När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Min BM samt läkaren nere på MVC har båda frågat mig vid flera tillfällen om jag behöver vara sjukskriven (är bara i vecka 16). Jag har lågt blodtryck, dåligt blodvärde (men det är ändå på väg uppåt). Jag ÄR trött, jag orkar ingenting, har egentligen inte ett jättestressigt jobb även om jag just nu faktiskt känner mig oerhört stressad (psykiskt och fysiskt), ont i ryggen pga min whiplash/foglossningar, har svårt att koncentrera mig, är oeffektiv och gör en hel del fel... men jag är inte "en sån som är sjukskriven". Jag är lite nervös för vad min omgivning, arb.givare m.fl ska säga - jag är ju bara gravid, inte sjuk...

MEN (igen) nu börjar jag ändå fundera; varför har både läkaren och BM flera gånger erbjudit sig att sjukskriva mig? Det måste ju ligga någonting i det? Eller inte? Vad jag förstått är det inte enkelt att bli sjukskriven vanligtvis.

När är det egentligen okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Hmmm... lite flummiga (???!) funderingar på kvällskröken...
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Så fort man inte mår bra av att vara gravid är det ok att vara sjukskriven. Om både läkare och BM frågat skulle jag inte tvekat om jag mått som du, du har långt kvar och ska orka hela tiden.
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

När du inte mår bra och det påverkar både dig själv och barnet negativt! Sen måste man se till sig själv. Jag tex hade blivit mer stressad av att gå hemma. Jag blev också erbjuden att vara sjukskriven, läkaren kunde inte begripa varför jag tvunget ville jobba. Men jag mådde bra och kände att sjukskrivningen bara hade varit i förebyggande syfte. Nu valde jag att vara sjukskriven 50% 7 och 8 månaden och sedan heltid sista månaden. Men då var det också befogat för min del.

Lyssna på din kropp!!! Det är den och du som avgör. Var inte fröken duktig, det tjänar varken du eller barnet på. Bry dig inte om vad andra tycker, det är inte dom som mår dåligt!! :) Har du förresten börjat med järntabletter? De hjälpte en hel del!!

/Timsetim
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

När du känner att du inte orkar med ditt liv och/eller jobb pga graviditetsrelaterade krämpor.
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

DEt är ganska vanligt att blodvärdet sjunker i den period du är i nu, så se till att äta järntillskott. Det låga blodvärdet gör dig trött också, och ja, man är trött ibland då man är gravid.

Har du möjlighet att ta det lugnare på jobbet, kanske ta litet andra arbetsuppgifter eller nåt?

Se till att tänka på dig själv och barnet! Ta inga risker för i allra värsta fall kan du ju ännu få ett sent missfall :crazy: ...och arbetsgivaren lär knappast tacka dig för att du jobbade och stod i så att det hela går galet!!!

Jag blev själv sjukskriven i vecka 28 pga hotande förtidsbörd. Hade då haft mycket sammandragningar under hela graviditeten men inga andra krämpor. Kanske deltidsjukskrivning är ett alternativ?? Det finns inte tyvärr här i Finland där jag bor, endera är man på jobb eller så 100% sjukskriven.
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

worre skrev:
Så fort man inte mår bra av att vara gravid är det ok att vara sjukskriven. Om både läkare och BM frågat skulle jag inte tvekat om jag mått som du, du har långt kvar och ska orka hela tiden.
Jo, det är ju så.. det är långt kvar att orka kämpa på. Jag hoppas ju hela tiden att det ska bli bättre...
Idag ringde jag ner till BM efter att ha brutit ihop innan förmiddagsfikat, men lämnade endast ett meddelande på telesvar - hoppas att de har möjlighet att ringa i morgon. Så får vi se vad som händer.
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Timsetim skrev:
När du inte mår bra och det påverkar både dig själv och barnet negativt! Sen måste man se till sig själv. Jag tex hade blivit mer stressad av att gå hemma. Jag blev också erbjuden att vara sjukskriven, läkaren kunde inte begripa varför jag tvunget ville jobba. Men jag mådde bra och kände att sjukskrivningen bara hade varit i förebyggande syfte. Nu valde jag att vara sjukskriven 50% 7 och 8 månaden och sedan heltid sista månaden. Men då var det också befogat för min del.

Lyssna på din kropp!!! Det är den och du som avgör. Var inte fröken duktig, det tjänar varken du eller barnet på. Bry dig inte om vad andra tycker, det är inte dom som mår dåligt!! :) Har du förresten börjat med järntabletter? De hjälpte en hel del!!

/Timsetim
Exakt vad jag också funderat på. Blir jag mindre stressad av att vara hemma? Jag äter järntabletter sedan samma dag jag fick reda på att jag är gravid.
Nej, jag ska inte vara fröken duktig. Men det är så jäkla svårt att INTE vara det...
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

ameo skrev:
När du känner att du inte orkar med ditt liv och/eller jobb pga graviditetsrelaterade krämpor.
Fast känner inte alla så lite till och från? Vad är det som säger att jag ska vara sjukskriven om nu andra inte är det.. eller .. förstår du vad jag menar?
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Hola,
Jag tycker faktiskt att det låter som att du behöver sjukskrivning.

Känner su att du absolut vill jobba så prata med bm och läkaren om att du kan prova arbeta kanske 50% en tid.

Räkna dock inte med att du kommer att kunna jobba så länge till. Har du dessa problem nu med foglossning etc så lär det inte bli bättre.

Var rädd om dig, lyssna på kroppen och tänk på barnet. Det mår inte heller bra om du mår dåligt.

mvh Eva
*ss från vecka 22 pga foglossning med båda barnen*
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Britta68 skrev:
DEt är ganska vanligt att blodvärdet sjunker i den period du är i nu, så se till att äta järntillskott. Det låga blodvärdet gör dig trött också, och ja, man är trött ibland då man är gravid.

Har du möjlighet att ta det lugnare på jobbet, kanske ta litet andra arbetsuppgifter eller nåt?

Se till att tänka på dig själv och barnet! Ta inga risker för i allra värsta fall kan du ju ännu få ett sent missfall :crazy: ...och arbetsgivaren lär knappast tacka dig för att du jobbade och stod i så att det hela går galet!!!

Jag blev själv sjukskriven i vecka 28 pga hotande förtidsbörd. Hade då haft mycket sammandragningar under hela graviditeten men inga andra krämpor. Kanske deltidsjukskrivning är ett alternativ?? Det finns inte tyvärr här i Finland där jag bor, endera är man på jobb eller så 100% sjukskriven.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att påverka min arbetssituation över huvud taget, igår fick jag dessutom veta att jag troligtvis inte ska vara kvar tills i höst utan kan få sluta redan på fredag (är konsult via ett bemanningsföretag), men det är givetvis inte klart ännu och kan bli hur som helst.. *suck*

På min arb.plats har alla full förståelse, men det är ändå lite svårt att våga "inte vara högpresterande" eftersom de hyr in min arbetskraft... min chef har dock väldigt låg förståelse och ser mig mer som en obekväm och jobbig människa som inte bara är tyst och gör som jag ska...

Jag ska försöka få tag på BM i morgon, så får jag höra vad hon säger. Idag har jag haft "sammandragningar/kramp" hela dagen.
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

_Eva_ skrev:
Hola,
Jag tycker faktiskt att det låter som att du behöver sjukskrivning.

Känner su att du absolut vill jobba så prata med bm och läkaren om att du kan prova arbeta kanske 50% en tid.

Räkna dock inte med att du kommer att kunna jobba så länge till. Har du dessa problem nu med foglossning etc så lär det inte bli bättre.

Var rädd om dig, lyssna på kroppen och tänk på barnet. Det mår inte heller bra om du mår dåligt.

mvh Eva
*ss från vecka 22 pga foglossning med båda barnen*
När jag nu satte allt på pränt och vågade erkänna för mig själv att jag faktiskt inte pallar med det här, då känns allt ännu tyngre på något sätt "Shit, jag orkar inte hålla fasaden - vad händer nu??"

Ja, just nu försöker jag prioritera min egen och bönans bästa, men när det hela tiden finns en baksida - då är det så svårt...
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

mm det är så...

det finns ju tyvärr alltid baksidor...

För egen del var det lixom inget annat lägen än soffan på bägge från v 22. Första var det tal om inläggning och andra var de väl lite lugnare med och fattade att jag fattade att jag skulle ta det lugnt.

Andra blev skräckresan Hugo då jag fick åka in akut i v 22 då bebisen var nästintill på väg ut så man skall inte springa omkring och vara duktig för mycket.

Och du är en sån, jag vet för jag kände igen mig själv i dig direkt när vi sågs på Globen för en massa år sedan. Jag antar att du är lika duktig flicka nu med trettio järn i elden och hellre nästintill tar livet av dig än att erkänna att det är lite för jobbigt..
Jag tror jag har ganska rätt, eller hur?

Så lyssna nu på bm och doktorn. Det är deras tur att vara duktiga (dvs göra sitt jobb och ta hand om dig och din bebis) och du får lov att slappna av. Även om det är jättesvårt att släppa kontrollen..

Kram Eva
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

OJ! Visst har du rätt Eva... alldeles för läskigt rätt. Fullt ös, medvetslös. Fast nu är det ingenting jämfört med hur det var förut. Jag vill ju så gärna göra allting rätt, och det var liksom inte såhär det skulle vara att vara gravid. Då skulle ju allt vara i sin ordning med jobb, hus osv osv osv... Och nu kan jag inte göra så mycket åt det - panik.

Fast jag har inte tagit på mig att ordna midsommarfesten i år - även om det kliar i fingrarna och jag VET att jag ändå kommer att ta tag i det till slut eftersom ingen annan gör det...

Förresten; hur länge sedan var Globen egentligen?? 5 år sedan? Mer? Måste nästan vara med i år (om det går), för det var verkligen roligt att träffa lite stallet-folk. Nu blev jag nästan sugen på att ordna något nu.. men det ska jag inte göra. Tror jag!

Kram tillbaks!
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

jag har varit sjukskriven sedan v. 7+0 pga kräkningar.. hade jag kämpat på och envisats med att vara kvar på jobbet hade det nog inte varit mycket kvar av varken mig eller bebis nu.. :crazy: (är i v. 37+6 idag)

jag tycker det låter som att en ss skulle "vara på sin plats för dig". du behöver ju inte sjukskriva dig tiden ut direkt utan ta en liten period i taget och känn efter. du kanske mår sämre av att vara hemma, vad vet jag. (men jag gissar på att du kommer att känna dig mer utvilad och inte ångra dig en sekund ;) )

jag har tänkt precis som så många skrivit: det är ingen som kommer att tacka mig för att jag fortsatt jobba under min graviditet. och så tycker jag att du också ska tänka! :)
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Blev uppringd av BM i morse (det var inte min, utan en annan). Hon sa att hon sjukskriver mig över telefon när jag berättade hur jag kände mig. Jag avböjde idag, men sa att jag sjukar mig i en vecka själv och försöker vila bäst jag kan... Så kan jag gå till henne nästa vecka när jag måste ha sjukintyg.

Gick hem vid lunch från jobbet, efter att ha spytt ca 5 ggr, haft magknip och varit allmänt yrslig. När jag kom hem la jag mig i solstolen i en timme och gjorde lite avslappningsövningar. Jiiises, då kom jordens största gråtattack.

Nu ska jag vara hemma tills på onsdag, minst.
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Men VARFÖR inte l¨ta henne sjukskriva dig direkt? VAD vinner du på att vara sjukskriven utan intyg en vecka först? INGENTING!
Snälla pinglan! SLÄPP TAGET!!
Det är inte alls omöjligt att du kommer må bättre om några veckor, men varför ska du spela fröken duktig NU? Din arbetsförmånga är ju absolut påverkad av din graviditet och dess följder. ERKÄNN det för dig själv! Fråga dig om du hade suttit på jobbet om du haft de symptomen om du INTE varit gravid! Hade du det? Vill du riskera att något händer för att du int ekan släppa taget? Kom ihåg att du inte är oumbärlig på jobbet! De ska ÄNDÅ klara sig utan dig om ett par månader, så de klarar sig alldeles säkert nu också, det MÅSTE de göra, för du SKA stanna hemma och ta det lugnt! BASTA!!! ;)
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

Åååå... jag som tyckte att jag var så duktig, så kommer du här och skäller på mig... ;)

Problemet är följande:
Jag är anställd av ett bemanningsföretag och uthyrd till ett företag på heltid. Jag arbetar inom något helt annat än jag är utbildad inom, och jag tog jobbet på bemanningsföretaget därför att man "lovat" mig en möjlighet att avancera och sedan få arbeta med det jag är utbildad inom och vill. Nu blev det inte alls så som man lovade, vilket jag påtalat vid några tillfällen - men framför allt har jag varit oerhört ambitiös i att försöka påverka min arb.situation.

Min chef på bemanningsföretaget är förståss inte så jättenöjd, eftersom jag är lite "obekväm" vilket har lett till att hon vägrar ge mig en relevant löneökning och därför heller inte ett mer kvalificerat arbete.

Eftersom hon inte är speciellt positivt inställd till mig, trots att jag är oerhört omtyckt och duktig hos kund, vill jag inte ge henne ytterligare en anledning till att bli ännu mer avigt inställd och tappa all möjlighet till ett bättre jobb inom detta företag (eftersom jag har mycket utbildning men inte tillräcklig erfarenhet är det svårt att få jobb).

Åååå, vilken lång ursäkt... :crazy:

Ja, jag ska försöka släppa taget.. men.. :cry:
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

mmm släpp taget!

Och det var nog 5 år sedan (GLoben Alltså) Och du skall inte dra ihop nått.. vare sig Globen eller midsommarfester...

Vila, släpp taget, se till att vara sjukskriven. BASTA!

Om ett par veckor kanske du mår bättre, då får du ta en funderare då. Men nu skall du vara hemma. Med eller utan läkarintyg.

Duktigt att du gick hem i alla fall.

mvh eva
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

när man inte är arbetsför.... som med all sjukskrivning...
 
Sv: När är det okej att vara sjukskriven pga graviditet?

jag var sjukskriven två månader varav en på halvtid, hade sammandragningar och foglossning. Jag kände som du inför sjukskrivningen, men herregud jag är ju gravid, det kanske ska vara så här och det är väl inte så farligt. Men nu efter graviditeten förstår jag i vilket dåligt skick jag var. Jag hade mindre ont och orkade röra mig mer dagen efter kejsarsnittet än de sista månaderna som gravid(!). Det ÄR jobbigt att behöva ge efter och känna sig svag (fast man faktiskt har ont) men är det något tillfälle man ska ta det på allvar och låta kroppen gå före prestigen så är det när man är gravid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 349
Övr. Barn Hej! Söker hjälp och andra med liknande erfarenheter, känner mig just nu grymt ensam om mina problem... Var gravid för ett år sedan och...
Svar
3
· Visningar
12 359
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 276
Senast: Lena_B
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp