När är barn friska efter magsjuka

vinkelina

Trådstartare
Mellan natten snöd-måndag och onsdag kväll däckade familjen i magsjuka. Storebror-Mannen-Lillebror och jag sist ut. Nu verkar vi alla peppar peppar må bättre men blev ingen förskola denna vecka.

Vilket fått mig att fundera på när vi kan räkna barnen som friska. Det sägs ju 48 timmar efter sista symptom och att de äter och är pigga. Pigga är det väl till 86% men matlusten är inte riktigt där ännu och de leks mest med maten. Inte jag eller mannen är heller speciellt sugna på nått men försöker få i oss lite i alla fall. I dag har jag matat i alla mjölksyrebakterier.

Men är barnen friska eller sjuka just när de är så här? Speciellt storebror börjar man märka på att väggarna nog börjar komma emot här hemma. De går bara halvdag (6h per gång) på förskolan. Hemma eller iväg på måndag?
 
Får de behålla maten, inte kräkts och har normal anföring tänker jag att de får gå till dagis :)

(Efter 48 timmar och allt det förstås!)
 
Jag hade velat att de orkar med en aktiv hemmadag med fullt ös ute i några timmar och vanlig lek inomhus innan jag hade skickat mina barn till fsk efter en sjuka. Orkar de det så brukar aptiten också vara som vanligt. Det är ett helt annat tempo på fsk än hemma att orka med.
Vi har tidigare gjort misstaget, lätt hänt, att barnet fick gå tillbaka för fort och sen blivit sämre igen vid förkylning. Så är lite mer noga nu.
 
Jag håller hemma tills dom är helt normala, både i mage och matlust, sen +48 timmar. Kan ju ta om det där helvetet så jag är gärna hemma lite extra, ofta 72 h.

Jobbar själv som personlig assistent där det bla finns livsviktiga mediciner som absolut inte får kräkas upp, så jag får inte under några omständigheter riskera att dra med magsjuka till jobbet.
 
Efter 48h + att de är pigga - men sen är det från barn till barn. Ena dottern var kinkig med mat i nästan en vecka efter att det gått 48h.
Det är ju ett annat tempo på förskolan och så länge du känner att de klarar det skulle jag lämna efter helgen. Det tar på krafterna att vara magsjuk.
 
48 timmar efter sista symptom och normalpigg. När matlusten återkommer varierar, för vissa tar det lång tid. På den punkten känner man sitt eget barn bäst.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 805
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
4 827
Senast: et_flickan
·
Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Japp,nu är det dags igen,stora lappar på dörren att det går magsjuka på förskolan. Vi drabbades av det för precis 2 veckor sen,då var...
2
Svar
20
· Visningar
11 591
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp