När är det lämpligt att köpa nästa hund? Utbruten ur Uppdateringstråd 26

Men de andra hundarna har väl problem med hantering/folk? Det är ju inte samma sak som hur de hanterar det att andra okända hundar kommer och stör :)
Har aldrig skrivit det är samma sak. Jag förklarade varför jag beskrev hexa som hund med skärpa och integritet.

Samt så är det en av det jag vet som har svårt för okända människor och hantering. En av 9 valpar.
Den andra vet jag om haft svårt när den var yngre. Sen läser jag inte bloggen utan pratar med ägaren privat.

Hexa har iallafall inga problem med varken främmande, barn, andra djur osv. Det enda "negativa" man kan hitta är det jag beskrivit ovan under träning. Alltså inget jag finner negativt.
 
Eller kattungar.

Jag la upp kattungarna då jag fick en kommentar om att jag inte skulle skaffa valp pga syskonens problem..

Förstår verkligen inte vad dem två olika hanarna skulle ha för påverkan på hexa och en framtida valp.
Det är återigen en eller 2 av 9 som har problem med främmande så vit jag vet. Den ena hanen har bara varit lite besvärlig vid ung ålder. Men som sagt jag har inte träffat någon av dem sedan 8 veckors ålder och kan bara säga vad dem personligen skriver till mig.

Alla andra har inga problem.
 
Jag tror snarare att poängen var att det kan vara en god idé att avvakta för att se hur det utvecklar sig med den du har nu, eftersom hon är i en ålder då mycket händer mentalt.

Jo förstod det men sen kom ju kommentaren om hennes syskon. Mycket må hända mentalt men tror samtidigt inte hon kommer bli en helt annan hund. Mogna, testa kanske. Men bli helt annorlunda och tex rädd för människor och hantering. Det tror jag inte.

Sen var min plan att vänta men sen kom detta med att jag ska börja jobba 100 % i februari. Därför jag börjat fundera på valp nu.
 
Har aldrig skrivit det är samma sak. Jag förklarade varför jag beskrev hexa som hund med skärpa och integritet.

Samt så är det en av det jag vet som har svårt för okända människor och hantering. En av 9 valpar.
Den andra vet jag om haft svårt när den var yngre. Sen läser jag inte bloggen utan pratar med ägaren privat.

Hexa har iallafall inga problem med varken främmande, barn, andra djur osv. Det enda "negativa" man kan hitta är det jag beskrivit ovan under träning. Alltså inget jag finner negativt.

Men du skrev om det när man tog upp om syskonen innan det frågades om just skärpa under träning? Kan vara jag som minns fel såklart.

Nja, två vad jag sett. Den ena så pass att den kan bita ifrån.
Så minst 2 av 9.

Nu behöver det inte ha med din hund att göra alls. Men mycket händer när de mognar och finns det minsta lilla osäkerhet som i nuläget kanske inte märks genom avstånd/aggression så kan det ju "växa på sig" när hon mognar och såna bitar ökar.

Men kan ju gå jättebra att köpa valp nu. Om man hinner hitta en bra kull så snabbt. Bara man är medveten om att både valp och unghund kräver mycket tid, kanske mer än man tänkt om det dyker om lite knas när hunden mognar som man måste lägga extra tid på.
 
Ja alltså kommer ju inte köpa första bästa valp. Hade annars redan haft en på gång. Har haft 2 hundar åt gången i två omgångar, dock inga brukshundar. Men hade behandlat dem likadant dock mer träning och kurser.

Jag släpper detta angående syskonen. Tycker bara det är så roligt ni sitter och ska skriva om dem två hela tiden. Jag äger Hexa! Och ser hur hexa är. Punkt.

Jag har personlig kontakt med de flesta ägarna och bland annat den som bitit när den var valp. Vet vad hon säger och tycker.
 
Ja alltså kommer ju inte köpa första bästa valp. Hade annars redan haft en på gång. Har haft 2 hundar åt gången i två omgångar, dock inga brukshundar. Men hade behandlat dem likadant dock mer träning och kurser.

Jag släpper detta angående syskonen. Tycker bara det är så roligt ni sitter och ska skriva om dem två hela tiden. Jag äger Hexa! Och ser hur hexa är. Punkt.

Jag har personlig kontakt med de flesta ägarna och bland annat den som bitit när den var valp. Vet vad hon säger och tycker.

Kommer faktiskt inte ihåg hur syskonen kom upp. Menar bara att man kan missa små signaler i det sociala som sen ökar sas. Förhoppningsvis inte :)

Tycker inte du ska ta åt dig av frågan. Om en uppfödare dömer för att man fått ta bort sjuka eller mentalt instabila hundar så är det ändå inte en uppfödare man vill ha att göra med.

Ja alltså, de två iaf skriver ju om problemen öppet så det är ju som det är.
 
Jo förstod det men sen kom ju kommentaren om hennes syskon. Mycket må hända mentalt men tror samtidigt inte hon kommer bli en helt annan hund. Mogna, testa kanske. Men bli helt annorlunda och tex rädd för människor och hantering. Det tror jag inte.

Sen var min plan att vänta men sen kom detta med att jag ska börja jobba 100 % i februari. Därför jag börjat fundera på valp nu.
Boss var supergullig med alla fram till 18 månaders ålder. Vid tre år var han så rädd för hantering av främmande att jag fick spruta honom själv när han skulle sederas hos vet...

Precis som sagts så var min poäng att mognad hos raser med tryck i, sker gradvis och under lång tid. Att syskon redan (!) visat sådan reservation skulle göra att jag förberedde mig mentalt på att det kan växa fram hos fler i kullen.
 
Jag tycker inte det är konstigt att ha sin arbetssituation i åtanke när man skaffar valp.

Ja det är bökigt att ha 2 i nära ålder. Men det är helt klart görbart och inte ovanligt. Om man vet med sig att man kommer att skaffa hund nr 2 inom närmsta framtiden är det väl bättre att tajma den när vardagen är som mest valpvänlig?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 567
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 794
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 939
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp