Bukefalos 28 år!

nackbandmask eller knottallergi?

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina ponnyer har kliat av sig sin man och lugg, samt skrubbat sig runt ögonen, i höst. Det har väl, i ärlighetens namn, försvunnit lite tagel under hela sommaren men det blev extra tydligt nu i höst.
Han har inte kliat sig något alls i svansen.
Min första reaktion är knottallergi och det som talar för det är att de dagar han gick i en lite fuktigare hage lyckades han klia sig så att det började blöda på ena örat. Han har den eksem-typiska buckliga mankammen, men har inte ännu skavt av så mycket man att han är kal någonstans.
Men det faktum att han inte har kliat svansen alls gör att jag ändå tvekar på knottallergin och lägger in nackbandmasken som tänkbar orsak.

Är det någon här som vet mer om nackbandmasken än det som går att googla sig fram till - en standardtext som med små modifikationer är ganska likadan oavsett var man hittar den...

Kan man veta om det är nackbandmask eller knott på något sätt? Eller är det bara att avmaska med ivermectin enligt rekommendationen och hoppas på det bästa?
Det fåniga är ju att knottsäsongen definitivt lider mot sitt slut nu och det tar så låg tid innan man kan veta svaret...
 
Sv: nackbandmask eller knottallergi?

Jag har inte så mkt koll på nackbandmasken, men kan säga att min knottallergiker bara kliar lite vid manken samt lite på mulen. Så du ska nog inte utesluta knottallergi bara för att han inte kliar svansen.
Om det är nackbandmask så tror jag att din häst kommer att fortsätta klia sig även när knotten försvunnit. Så slutar den snart att klia så är det nog troligtvis knottallergi. Jag skulle nog välja att avvakta med avmaskning, tror dock att det går att kolla nackbandmaskförekomst genom hudskrap (av veterinär).
Som med alla eksem så kan det nog klia lite varstans på kroppen, min kompis har en eksemponny som kliar sig mest på kroppen och huvudet /nacken och nästan inget alls i man och svans.
Gemensamt för både min och kompisens häst är dock att symptomen (svullnad och kli) försvinner helt nu när knotten lyser med sin frånvaro.
 
Sv: nackbandmask eller knottallergi?

Jag tvekar inte på knottallerig, har själv en häst med grav allergi som aldrig rört sin svans.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 211
Senast: Simply me
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Kellie
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 907
Senast: Draumsyn
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp