När är det ok att ge upp?

Skogsblomma

Trådstartare
Mitt hjärta har gått sönder och jag ORKAR inte mer. När är det okej att ge upp och låta hunden somna in?

Det har varit otaliga veterinärbesök, reaktivitet och problem. Han dränerar mig på pengar men framförallt så dränerar han mig känslomässigt. Jag går sönder. Det är inte bara mitt hjärta som går sönder utan även min hunddröm som går i kras. Jag vet att detta är min sista hund på flera år.

Bakgrund:
- okastrerad hanhund 2-3 år av arbetande ras.
- har panik varje gång vi är ute. Han letar faror runt varje hörn, buske och träd. Oavsett om vi går hemma i vårt område eller helt ensamma i skogen. Han är stundvis totalt blockerad trots att det inte finns någon reell trigger.
- gör vansinniga utfall mot människor, barn, hundar. Något som bara blir värre och värre. Han kan påbörja sitt utfall så fort han ser något i horisonten så tekniken att hålla avstånd fungerar inte, då det isåfall bör vara mil.
- han har flertalet luftburna allergier vilket gör att han periodvis inte orkar arbeta varken fysiskt eller mentalt.
- han blir så rädd när vi får besök hemma (eller besöker andra) att han tömmer analsäckarna, får totalt psykbryt och går inte att nå. Detta begränsar såklart mitt liv massor då jag inte vill utsätta honom, mig eller mitt besök detta.
- han har gått från att vara en hund med speciella behov men som ändå har fungerat när vi har trixat (både socialt och arbetsmässigt då han har flera arbetsmeriter) men det blir bara värre och värre.
Detta har såklart blivit en ond spiral då jag även drar mig för att själv umgås med honom.
- han har legat ute för omplacering i snart ett år utan framgång.
- vi har tagit hjälp av flera hundpsykologer, veterinärer, fysioterapeuter, kiropraktor, hundinstruktörer och så vidare.
- vi har försökt med foderbyte till naturligt foder, vi har försökt medicinera med både receptfritt och receptbelagt för att han ska komma till ro. Men inget tycks hjälpa.

Jag orkar inte mer. Och jag tänker på hur han själv mår. Jag har tidigare erfarenhet av denna ras men har ALDRIG sett tendenser på så här allvarliga problem.
Mitt hjärta går sönder. Jag älskar ju honom mest av allt men det funkar inte längre. Jag vill inte ge upp men ser ingen utväg. Jag bara önskar att han alltid kunde vara sådär gosig och mysig som han är när det bara är han och jag hemma i soffan. Men vi kan inte leva i soffan utan att gå ut.
Jag vill leva ett härligt hundliv med utflykter, träning, tävling och allt det där fantastiska. Men det finns inte här just nu. 😭
 
Man känner lätt sån skuld, som beslutande Människa, eftersom man har makt över andra varelsers liv och död. Men man har också en möjlighet att genom den ”makten” visa nåd och hjälp, och i ditt fall tycker jag det handlar om just det. Lätt att säga, jag vet, men ändå. Känn ingen skuld! Känn att du visar barmhärtighet istället.
 
Det är dags, och det är helt okej att känna så.
När man kommit till den punkten då man prövat allt som står i ens makt, men om både du och hunden fortsätter i en neråtspiral, då får man lov att sätta punkt.
Ta det som en lärdom i livet med hund och vilka utmaningar man kan ställas inför.
💕
 
Tack för att ni är så stöttande och inte dömer. 🙏
Jag har känt (och fortfarande känner!) sådan skuld och skam över hela situationen, och inte minst så har jag ifrågasatt mig själv som hundägare.
Jag har inte velat ge upp hoppet, jag har velat prova allt. Men nu känner jag att det är gjort och jag har inget mer halmstrå att sträcka mig efter. Det är så sorgligt alltihop då han ju är en så go hund - när det bara är vi. Då är han så underbar och det är det som gör att beslutet varit svårare att ta. Jag vet ju vilken hund som gömmer sig där bakom alla problem! 😭

Men det är väl dags att släppa taget, inse att jag har gjort och gett allt 💔
 
Tack för att ni är så stöttande och inte dömer. 🙏
Jag har känt (och fortfarande känner!) sådan skuld och skam över hela situationen, och inte minst så har jag ifrågasatt mig själv som hundägare.
Jag har inte velat ge upp hoppet, jag har velat prova allt. Men nu känner jag att det är gjort och jag har inget mer halmstrå att sträcka mig efter. Det är så sorgligt alltihop då han ju är en så go hund - när det bara är vi. Då är han så underbar och det är det som gör att beslutet varit svårare att ta. Jag vet ju vilken hund som gömmer sig där bakom alla problem! 😭

Men det är väl dags att släppa taget, inse att jag har gjort och gett allt 💔
Du har gjort allt du kan så här långt, nu har du en sak kvar du kan göra för din hund och det är att låta honom slippa mer ❤ Det är det viktigaste vi kan göra för våra djur, att låta dem gå när det är dags, oavsett om de är unga eller gamla. Beklagar verkligen, men det är dags nu. För bådas skull ❤
 
Tycker du ska ta ansvaret att ta bort hunden som ju inte mår bara och inte lassa på ansvaret på någon annan genom försäljning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 618
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 084
Senast: WildWilma
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 560
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp