När är det psykisk misshandel?

Galantis

Trådstartare
(om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden)
Jag har nyligen gjort slut med sambo som tyvärr inte verkar vara en bra typ. Han är utåt väldigt charmig, extrovert, glad, positiv, social och gillat av många. Han ställer gärna upp för kompisar och är väldigt hjälpsam. Folk gillar honom överlag och särskilt på jobbet. Han har alltid varit bra på att charma sig in på kvinnor och på hans förre jobb hade en mycket kontakt på jobb-chatt med olika kvinnor och fick bekräftelse därigenom. Mamman till hans barn som han även varit ihop med i 20 år, har han varit otrogen mot 4 gånger (vad jag vet om, säkert ännu fler....) Han säger själv nu att han har haft ett problem/har ett problem, och vi har pratat mycket om detta. Jag gjorda slut med honom då jag fick reda på att han hade "sex" smsat med en annan kvinna och ringt henne på telefon. innan detta har jag flera gånger upptäckt att han skrivit olämpliga saker till andra kvinnor och kollegor, båda vissa som jag känner och inte känner. Tex vissa skickade kort till honom vart dom hade kläd upp sig och han svarade dom va snygga, sexiga etc. vi pratade efter alla dessa tillfällen, han förklarade "det betydde inget, jag menade det inte så, det är ingenting, vi är bara vänner" etc. Och vid dom tillfällen fick han övertygad mig.

Vi hade klara avtal omkring detta, och vad jag tyckte va ok och inte (och andra vägen runt, jag har aldrig skrivit saker med killar som kunna missförstås då jag aldrig ville chansa vårt förhållande) Han hade lovat mig att han aldrig skulle göra såna saker, och om han kände för det skulle han hellre vara ärlig. (vilket han då ljög om). Jag känner han har varit utroligt bra på att ljuga för mig, och när jag då fått reda på sanningen försöker han ändå prata utan om. Dessa "incidenter" har hänt flera gånger under tiden vi varit ihop. (vilket endast har varit några år). Jag har brutit ihop många gånger på den tiden vi varit ihop, och då tex på jobbet gått på toan för att gråta.

Därutöver har han flera gånger brutit avtal, han har lovat mig en sak, tex. följa med till mina föräldrar på julafton, vilket han så ändra i sista sekunden och jag blir ledsen och besviken. Sen har han flera gånger när vi bråkat och jag varit ledsen, kunnat stänga "av" och gå sova och skitit i att jag mått dåligt.
Tex i början av vårt förhållande va han ofta ute på helgerna och festade och "glömde" höra av sig, så jag kunna vakna mitt i natten och vara skit orolig, och inte hört ett ljud. (detta blev han dock bättre på efteråt).

Efter vi gjort slut, har han flera gånger avpressat mig med saker, om jag inte gör som han vill och tycker, då skal han göra livet "surt" för mig, med alla knep det går, och när han säger dessa saker till mig får jag världens klump i magen och mår väldigt illa. Tex då han va bortrest hade han satt upp ett kamera i vardagsrummet för att hålla koll om jag fick besök när han va borta. Han ville byta låset i dörren, för jag sov over hos en kill-kompis och sa jag då kunna hämta mina saker på gatan. (vi va tvungna att bo ihop efter vi hade gjort slut, tills jag hittade nytt boende)

Han går nu i terapi hos psykolog. Det sättet han hållit på överför mig, vad klassas det som?
(har varit många fler incident en dessa jag orkat skriva ut här)
 
Det låter ju rakt igenom som ett förhållande som det bara är bra att du har avslutat. Ni verkar verkligen inte vara rätt för varandra. I övrigt är väl det mesta av det du skriver just typiska tecken på en dålig relation, inget mer än så.

Utom då det där med att han hotar och försöker pressa dig att göra saker, och att han sätter upp en kamera för att hålla koll på dig! Det är väl mer eller mindre olagligt.

När du undrar hur det "klassas", vad menar du då? Klassas enligt vem, eller enligt vilket klassifieringsssystem? Menar du exakt vilket brott det skulle kunna vara fråga om?

(Otrohet och lögner osv är ju inte brottsligt alls.)
 
Nej problemet är väl att jag hittar på ursäkter åt honom, och tänker att det kanske bara är jag gör för mycket utav problemen som varit, och tänker ibland "kan man jobba på det". Problemet är jo att när han är "bra" så är han oerhörd snäll och trevlig, och dom sidorna saknar jag jo
 
Det jag "vill ha" är väl någon form av bekräftelse på jag "gjort rätt". Han försöker just nu sitt ihärdigast att få mig att ta tillbaka honom. Han skall förändra sig, han älskar bara mig och han har även hotat ta livet av sig vid flera tillfällen då han inte vill leva utan mig. Senaste gången detta hände blev jag orolig för honom på riktigt. Han typ låg på soffan i flera timmar, med släckt lampa i totalt mörke..... och bara grät. Då vi va ihop grät han 1 gång på flera år. Efter vi gjorda slut har han gråtit en hel del.
 
Det jag "vill ha" är väl någon form av bekräftelse på jag "gjort rätt". Han försöker just nu sitt ihärdigast att få mig att ta tillbaka honom. Han skall förändra sig, han älskar bara mig och han har även hotat ta livet av sig vid flera tillfällen då han inte vill leva utan mig. Senaste gången detta hände blev jag orolig för honom på riktigt. Han typ låg på soffan i flera timmar, med släckt lampa i totalt mörke..... och bara grät. Då vi va ihop grät han 1 gång på flera år. Efter vi gjorda slut har han gråtit en hel del.
Ge inte vika för sådan emotionell utpressning. Du har inget ansvar för hans liv.
 
Det jag "vill ha" är väl någon form av bekräftelse på jag "gjort rätt". Han försöker just nu sitt ihärdigast att få mig att ta tillbaka honom. Han skall förändra sig, han älskar bara mig och han har även hotat ta livet av sig vid flera tillfällen då han inte vill leva utan mig. Senaste gången detta hände blev jag orolig för honom på riktigt. Han typ låg på soffan i flera timmar, med släckt lampa i totalt mörke..... och bara grät. Då vi va ihop grät han 1 gång på flera år. Efter vi gjorda slut har han gråtit en hel del.
Det enda du behöver veta är att du inte mådde bra. Det är facit.
 
Nej problemet är väl att jag hittar på ursäkter åt honom, och tänker att det kanske bara är jag gör för mycket utav problemen som varit, och tänker ibland "kan man jobba på det". Problemet är jo att när han är "bra" så är han oerhörd snäll och trevlig, och dom sidorna saknar jag jo

En "snäll och trevlig" kille sätter inte upp en kamera i vardagsrummet...
 
(om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden)
Jag har nyligen gjort slut med sambo som tyvärr inte verkar vara en bra typ. Han är utåt väldigt charmig, extrovert, glad, positiv, social och gillat av många. Han ställer gärna upp för kompisar och är väldigt hjälpsam. Folk gillar honom överlag och särskilt på jobbet. Han har alltid varit bra på att charma sig in på kvinnor och på hans förre jobb hade en mycket kontakt på jobb-chatt med olika kvinnor och fick bekräftelse därigenom. Mamman till hans barn som han även varit ihop med i 20 år, har han varit otrogen mot 4 gånger (vad jag vet om, säkert ännu fler....) Han säger själv nu att han har haft ett problem/har ett problem, och vi har pratat mycket om detta. Jag gjorda slut med honom då jag fick reda på att han hade "sex" smsat med en annan kvinna och ringt henne på telefon. innan detta har jag flera gånger upptäckt att han skrivit olämpliga saker till andra kvinnor och kollegor, båda vissa som jag känner och inte känner. Tex vissa skickade kort till honom vart dom hade kläd upp sig och han svarade dom va snygga, sexiga etc. vi pratade efter alla dessa tillfällen, han förklarade "det betydde inget, jag menade det inte så, det är ingenting, vi är bara vänner" etc. Och vid dom tillfällen fick han övertygad mig.

Vi hade klara avtal omkring detta, och vad jag tyckte va ok och inte (och andra vägen runt, jag har aldrig skrivit saker med killar som kunna missförstås då jag aldrig ville chansa vårt förhållande) Han hade lovat mig att han aldrig skulle göra såna saker, och om han kände för det skulle han hellre vara ärlig. (vilket han då ljög om). Jag känner han har varit utroligt bra på att ljuga för mig, och när jag då fått reda på sanningen försöker han ändå prata utan om. Dessa "incidenter" har hänt flera gånger under tiden vi varit ihop. (vilket endast har varit några år). Jag har brutit ihop många gånger på den tiden vi varit ihop, och då tex på jobbet gått på toan för att gråta.

Därutöver har han flera gånger brutit avtal, han har lovat mig en sak, tex. följa med till mina föräldrar på julafton, vilket han så ändra i sista sekunden och jag blir ledsen och besviken. Sen har han flera gånger när vi bråkat och jag varit ledsen, kunnat stänga "av" och gå sova och skitit i att jag mått dåligt.
Tex i början av vårt förhållande va han ofta ute på helgerna och festade och "glömde" höra av sig, så jag kunna vakna mitt i natten och vara skit orolig, och inte hört ett ljud. (detta blev han dock bättre på efteråt).

Efter vi gjort slut, har han flera gånger avpressat mig med saker, om jag inte gör som han vill och tycker, då skal han göra livet "surt" för mig, med alla knep det går, och när han säger dessa saker till mig får jag världens klump i magen och mår väldigt illa. Tex då han va bortrest hade han satt upp ett kamera i vardagsrummet för att hålla koll om jag fick besök när han va borta. Han ville byta låset i dörren, för jag sov over hos en kill-kompis och sa jag då kunna hämta mina saker på gatan. (vi va tvungna att bo ihop efter vi hade gjort slut, tills jag hittade nytt boende)

Han går nu i terapi hos psykolog. Det sättet han hållit på överför mig, vad klassas det som?
(har varit många fler incident en dessa jag orkat skriva ut här)

Det låter som ett väldigt destruktivt förhållande för dig, och jag skulle gissa på att han är narcissist. Jag har varit involverad med ett par män med liknande beteende som är narcissister. Det viktiga är ju dock att du tagit dig ur skiten! Men det är hemskt hur vissa har förmågan att spela på ens känslor... :(
 
Men det är klart du inte ska gå tillbaka! Skit i att han gråter. Han försöker säkert bara luras! Du verkar ju inte varit viktig för honom förut precis. De som vill kontrollera och är så nojiga att de sätter upp en kamera etc är de som själva som går bakom ryggen är min personliga uppfattning.
Dessutom så har du ju sett att ni inte kan göra slut bra! Om man ska ta tillbaka någon så är det väl ändå en person som har vett att uppföra sig! Alla återföreningstankar borde dö av att han vill göra ditt liv surt! Det är väl knappast kärleksfullt eller hur? Nej ägna inte den där pajasen en tanke till.
 
Det jag "vill ha" är väl någon form av bekräftelse på jag "gjort rätt". Han försöker just nu sitt ihärdigast att få mig att ta tillbaka honom. Han skall förändra sig, han älskar bara mig och han har även hotat ta livet av sig vid flera tillfällen då han inte vill leva utan mig. Senaste gången detta hände blev jag orolig för honom på riktigt. Han typ låg på soffan i flera timmar, med släckt lampa i totalt mörke..... och bara grät. Då vi va ihop grät han 1 gång på flera år. Efter vi gjorda slut har han gråtit en hel del.
Jösses.

Nej vid alla makter, du har INGET INTE INGET som helst ansvar för hans liv. Du är varken hans mamma, hans övervakare, psykolog eller lärare.

En partner ska i alla lägen!!! göra ens liv bättre.

D kan väl inte med bästa vilja i världen säga att hans gråt, hans kameraövervakning, hans hot - att de gör dig harmonisk, lycklig och stark??
 
Sådär höll min också på, minus intresset för andra kvinnor(såvitt jag vet iaf...) Jag tänkte(tänker)också att bara jag anstränger mig lite till, bara jag är en riktigt bra sambo, det går att jobba på det, kärleken övervinner allt, vi ska klara det här tillsammans! Osv i all oändlighet.
Men nej. Efter 4 år inser jag att det inte hjälper hur bra och snäll och omtänksam jag än är, det är ändå inte tillräckligt eftersom kraven är omöjliga att leva upp till. Kärlek kanske övervinner allt men här finns ingen kärlek, det går att jobba på det men det kan inte bara en göra.
Äntligen har jag insett att vad jag såg då och ser nu det är vad jag får. As good as it gets...
Jag har svårt att lämna då vi har barn ihop. Jag blir kallsvettig av tanken på att barnet ska vara ensam hos sin pappa. Av goda anledningar.

Vad jag vill ha sagt: nej, det blir inte bättre. Det blir värre. Och tillslut vet du inte ens själv om det är så illa egentligen för du tror lite själv på vad han säger om dig. Fast du inte vill.
 
Om man ska gå tillbaks till varann efter ett bryt är det ju pga att man tror man kommer må bra av det för egen del. Inte för att den andra guiltar en till det. Det är ingen bra grund för ett fortsatt förhållande.
Du verkar ju inte vara nöjd med hur han behandlade dig under förhållandet.
Jag kan inte se hur han efter brytet visas att han ändrat sig till det bättre. Hade han ändrat sig och under en tid visat prov på förändring känns det kanske som man kan fundera på att fortsätta.
Men han verkar ju inte tänka på DIG efter brytet. Det är fortfarande fokus på hur han mår och inte vad som är bäst för er båda.

Jag tror du egentligen vet vad som är bäst för DIG. Håll fast vid det och gör inte det HAN vill viktigare än vad du mår bra av.
 
Problemet är jo att han har varit snäll och "ställt" upp efter vi har gjort slut. Tyvärr har jag varit svag och saknat honom, så när han tex han erbjudit hjälpa mig med bilen, så har han gjort detta och då tycker jag jo om honom :( även låtit honom krama och pussa mig vid flera tillfällen, då vi som sagt har bott ihop efter vi gjort slut.

Han har själv sagt att han inte visste vad han hade förens han förlorade det....

Har under tiden i vårt förhållande haft perioder vart jag mått riktigt illa, men jag hoppades hela tiden på han skulle förändras. sen va kontakten med den andra kvinnan bara "spiken" i kistan för mig. Men har jo låtit honom vara snäll mot mig också när vi bott hemma, dels för husfriden, men också för att jag känt mig svag :( (och ens skriva dom sakerna här känner jag mig så jävla patetisk, att jag fortfarande älskar honom) Om en kompis hade sagt dessa saker till mig om hennes kille hade jag jo tyckt att hon borda lämna genast!
 
Problemet är jo att han har varit snäll och "ställt" upp efter vi har gjort slut. Tyvärr har jag varit svag och saknat honom, så när han tex han erbjudit hjälpa mig med bilen, så har han gjort detta och då tycker jag jo om honom :( även låtit honom krama och pussa mig vid flera tillfällen, då vi som sagt har bott ihop efter vi gjort slut.

Han har själv sagt att han inte visste vad han hade förens han förlorade det....

Har under tiden i vårt förhållande haft perioder vart jag mått riktigt illa, men jag hoppades hela tiden på han skulle förändras. sen va kontakten med den andra kvinnan bara "spiken" i kistan för mig. Men har jo låtit honom vara snäll mot mig också när vi bott hemma, dels för husfriden, men också för att jag känt mig svag :( (och ens skriva dom sakerna här känner jag mig så jävla patetisk, att jag fortfarande älskar honom) Om en kompis hade sagt dessa saker till mig om hennes kille hade jag jo tyckt att hon borda lämna genast!

Han har varit snäll OCKSÅ. Han har också betett sig som ett jäkla svin!
Vem fasen filmar en annan människa för att kontrollera den?!
Det är ju helt skruvat och jag vet inte ens om det är lagligt.
Och vem säger att man ska göra livet surt för den man älskar? Den borde man ju bara vilja väl. Om det är bäst för någon att inte vara med mig så gör jag slut. Jag har gjort det med en kille jag älskade. Vi ville inte leva på samma vis. Han ville ändra sig och leva som jag ville. Jag förstod att han inte skulle bli lycklig av det eg och gjorde slut hur ont det än gjorde att mista honom.
Så gör man om man älskar någon.
Man försöker inte tvinga folk till saker, hota och kontrollera dem. Då ska man vara själv tills man kan uppföra sig normalt igen.
 
Nej problemet är väl att jag hittar på ursäkter åt honom, och tänker att det kanske bara är jag gör för mycket utav problemen som varit, och tänker ibland "kan man jobba på det". Problemet är jo att när han är "bra" så är han oerhörd snäll och trevlig, och dom sidorna saknar jag jo

Att du känner behov av att hitta på ursäkter räcker. Det är inget man ska ens behöva fundera på i ett förhållande. Det du ser är vad du får. Det han har gjort är det han kommer fortsätta göra. För mig låter det så destruktivt att ens ha kontakt att jag hade brutit helt.

Visst kan man jobba på saker och ting, vi människor är i ständig förändring och utveckling, men du kan inte jobba åt din partner. Vill han förändra sig så är det han som får jobba för det. Det går inte att leva med någon som inte är den man vill att hen ska vara. Det du ser är vad du får. Den person du beskriver är ingen någon behöver ha i sitt liv. Du mår dåligt ihop med honom. En partner ska man må bra ihop med.

Att han är snäll och trevlig ibland kvittar faktiskt. Det är din inbillade livlina bara. Den är inte på riktigt. Hade du skrivit att han har dåliga dagar ibland då han är trött och irriterad och vill vara ifred och att dessa dagar alltid kommer fredagen den trettonde så okej, då är det så. Vi har alla dåliga dagar ibland men det som är bra ska alltid överväga i ett förhållande. Ett förhållande som man inte mår bra i är inget bra förhållande.

Ingen är perfekt och vi har alla mindre smickrande sidor men man måste dra en gräns för vad man kan acceptera och den gränsen kan bara du sätta men du mår inte bra i det här och det tycker jag räcker gott och väl för att bryta helt.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 645
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 024
Senast: Whoever
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp