Myter och idéer om hundar

g
Här finns en kalkylator för chokladförgiftning som riktar sig till hundägare: https://evidensia.se/djurvardguiden...Kalkylator-för-att-beräkna-chokladförgiftning
En fråga, behöver man inte räkna in hundens fysiska status? Tänker på att Milou är ung och helt frisk och Alvin har problem med hjärtat dock medicinerad och stabil och är 11 år. Dom väger nästan exakt lika mycket, några hektos skillnad. Klarar dom samma mängd ändå? Det känns som att Milou skulle klara mer men jag kan ha helt fel.
 
XVH9qCF.jpg

Så var det ja.. 🙄
Jämföra med tomten? Jag är nog lite korkad men hänger inte med i kopplingen hund till tomten 🙈Tomten som jultomten eller tomten som trädgård? Dumförklarar nog mig själv nu…
 
Jämföra med tomten? Jag är nog lite korkad men hänger inte med i kopplingen hund till tomten 🙈Tomten som jultomten eller tomten som trädgård? Dumförklarar nog mig själv nu…
Det var i en diskussion om en ev aggressiv hund som ska omplaceras och jag skrev ”Så hundar blir vad man gör dom till? Tror du på tomten också? 😉
 
g

En fråga, behöver man inte räkna in hundens fysiska status? Tänker på att Milou är ung och helt frisk och Alvin har problem med hjärtat dock medicinerad och stabil och är 11 år. Dom väger nästan exakt lika mycket, några hektos skillnad. Klarar dom samma mängd ändå? Det känns som att Milou skulle klara mer men jag kan ha helt fel.
Nej den toxiska dosen är den samma, men om en hund med hjärtfel får i sig så pass mycket choklad att hjärtat blir påverkat är risken såklart högre för att mer problem uppstår.
 
Jag promenerar oftast med mina lösa och jag har inte haft några överdrivna problem med det. Då har jag en Beagle, en drever, en foxterrier och en jaktlabbe. Kompisen som är "stor" på sociala medier i jaktsammanhang har två östlaikor, två finnstövare och en tysk jaktterrier och de går alltid lösa även på vägarna genom jaktmarker. Extremt duktiga hundar som det gått bra för på jaktprov och mycket vilt i backen.
Intresseklubben noterar.
 
Du skrev "hundar kan äta en hel del vanlig marabou". Rent av farligt att skriva. Bryr du dig inte om hundarna? Helt absurt att du tycker det är okej att säga såna saker.

Jag hoppas att folk som läser detta kommer kontakta veterinär oavsett mängden choklad deras hund ätit!

Håller helt med, en kompis till min dotter vars valp på 10-12 kg fick tag i en låda filmrullar (dammsugare) och jag fick ringa runt till veterinärer på jourtid då ägaren var så pass orolig att hon inte vågade ringa själv. Valpen hade fått i sig ca 10 st totalt och enligt första var det nog inte så farligt då den nog inte innehåller så mycket choklad, dom kunde inte hitta något användbart i innehållsförteckningen. Jag fick leta upp recept på kakorna själv och utifrån det få hjälp av en annan veterinär ca 15 mil bort att lista ut hur mycket kakao han fått i sig och han låg över gränsen om än lite, däremot så hade han gått för långt över tiden som dom kan göra något för att förhindra förgiftning då det inte får ha gått över 2 timmar. Nu gick det bra som tur var så han inte alls reagerade på chokladen.
Jag kan tillägga att ibland är det verkligen skit att bo i norra Västerbotten och inte ens finns en veterinär på jourtid jämt och vi fick förlita oss på en klinik 15 mil bort som dessutom var upptagna med ett akutfall i 1,5 timme annars hade vi hunnit ge honom något så han kunde spy upp chokladen.
 
En kvinna ringde upp mig häromveckan och frågade så här:
"Jag har problem med min Kangal, som biter. Jag undrar om du är rädd för den rasen, eller precis som jag har börjat tröttna på dess dåliga rykte?"
Ja va f*n säger man? I min värld är det som att fråga:
-Är du rädd för bilar eller kan du tänka dig ställa dig mitt på E4:an i rusningstrafik?
 
Det där är rent farligt att skriva! Känsligheten för choklad eller russin beror på individ, storlek och vikt. För vissa hundar är en chokladpralin en dödsdom, andra kan äta en hel kladdkaka och klara sig.

Men att påstå att en hund kan äta en hel marabou är bara oansvarigt och falskt!
Jag minns när det fanns hundchoklaf. Alltså hundgois som var choklad. Smakade som vanlig choklar, mindte söt o mindre bitar. Man gav sockerbitar till hundar också.
Precis som till hästar.
:(
 
Senast ändrad:
Om du pussar din hund på nosen så bits den tillbaka.
Om du tittar din hund i ögonen så bits den.
Om du tittar din hund i ögonen så visar du att du dominant och ledare i flocken.
Om du kramar din hund så visar du att du är dominant och ledare i flocken.
Om du låter din hund ligga i säng/soffa med dig, eller att du ligger på golvet med hunden, så anser hunden att du är vek och den är ledare i flocken.

Från säker källa, a´la brukshundklubbar på 70/80-talet ;)
Blåser man labben på nosen så biter han tillbaka i näsan :p.
Jag minns när det fanns hundchoklaf. Alltså hundgois som var choklad. Smakade som vanlig choklar, mindte söt o mindre bitar. Man gav sockerbitar till hundar också.
Precis som till hästar.
:(
Jag brukade äta av hundens hundchoklad när jag var liten, tyckte det var gott :D.
 
Men det är nog ingen kakao i den där väl?
Vet inte, men troligen. Det står ingenstans. Om en annan hundchoklad står det såhär:
Trixie Hundchoklad har ett kraftigt minskat teobromininnehåll, ämnet som gör att vanlig choklad är giftig för hundar. Istället har vitamintillskott som är bra för din hund tillsatts!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 256
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 641
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp