en mycket öm valp och ledsen och gråtande matte som inte vill vara vän med denna mer får till förklaring att han trodde valpar liksom katter alltid landade på benen:idea::mad:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

En tidigare vän håller min valp i famnen och släpper den plötsligt i golvet så den landar på huvudet med en duns och skriker rakt ut och för flera minutrar efter, inga brutna ben men en mycket öm valp och ledsen och gråtande matte som inte vill vara vän med denna mer får till förklaring att han trodde valpar liksom katter alltid landade på benen:idea::mad:


Allvarligt?????:eek: Jag hade dödat mänskan!!:crazy:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

tro mig jag ville dra i med stålhättan i arslet på'n så han flög från taknocken och ner o undersöka vidare han landa på fötterna eller ej:devil:

Ingen människa som står vidare högt i kurs, dessvärre sambo med en i släkten så svår att slippa. Men man behöver ju inte umgås.
 

Liknande trådar

A
Övr. Hund Blev attackerad av två Siberian Huskys (såg renrasiga ut) när jag skulle ta in hästarna i dag. De kom rakt emot mig skällandes trots...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Hobnob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp