När är det dax för klippning?

S

sweetsophie

När ska man klippa hästen första gången?

Har för mig att det ska ske i mitten på september, iaf gjorde vi det på min fd ridskola. Hur gör ni andra?
 
Man klipper väl första gången när man tycker att pållen är tillräckligt långhårig för att bli väldigt svettig av arbete och det tar lååång tid att torka efteråt.
Ju tidigare man klipper, desto fler gånger riskerar man att få klippa sen om man vill ha kortpälsad häst hela vintern. Det är det val man gör...

Mina ponnytravare ska klippas NU (i veckan som kommer), så de slipper bära runt på sin tjocka päls under säsongens sista tävlingar. Sen klipps de inte fler gånger, så de kommer inte behöva täckas i vinter...
Min halvblodshingst däremot får aldrig så lång päls att det är lönt att klippa honom...
 
Sv: När är det dax för klippning?

Man skall klippa efter att hästen satt klart sin vinterpäls ALDRIG under pälssättning eller fällning. så man får klippa efter hästen. Jag kommer klippa min nu i oktober då han satt klart pälsen
 
Sv: När är det dax för klippning?

Man skall klippa efter att hästen satt klart sin vinterpäls ALDRIG under pälssättning eller fällning. så man får klippa efter hästen. Jag kommer klippa min nu i oktober då han satt klart pälsen

Gjorde jag så, så skulle min häst få gå svettig hela hösten! Han är islandshäst, börjar sätta vinterpäls i augusti och den växer sedan i stort sett ända tills årsskiftet. Jag klipper i mitten/slutet av augusti, i oktober och i december. Han behöver det som allra mest i augusti-september, eftersom det ju då fortfarande är rätt varmt, och han brukar vara lite "låg" av pälssättningen. Jag har aldrig sett några nackdelar av att klippa under pälssättningen - tvärtom brukar hästen bli piggare efter klippning!
 
Sv: När är det dax för klippning?

samma här, våra islandhästar har fält klart sommarpälsen i juni, sen börjar de sätta päls i sluten av juli fram till nov, dec :crazy:

jag klippte min i början av sep, nästa klippning blir om några veckor tror jag
 
Sv: När är det dax för klippning?

Jag klippte min nu i slutet av september, hon var jättelånghårig och om jag klipper henne tidigare så blir hon inte så grå och ful i pälsen utan mera ljusbrun.

De flesta i mitt stall som har hyfsat långhåriga hästar har klippt i slutet av september så det är väl det vanligaste, sen beror det ju på hur kallt det är.
 
Sv: När är det dax för klippning?

Min häst ska klippas idag, förr året klipptes han i november.
 
Sv: När är det dax för klippning?

Jag klipper alltid när hästarna har satt klart den värsta vinterpälsen, blir väl i slutet av oktober i år kan jag tänka mig. Pälsen ser på så sätt nyklippt ut änsa tills sommarpälsen sätts. Jag klipper aldrig mer än 1 gång per år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
554
Senast: Corax
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 386
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp