När är det trängsel på pendeltåg/tunnelbana?

Red_Chili

Trådstartare
Nästa vecka behöver jag åka tvärs genom Stockholm på morgonen. Med hundar :meh:

Frågan är helt enkelt: mellan vilka tider är det så trångt på pendeltågen att det är svårt att få plats på pendeln in mot stan? Är det illa även på tunnelbanan mot Bagarmossen eller är det lugnt då?
 
Nästa vecka behöver jag åka tvärs genom Stockholm på morgonen. Med hundar :meh:

Frågan är helt enkelt: mellan vilka tider är det så trångt på pendeltågen att det är svårt att få plats på pendeln in mot stan? Är det illa även på tunnelbanan mot Bagarmossen eller är det lugnt då?

From kvart i sju till lite över nio, värst skulle jag nog säga mellan sju och åtta. Kolla bara att gröna linjen går, har för mig att den stängs av vissa tider just nu, men tror att det är på kvällen. Jag skulle säga att t-banan är värre än pendeltågen.
 
Instämmer med det @MJLee skrev. Generellt kan man säga att "rusningstrafik" på tunnelbanan är ungefär samma tid som rusningstrafik för biltrafiken i Stockholm, dvs när folk är på väg till och från jobbet (kl. 7-9.15 på morgonen och kl. 16:30-19:00 på eftermiddagen). Kan även bli lite fler människor runt lunchtid för de stationer som är mest centrala (t-centralen, Hötorget, gamla stan).
 
Dålig koll på pendeln, och centrala/norra sidan av tunnelbanan, men på södra sidan är det definitivt inte rusning fram till 9.30. Ut från stan vid den tiden lär du dessutom vara i princip ensam. Om pendeln är lugnare så kan det ju vara idé att åka till Stockholm södra, gå därifrån till Medborgarplatsen och ta tunnelbanan därifrån. Då undviker du sträckan mellan Centralen och Slussen vilket jag gissar kan vara lite värre. Men efter klockan nio har jag extremt svårt att se att det skulle vara svårt att få plats med hundar! Gröna linjen norrut lugnar sig redan vid 8.30 och tågen söderut brukar vara mer eller mindre tomma. Men då har jag i princip noll koll på nåt norr om Medborgarplatsen. :p
 
Nästa vecka behöver jag åka tvärs genom Stockholm på morgonen. Med hundar :meh:

Frågan är helt enkelt: mellan vilka tider är det så trångt på pendeltågen att det är svårt att få plats på pendeln in mot stan? Är det illa även på tunnelbanan mot Bagarmossen eller är det lugnt då?

När jag tar pendeln från söder om Stockholm in mot stan så brukar det vara väldigt lugnt när jag åker straxt innan sju. Sen mellan sju och åtta är det mer folk, men sen efter åtta blir det snabbt mindre igen.

Jag jobbar i tuben, främst på grön linje söder om stan, och det brukar vara fullt drag vid åtta. Vid halv nio har det lugnat sig men vissa tåg kan vara fulla (medan andra är halvtomma), och vid nio brukar det vara lugnt. Men det kan variera, om det är förseningar blir tågen lätt mer packade.
 
Fysjutton :crazy: Jag misstänkte att det skulle vara så men hoppades på att ha fel.

Reseplaneraren tycker att jag ska åka till Odenplan och där byta till gröna linjen ut mot bagis. Om jag ser till att åka så att jag passerar Odenplan precis innan klockan 7 borde det alltså vara lugnt? Gissar att det kan bli lite trängsel på tunnelbanan de första stationerna då, men vi borde komma med?
 
Fysjutton :crazy: Jag misstänkte att det skulle vara så men hoppades på att ha fel.

Reseplaneraren tycker att jag ska åka till Odenplan och där byta till gröna linjen ut mot bagis. Om jag ser till att åka så att jag passerar Odenplan precis innan klockan 7 borde det alltså vara lugnt? Gissar att det kan bli lite trängsel på tunnelbanan de första stationerna då, men vi borde komma med?

Alltså det är ju jättesvårt att säga. Idag åkte jag från Skanstull 6.52 ut mot bromma och det var jättelugn på den tunnelbanan. Jag satt ensam i ett fyra-säte och det fanns lediga platser överallt. Då åkte jag förbi odenplan vid 7.02 och då såg det lugnt ut där, det var inte många som gick på mitt tåg alls. Men det är ju i motsatt riktning från vad du ska i.. Men om du inte har en exakt tid att passa skulle jag åka så att jag kan strunta i ett tåg om det är väldigt fullt, ofta brukar nästa då vara tommare om de går ofta.
 
Om du har en stor hund, var försiktig med tassarna om det är fullt. Är den liten ha den definitivt i famnen. När jag behövde åka t-bana med min pappas hund en labbe så använde jag armbågar och resten av mig hänsynslöst för att komma in i gången mellan sätena. Bättre än att någon trampade på hundtassar. Sedan kastade jag mig fullkomligt ned på ett säte när det blev ledigt och fick med mig hunden mellan säten. Ja, en del arga blickar fick jag.
 
Fysjutton :crazy: Jag misstänkte att det skulle vara så men hoppades på att ha fel.

Reseplaneraren tycker att jag ska åka till Odenplan och där byta till gröna linjen ut mot bagis. Om jag ser till att åka så att jag passerar Odenplan precis innan klockan 7 borde det alltså vara lugnt? Gissar att det kan bli lite trängsel på tunnelbanan de första stationerna då, men vi borde komma med?
Så tidigt bör det vara lungt. Skulle första tunnelbanan vid Odenplan vara full så vänta tills nästa (tror gröna går var 8-9e minut vid den tiden). Som någon annan skrev, ibland är en tunnelbana full medan nästa är typ helt tom.

Kommer du ha med dig båda dina hundar eller endast ena? Jag brukar ha Ascot mellan mina ben (bpde när jag står och när jag sitter) om det är mkt folk då jag lättare kan ha koll på hans tassar och svans. Ascot är så otroligt lugn och övertygad att alla ser honom så det gäller att jag har koll. Själv föredrar jag att stå vid en av "väggarna" vid dörrarna om det är mkt folk då jag kan ha Ascot mellan mina ben med "väggen" bakom oss.
 
Om du har en stor hund, var försiktig med tassarna om det är fullt. Är den liten ha den definitivt i famnen. När jag behövde åka t-bana med min pappas hund en labbe så använde jag armbågar och resten av mig hänsynslöst för att komma in i gången mellan sätena. Bättre än att någon trampade på hundtassar. Sedan kastade jag mig fullkomligt ned på ett säte när det blev ledigt och fick med mig hunden mellan säten. Ja, en del arga blickar fick jag.
Så tidigt bör det vara lungt. Skulle första tunnelbanan vid Odenplan vara full så vänta tills nästa (tror gröna går var 8-9e minut vid den tiden). Som någon annan skrev, ibland är en tunnelbana full medan nästa är typ helt tom.

Kommer du ha med dig båda dina hundar eller endast ena? Jag brukar ha Ascot mellan mina ben (bpde när jag står och när jag sitter) om det är mkt folk då jag lättare kan ha koll på hans tassar och svans. Ascot är så otroligt lugn och övertygad att alla ser honom så det gäller att jag har koll. Själv föredrar jag att stå vid en av "väggarna" vid dörrarna om det är mkt folk då jag kan ha Ascot mellan mina ben med "väggen" bakom oss.

Jag kommer ha med mig båda (så det är två stora, långbenta saluki vi snackar om). Veterinärtid 8:30, och den tiden får vi absolut inte komma sent till och efter att ha åkt kollektivt med hundar förut så får jag mardrömmar bara av att tänka på att åka in mot stan i rusningstid med dem. Jag minns hur folk INTE såg stor salukitant, nästan ramlade över henne, var millimeter från att trampa henne på tassarna, dänga handväskor i huvudet på henne osv...

På pendeltåget brukar det vara ok när vi åker nu för tiden. Då kan jag peta in Ebrah mellan sätena där som de står med ryggstöden mot varandra och så kan jag ha Aysu i knät, men är det fullt vid de platserna så blir det knepigare.

Just nu är min plan att åka svintidigt och ta en riktig långpromenad någonstans i skogen där nära Bagis. Då slipper vi folk, får gå i ny miljö och hinner i tid. Sedan när vi ska hemåt igen lär det vara lugnt överallt.

(Nästa gång skaffar jag chihuahua så att jag kan bära den i väska när vi måste åka kollektivt...)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Fordon Jag är ute efter en bil med stort lastutrymme som även är relativt billig i drift. Jag är ofta iväg och tävlar med hunden och behöver...
Svar
14
· Visningar
1 108
Senast: Amha
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp