Nämen, har du gått och blivit tjock?!?

Ja, så sa min far häromdagen när vi videosamtala :down: han var och tvungen att kommentera min dubbelhaka. Som att det var jätte roligt.

Ja jag har gått upp i vikt. En hel del det senaste året. Varför är det så extremt viktigt att påpeka hur folk ser ut? Jag vet nog själv att jag blivit större. Men den kommentaren sved. Jag åt inte ordentligt på flera dagar efter det. Det är så otroligt jäkla onödigt att slänga ur sig sånt.

Jag har alltid haft ett sunt sätt att se på mat. Tills jag fick min depression efter barnet föddes. Då blev mat en besatthet. Jag åt för att trösta mig själv helt enkelt, mat var ett sätt att lindra min ångest. Det lättaste sättet. Sen fick jag medicin för ångesten som inte gjorde saken bättre och jag åt ännu mer.

Dum i huvudet som jag är började jag berätta om medicinering och hur mat blev en grej för jag trodde han skulle förstå. Dumt av mej, som att han skulle förstå det. Det var ju bara ursäkter från min sida.

Min far har absolut inte ändrats ett dugg trots att han är 60+.
 

Man ska nog vara väldigt försiktig att kommentars andras utseende speciellt om man inte känner personen så bra.
Jag har gått upp närmare tio kg på detta året. Det känns som ganska mycket? Har inte gjort något utöver det vanliga men vikten har stadigt pekat uppåt. Tycker det är intressant. Kommer den att avta eller fortsätta sin spikraka kurva uppåt?
Har inte får några kommentarer på länge som förr fast då från det andra hållet att jag var för smal, för liten osv. Inte hört något sådant på länge nu. Mycket skönt att slippa!
Sedan kom @tornblomma med ett bra exempel på hur man kan svara med lite halvskumma utseende frågor ”vad ska jag med den informationen till”? Då bollar du tillbaka frågan. Det tycker jag var ett bra tips och tänker använda mig av om tillfälle ges!
 
Men vilken idiot!!
Jag har gått upp en del under hösten då jag varit stillasittande pga skada. Hade någon påpekat det hade jag gråtit ögonen ur mig. Så känslig är jag trots att jag otroligt gärna inte vill bry mig och VET att mitt värde inte sitter i min kropp osv.
Extra tråkigt när det kommer från en närstående :(
 
Man ska nog vara väldigt försiktig att kommentars andras utseende speciellt om man inte känner personen så bra.
Jag har gått upp närmare tio kg på detta året. Det känns som ganska mycket? Har inte gjort något utöver det vanliga men vikten har stadigt pekat uppåt. Tycker det är intressant. Kommer den att avta eller fortsätta sin spikraka kurva uppåt?
Har inte får några kommentarer på länge som förr fast då från det andra hållet att jag var för smal, för liten osv. Inte hört något sådant på länge nu. Mycket skönt att slippa!
Sedan kom @tornblomma med ett bra exempel på hur man kan svara med lite halvskumma utseende frågor ”vad ska jag med den informationen till”? Då bollar du tillbaka frågan. Det tycker jag var ett bra tips och tänker använda mig av om tillfälle ges!

Jag har också fått höra att jag var för smal förut. Det är ju inget roligt att höra heller. Skolan var väldigt tjatiga med att jag var anorektisk trots att jag alltid åt som en häst. Har alltid älskat mat.

Det var ett bra exempel. Hade faktiskt lust att säga, - men gud vad gammal du ser ut , men eftersom jag är uppfostrad och inte kommenterar hur folk ser ut höll jag tyst, även fast han absolut hade förtjänat det.

Formulerar jag mig dåligt är det för att jag är nyvaken och inte har fått kaffe i systemet än :D
 
Jag har också fått höra att jag var för smal förut. Det är ju inget roligt att höra heller. Skolan var väldigt tjatiga med att jag var anorektisk trots att jag alltid åt som en häst. Har alltid älskat mat.

Det var ett bra exempel. Hade faktiskt lust att säga, - men gud vad gammal du ser ut , men eftersom jag är uppfostrad och inte kommenterar hur folk ser ut höll jag tyst, även fast han absolut hade förtjänat det.

Formulerar jag mig dåligt är det för att jag är nyvaken och inte har fått kaffe i systemet än :D

Min mamma kommenterade att jag blivit tjock en gång. Jag kontrade faktiskt med att hon blivit gammal. Hon har inte nämnt min vikt sen dess.
 
Min mamma kommenterade att jag blivit tjock en gång. Jag kontrade faktiskt med att hon blivit gammal. Hon har inte nämnt min vikt sen dess.

Det hade alltså varit helt okej att kontra med det jag tänkte. Då vet jag vad jag ska göra nästa gång.

Just nu vet jag dock inte om jag vill prata med far min något mer. Han är ett rötägg överlag som inte förtjänar mig som sin dotter. Jag samtalar hellre med folk som ger mig något. Vi har inte träffats på bra många år förutom snabba möten när jag är i huvudstaden på besök på mitt initiativ.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 567
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 903
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 813
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp