Myter och idéer om hundar

Fast hundar kan äta en hel del vanlig marabou choklad eller motsvarande innan de blir sjuka. Mörk choklad är dock inte bra, där är det tillräckligt mycket kakao för att vara skadligt. Därtill inte sagt att jag ger min hund choklad men jag skulle inte få panik om hon stal en bit eller två
Det där är rent farligt att skriva! Känsligheten för choklad eller russin beror på individ, storlek och vikt. För vissa hundar är en chokladpralin en dödsdom, andra kan äta en hel kladdkaka och klara sig.

Men att påstå att en hund kan äta en hel marabou är bara oansvarigt och falskt!
 
Fast hundar kan äta en hel del vanlig marabou choklad eller motsvarande innan de blir sjuka. Mörk choklad är dock inte bra, där är det tillräckligt mycket kakao för att vara skadligt. Därtill inte sagt att jag ger min hund choklad men jag skulle inte få panik om hon stal en bit eller två
Fast det är skillnad på att en hund rycker åt sig några bitar mot att ge regelbundet. Och även den gången en hund rycker åt sig små bitar även om den inte brukar få aldrig får annars kan ställa till det

Min farmor matade Alvin med godis stup i kvarten fast jag sa att hon inte fick,han överlevde men jag är hellre på den säkra sidan. Alla hundar klarar olika mycket. Det finns en gräns för varje hund. Och lite choklad kan ge stora negativa reaktioner. Man vet inte innan var ens egen hund har gränsen.

Och det är väldigt respektlöst att ignorera en ägare som säger ifrån gång på gång. Jag började följa efter farmor överallt förutom på toaletten…
 
Senast ändrad:
Det där är rent farligt att skriva! Känsligheten för choklad eller russin beror på individ, storlek och vikt. För vissa hundar är en chokladpralin en dödsdom, andra kan äta en hel kladdkaka och klara sig.

Men att påstå att en hund kan äta en hel marabou är bara oansvarigt och falskt!
Jag skrev inte heller att en hund tål en hel chokladkaka, den enda konkreta mängd jag nämnde var att jag inte skulle oroa mig för några bitar. Men när jag googlar verkar 100 gram vara den ungefärliga gränsen för en hund på 10kg, och det är ju en normal storlek på chokladkakor. Sedan är det klart att vissa individer är överkänsliga men det gäller ju alla sorters livsmedel.
 
Fast det är skillnad på att en hund rycker åt sig några bitar mot att ge regelbundet. Min farmor matade Alvin med godis stup i kvarten fast jag sa att hon inte fick,han överlevde men jag är hellre på den säkra sidan. Alla hundar klarar olika mycket. Det finns en gräns för varje hund. Och lite choklad kan ge stora negativa reaktioner. Man vet inte innan var ens egen hund har gränsen.
Människogodis är ju aldrig bra till en hund och chokladpraliner kan innehålla betydligt mer kakao än vanlig mjölkchoklad så det är nog bäst om farmor ger hundgodis istället
 
Jag skrev inte heller att en hund tål en hel chokladkaka, den enda konkreta mängd jag nämnde var att jag inte skulle oroa mig för några bitar. Men när jag googlar verkar 100 gram vara den ungefärliga gränsen för en hund på 10kg, och det är ju en normal storlek på chokladkakor. Sedan är det klart att vissa individer är överkänsliga men det gäller ju alla sorters livsmedel.
Du skrev "hundar kan äta en hel del vanlig marabou". Rent av farligt att skriva. Bryr du dig inte om hundarna? Helt absurt att du tycker det är okej att säga såna saker.

Jag hoppas att folk som läser detta kommer kontakta veterinär oavsett mängden choklad deras hund ätit!
 
Fast hundar kan äta en hel del vanlig marabou choklad eller motsvarande innan de blir sjuka. Mörk choklad är dock inte bra, där är det tillräckligt mycket kakao för att vara skadligt. Därtill inte sagt att jag ger min hund choklad men jag skulle inte få panik om hon stal en bit eller två
Min hund fick tag i en mars- eller jappbar som valp och hann svälja den. Är ju mest kola i en sådan men han blev inte ens lite dålig i magen. Men jag skulle inte ge choklad med flit!
 
Du skrev "hundar kan äta en hel del vanlig marabou". Rent av farligt att skriva. Bryr du dig inte om hundarna? Helt absurt att du tycker det är okej att säga såna saker.

Jag hoppas att folk som läser detta kommer kontakta veterinär oavsett mängden choklad deras hund ätit!
Även Giftinformationscentralen nämner mängden 100 gram och rekommenderar bara folk att kontakta veterinär om man tror hunden ätit en farlig mängd eller har förgiftningssymptom. Men visst kan man ringa ändå om det känns bättre.
 
Människogodis är ju aldrig bra till en hund och chokladpraliner kan innehålla betydligt mer kakao än vanlig mjölkchoklad så det är nog bäst om farmor ger hundgodis istället
Det var mest kakor och kex hon gav och inte godis, var otydlig där. Hon var besatt av att ge Alvin kakor och kex och vissa med choklad på. Hon var totalt i förnekelse och ljög när jag sa att hon matade honom, hon gömde kakorna i fickor och slängde ut lite smått in i kanter som om jag inte såg och var dom ensamma i rummet sprang jag dit och hittade en hund i full fart med att äta kakor med chokladöverdrag.

Jag gav henne ett par ordentliga utskällningar, tro mig. När Alvin var 8 år ungefär sa hon att hon gett honom choklad hela hans liv. Till mig sa hon att det var kex utan choklad. Jag, pappa och mamma försökte hålla koll på henne hela tiden.

Hon var en av dom människor som var nöjda och tyckte man överdrev innan hunden hamnade på akuten.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Min hund fick tag i en mars- eller jappbar som valp och han svälja den. Är ju mest kola i en sådan men han blev inte ens lite dålig i magen. Men jag skulle inte ge choklad med flit!
Precis, min stal chokladmuffins men det enda som hände var att hon spydde upp pappersformerna på golvet på natten
 
Även Giftinformationscentralen nämner mängden 100 gram och rekommenderar bara folk att kontakta veterinär om man tror hunden ätit en farlig mängd eller har förgiftningssymptom. Men visst kan man ringa ändå om det känns bättre.
Och? Du tycker alltså det är helt onödigt att ens varna om att hundar kan dö även om de får i sig mindre än 100 gram?
 
Även Giftinformationscentralen nämner mängden 100 gram och rekommenderar bara folk att kontakta veterinär om man tror hunden ätit en farlig mängd eller har förgiftningssymptom. Men visst kan man ringa ändå om det känns bättre.
Säger dom 100 gr oavsett storlek på hunden? Är ju lite skillnad på 7 och 50 kg
 
Säger dom 100 gr oavsett storlek på hunden? Är ju lite skillnad på 7 och 50 kg
Nej, det gäller en hund på 10kg, vilket kanske är nära genomsnittet och en rund och bra siffra. Det finns formler för att räkna ut mängden för andra storlekar. En schäfer på 40kg kan tex. äta två stora 200g chokladkakor.
 
Säger dom 100 gr oavsett storlek på hunden? Är ju lite skillnad på 7 och 50 kg
Kikade upp det själv, Milou skulle bara klara lite mindre än hälften av det du skrev. Såg att du skrivit 10 kg men tänkte mest på peka lite extra att vi med mindre hundar inte kan utgå från el hel chokladkaka
 
XVH9qCF.jpg

Så var det ja.. 🙄
 
Alla vet att choklad är dåligt för hundar men exakt hur farligt det är verkar vara lite av en myt. Men jag lämnar denna diskussion nu, för den ger inget.
Jag förstår inte. Menar du att det är en myt att choklad är farligt för hundar?

Det finns alltså exakta gränsvärden för när vilka symtom uppstår vid teobrominförgiftning, och vilken dos som är dödlig dos. Beräknat i mg/kg teobromin. Vad menar du skulle vara en myt?

Teobromin kan inte heller jämföras med russin. Teobromin är giftigt för alla hundar, och det finns som sagt gränsvärden.
När det kommer till russin uppstår en idiosynkratisk reaktion vilket betyder att hos en individ kan redan ett fåtal russin leda till allvarliga symtom medan en annan individ kan äta ett helt paket utan att bli sjuk. Problemet är att man aldrig vet vilken individ som blir sjuk och vilken som inte blir det. Så är det alltså INTE vid chokladförgiftning, utan där vet vi gränser för toxisk dos.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 661
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 254
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 641
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp