när ändrade de..

E

emmsi

så att kallbloden inte får gå premie i början på det år de fyller tre?
 
:confused: . Har de ändrat reglerna :confused: . Hade jag inte en aning om. Det är visst länge sedan vi haft nordis eftersom jag inte visste om detta!!!
mvh jesse
 
Tror att det är minst ett år sedan, troligen längre.
*
Sen så slutade dom med begreppet mordsvensktravare när dom delade stamboken. Vad det slutet på sextio-talet? (är inte helt säker på året)
Kallblodstravare heter det ju...så att du fortfarande använder begreppet Nordis vittnat om att du faktiskt inte är speciellt uppdaterad på kallblodsfronten. :angel:

Jag gillar dom Norska begreppen "kall" och "varm". Enkelt och greit! Kanske något att ta efter? :D
 
1982 var det. :D

Ja, det borde vi ta efter! Jag tycker det är jobbigt att kallblodstravaren inte har något kortare namn. Till varmblodstravarna säger alla varmblod (eller bloding) och då vet folk att det är frågan om travare. Säger man kallblod kan de lika gärna tro att man pratar om en ardenner eller så. Krångligt. Jag fortsätter iaf med mitt "kallblod"!
 
Fast det är faktiskt mååånga som säger nordis fortfarande... (och har starthästar som går bra).
 
jag håller med faktiskt. Visst vet jag att det heter kallblodstravare men herregud så lång det är. Min man och jag har kbl-hästar som har gått och kommer att starta på trav och vi säger nordis,visst vet vi att det är bruks egentligen men ändå....
Skall man haka upp sig så kanske jag ska kalla mitt halvblod för korsningshäst???? :smirk:
 
Ojdå, så gammal är jag inte. Jag var inte i det närmaste påtänkt i slutet av sextiotalet, knappt mina syskon heller.
För mig är, och förblir de nordisar. Men nu när jag säger/skriver det låter det faktiskt lite omodernt och gammalt fast gulligt.

Vi hade senast en nordis -99, tror jag, som gick premie och kval i april som treåring och då fick man alltså köra april ut men det är klart: tiden går fort och åren bara sveper förbi, speciellt efter det att barnen fötts, usch vad jag helt plötsligt kände mig gammal..
mvh jesse
 
Det ändrades för hästar födda 1998. 97-orna fick gå som treåringar men inte 98-orna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Grattis, Vällingby – i år fyller du 70 år! Mitt i stämde träff med tre personer i centrum – som alla växt upp eller levt en stor del av...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Nu vill jag ha den samlade Buke expertisens åsikt och råd om en ”skitsak” Vår hund Roy, en Border Collie som fyller 1 år om någon vecka...
Svar
13
· Visningar
1 369
Senast: swemale
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp