När är det lämpligt att köpa nästa hund? Utbruten ur Uppdateringstråd 26

Jag är verkligen inte negativ till att samla på sig en massa nästan jämngamla hundar (😬😁) men det händer -mycket- i huvudet på brukshundar från ett till tre års ålder. Det är en period där man får vara beredd på berg och dalbana, med dalar som kan kräva mycket beslutsamhet och envishet även när allt känns pissigt.

Som uppfödare till en chipsras (man slutar inte efter första, de flesta skaffar flera) skulle jag inte sälja valp till någon som redan har en ettåring men inte tränat upp en hund av liknande kaliber förut. Det ÄR en resa, njut av den och vänta tills du är lite mer insatt i exakt vad du vill ha, och inte, i din nästa hund!

Eftersom det finns ett par exempel i syskonskaran på ganska mycket integritet och hanteringsproblem så skulle jag fundera ett varv extra innan en valp till. Jag tycker sällan det går att uttala sig så säkert om tikarnas temperament innan de löpt ett par gånger.

Ja och jag har haft unga hundar tillsammans tidigare och det har gått bra. Men som sagt min första brukshund och det kan kanske vara en stor skillnad. Men samtidigt så är jag beredd på att jobba och slita oavsett. Hade aldrig sökt efter hund nummer 2 nu annars 😊. Har aldrig haft så roligt i mitt hunderi som jag har nu.

Vilka exempel i syskonskaran menar du? Jag har bara hört positivt om alla förutom en 🤔. Alla andra jag prata med har varit super nöjda med sina.

Sen får vi väl se om hexa är lika eller till och med bättre om något år, kan inte se in i framtiden. Men av det jag sett hittills är hexa en riktigt bra och trevlig hund och det tycker alla som träffat henne.
 
Tanken från början var att meritera Hexa och sen köpa valp när hon var 2-3 år. Men med tanken på att jag kommer studera hemma i 7 månader nu så tänkte jag att jag hellre hade haft valp då. Än valp när jag jobbar 8-18 måndag-fredag och har typ 4 veckors semester. Vill kunna vara hemma med min valp och verkligen lära känna den, bygga en relation.

Jag och Hexa ska börja tävla nu i augusti och det är pga mig. Jag har skadat foten och därför har vi inte börjat tävla innan det. Har som sagt massor AB tränings videor från våra kurser, privata träningar och egna träningar.
Så finns material att jag kommer träna min hund ordentligt och inte är något jag bara säger 😊.

Sen har jag ju tänkt tanken att det kommer bli lite tråkigt när dem är gamla. Men finns ingen anledning till att jag inte skulle kunna köpa både en 3 eller 4 hund.

Men ja är inte så jag kommer köpa första bästa valp bara för jag letar valp nu. Utan ska vara rätt kull och linjer.

Men ja blev ledsen av frågan men känner nu i efterhand att det kanske vara var en oskyldig fråga.
 
Men man väljer ju generellt INTE sin egen hund till det!
Men lättare att låna annans om man har egen att byt låna med

(och vi är så få så ibland blir det inte optimalt. De större kan ofta låna en afghan - men har man en liten podengo så måste man normalt hitta en likadan att springa med)
 
Ja och jag har haft unga hundar tillsammans tidigare och det har gått bra. Men som sagt min första brukshund och det kan kanske vara en stor skillnad. Men samtidigt så är jag beredd på att jobba och slita oavsett. Hade aldrig sökt efter hund nummer 2 nu annars 😊. Har aldrig haft så roligt i mitt hunderi som jag har nu.

Vilka exempel i syskonskaran menar du? Jag har bara hört positivt om alla förutom en 🤔. Alla andra jag prata med har varit super nöjda med sina.

Sen får vi väl se om hexa är lika eller till och med bättre om något år, kan inte se in i framtiden. Men av det jag sett hittills är hexa en riktigt bra och trevlig hund och det tycker alla som träffat henne.
Baserat på vad ägaren själv skriver på sin offentliga instagram, så finns det en del saker som jag absolut inte skulle betrakta som positivt. Men det var inte det som var det viktigaste med mitt inlägg!
 
Jag är också av den åsikten att det händer mycket hos brukshundar i åldern 1-3 år och att det gärna får vara lite större glapp mellan hundarna åldersmässigt. Jag står själv med 2 som det skiljer 1,5 år på och det är inte helt optimalt. Min 3 åring har fått stå tillbaka en del träningsmässigt då jag behövt lägga den tiden på unghunden för att få en bra relation och ge henne egen tid. Nu är jag supernöjd med alla mina hundar och ångrar ingen men åldersmässigt hade det gärna fått vara lite mer skillnad mellan de yngsta och jag rekommenderar inte någon att skaffa nr 2 med så liten ålderskillnad utan att ha erfarenhet.
 
Baserat på vad ägaren själv skriver på sin offentliga instagram, så finns det en del saker som jag absolut inte skulle betrakta som positivt. Men det var inte det som var det viktigaste med mitt inlägg!

Nej jag förstod det inte var det viktigaste men blev bara lite paff när du skrev "ett par exemplar" och att det skulle vara en anledning till att jag inte skulle skaffa valp.
Jag vet att just den hunden har sina problem, men vad jag hört så har dem andra syskon inte de problemen och speciellt inte Hexa 😊.
 
Nej jag förstod det inte var det viktigaste men blev bara lite paff när du skrev "ett par exemplar" och att det skulle vara en anledning till att jag inte skulle skaffa valp.
Jag vet att just den hunden har sina problem, men vad jag hört så har dem andra syskon inte de problemen och speciellt inte Hexa 😊.

En annan ägare har kommenterat på berörds hunds Instagram att hennes hund kan bitas vid hantering.
 
Nej jag förstod det inte var det viktigaste men blev bara lite paff när du skrev "ett par exemplar" och att det skulle vara en anledning till att jag inte skulle skaffa valp.
Jag vet att just den hunden har sina problem, men vad jag hört så har dem andra syskon inte de problemen och speciellt inte Hexa 😊.
Bara en liten brasklapp, bara för att de inte har problem just nu så finns det inget som säger att det inte kan komma när de växt i kostymen fullt ut. Min 3 åring visade först i våras att hon menar allvar med sin vakt när det kommer främmat på besök. Sen behöver det absolut inte bli problem i framtiden men med brukshundar som mognar sent ska man vara lite observant på att saker kan komma sent.
 
Bara en liten brasklapp, bara för att de inte har problem just nu så finns det inget som säger att det inte kan komma när de växt i kostymen fullt ut. Min 3 åring visade först i våras att hon menar allvar med sin vakt när det kommer främmat på besök. Sen behöver det absolut inte bli problem i framtiden men med brukshundar som mognar sent ska man vara lite observant på att saker kan komma sent.
Exakt vad jag menade. Inget dömande eller illa menat siande. Bara att det är lite annorlunda än raser med mindre krut i.
 
Går säkert utmärkt med en till, vet flera som skaffat med ca året i åldersskillnad och det gått utmärkt. Bara hundarna håller sams så, tycker folk omkring mig med Aussie att det finns en tendens till att de tuggar på varandra när de är i samma ålder men de i min närhet kanske har otur 😅

Vi letar också hund trots att Rosa är 8mån bara, men vi vill hitta en vuxen (1-8år 😄) där träningen är minst startad ordentligt så blir lite samma läge men ändå inte.
För vår del är det mest att vi vill ha två att träna och jobba med.
(Men troligen så lär vi väll inte hitta någon passande 🤷‍♀️ vill ha en med samma mentalitet som den vi fick ta bort pga OCD, annars får det vara och jag väntar på läge att skaffa valp istället. )

Tanken från början var att meritera Hexa och sen köpa valp när hon var 2-3 år. Men med tanken på att jag kommer studera hemma i 7 månader nu så tänkte jag att jag hellre hade haft valp då. Än valp när jag jobbar 8-18 måndag-fredag och har typ 4 veckors semester. Vill kunna vara hemma med min valp och verkligen lära känna den, bygga en relation.

Jag och Hexa ska börja tävla nu i augusti och det är pga mig. Jag har skadat foten och därför har vi inte börjat tävla innan det. Har som sagt massor AB tränings videor från våra kurser, privata träningar och egna träningar.
Så finns material att jag kommer träna min hund ordentligt och inte är något jag bara säger 😊.

Sen har jag ju tänkt tanken att det kommer bli lite tråkigt när dem är gamla. Men finns ingen anledning till att jag inte skulle kunna köpa både en 3 eller 4 hund.

Men ja är inte så jag kommer köpa första bästa valp bara för jag letar valp nu. Utan ska vara rätt kull och linjer.

Men ja blev ledsen av frågan men känner nu i efterhand att det kanske vara var en oskyldig fråga.
 
Jag som inte ens har bruksras (har schnauzer, standardvarianten) hade det otroligt enkelt under valptiden med Tage, han var verkligen en liten mönstervalp/unghund. Tills i princip på dagen då han fyllde 2 år och hormonerna slog till. Han blev verkligen en annan hund där ett tag, ffa då om det fanns löptik i närheten (närheten som i "någonstans i trakten"). Han var aldrig dum men blev orolig, tappade sitt fokus och blev väldigt svårtränad. Glömde allt han kunde innan osv. När han var 3 år skaffade jag nästa hund, och även om det var ett beslut som togs pga min gamla terrier började bli gammal på riktigt och jag inte ville att Tage skulle bli ensamhund så är jag ändå otroligt glad över att jag väntade tills Tage var 3 år!
 
Tack för alla svar men skaffar jag en hund till så är det mitt beslut. Ville egentligen från första början bara skriva jag blev ledsen över kommentaren om hur gamla mina hundar blev.
Inte starta en diskussion om jag ska ha en hund till eller inte. Men tack för alla tips och råd angående det.

Samt det om Hexas kull, jag vet mycket väl vad den ägaren skrivit på Instagram och vi som har hundarna pratar väldigt ofta.
 
Tack för alla svar men skaffar jag en hund till så är det mitt beslut. Ville egentligen från första början bara skriva jag blev ledsen över kommentaren om hur gamla mina hundar blev.
Inte starta en diskussion om jag ska ha en hund till eller inte. Men tack för alla tips och råd angående det.

Samt det om Hexas kull, jag vet mycket väl vad den ägaren skrivit på Instagram och vi som har hundarna pratar väldigt ofta.

Klart det är ditt beslut och jag är säker på att alla här önskar dig lycka till och ser fram emot att följa ännu en ny liten valp. Jag tycker dock det blev en intressant diskussion med bra infallsvinklar från båda håll 😁
Och man gör precis som man vill - jag skulle absolut inte skaffat aussie om jag lyssnat på alla här på forumet, så det är jag ju glad att jag inte gjorde 👌😁

Gällande kullen lät du förvånad över att det var två som varit öppna med mentala problem, men då känner du ju till det då 😊

Hoppas du hittar en rolig och trevlig valp! 🥰
 
Jag har cirka 2,5 år mellan mina aussies. Hade den första varit lika vild som nummer två varit/är (10 månader nu) så hade jag väntat 😆 Mycket beror på hunden man redan har och ens egen livssituation tänker jag. Med realistiska förväntningar och insikt om att valp/unghund är intensivt och att ras med skärpa (vilket aussien kan/ska ha till viss del) inte är klara före 3 år så får.man ju passa på när bra kull finns och livet i övrigt stämmer.

Angående uppfödaren fråga så tänker jag att det bara är en fråga bland andra.
 
, sen kommer en fråga som blir lite laddad för mig. "Hur gamla blev dem?"

En fråga jag faktiskt aldrig ställt till en intressent under mina 25 år som uppfödare. Har svårt att se svaret som relevant, ur någon aspekt.

Om någon genom hundägarelivet avlivat några hundar pga sjukdom/skada/pissmentalitet, vad säger det annat än att människan inte envisas med att allt går att rädda till varje pris, oavsett kostnad för hundarna?

Dvs ett tänk som jag tycker är bra, men som man märker av ändå utan en -i sammanhanget- sån oväsentlig fråga.
 
En fråga jag faktiskt aldrig ställt till en intressent under mina 25 år som uppfödare. Har svårt att se svaret som relevant, ur någon aspekt.

Om någon genom hundägarelivet avlivat några hundar pga sjukdom/skada/pissmentalitet, vad säger det annat än att människan inte envisas med att allt går att rädda till varje pris, oavsett kostnad för hundarna?

Dvs ett tänk som jag tycker är bra.
Jag tycker också att frågan är lite märklig och inte alls säger särskilt mycket om personen, mer än kanske det du tagit upp.

Man kan inte styra över vilken hund man får.
Självklart kan man göra sitt yttersta i att leta seriös uppfödare, som avlar på friska linjer med bra mental- och ledstatus, men man kan ändå ha otur och få en sjuk hund, eller så händer en olycka som ingen kunnat förhindra.
 
Tanken från början var att meritera Hexa och sen köpa valp när hon var 2-3 år. Men med tanken på att jag kommer studera hemma i 7 månader nu så tänkte jag att jag hellre hade haft valp då. Än valp när jag jobbar 8-18 måndag-fredag och har typ 4 veckors semester. Vill kunna vara hemma med min valp och verkligen lära känna den, bygga en relation.

Jag och Hexa ska börja tävla nu i augusti och det är pga mig. Jag har skadat foten och därför har vi inte börjat tävla innan det. Har som sagt massor AB tränings videor från våra kurser, privata träningar och egna träningar.
Så finns material att jag kommer träna min hund ordentligt och inte är något jag bara säger 😊.

Sen har jag ju tänkt tanken att det kommer bli lite tråkigt när dem är gamla. Men finns ingen anledning till att jag inte skulle kunna köpa både en 3 eller 4 hund.

Men ja är inte så jag kommer köpa första bästa valp bara för jag letar valp nu. Utan ska vara rätt kull och linjer.

Men ja blev ledsen av frågan men känner nu i efterhand att det kanske vara var en oskyldig fråga.

Ja, jag tänkte väl mer på att om det inte trillar ner en valp i knät på dig omedelbart så är det väl bara att köra nån start så att du visar att det inte bara prat och augusti är ju bara en vecka bort så då har du ju det att ta med när du söker valp. Det finns många personer som fastnar i träningsstadiet och aldrig kommer ut på tävlingsbanorna och det är absolut inget fel med det. Jag tror dock att man hamnar högre upp i listan hos en uppfödare som är populär om man har flera jämnbördiga (bra) valpköpare och en faktiskt kommit ut på tävling.
Det är ingen som frågat mig om resultat på tävlingarna när jag letat valp men att jag faktiskt tävlar har gjort att jag tagit några skutt upp bland valpintressenter upplever jag.

Jag har ju haft ett år mellan mina hundar och tycker att det funkat bra, nåt som ändå finns som vag tanke i bakhuvudet är att jag har alltid prioriterat att få en valp som ska fungera i "flocken" och därför valt bort den tuffaste och mest go i kullen (fast den kanske hade varit bättre och roligare för mig rent träningsmässigt) när det legat så nära i ålder. En ras med mer dådkraft och skärpa KAN kanske bli lite mer konflikter inbördes när de ligger nära i ålder och r av samma kön och mina tikar har haft en tendens att ryka ihop kring löpen.
Det är bara en reflektion och ingen avrådan, du gör såklart det som du tycker passar dig bäst. Jag tror folk talar om sina erfarenheter så kan du ju också vara beredd på vad som eventuellt skulle kunna bli ett problem och vara snabbare på att uppmärksamma det om så skulle vara fallet och kanske redan ha en handlingsplan så att det kvävs i sin linda.
Tror inte du behöver ta det som att folk inte stöttar ditt hundköp utan mer vill hjälpa med lite olika infallsvinklar.

Frågan som så är väl inget jag kanske skulle fråga men skulle kanske även kunna haspla ur mig det utan nån större baktanke också om man ändå har en dialog och det dyker upp i huvudet.
 
En annan ägare har kommenterat på berörds hunds Instagram att hennes hund kan bitas vid hantering.

Hen har även skrivit om det i sin blogg.


Till TS, jag förstår att det lockar att ta en valp snart med tanke på hur ledighet osv ser ut, men även jag hade nog rått dig att vänta :) det är så himla mycket kul att göra med unga hundar som börjar bli tävlingsklara, och jag tycker att det är så lätt att valpen hamnar lite i skymundan. Men, det är bara min egen erfarenhet och behöver så klart inte bli så för dig :)

Jag har fått en parningsförfrågan på min ena hane som jag har tackat ja till och jag är otroligt sugen på att spara en valp från den kullen, men tiden är dåligt tajmad helt enkelt. Min yngsta är två, och jag vill gärna ge honom ytterligare något år med stort fokus innan det kommer in en ny unghund i livet.
 
Senast ändrad:
Hen har även skrivit om det i sin blogg.


Till TS, jag förstår att det lockar att ta en valp snart med tanke på hur ledighet osv ser ut, men även jag hade nog rått dig att vänta :) det är så himla mycket kul att göra med unga hundar som börjar bli tävlingsklara, och jag tycker att det är så lätt att valpen hamnar lite i skymundan. Men, det är bara min egen erfarenhet och behöver så klart inte bli så för dig :)

Jag har fått en parningsförfrågan på min ena hand som jag har tackat ja till och jag är otroligt sugen på att spara en valp från den kullen, men tiden är dåligt tajmad helt enkelt. Min yngsta är två, och jag vill gärna ge honom ytterligare något år med stort fokus innan det kommer in en ny unghund i livet.
Läs din text igen 😂😂😂
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 455
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 667
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 664
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp