När är det en ovana?

Haukur

Trådstartare
Mitt i morgonritualen med kel och nosstångningar knallar min ena kastrat in i en transportbur som står brevid sängen och kissar i den. Jag ser ut såhär:confused: Aldrig har någon av katterna (efter kastrering) kissat någon annnanstans än i lådan.
När jag ska göra rent buren upptäcker jag att det har blivit en kattoalett, det är inte förstra kissningen där, det är blött i hela buren och den har en tjock vanlig huvudkudde i sig så det kan han inte ha blött ner på en kiss. Annars har jag inte hittat fler nerkissade ställen.

Ska jag få panik NU, börja erbjuda fler lådor, på andra ställen och med olika sand i (bla bla, den vanliga rutinen) eller kan det vara ett missförstånd? Jag la i kudden för några dagar sedan och är som sagt en vanlig utsliten huvudkudde som jag tänkte katterna kunde få. Han kanske trodde att det var en ny låda matte ställt ut?
Önsketänkande....

Vi har precis flyttat så visst, sånt innebär ju alltid stress för katterna även om de utåt sett tagit det bra, katten jag upptäckte med kisserierna i morse har dessutom flyttat förr (med mig, inte omplacerats) och han är den som verkar tycka att nya platser är supertrevligt.

Som sagt, ska jag ha is i magen och hoppas att det bara var en tillfällighet, om det sen berodde på att kisse tyckte det var kanon med en kattlåda så nära sängen så man slapp knalla iväg eller på stress från flytten så kanske det går över av sig själv? Eller ska jag slänga upp en låda i varje rum med olika sand och pedantstäda en gång i timmen (ja överdrivet...)?

Jag som tröttnat på alla trådar om felkissande katter men nu gäller det ju min/mina(?) katter så nu är det ju viktigt;)

Tillägg, katten jag upptäckte med felkissningen vet jag att han även går på låda så han ratar den inte helt.
 
Sv: När är det en ovana?

Missförstånd förstärkt av flytt, gissar jag. Ny bostad, möjligen nya kissrutiner kan han ha "tänkt". I en ny bostad kan han också vilja markera.

Ta bort buren (och allt annat som skulle kunna förväxlas med en låda. Alltså något avgränsat i formen där det också är går att krafsa och gräva.) Och spraya med nåt kiss-avstötande där buren stått. Håll ett öga på honom men jag tror inte du behöver riskera att det upprepas om han inte verkar stressad av flytten.
 
Sv: När är det en ovana?

Inga fler felkissningar än i alla fall så jag håller tummarna för att det bara var tillfällig förvirring:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en katthona som är ganska precis ett år nu. Hon har aldrig gått på låda, även fast jag haft en, men har däremot alltid kissat och...
Svar
6
· Visningar
1 677
Senast: Sophia_
·
Övr. Katt Jag vet, det finns massor med såna trådar, men jag hittar inte svar som passar in till min sängvätare. Har en ettårig hankatt som är...
Svar
8
· Visningar
1 424
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp