När är en sadel "för billig"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H.
Jag har en tanke om att först titta ut en dito på *insert valfri annonssida*, om bomvidd och ryggprofil stämmer "på pappret" så att säga, köper jag den, för att sedan till att börja med lägga på den och se om den öht ligger någorlunda rätt - om ja, så typ provrida den ca. 5 min, och om fortfarande ja, ta ut en sadelprovare och prova igenom den "på riktigt". Om nej någonstans på vägen, bara sälja den igen för typ lika mycket som jag gav för den.
Till att börja med, hur låter det upplägget? Absolut att man som lekman inte ska börja testa ut sadlar "seriöst" själv, men lägga på den på ryggen säg max 5 min, och om den för ett lekmanna-öga ligger minst okej, testrida den i ca. 5 min, innan man tar ut en riktig sadelprovare och testar igenom den ordentligt, kan väl knappast göra att ryggen tar någon större skada? :confused:

Det är väl knappast heller någon hemlighet att jag främst tittar på Kieffersadlar, i synnerhet modellerna Master, München och Wien, dvs. äldre modeller (främst 90-tal, men verkar även ha funnits något år in på 00-talet) med plats för en högre manke, rätt så rak ryggprofil, "flatare" säten och utan några knästöd. Jag blir dock lite oroad när jag ser prisbilden på många av dem. Absolut att det kanske inte är guds mest attraktiva modeller, +/- 20 år gamla och dessutom tvunget i den något udda kombinationen 16-16.5"/33". Men de kostar ju verkligen ingenting! Alltså de få jag sett som stämmer in på ovanstående kostar seriöst 1-3 000 kr, även om skicket är helt okej! :eek: Oftast runt 2-2 500 kr. Ska de verkligen vara så billiga?! Jag blir seriöst orolig för att jag ska köpa stöldgods när prisbilden är sådan. Absolut att äldre, "oattraktiva" modeller i udda storlekskombinationer inte ska vara svindyra, men jag trodde ändå ca. 5-8 000 kr var ett normalpris för ovanstående, lite beroende på det exakta skicket? När ska man bli orolig egentligen?
Förutom det där nystartade sadelregistret, finns det något annat sätt att kolla upp om sadeln är stulen?
 
Senast ändrad:
Det låter inte alls orimligt tycker jag? Det har ju hänt massor med sadelutbudet på senare år och det finns hur många sadlar på marknaden som helst.
The good news är förstås att för 5-8000 kan du få ngn riktigt trevlig sadel :)
 
Jag tycker fö att din plan låter lite krånglig, varför inte börja med att kolla runt i bekantskapkretsen vilka sadelmodeller du skulle kunna låna och lägga på bara för att få en uppfattning om vad som skulle kunna passa? Alt kolla om det finns någon butik där man kan låna hem beg sadlar och prova?
Det allra bästa tycker jag iofs är om man kan få någon kunnig person (tex ngn som har många beg sadlar också) som provar ut vilken modell hästen ska ha, och sen kan man kika efter annons på just en sån.

Ska du ändå börja med sadlar på annons, kolla i närområdet och be säljaren att få ta hem sadeln på öppet köp tex ett dygn så att du kan prova.

Nackdelen med att köpa sadlar som är oattraktiva eller som det finns många av på vinst och förlust är att det kan vara svårt att bli av med dem igen! (Been there, done that...)
 
Jag tycker fö att din plan låter lite krånglig, varför inte börja med att kolla runt i bekantskapkretsen vilka sadelmodeller du skulle kunna låna och lägga på bara för att få en uppfattning om vad som skulle kunna passa? Alt kolla om det finns någon butik där man kan låna hem beg sadlar och prova?
Det allra bästa tycker jag iofs är om man kan få någon kunnig person (tex ngn som har många beg sadlar också) som provar ut vilken modell hästen ska ha, och sen kan man kika efter annons på just en sån.

Ska du ändå börja med sadlar på annons, kolla i närområdet och be säljaren att få ta hem sadeln på öppet köp tex ett dygn så att du kan prova.

Nackdelen med att köpa sadlar som är oattraktiva eller som det finns många av på vinst och förlust är att det kan vara svårt att bli av med dem igen! (Been there, done that...)

Jo, alltså det där med bekantskapskretsarna har också slagit mig! Dessvärre är det ingen som jag kan komma på sådär, som har en häst vars rygg liknar H.Hs... :/
Sedan, åtminstone de sadelbutiker jag känner till här i krokarna, dealar främst med dyrare märken av nyare årsmodeller = klart över min budget.
Grejen är dock att H.H har en Kieffer Donau nu som ändå sitter helt okej. Jag tänker att hittar jag en annan Kieffer (Master, München, Wien), med samma bomvidd som inte är groteskt omvärmd, lär ju risken att den är så fel att den inte ens går att värma rätt vara rätt liten. Och åtminstone om jag i så fall lägger ut den för säg 1k, lär jag ju iaf få den såld tillslut, tänker jag? :)
 
Master är en riktigt djup sadel som jag nog tycker är väldigt speciell om man inte letar efter just apdjupt säte. Jag avskydde min (kom med hästen).

De är billiga numera, men du måste akta dig för de modeller som har krokupphängning av bossorna. Mer än en gång har krokarna gått ner i ryggen på häst och ställt till det.
 
@Dressyrtjejen_97 viklen är din budget?

Tror inte riktigt på din plan. Känns som ett evighetsprojekt. Finns nog en risk att du blir stående med sadlar du inte får sålt. De är ofta billiga just för att efterfrågan är låg. Du kan kika på de som finns på marknaden och se när annonsen kom ut, då borde du få ett hum om hur lätt/svårt det är att sälja.
 
Har du plats och pengar till 10+ sadlar? Isåfall, kör på. Om inte, ta ut en sadelutprovare istället. Chansen att du får sålt en oattraktiv sadel är minimal och en så gammal sadel är de få som köper oavsett skick och pris. Risken är alltså stor att du blir stående med en massa sadlar du inte får sålda igen, alls eller inom vettig tid och det är både platskrävande att förvara sadlarna och dumt att låsa så mycket pengar och ändå stå utan vettig sadel.
Du vet inte heller säkert om den sadel du har verkligen är den optimala för din häst. Du vet inte heller om du och din häst skulle trivas så mycket bättre i en helt annan typ av sadel. Så ring en sadelutprovare, leta förutsättningslöst efter en sadel ni båda verkligen trivs med. När du har hittat den finns det inget som hindrar dig ifrån att leta efter en begagnad. Du måste inte köpa från sadelutprovaren, det är inget du förbinder dig till genom att ta ut en sadelutprovare.
 
Nja det upplägget är besvärligt, det kan ta evigheters evighet att få en sadel såld även fast man har toksänkt priset.
Dessutom är det en riktig energitjuv att sälja sadel som privatperson...
Är själv där nu. Har två sadlar jag försökt sälja sen november-december nån gång, har ett väldigt lågt pris jämfört med vad jag köpte för, har alltså gått rejält back. Och folk är struliga! Vet inte hur många gånger jag suttit hemma och väntat på att folk ska komma och hämta den och sen inte kommer. Har även släpat med dom när jag varit ute och åkt då det var några som ska möta upp och köpa, inte heller dom har dykt upp eller gått att få tag på. Och alla som skickar 10 Mail och sen; Tyst.
Och säkert ett 50-tal;
-”Hej! Finns sadeln kvar?”
-”Ja den finns kvar”
-Tyst

Så nä, samla inte på dig massa sadlar du inte vill ha :down:
 
Nja det upplägget är besvärligt, det kan ta evigheters evighet att få en sadel såld även fast man har toksänkt priset.
Dessutom är det en riktig energitjuv att sälja sadel som privatperson...
Är själv där nu. Har två sadlar jag försökt sälja sen november-december nån gång, har ett väldigt lågt pris jämfört med vad jag köpte för, har alltså gått rejält back. Och folk är struliga! Vet inte hur många gånger jag suttit hemma och väntat på att folk ska komma och hämta den och sen inte kommer. Har även släpat med dom när jag varit ute och åkt då det var några som ska möta upp och köpa, inte heller dom har dykt upp eller gått att få tag på. Och alla som skickar 10 Mail och sen; Tyst.
Och säkert ett 50-tal;
-”Hej! Finns sadeln kvar?”
-”Ja den finns kvar”
-Tyst

Så nä, samla inte på dig massa sadlar du inte vill ha :down:
Lägger till på din lista;
kan du ta bilder ur den och den vinkeln?
Skickar 20 foton.
Tyst.

Eller, min favorit i alla kategorier, de som om och om igen mailar frågor vars svar finns i annonsen. Man svarar tålmodigt på frågorna, tyst. Det går tre-fyra veckor och samma person mailar samma frågor igen, ofta med tillägget om fler foton. Tyst. Efter ytterligare tre-fyra veckor mailar samma igen. Förklarar att hen är mycket intresserad, kan hen få prova den? Kan jag skicka den över halva Sverige och självklart stå för frakten för att sedan få tillbaka den (och självklart stå för frakten tillbaka) om den inte passar? Hen har ju dessutom inga pengar just nu men vill ta den på avbetalning. Osv. osv. osv. Att sälja sadlar är inte enkelt och kan ta hur lång tid som helst.
 
@Dressyrtjejen_97 viklen är din budget?

Tror inte riktigt på din plan. Känns som ett evighetsprojekt. Finns nog en risk att du blir stående med sadlar du inte får sålt. De är ofta billiga just för att efterfrågan är låg. Du kan kika på de som finns på marknaden och se när annonsen kom ut, då borde du få ett hum om hur lätt/svårt det är att sälja.

Absolut max 10k, men helst en bit under....

Nja, alltså det kan ju bli omständligt om man håller på så länge. Absolut. Men jag tänkte prova det konceptet med en, absolut max 2 sadlar. Och särskilt om jag köper de riktigt billigt (säg 2-2.5k) så måste jag ju tillslut iaf få tillbaka pengarna åtminstone tänker jag.
 
Absolut max 10k, men helst en bit under....

Nja, alltså det kan ju bli omständligt om man håller på så länge. Absolut. Men jag tänkte prova det konceptet med en, absolut max 2 sadlar. Och särskilt om jag köper de riktigt billigt (säg 2-2.5k) så måste jag ju tillslut iaf få tillbaka pengarna åtminstone tänker jag.
Du kan inte räkna med att få tillbaka de pengarna nej.

Varför vill du inte ta ut en sadelutprovare?
 
Absolut max 10k, men helst en bit under....

Nja, alltså det kan ju bli omständligt om man håller på så länge. Absolut. Men jag tänkte prova det konceptet med en, absolut max 2 sadlar. Och särskilt om jag köper de riktigt billigt (säg 2-2.5k) så måste jag ju tillslut iaf få tillbaka pengarna åtminstone tänker jag.
Jag har haft tre sadlar till salu privat i flera månader nu, inga jättedyra sadlar men helt omöjligt att få sålda. En av dem var en äldre Butet hoppsadel, som jag fått sälja för 1500 för att få iväg den. Så att få en kieffer såld, som i princip ingen vill ha nuförtiden, känns inte som något lätt projekt. Och är du säker på att alla modellerna av kieffer ser likadana ut? För 10' får du en riktigt fin kvalitetssadel, så satsa på att få ut en sadel provar som har ett stort lager av begagnat. Kan tipsa om Mustang eller Sadelmagasinet i Sthlms-trakten. Dit kan du åka och få hjälp med att prova ut, och de har ett stort lager av begagnade sadlar.
 
Har du plats och pengar till 10+ sadlar? Isåfall, kör på. Om inte, ta ut en sadelutprovare istället. Chansen att du får sålt en oattraktiv sadel är minimal och en så gammal sadel är de få som köper oavsett skick och pris. Risken är alltså stor att du blir stående med en massa sadlar du inte får sålda igen, alls eller inom vettig tid och det är både platskrävande att förvara sadlarna och dumt att låsa så mycket pengar och ändå stå utan vettig sadel.
Du vet inte heller säkert om den sadel du har verkligen är den optimala för din häst. Du vet inte heller om du och din häst skulle trivas så mycket bättre i en helt annan typ av sadel. Så ring en sadelutprovare, leta förutsättningslöst efter en sadel ni båda verkligen trivs med. När du har hittat den finns det inget som hindrar dig ifrån att leta efter en begagnad. Du måste inte köpa från sadelutprovaren, det är inget du förbinder dig till genom att ta ut en sadelutprovare.

Alltså, jag skulle ju prova det konceptet med 1, max 2 sadlar.
Mycket av anledningen är just att det knappt finns några "märkesoberoende" sadelprovare här i krokarna, än mindre som sysslar med begagnade sadlar i den prisklassen jag skulle kunna vara seriöst intresserad (upp t.om. 10k). De flesta här är bundna till något av de flashigare märken, och om de öht har begagnade sadlar är dem ändå från åtminstone 10-talet. Därtill har jag flera bekanta som haft en massa krångel med sadelprovare. Jag litar kort och gott inte riktigt på de sadelprovarna som finns här i krokarna, och skulle inte vilja ta ut dem i ett första led iaf.

Just nu dressyrar vi runt i en Kieffer Donau (hoppsadel) utan knästöd. Det är ju inte heller optimalt. I sitt tidigare liv, när han tävlades upp t.om. LA dressyr, hade han givetvis en dressyrsadel. Av de bilder jag sett att döma, så verkar det också vara en Kieffer. Hittar jag då en Kieffer dressyrsadel - av samma "generation" som hans Donau, med på pappret rätt bom- och sitsstorlek, så tänker jag att risken för att den skulle vara helt åt pepparn fel är rätt liten. Sen får jag hellre ta ut någon sadelprovare från *annan del av landet* för att prova ordentligt, och lämna den till ett sadelmakeri för ev. korrigering.
 
Varför göra det svårare (och dyrare) för sig än det behöver vara?

Borde finnas flera sadelutprivare i ditt område dom även säljer begagnat. Brukar inte vara köptvång. Blir nog billigare än din plan

Det är just det jag inte kan komma på någon... Och flera av de "etablerade" har bekanta haft mer/mindre stora problem med tyvärr, vilket åtminstone i första ledet gjort mig lite avskräckt. :down:
 
Jag har haft tre sadlar till salu privat i flera månader nu, inga jättedyra sadlar men helt omöjligt att få sålda. En av dem var en äldre Butet hoppsadel, som jag fått sälja för 1500 för att få iväg den. Så att få en kieffer såld, som i princip ingen vill ha nuförtiden, känns inte som något lätt projekt. Och är du säker på att alla modellerna av kieffer ser likadana ut? För 10' får du en riktigt fin kvalitetssadel, så satsa på att få ut en sadel provar som har ett stort lager av begagnat. Kan tipsa om Mustang eller Sadelmagasinet i Sthlms-trakten. Dit kan du åka och få hjälp med att prova ut, och de har ett stort lager av begagnade sadlar.

Nej, att det inte är superlätt är jag helt medveten om. Men att jag inte på säg 2-6 mån, för ett pris av 1-2k, skulle kunna få iväg en ev. felaktig sadel, låter osannolikt i mina öron :)
Sen är alla Kieffersadlar inte helt lika givetvis, även om de verkar ha en klart likartad passform. Får jag då bilder i förväg och kan bilda mig någon slags första uppfattning, i kombination med att det är rätt bom- och sitsstorlek, känns risken att det är så helfel att man inte ens kan värma rätt, som rätt så liten...Men jag kanske inte ska säga något förrän jag ev. har provat upplägget...
 
Finns ju flera ställen där du kan låna hem begagnade sadlar mot en deposition. Så får du prova några dagar. Passar den inte så byter du mot någon annan sadel och provar igen
Känns ju som ett bättre sätt än att köpa något du sen blir ståendes med och inte kan sälja vidare
 
Finns ju flera ställen där du kan låna hem begagnade sadlar mot en deposition. Så får du prova några dagar. Passar den inte så byter du mot någon annan sadel och provar igen
Känns ju som ett bättre sätt än att köpa något du sen blir ståendes med och inte kan sälja vidare

Det har jag aldrig hört talas om! :eek:
Men det låter ju som en skitsmart idé! Kan du skicka i PM vad det finns/vad det heter? :)
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 302
Senast: cherie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 380
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 192
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp