När är det lämpligt att köpa nästa hund? Utbruten ur Uppdateringstråd 26

border_kelpie

Trådstartare
Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och kommer i februari-mars börja jobba som förskollärare 100 %. Hade gärna haft detta sista halvåret med att bygga en bra relation med valpen. Hexa är i och för sig bara 1 år men känner att jag lagt en bra grund och att hon är en väldigt trevlig tik.

Blev tipsad en kull och skrev till uppfödaren. Berättade vem jag var, vad jag ska ha hunden till och lite om vad jag och Hexa sysslar med. Lite filmer när vi tränar och så.

Uppfödaren undrar så klart lite om min tidigare erfarenhet utav hundar och har inga problem med att svara, sen kommer en fråga som blir lite laddad för mig. "Hur gamla blev dem?" det enda jag får upp i mitt huvud är alla rykten som spridits om mig gällande mina två sjuka Mas och blir direkt ledsen. Tänker ska detta verkligen följa efter mig hela mitt liv? Beskriver hur gamla mina hundar blivit och varför mina Mas fick somna in.

Men gud trodde verkligen inte den frågan skulle göra mig så ledsen :cry: :(. Satt verkligen och grät och tänkte att ingen kommer sälja till mig. Jag trodde folk hade släppt den tanken i och med Hexa nu är fri röntgad. Sen kan den uppfödaren inte behöva menat något med sin fråga om hur gamla mina hundar blivit. Dock första gången någon direkt ställt den frågan.

Får väl importera om jag ska ha ur arbetande linjer 😅.

Är sååå sjukt tacksam jag fick äran att köpa Hexa :heart. Hon har visat mig hur roligt det är att träna och tävla.
 
Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och kommer i februari-mars börja jobba som förskollärare 100 %. Hade gärna haft detta sista halvåret med att bygga en bra relation med valpen. Hexa är i och för sig bara 1 år men känner att jag lagt en bra grund och att hon är en väldigt trevlig tik.

Blev tipsad en kull och skrev till uppfödaren. Berättade vem jag var, vad jag ska ha hunden till och lite om vad jag och Hexa sysslar med. Lite filmer när vi tränar och så.

Uppfödaren undrar så klart lite om min tidigare erfarenhet utav hundar och har inga problem med att svara, sen kommer en fråga som blir lite laddad för mig. "Hur gamla blev dem?" det enda jag får upp i mitt huvud är alla rykten som spridits om mig gällande mina två sjuka Mas och blir direkt ledsen. Tänker ska detta verkligen följa efter mig hela mitt liv? Beskriver hur gamla mina hundar blivit och varför mina Mas fick somna in.

Men gud trodde verkligen inte den frågan skulle göra mig så ledsen :cry: :(. Satt verkligen och grät och tänkte att ingen kommer sälja till mig. Jag trodde folk hade släppt den tanken i och med Hexa nu är fri röntgad. Sen kan den uppfödaren inte behöva menat något med sin fråga om hur gamla mina hundar blivit. Dock första gången någon direkt ställt den frågan.

Får väl importera om jag ska ha ur arbetande linjer 😅.

Är sååå sjukt tacksam jag fick äran att köpa Hexa :heart. Hon har visat mig hur roligt det är att träna och tävla.
Tror säkert du kommer kunna köpa hund i Sverige, men känns det svårt så kanske det är en god ide att vänta lite och meritera den hund du har 😊
Då kommer ju uppfödare se att du är seriös med ditt hundägande och att Hexa mår bra 😊
Skönt att hennes ledstatus var bra!
Såg att brorsans såg sådär ut 🥺
 
Tror säkert du kommer kunna köpa hund i Sverige, men känns det svårt så kanske det är en god ide att vänta lite och meritera den hund du har 😊
Då kommer ju uppfödare se att du är seriös med ditt hundägande och att Hexa mår bra 😊
Skönt att hennes ledstatus var bra!
Såg att brorsans såg sådär ut 🥺

Ja men det som gör att jag vill köpa en till hösten är just pga mitt jobb. Vill inte ha för långt mellan åldrarna på mina hundar och känner att det passar bäst så.

Ska ut och börja tävla Hexa nu nästa månad men känner inte att jag ska behöva ha titlar på Hexa för uppfödare ska vilja sälja en valp till mig? Har massor av träningsvideos och referenser från instruktörer som jag gått och går kurs hos.

Ja det var tråkigt att hans blev så, men får se vad SKK säger.
 
Ja men det som gör att jag vill köpa en till hösten är just pga mitt jobb. Vill inte ha för långt mellan åldrarna på mina hundar och känner att det passar bäst så.

Ska ut och börja tävla Hexa nu nästa månad men känner inte att jag ska behöva ha titlar på Hexa för uppfödare ska vilja sälja en valp till mig? Har massor av träningsvideos och referenser från instruktörer som jag gått och går kurs hos.

Ja det var tråkigt att hans blev så, men får se vad SKK säger.

Jag förstår det, men det kommer komma andra tillfällen som också passar. Hexa är ju fortfarande så ung. ❤️ Men det beror ju på hur hundarna är också såklart. Jag hade aldrig pallat ha min tik som ettåring, och så en valp på det. Min hund var ett monster från 1 år och en lång period framöver 🙈

Och nej, givetvis ska du inte behöva bevisa något. Men om du upplever att det är svårt kanske det är en bra väg att gå 🤷

Nej, Skk har ju inte sagt sitt. Men bättre än C kommer det ju inte vara, tyvärr. Troligen D tänker jag. ❤️ Håller tummarna för att resten ser bra ut iaf!
 
Jag förstår det, men det kommer komma andra tillfällen som också passar. Hexa är ju fortfarande så ung. ❤️ Men det beror ju på hur hundarna är också såklart. Jag hade aldrig pallat ha min tik som ettåring, och så en valp på det. Min hund var ett monster från 1 år och en lång period framöver 🙈

Och nej, givetvis ska du inte behöva bevisa något. Men om du upplever att det är svårt kanske det är en bra väg att gå 🤷

Nej, Skk har ju inte sagt sitt. Men bättre än C kommer det ju inte vara, tyvärr. Troligen D tänker jag. ❤️ Håller tummarna för att resten ser bra ut iaf!

Ja jag försöker tänka så och att uppfödaren verkligen inte menade något med den frågan. Men att det sitter så djupt, det trodde jag inte :(. Blev verkligen jätteledsen. Men som du skriver har jag inte alls bråttom och ska verkligen inte ha bråttom heller för den delen. Hexa är förvånandsvärt enkel haha :D. Hade aldrig ens tänkt tanken annars. Min första plan var att tänka på hund 2 när hon var 2-3 år som minst. Men så är hon som sagt så enkel att ha att göra med och så.

Ja eller precis bara kontaktat den uppfödaren så svårt vet jag inte. Men blev väldigt ledsen av just den kommentaren om hur gamla mina hundar blivit. Just för att jag vet folk sprider rykten :(.

Jag kan tyvärr inget alls om höfter, därav min kommentar om SKK. Ja än så länge verkar de andra se hyfsat bra ut. Men finns fler kvar att röntga :heart
 
Ja jag försöker tänka så och att uppfödaren verkligen inte menade något med den frågan. Men att det sitter så djupt, det trodde jag inte :(. Blev verkligen jätteledsen. Men som du skriver har jag inte alls bråttom och ska verkligen inte ha bråttom heller för den delen. Hexa är förvånandsvärt enkel haha :D. Hade aldrig ens tänkt tanken annars. Min första plan var att tänka på hund 2 när hon var 2-3 år som minst. Men så är hon som sagt så enkel att ha att göra med och så.

Ja eller precis bara kontaktat den uppfödaren så svårt vet jag inte. Men blev väldigt ledsen av just den kommentaren om hur gamla mina hundar blivit. Just för att jag vet folk sprider rykten :(.

Jag kan tyvärr inget alls om höfter, därav min kommentar om SKK. Ja än så länge verkar de andra se hyfsat bra ut. Men finns fler kvar att röntga :heart

Då förstår jag. För min del är det väl först nu det börjar bli rimligt med en till hund, när min är 4,5 😅

Uppfödaren menade förhoppningsvis ingenting alls med det. Men jag förstår att frågan kändes jobbig.
 
@border_kelpie är det en attraktiv uppfödare som har "kö" på sina valpar så finns väl risken att man får vänta lite. Skulle jag svara på frågan hur gamla mina hundar blivit så skulle inte svaret heller bli då himla kul :arghh:. Nessie blev ju bara fem år och hunden innan dess blev bara fyra år.
Nike leder ligan för närvarande med sina sju år och jag hoppas innerligt att hon håller sig frisk och fräsch så hon får bli det dubbla ❤️.

Nike (som går under smeknamnet "lilla Grå")
20220710_175454.jpg
 
Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och kommer i februari-mars börja jobba som förskollärare 100 %. Hade gärna haft detta sista halvåret med att bygga en bra relation med valpen. Hexa är i och för sig bara 1 år men känner att jag lagt en bra grund och att hon är en väldigt trevlig tik.

Blev tipsad en kull och skrev till uppfödaren. Berättade vem jag var, vad jag ska ha hunden till och lite om vad jag och Hexa sysslar med. Lite filmer när vi tränar och så.

Uppfödaren undrar så klart lite om min tidigare erfarenhet utav hundar och har inga problem med att svara, sen kommer en fråga som blir lite laddad för mig. "Hur gamla blev dem?" det enda jag får upp i mitt huvud är alla rykten som spridits om mig gällande mina två sjuka Mas och blir direkt ledsen. Tänker ska detta verkligen följa efter mig hela mitt liv? Beskriver hur gamla mina hundar blivit och varför mina Mas fick somna in.

Men gud trodde verkligen inte den frågan skulle göra mig så ledsen :cry: :(. Satt verkligen och grät och tänkte att ingen kommer sälja till mig. Jag trodde folk hade släppt den tanken i och med Hexa nu är fri röntgad. Sen kan den uppfödaren inte behöva menat något med sin fråga om hur gamla mina hundar blivit. Dock första gången någon direkt ställt den frågan.

Får väl importera om jag ska ha ur arbetande linjer 😅.

Är sååå sjukt tacksam jag fick äran att köpa Hexa :heart. Hon har visat mig hur roligt det är att träna och tävla.
Jag förstår verkligen att du blir ledsen, men uppfödaren undrar säkert bara av helt vanliga, vänliga skäl. När jag hjälpt till att omplacera hundar och pratat med spekulanter så har jag också frågat hur gamla de tidigare hundarna blivit, dels av ren nyfikenhet, men också för att det finns folk som håller kvar i sina gamla hundar på tok för länge. Svarar någon då att deras hund minsann blev 16 år så kommer tveklöst följdfrågor om hur hunden mådde på slutet, för jag vill inte sälja hund till folk som är oförmögna att inte ge hunden vård när det behövs och inte låta dem somna in när det inte går att hjälpa dem att må bra. Jag har haft några sådana människor i min bekantskapskrets och det var så hemskt att se att det starkt bidrog till att jag slutade ha kontakt med dem.

Om någon däremot förklarat just att hundarna haft hälsoproblem och behövt tas bort tidigt pga det, då är det såklart jättetråkigt, men då är det samtidigt bra att de då vänt sig till mig och förhoppningsvis kan få hjälp att hitta en friskare hund som kan få leva längre.

Jag hoppas verkligen att du hittar en till, riktigt bra hund när det passar dig. Och var inte rädd för uppfödarna och deras frågor, de flesta är riktigt vänliga och de otrevliga vill man ändå inte ha hund från :)
 
Ja jag försöker tänka så och att uppfödaren verkligen inte menade något med den frågan. Men att det sitter så djupt, det trodde jag inte :(. Blev verkligen jätteledsen. Men som du skriver har jag inte alls bråttom och ska verkligen inte ha bråttom heller för den delen. Hexa är förvånandsvärt enkel haha :D. Hade aldrig ens tänkt tanken annars. Min första plan var att tänka på hund 2 när hon var 2-3 år som minst. Men så är hon som sagt så enkel att ha att göra med och så.

Ja eller precis bara kontaktat den uppfödaren så svårt vet jag inte. Men blev väldigt ledsen av just den kommentaren om hur gamla mina hundar blivit. Just för att jag vet folk sprider rykten :(.

Jag kan tyvärr inget alls om höfter, därav min kommentar om SKK. Ja än så länge verkar de andra se hyfsat bra ut. Men finns fler kvar att röntga :heart
Jag är verkligen inte negativ till att samla på sig en massa nästan jämngamla hundar (😬😁) men det händer -mycket- i huvudet på brukshundar från ett till tre års ålder. Det är en period där man får vara beredd på berg och dalbana, med dalar som kan kräva mycket beslutsamhet och envishet även när allt känns pissigt.

Som uppfödare till en chipsras (man slutar inte efter första, de flesta skaffar flera) skulle jag inte sälja valp till någon som redan har en ettåring men inte tränat upp en hund av liknande kaliber förut. Det ÄR en resa, njut av den och vänta tills du är lite mer insatt i exakt vad du vill ha, och inte, i din nästa hund!

Eftersom det finns ett par exempel i syskonskaran på ganska mycket integritet och hanteringsproblem så skulle jag fundera ett varv extra innan en valp till. Jag tycker sällan det går att uttala sig så säkert om tikarnas temperament innan de löpt ett par gånger.
 
Jag är verkligen inte negativ till att samla på sig en massa nästan jämngamla hundar (😬😁) men det händer -mycket- i huvudet på brukshundar från ett till tre års ålder. Det är en period där man får vara beredd på berg och dalbana, med dalar som kan kräva mycket beslutsamhet och envishet även när allt känns pissigt.

Som uppfödare till en chipsras (man slutar inte efter första, de flesta skaffar flera) skulle jag inte sälja valp till någon som redan har en ettåring men inte tränat upp en hund av liknande kaliber förut. Det ÄR en resa, njut av den och vänta tills du är lite mer insatt i exakt vad du vill ha, och inte, i din nästa hund!

Eftersom det finns ett par exempel i syskonskaran på ganska mycket integritet och hanteringsproblem så skulle jag fundera ett varv extra innan en valp till. Jag tycker sällan det går att uttala sig så säkert om tikarnas temperament innan de löpt ett par gånger.

Haha, chipsras 😂❤️
 
Jag är verkligen inte negativ till att samla på sig en massa nästan jämngamla hundar (😬😁) men det händer -mycket- i huvudet på brukshundar från ett till tre års ålder. Det är en period där man får vara beredd på berg och dalbana, med dalar som kan kräva mycket beslutsamhet och envishet även när allt känns pissigt.

Som uppfödare till en chipsras (man slutar inte efter första, de flesta skaffar flera) skulle jag inte sälja valp till någon som redan har en ettåring men inte tränat upp en hund av liknande kaliber förut. Det ÄR en resa, njut av den och vänta tills du är lite mer insatt i exakt vad du vill ha, och inte, i din nästa hund!

Eftersom det finns ett par exempel i syskonskaran på ganska mycket integritet och hanteringsproblem så skulle jag fundera ett varv extra innan en valp till. Jag tycker sällan det går att uttala sig så säkert om tikarnas temperament innan de löpt ett par gånger.
Plus att det är jättetråkigt med en hel flock med veteraner.
 
Plus att det är jättetråkigt med en hel flock med veteraner.
Ja, har man inte möjlighet att ha en stor flock med hundar så är det ju en lång, tråkig tid med gamla skrutthundar och ingen att träna med...

Min ambition är att ha ett par i varje generation, dvs ett par gamlingar, ett par medelålders trygga arbetare och så några på tillväxt. Alla på tillväxt kommer inte vara kvar för att bli arbetshundar och sen pensionärer, så det är alltid lite för mycket valpar :p Eftersom jag hade ett par år helt utan föryngring och sen förlorade en treåring så är glappet här hemma väldigt märkbart. Två elvaåringar, tre småglin och en tvååring... Inte idealiskt!
 
Jag sällar mig också till skaran att vänta på hund nummer två till den första är några år gammal och förhoppningvis dels lugnat sig lite men också kommit en bit på vägen i träning och tävling. Det kommer vara bra för valpen att ha en lite äldre, trygg individ vid sin sida men som inte är för gammal för att vilja leka och härja vilt.
Jag har två hundar med endast ett år emellan. Jag har tävlat mycket med båda men nu när dom är 10 och 9 år så blev det ändå en tredje hund då jag ville ha en ny ung hund att tävla och träna. Jag vill egentligen inte ha tre hundar men det var oundvikligt eftersom de första två är så nära i ålder.
(Nu visade sig den tredje tyvärr vara sjuk så just nu har jag ingen ung hund alls att tävla med och en fjärde vägrar jag i nuläget).
Så det måste man också ha i beaktande, att är man beredd att köpa en tredje hund, eller kanske till och med fjärde, när de första är i slutet av sin karriär.
Har man dessutom inte haft brukshund innan eller erfarenhet av att meritera upp en hund så finns det än mer skäl att vänta.
 
Sen är det ju så att många valpköpare pratar på om allt de ska göra med sina hundar innan köp men när det sen kommer till kritan så händer inte så mycket. Pratade med en uppfödare som sa att det blivit så svårt att sålla valpköpare sen coronan och efterfrågan var stor då många "lärt" sig vad man ska säga för att få en valp och inte drar sig för att ljuga. Då blir det till att faktiskt kolla upp vad de faktiskt har gjort men den första gallringen där det förut var typ " barnen vill ha en hund" där man direkt kunde säga nej har blivit svårare enligt denne.

Vill du ha en valp från en uppfödare som satsar på arbetande hundar så ligger du nog bra mycket bättre till om du hunnit meritera din hund lite iallafall och hon är ju ett år nu så det väl bara köra nån rally eller lydnadstävling. Har ju släpat Tay igenom de första två klasserna i rally utan att träna honom direkt, vissa moment som jag glömt av tränades in på parkeringen på tävlingsplatsen när jag sett banan :angel:.

Sen beror det ju på hur många hundar du har plats med som andra påpekat, det är som sagt dumt att ha två hundar i nära ålder om du sen inte kan ha nån på uppväxt när de blir äldre.
 
@border_kelpie Angående en till hund, jag har blivit erbjuden fodervärdskap på en av Alvins bröder, fått förfrågan om intresse av valp och blivit tillfrågad att ta en omplacering, det var en sheltie när Alvin var i 5 års åldern och den var runt 2 år och den var pga ägaren så förstörd mentalt att när jag skulle ha honom på prov runt en vecka ringde jag faktiskt ägaren och bad hen hämta hunden efter bara några dagar för den var så otroligt rädd för allt och alla och det skulle blivit ett otroligt jobb att ta mig an den hunden. Jag är en tålmodig person så jag tror att vi skulle kunna komma en bra bit men jag hade varken tiden eller lust till ett sånt projekt. Så sen väntade jag rätt länge.

Milou skaffade jag när Alvin var 9 år och för oss har det varit bra. Det blev precis lagom med hans pensionering. Nu tränar jag mest målinriktat med Milou och myser och lektränar med Alvin för han vill fortfarande vara med varje gång vi tränar men köra sina ”specialiteter ” och det han är bäst på :love:

Hade gärna skaffat Milou lite tidigare men kände att Alvin hade mycket kvar att ge så det var okej ändå. Det är säkert olika mellan olika raser men mina kineser leker fortfarande ihop varje dag och med leksaker så Milou har både en äldre uppfostrare och lekkamrat.

Jag kan inte ha tre hundar och speciellt inte med Milou som är så på och full av hyss även om längtan efter en till att träna med lockar. Men med Milou är det mycket att hålla koll på, inte alls den smidiga valpen och vuxna hunden som Alvin var. Så din nästa hund kanske inte alls är lika lätt som Hexa?

Den dagen Alvin lämnar oss kommer jag leta ny hund. Säg att Alvin lever minst till 15, då skulle Milou vara 6 år.
 
@border_kelpie Angående en till hund, jag har blivit erbjuden fodervärdskap på en av Alvins bröder, fått förfrågan om intresse av valp och blivit tillfrågad att ta en omplacering, det var en sheltie när Alvin var i 5 års åldern och den var runt 2 år och den var pga ägaren så förstörd mentalt att när jag skulle ha honom på prov runt en vecka ringde jag faktiskt ägaren och bad hen hämta hunden efter bara några dagar för den var så otroligt rädd för allt och alla och det skulle blivit ett otroligt jobb att ta mig an den hunden. Jag är en tålmodig person så jag tror att vi skulle kunna komma en bra bit men jag hade varken tiden eller lust till ett sånt projekt. Så sen väntade jag rätt länge.

Milou skaffade jag när Alvin var 9 år och för oss har det varit bra. Det blev precis lagom med hans pensionering. Nu tränar jag mest målinriktat med Milou och myser och lektränar med Alvin för han vill fortfarande vara med varje gång vi tränar men köra sina ”specialiteter ” och det han är bäst på :love:

Hade gärna skaffat Milou lite tidigare men kände att Alvin hade mycket kvar att ge så det var okej ändå. Det är säkert olika mellan olika raser men mina kineser leker fortfarande ihop varje dag och med leksaker så Milou har både en äldre uppfostrare och lekkamrat.

Jag kan inte ha tre hundar och speciellt inte med Milou som är så på och full av hyss även om längtan efter en till att träna med lockar. Men med Milou är det mycket att hålla koll på, inte alls den smidiga valpen och vuxna hunden som Alvin var. Så din nästa hund kanske inte alls är lika lätt som Hexa?

Den dagen Alvin lämnar oss kommer jag leta ny hund. Säg att Alvin lever minst till 15, då skulle Milou vara 6 år.
Svarar mig själv, menar självklart inte att du ska undvika att köpa en till hund när du vill. Utan bara att livet med hund kan se väldigt olika ut med olika krav men det vet du ju redan. Bara vädrade mina tankar också.
 
Jag köpte två hundar tätt. Så nu står jag med en 10åring och en 11åring, inte plats för någon mer hund och ett jättesug att gå kurser/tävla 😅 kommer i framtiden se till att ha dom mer utspritt i ålder
Vår yngsta är 4 och den äldsta är 10,5. En tävlar men är nu skadad. Så irriterande.

Vi har alltså fem hundar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 793
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 937
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp