Nämndeman?

Leoni

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att jobba som nämndeman i domstol?
Är det ”svårt” att bli? Är det en bristvara eller är trycket stort? Är det intressant ? Riskfyllt?- tänker på hot och otrevligheter .
Hur tänker partierna som utser? Hit me!
 
Jag har suttit som nämndeman i två mandatperioder nu och när jag klev in i uppdraget var det nog svårare att välja vilket parti jag ville sitta för än om jag skulle sitta alls. :angel: Trycket på platserna varierar oerhört mycket beroende på vilken kommun och vilket parti det rör. Jag blev rekommenderad av en bekant, var själv inte partipolitiskt aktiv då, och de tyckte det var bra och roligt med någon som var ung och ville sitta.

Det är oerhört intressant, utvecklande och lärorikt. Jag var betydligt mer svart-vit i mitt tänkande kring kriminalitet tidigare, men det spelar ingen roll hur lättdömt ett mål ser ut att vara på förhand. Det finns alltid omständigheter, specaltillämpningar och framför allt människor att ta hänsyn till i bedömningarna.

Jag skulle nog säga att riskerna för nämndemän är rätt små. De flesta som vill hota eller skada brukar rikta in sig på åklagare eller vittnen i första hand och det hör väl främst ihop med rättegångar kring gängkriminalitet. Ett par gånger har jag blivit uppsökt efter en förhandling där någon part har velat diskutera, men min upplevelse har varit att det snarare har varit folk som inte förstått att det är ett olämpligt uppträdande än att de har velat skrämma mig. Det arbetas aktivt från domstolens sida med vår trygghet och jag kan inte komma på någon nämndemannakollega som uttryckt en generell oro över uppdraget.
 
Jag tjänstgjorde i Stockholms tingsrätt i 14 år. Jag blev tillfrågad av partiet som jag är medlem i eftersom man visste att jag är intresserad av juridik. Jag slutade för att jag flyttade från kommunen.

Jag tyckte att det var oerhört intressant. Man lär sig hur rättsväsendet fungerar inifrån. Jag dömde aldrig några mord men mycket misshandel och andra typer av våldsbrott. Jag blev aldrig hotad eller på något sätt kontaktad av någon åtalad. Några gånger har jag tänkt att någon skulle kunna tänkas kontakta mig, jag är lätt att hitta för jag är ensam om min kombination av för- och efternamn, men jag har aldrig råkat ut för något.
 
Hur tänker partierna som utser?

Tyvärr så är nämndemannauppdraget inom vissa kretsar ett tack för lång och trogen tjänst. Alternativt ett bra sätt att slippa ha en olämplig person på några andra, ”mer viktiga”, poster. Jag tycker att synen håller på att ändras, men medelåldern hos nämndemän är fortfarande hög, vilket är problematiskt.
 
Tack för svaren! Jag har ett ovanligt namn och bor ensam och isolerat så det är det som gör mig lite orolig även om jag tror jag hade tyckt detta vore otroligt intressant . Och bli inkallat på fall som rör bekanta - det hade känts olustigt. Jag är inte precis politiskt aktiv och det finns ett par stycken partier som är i min härad. Jag antar man inte kan luska ut var det saknas eller om det är kört att ens anmäla sitt intresse? Min kommun är tyvärr väldigt konservativ och gubbstyrd generellt så jag vet inte om det är aktuellt med någon utanför innersta kretsen ens.
 
Tack för svaren! Jag har ett ovanligt namn och bor ensam och isolerat så det är det som gör mig lite orolig även om jag tror jag hade tyckt detta vore otroligt intressant . Och bli inkallat på fall som rör bekanta - det hade känts olustigt. Jag är inte precis politiskt aktiv och det finns ett par stycken partier som är i min härad. Jag antar man inte kan luska ut var det saknas eller om det är kört att ens anmäla sitt intresse? Min kommun är tyvärr väldigt konservativ och gubbstyrd generellt så jag vet inte om det är aktuellt med någon utanför innersta kretsen ens.

De flesta partier har svårt att hitta aktiva medlemmar och om det dessutom är en mindre kommun så tror jag många är tacksamma om någon visar intresse för posterna. Jag tycker absolut du kan höra dig för hos de partier som intresserar dig, man behöver inte bli medlem förrän man väljs in. Dock är det kanske lite dålig tajming då alla nämndemän byts/väljs om vid årsskiftet och jag tror de flesta fullmäktige ganska nyligen tagit beslut om vilka det blir. Men kolla, det finns alltid folk som hoppar av sina uppdrag av olika skäl.
 
SD eller? Är man alltid bunden till ett parti?

Det är partierna som tillsätter nämndemän så man måste kunna stå för partiets värderingar. Däremot tycker jag inte att det märks i besluten, jag fick allrid sitta med äldre män från blocket jag inte tillhör, och vi var aldrig oense utifrån politiska värderingar.
 
SD eller? Är man alltid bunden till ett parti?

Nej andra änden av skalan är det som ligger närmast hjärtat men inte helhjärtat eller hur jag ska säga.

Uppdraget i sig är opolitiskt (...) men man nomineras av ett parti och de lär ju välja medlemmar framför icke medlemmar när de kan välja.
 
Tack för svaren! Jag har ett ovanligt namn och bor ensam och isolerat så det är det som gör mig lite orolig även om jag tror jag hade tyckt detta vore otroligt intressant . Och bli inkallat på fall som rör bekanta - det hade känts olustigt. Jag är inte precis politiskt aktiv och det finns ett par stycken partier som är i min härad. Jag antar man inte kan luska ut var det saknas eller om det är kört att ens anmäla sitt intresse? Min kommun är tyvärr väldigt konservativ och gubbstyrd generellt så jag vet inte om det är aktuellt med någon utanför innersta kretsen ens.

Man måste alltid säga till om man kommer på att den åtalade eller målsägaren/offret är bekanta för en på något vis.

För 25 år sen skulle jag tjänstgöra vid ett flerdagarsmål men blev tvungen att tacka nej. Det visade sig att mordoffret var en person som stått mig mycket nära när jag var barn. Hade jag kunnat sitta det målet hade jag blivit tvungen att avslöja min relation till offret och blivit ersatt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 183
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag är ute på djupt vatten här - jag funderar på att fettsuga insidan på mina lår för att rida bättre/utan smärta då båda mina höfter...
2
Svar
22
· Visningar
3 590
Senast: skogaliten
·
Samhälle Jag har blivit erbjuden en suppleantposition inom en förening som är knuten till mitt jobb och där jag också är medlem genom jobbet. Jag...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: starcraft
·
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 417
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp