Bukefalos 28 år!

Nackdel att binda lån

Wysiwyg

Trådstartare
Finns det någon nackdel att binda lån på ett år? Annan än att man riskerar att betala mer än vad den rörliga räntan är?
 
Finns det någon nackdel att binda lån på ett år? Annan än att man riskerar att betala mer än vad den rörliga räntan är?
Just nu kan du ju till och med binda lån till lägre ränta än den rörliga räntan. Men, behöver du komma ur lånet tidigare än vad du har bundit lånet så blir det dyrt så det måste du ta i beaktande när du väljer tidsfrist.
 
Jag har aldrig haft obundet.

anlednngen är att jag är ett kontrollfreak när det gäller pengar. Har jag bundit vet jag exakt på kronan hur mycket jag måste betala. Inga överraskningar what so ever.

Måhända förlorar jag nån liten slant på det men den smällen tar jag.
 
Jag är typ så säker man kan bli på att jag kommer bo kvar under tiden för bindningen, det handlar inte om särskilt lång tid alls.

Tack för svaren!
 
Jag är typ så säker man kan bli på att jag kommer bo kvar under tiden för bindningen, det handlar inte om särskilt lång tid alls.

Tack för svaren!

Just nu är det inte så dumt att binda lånen, räntorna är rekordlåga. Styrräntan kommer troligen höjas upp från minusränta till 0% under december. Dock är det med en lågkonjunktur i antågande inte särskilt troligt med fler höjningar närmaste året/åren. Troligen sker höjningen nu för att ta lite höjd inför lågkonjunkturen så att man har redskap till att ev. kunna sänka igen för att få lite skjuts.
Sååå ja. Du kan absolut binda på en (rekord)låg nivå, samtidigt som det troligen inte kommer dra iväg uppåt heller om du har rörlig.
Binder du nu så förhandla så du ser till att ha riktigt låg ränta. Jag hade inte bundit på under 1,4 om du ska binda på ngt kortare än två år. Har du ett större lån hade jag splittat det och bundit på olika tid alt sparat ena delen rörlig.
 
Just nu är det inte så dumt att binda lånen, räntorna är rekordlåga. Styrräntan kommer troligen höjas upp från minusränta till 0% under december. Dock är det med en lågkonjunktur i antågande inte särskilt troligt med fler höjningar närmaste året/åren. Troligen sker höjningen nu för att ta lite höjd inför lågkonjunkturen så att man har redskap till att ev. kunna sänka igen för att få lite skjuts.
Sååå ja. Du kan absolut binda på en (rekord)låg nivå, samtidigt som det troligen inte kommer dra iväg uppåt heller om du har rörlig.
Binder du nu så förhandla så du ser till att ha riktigt låg ränta. Jag hade inte bundit på under 1,4 om du ska binda på ngt kortare än två år. Har du ett större lån hade jag splittat det och bundit på olika tid alt sparat ena delen rörlig.
Varför skulle du binda högre än 1,4?
Går ju att få nästan 1,0 bundet lån just nu så varför inte välja en lägre ränta när det går?
 
Vi har bundit lånet på tre löptider; en tredjedel på vardera ett, tre och fem år. Skillnaden i ränta mellan de tre är nästan obefintlig, men vi vill sprida risken lite ifall något skulle hända.

Vi gjorde något liknande när vi lånade till lägenheten, då band vi på tre respektive fem år eftersom vi ville ha lite förutsebarhet under tiden jag pluggade.

Så jag säger som de andra; bind lånet om du är någorlunda säker på att du inte behöver lösa det i förtid.
 
En fördel till med rörlig ränta är att lättare kunna ändra amorteringsbeloppet. Jag bytte jobb vilket gav löneförhöjning och då ville jag amortera mer på bostadslånen. Nope, gick inte att ändra eftersom jag hade båda lånen bundna just då.
 
Jag har inte bundit men vi har så himla knepig situation hemma att det är bäst.
Mitt lån är inte så stort heller så jag är inte så känslig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
5 878
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
572
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
555
Senast: gullviva
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 379
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp