När är det nog? *Småfel på släp*

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett billigare släp?

Jag har ett Trane/Thule/Trailergruppen 130T årsmodell 2001. Enaxlat 1 300 kg. Det har jag haft sedan maj 2016. Till släpet hör också en "personlig mekaniker" (aka. pappa). I grunden är det i trevligt skick, men det har börjat kräva mer och mer service på senare tid. Bara för att göra det tydligt:
*Hela tiden*: Käkar smålampor till frukost typ. Pris: 28 kr/st * 11 st totalt = 308 kr.
Juni 2017: 2a på besiktning - P-broms tog öht inte. Pris: 500 kr.
Oktober 2017: Hela kulkopplingsanordningen kärvade fast och bröts sönder. Pris: Ny del för ca. 500 kr - alt. köpa helt ny "framdel" för ca. 2 000 kr.
Vintern 2017: Vinterdäcken är stämplade "2002/02"...:crazy: Pris: ca. 1 500 kr/1 par.
Framöver: Gummimattan i släpet är dålig. Pappa fick offert på 4 500 kr.
Summa: 7 308 alt. 9 308 kr (vid helt ny framdel).
Och då har jag ändå bara räknat på det ekonomiska, och inte all tid han lagt ner på det.

Pappa börjar få nog nu. Släpet kostade oss 15 000 kr, och är dessutom inte helt 100% optimalt för H.H då det bara är 1 300 kgs och ganska trångt. Att köra kortare sträckor vid enstaka tillfällen - absolut, men som nu under hösten har vi ju tävlat en hel del och det är inte jättetrevligt för H.H helt ärligt.
Mitt "realistiska drömsläp" är ett Thule S140TB - dvs. 1 400 kgs boggie. Typ "nästa generation" av mitt nuvarande. Sådana har jag sett på *div salusidor* för +/- 20 000 kr om de har varit av typ 2002-2007 års modell.

Frågan är ju då, är det värt att lägga uppåt 10 000 kr på det nuvarande, som dessutom inte är helt optimalt utifrån behovet, eller är det bättre att försöka sälja det och köpa ett annat? Hur hade ni gjort?
Och om sälja: Hur mycket är realistiskt att tro att man får för det? Kulkoppling ska givetvis köpas hursom, men isf inte mer. Kan man trots det få runt 6-8 000 kr? Väggar, tak, golv osv. är som sagt helt okej.
 
Du riskerar att få precis samma situation eller liknande på ett för 20 000 kr. Axeln kan rasa imorgon etc. Du vet inte.

Så ur den aspekten är det bättre ekonomiskt lägga pengar på det du har och vet skick i övrigt på. Sen om det inte funkar för hästen är ju en annan sak.

Sen är det väl din pappa som ska avgöra om han betalar. Men livet med äldre släp riskerar alltid att se ut som du beskriver.

Du kan dock inte räkna gamla vinterdäck som fel. Det och kostnad för service är löpande kostnader som du har för alla släp.

Jag hade inte bytt om alt är det släp du nämner.
 
Jag hade bytt för att det är enaxlat. Enligt min erfarenhet är din häst för stor för att skumpa runt i ett enaxlat, det funkar med mindre hästar. Nu är det längesen jag bytte till boggie, men dåvarande båda hästarna blev fantastiskt lättlastade sedan.
Sen kan du ju få en betydligt nyare Thule för 35-40’, jag hade hellre lagt pengarna på en sån.
 
De flesta släp har nog sina brister, mer eller mindre.
Det kan alltid gå sönder saker, behöva bytas saker eller det slits saker. Oavsett ålder liksom.

Jag hade ett tranesläp från 91, Bytte till ett böckman -06.
Det äldre bytte jag golv på, och däck. That’s it, ett rejält jäkla släp som ’alltid startade’. Stadigt som en ardenner dessutom trots en axel.
Det var aldrig nåt fel på det. Tror inte ens jag bytte lampor faktiskt :p
Det nyare funkar suveränt nu, men det har varit både bromsar och krångligt elfel tex.
Man vet aldrig.

Känner ni att det är för mycket så köp ett annat. Det är ju inge hela världen, bara att byta till ett tvåaxlat kan vara värt det.
Kolla vad andra tar för liknande släp och lägg er på en rimlig nivå. De flesta väljer antagligen enkelaxlade numera men lite is i magen så dyker nog köpare upp så småningom.
 
Jag skulle lägga pengarna på ett nytt släp. Och ta så mycket som möjligt för det gamla.

Om du har kontant råd med ca 20, varför inte ta ett lån på ca 10 till? Då kan du få ett begagnat riktigt bra släp med lite småfix. För 30 köpte jag ett umesläp a40 med aluminium golv , fronturlastning. Det behövdes svetsas en balk, vilket kostade mig 1500-2000.

Ett släp bör man räkna med typ 1500/år i underhåll, det tycker jag är rimligt.

Köper du ett bättre släp(alltid boogie, vad gör du om du ett däck smäller eller lossnar?) Kan du hyra ut det och få in en slant. Jag hyr ut till väl valda personer och får kanske in 2000-3000 per år = täcker underhållet.
 
Att byta från billigt till billigt är ingen bra idé rent ekonomiskt. Du kan få exakt samma bekymmer i framtiden oavsett om släpet kostar 10000 eller 20000 kr i inköp. Ska du byta så byt upp dig, lägg dig på en för släp rimlig nivå, sköt det minutiöst och har du tur så är det lika fint om tio år. Har du otur får du lägga 20000 kr på det imorgon. Så är det med bilar och släp, man vet aldrig men utgångsläget bör vara att sköta och se över släpet tillräckligt för att inte sådana irritationsmoment som lampor, kulhandske osv. håller på och krånglar. Elfel får man felsöka och slitdelar måste helt enkelt hållas efter. Släpet måste också ha en vettig uppställningsplats så att inte väder, vind och underlag snabbar på åldrandet helt i onödan.
 
Mitt förra släp köpte jag 2 år gammalt. Jag hade det sen i 13 år, dvs tills det var 15 år gammalt. Det var knappt använt när jag köpte det.

Förutom nya sommar och vinterdäck så det jag fick lägga pengar på:
Några glödlampor och lyktglas
Felsökning och fix elen efter 10 år (ärg i kontakter)
Ett nytt golv
Ny kulhandske
Ny släpvagnskontakt
Lite större service och justering av bromsar ett par ggr

INGET av det uppradade är några konstigheter. ALLT av det är vad du får räkna med förr eller senare, oftare eller sällan.

Släpet gick alltid ua genom besiktningen. Aldrig något krångel (förutom en period med diskobelysning vid regn och ett tillfälle med påläggande bromsar/bromsar som slog i vid backning). Så helt problemfritt ägande.

Sålde det nyss, när väggarna (plyfa) behövdes byta. Skulle kosta ca 7' plus jobbet. Jag övervägde aldrig för en sekund köpa ett beg i 30' klassen. För man vet inte vad man får. Men jag visste vad jag hade. Så hade jag inte redan innan bestämt att det var dags för nytt släp hade jag inte ens övervägt att inte byta väggar.

Nu köpte jag istället ett fabriksnytt. Dels för att minska risken för problem men ffa för att få boogie, aluminium, mycket bättre ventilation mm.
Det gamla sålde jag.

Men jag tror du får tänka om lite angående synen på kostnader kring transport. Förr eller senare, och oftast mer på en gammal än en ny, så kommer du få byta slitdelar etc. Det måste räknas med i budgeten.
 
Jag hade bytt för att det är enaxlat. Enligt min erfarenhet är din häst för stor för att skumpa runt i ett enaxlat, det funkar med mindre hästar. Nu är det längesen jag bytte till boggie, men dåvarande båda hästarna blev fantastiskt lättlastade sedan.
Sen kan du ju få en betydligt nyare Thule för 35-40’, jag hade hellre lagt pengarna på en sån.

Ja, alltså han går ju rent fysiskt in i transporten, men det är ju lite trångt på alla ledder....
Dock är han redan extremt lättlastad, så det är inget problem :p

Men nyare Thule för 35-40?! :eek: Vilka modeller och årsmodeller då?
 
Intressant tankar! :up:
Alltså, att man får lägga ut en del (läs: runt 1 000, kanske upp emot 1 500 kr/år) på service är vi helt införstådda med. Och hade det bara varit vinterdäcken - så fine.
Men det pappa menar är ju också att släpet inte blir yngre och kommer kräva mindre service i framtiden...
Jag menar, ska man börjar rodda i elen också, bortsett från det jag skrev i TS, är vi säkert uppe i 10k i underhåll till nästa år. Det kanske inte är helt rimligt att lägga 10k underhåll på 2 år, när släpet kostade 15k att köpa. Eller?

Angående nyare släp så tittar vi primärt på sådana av årsm. 1997-2007, alltså 10-20 år gamla. 1400 kg och boggie. Alltså ändå relativt "enkla" modeller. Teoretiskt sett skulle vi kunna lägga upp till ca. 40-45k som absolut max, men pappa (som kanske är en aning "snål"...:angel:) menar också att 10-20 år gamla släp inte bör vara så dyra. Alltså, att man bör/ska kunna hitta ett vettigt släp enligt ovanstående premisser för säg 20-30k primärt. Eller?

Men vi får se vad som händer. Till att börja med ska kulkopplingen bytas i vilket fall...
 
...menar också att 10-20 år gamla släp inte bör vara så dyra. Alltså, att man bör/ska kunna hitta ett vettigt släp enligt ovanstående premisser för säg 20-30k primärt. Eller?

Jag fattar inte hur ni tänker. Ni har ett släp som är 16 år gammalt. Ni tycker det är för stora kostnader, att det inte blir yngre (vilket enligt er betyder mer service och underhåll i kostnader och tid) så funderar ni på att köpa ett ÄLDRE släp?!

Argumenten hade varit hållbara om den primära orsaken till byte var hästens komfort och säkerhet (dubbelaxlat etc), men här skyller du ju på underhållet.
 
Jag fattar inte hur ni tänker. Ni har ett släp som är 16 år gammalt. Ni tycker det är för stora kostnader, att det inte blir yngre (vilket enligt er betyder mer service och underhåll i kostnader och tid) så funderar ni på att köpa ett ÄLDRE släp?!

Argumenten hade varit hållbara om den primära orsaken till byte var hästens komfort och säkerhet (dubbelaxlat etc), men här skyller du ju på underhållet.

Alltså, det finns ju mer en än en anledningen. Och ökad komfort är aldrig fel ;)
Nej, men skulle det vara ett lika gammalt/äldre släp än det vi redan har, då ska det vara någon "flashig" modell á la Star Industrier XR3000 (nertypat, såklart!). Annars ser vi gärna om möjligt någon årsmodell nyare. Nu är jag inte så vidare på det mekaniska/tekniska milt uttryckt, men enligt pappa är det delvis ny (bättre?) mekanik/teknik iaf om man kommer upp på årsm. 2003-04. Men jag vet inte.
 
Alltså, det finns ju mer en än en anledningen. Och ökad komfort är aldrig fel ;)
Nej, men skulle det vara ett lika gammalt/äldre släp än det vi redan har, då ska det vara någon "flashig" modell á la Star Industrier XR3000 (nertypat, såklart!). Annars ser vi gärna om möjligt någon årsmodell nyare. Nu är jag inte så vidare på det mekaniska/tekniska milt uttryckt, men enligt pappa är det delvis ny (bättre?) mekanik/teknik iaf om man kommer upp på årsm. 2003-04. Men jag vet inte.

Alltså, för mig går hästen och säkerheten före min inställning till service. Det finns inget släp som inte behöver service och underhåll, nya däck och lampbyten. Det man själv byter (väggar, golv) vet man är välgjort. Köper man andras renoveringar vet man sällan vad man får.

Vi valde en modell som är dyr i inköp, service och underhåll, dyr med att byta detaljer, men som motsvarar det vi vill ha av ett släp (säkerhet, stabilitet, bra för olika hästar eftersom vi hade många och skiftande djur i släpet).

Jag tror ni får börja med att fundera vad ni behöver, och sedan titta efter vad marknaden kan erbjuda. Billigt, underhållsfritt, säkert, bekvämt och med låg totalvikt men hyggligt lastvikt går inte att kombinera.
 
Gummimatta och däck är saker man får leva med att byta ut emellanåt (lätt att se, borde varit synligt redan när ni köpte släpet), de hänger antagligen med i 10 år när de är bytta.
Ny handske till släpet, typ 3-400 på Jula för en som klarar 2 ton. Mattan börjar bli dålig, lev med den tills den är helt slut.
 
Alltså, för mig går hästen och säkerheten före min inställning till service. Det finns inget släp som inte behöver service och underhåll, nya däck och lampbyten. Det man själv byter (väggar, golv) vet man är välgjort. Köper man andras renoveringar vet man sällan vad man får.

Vi valde en modell som är dyr i inköp, service och underhåll, dyr med att byta detaljer, men som motsvarar det vi vill ha av ett släp (säkerhet, stabilitet, bra för olika hästar eftersom vi hade många och skiftande djur i släpet).

Jag tror ni får börja med att fundera vad ni behöver, och sedan titta efter vad marknaden kan erbjuda. Billigt, underhållsfritt, säkert, bekvämt och med låg totalvikt men hyggligt lastvikt går inte att kombinera.

Givetvis inte! Och lite service hade vi ju räknat med, men kanske inte närmare 10k på en 2 års period, det känns lite väl mycket.

Nej, givetvis kan man kanske inte få exakt på pricken det man i huvudet önskar, men sådana våldsamma krav tycker jag ändå inte att vi har.
Det vi rent konkret önskar är:
- Totalvikt max 1 500 kg.
- Lastvikt absolut minst ca. 580, men gärna 600+ kg.
- Gärna boggie.
- Inte i behov av större renoveringar inom de närmaste åren/i ganska bra skick.
Budget: Absolut max, max 45 000 kr, gärna runt/under 30 000 kr.

Det känns iaf inte i teorin som en helt orimlig ekvation. Visst, man ser mycket släp utifrån våra kriterier från mitten av 00-talet som kostar 40-70 000 kr, men dessa tycker jag snarare är överprissatta än att vi har en orimlig kravbild.
 
Givetvis inte! Och lite service hade vi ju räknat med, men kanske inte närmare 10k på en 2 års period, det känns lite väl mycket.

5000 kr/ år tycker jag är relativt lite för ett sådant gammalt släp. Det räcker ju med att byta en vägg så är du uppe i det, utan att behöva köpa en lampa eller ett flaklås, eller ens lite smörjfett.

Jag tycker ni har lite snål budget för det ni vill åstadkomma. Ni kan köpa ett dyare släp, men väljer ni dubbelaxlat går ALLA kostnader upp, vad gäller service och underhåll. T ex är det dubbelt så många däck som ska bytas, dubbelt upp med axlar som har problem.
 
Äter släpet lampor är min erfarenhet att det inte är släpet som käkar dem utan det är dragbilen som är tjuven! Hade detta fel på en av mina bilar och det var laddningsregulatorn det var fel på, vilket visade sig när det började bli dv elfel och lukt bränt under instrumentpanelen.
Så läge att kolla upp!
 
Vad det gäller, om än inte nytt, så iallafall annat släp - börja med att komplettera upp körkortet!
Gör ett röj med släpet så det står sig tills nya körkortet är i handen. Om ork och tid finns så satsa på BE direkt!
 
Det känns iaf inte i teorin som en helt orimlig ekvation. Visst, man ser mycket släp utifrån våra kriterier från mitten av 00-talet som kostar 40-70 000 kr, men dessa tycker jag snarare är överprissatta än att vi har en orimlig kravbild.

Om släpen är överprissatta kommer de inte att bli sålda, blir de sålda, var de inte överprissatta. Hela vintern bevakade jag ett släp som lades ut för 80, men blev kvar ända till våren innan annonsen försvann sänkt till 50-55 (det var inte helt ultimat för mig, men vid 55 började jag bli frestad trots att det var rött =) ).
 
Förstår inte varför ni räknar in däck i servicekostnad, det är ju slitvara, sånt som ALLA transporter oavsett ålder och bilar behöver nya med jämna mellanrum (tyvärr).

För mig spelar åldern ingen större roll bara släpet har de funktioner jag önskar och är i ett bra skick. Tar man hand om sitt släp och det är ett bra släp i grunden så håller det länge.
Dessutom så är värdeminskningen på ett äldre kvalitetssläp väldigt låg.
Mitt släp är - 00. Köpt för 30,000:- för fem år sedan och har allt jag önskar av ett släp; stort, boggie, fönster, säkerhetsbommar fram och bak, fronturlastning, rymligt framför häst etc.
När jag kollat av marknaden ligger de fortfarande i samma värde.
Vi har bytt el och golv plus lite annat småfix.

Beräknar ha det kvar många år till :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 743
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Vi har bestämt oss för att uppdatera Råttan till något bättre och modernare. Men vi vet inte riktigt vad vi vill ha för släp, eller...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
18 576
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 278
Senast: Magnum
·
Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 458
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp