När är det nog? *Småfel på släp*

Jag hade ett kylinge ht1300 innan, köpte för 1200kr, bytte nästan all plyfa och renoverade elen och bromsarna, det höll och fyllde sin funktion. Gissar att bara materialet kostade runt 5000kr
Såldes för 8000kr 4 år senare.

Räknade aldrig med att kunna sälja det med ngn vinst öht och de renoveringarna som gjordes gjordes för min skull.

Nya släpet köptes för 20000kr, har redan bytt all el, lagt in extra golv och bytt rampen. Kommer byta väggar nästa år förhoppningsvis.

Nä jag kommer inte få ngt för släpet om jag säljer det men jag har heller inte planer på att sälja det de närmsta åren, och så länge detta släpet rullar så är det ändå billigare än att köpa ett nytt. Samt att jag bygger om släpet lite i taget så som det passar mig och hästen bättre, vilket gör att det blir mindre att göra med tiden och jag får de funktioner som jag vill ha utan att köpa ett nytt 100000kr släp :p.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det kanske inte är helt rimligt att lägga 10k underhåll på 2 år, när släpet kostade 15k att köpa. Eller?

Jo, absolut rimligt! Det är ganska naivt att tro att man kan köpa ett äldre billigt släp och inte behöva lägga ner något på reparationer. Behöver man lägga 10k för slitage på ett år om man köpt ett nytt släp för 120k, då kan man börja fundera på vad som är orimligt.
 
Det går att se det som att man investerar i släpet även när man byter saker. Kör man mycket är det kanske vinterdäck vartannat år och sommardäck vartannat, golvskivor var det någon som tyckte de håller inte så länge så byte av dessa efter tio väggskivorna efter femton, tjugo osv.
Lägger man 5000 om året och tycker man inte kommer ikapp med reparationerna så kanske man ska lägga lite mer nåt år.
 
Jag har också ett Boj bravo, en 03a som jag köpte för 3 år sedan. Fixade bromsarna förra sommaren och det kostade runt 3000kr på verkstad men det är också det enda jag har gjort förutom nåra lampor. jag betalade 30' för mitt och har varit jättenöjd. Det var endel fix gjort när jag köpte transporten som dom hade kvitto på.
Nu däremot börjar alla 8 däck, SoV, ha gjort sitt och det höjer ju snittkostnaden/år rättså rejält.

Man ska ha tur om man köper äldre släp. Har man otur är det dags att byta allt. Har man tur är mycket bytt och det rullar i många år utan större service. Men det är som med äldre bilar, man vet aldrig vad som ger upp och det kan bli jättedyrt.
 
Nya skivor runtom på vermlandsvagnen blir 20 papp. Lite i hårdaste laget.

Nä det blir det inte, inte om du pratar om material.
Frontskiva 1100 kr
Stor sidoskiva 3300 kr * 2 = 6600 kr
Snedvägg 2000 kr
Skötardörr inkl ramen runt 4400 kr
Summa 14 100 kr i material.

Det är sällan du behöver byta runt om, t ex hela skötardörren. Räcker oftast med skivan som är ram runt.
 
Ska riva isär och titta hur illa det är - kanske går att göra någon lösning så det räcker med att byta golvskivan.
 
Du glömde kräket i golvet! - den är värst.

Fast nu talar du inte om att byta skivor. Nu talar du närmast en komplett helrenovering.

Och kan inte tycka golvet är värst. Där kan man nämligen hitta icke original. Jag gav 3000 kr för mitt golv, och då är det mångt bättre än original.

Dock så ska du byta allt utom taket hamnar du på ungefär samma summa oavsett (plyfa)släpmärke. Samma om du ska byta alla väggar. Ganska minimala prisskillnader. Gissningsvis kommer plyfa ofta från samma ställe oavsett märke.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är hela släpet genomruttet så alla väggar och golv måste bytas samtidigt känns det inte så väl skött. Och jag skulle låta det gå till evig vila.

(Sen kan man såklart passa på att byta allt samtidigt bara för man vill. Men är det ett reellt behov undrar jag hur släpet skötts och mår...)
 
Den där golvskivan lät intressant! kan man få veta mer tro?

Med värst så menade jag som i sämst skick.
 
Den där golvskivan lät intressant! kan man få veta mer tro?

Med värst så menade jag som i sämst skick.
Mina golv har kostat runt 3-4000kr, Har man så då det räcker med ett 21×150×3000mm så blir det betydligt billigare än om man har ett större släp.
Fast allt är relativt, ett nytt original golv till min går på 16000kr, alugolv. Vilket såklart går bort direkt ;), köper hellre en tjockare marinlyfa till mindre än halva priset och byter oftare. Alu ser man inte när det är försvagat, förutom när det redan kommit sprickor :(. Mitt 15 år gamla släp har antagligen blivit ordentligt fellastat med ngt skittungt för det har sprickor i golvet längst bak. Håller fortfarande ihop fint men har lagt in ett golv över i alla fall i väntan på tid för mer renovering.
 
Ska riva isär och titta hur illa det är - kanske går att göra någon lösning så det räcker med att byta golvskivan.
Har du tur behöver du inte göra allt på en gång :), börja med golv, ramp och sidan hästen står på, en murken dörr eller lilla skivan längst fram är inte "lika" viktig tex. Fast är det ett släp där man måste lyfta av taket för väggbyte så är det lika bra att göra om allt direkt :).
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 746
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Vi har bestämt oss för att uppdatera Råttan till något bättre och modernare. Men vi vet inte riktigt vad vi vill ha för släp, eller...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
18 578
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 279
Senast: Magnum
·
Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 461
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp