När är en sadel "för billig"?

Hur menar du?
Beror helt på hur TS har köpt sadeln - undersökningsskyldighet - och vad som stod i annonsen. Se min punkt 2) folk vet inte vad de säljer.

Men jag motiverade det i inlägget som svar på din redovisning.
Att ”folk vet inte vad de säljer” är en del av det svaret - som reflektion till ditt svar.

@LadyCovergirl har ju dessutom rätt i sammanhanget utifrån det.
 
Hur menar du?
Beror helt på hur TS har köpt sadeln - undersökningsskyldighet - och vad som stod i annonsen. Se min punkt 2) folk vet inte vad de säljer.

Pratade med säljaren i några dagar. Bestämde tid och plats där vi skulle ses. Kom till utsatt plats på utsatt tid. Tittade på sadeln i kanske 5 min. Köpte den. Alltså kan jag inte klandra säljaren för någonting i.o.m att jag inte gjorde en fullständig research m.m.
 
Pratade med säljaren i några dagar. Bestämde tid och plats där vi skulle ses. Kom till utsatt plats på utsatt tid. Tittade på sadeln i kanske 5 min. Köpte den. Alltså kan jag inte klandra säljaren för någonting i.o.m att jag inte gjorde en fullständig research m.m.
Ok, då kan det bli svårare, för du har du haft tillfälle att undersöka sadeln. Hade du fått den skickad till dig så fullgör du din undersökningsplikt när du fått paketet.
 
Ok, då kan det bli svårare, för du har du haft tillfälle att undersöka sadeln. Hade du fått den skickad till dig så fullgör du din undersökningsplikt när du fått paketet.

Men det är ju en ickefråga då TS redan redovisat hur sadeln är köpt och under tusenlappen osv ? Varför drar du upp reklamation /förslag att reklamera osv när sammanhanget är som det är ? :confused:
 
Ok, då kan det bli svårare, för du har du haft tillfälle att undersöka sadeln. Hade du fått den skickad till dig så fullgör du din undersökningsplikt när du fått paketet.

Jag är väl medveten om hur konsumenträtten funkar som sagt ;) Och således också väl medveten om mina egna brister i sammanhanget...
 
Men det är ju en ickefråga då TS redan redovisat hur sadeln är köpt och under tusenlappen osv ? Varför drar du upp reklamation /förslag att reklamera osv när sammanhanget är som det är ? :confused:
För att jag missade den biten?
För att jag hade påtalat det för säljaren?
Varför denna hätska stämning?
 
@Dressyrtjejen_97 jag är lite nyfiken på hur din plan ser ut nu för att hitta en sadel som passar er.

Tror det hade gjort en stor skillnad för er och tycker det vore roligt om ni kunde få tag i en riktigt bra sadel som passar er båda:)
 
@Dressyrtjejen_97 jag är lite nyfiken på hur din plan ser ut nu för att hitta en sadel som passar er.

Tror det hade gjort en stor skillnad för er och tycker det vore roligt om ni kunde få tag i en riktigt bra sadel som passar er båda:)

Då de sadelutprovare som känns relevanta i sammanhanget verkar ha väldigt lång kö, är planen att börja vända mig till en mycket anrik ridsportbutik inne i stan som också har sadelmakeri och en extremt erfaren sadelmakare (läs: mamma, som är i 60 års åldern, träffade denna sadelmakare när hon köpte ridgrejer i butiken som barn/tonåring på 60- och 70-talen. Sadelmakaren var vuxen redan då). Även om denne kanske inte i första hand är just sadelutprovare, tänker jag att med den erfarenheten personen har, så kan denne ändå ge mig åtminstone en första vägledning, sen beroende på vad jag får höra av denne, får jag ta det vidare därifrån. Samma ridsportbutik ska också ha sadlar av ett visst märke på K också :D
 
Senast ändrad:
Som parantes har jag en kompis som alltid haft lite billigare sadlar eller iaf inte så mycket liksom brytt sej utan mer tänkt ’det funkar alldeles utmärkt’.

Sen provade hon en sadel som passade även henne riktigt bra, stöd på rätt ställen och så vidare. Hon var ju skeptiskt eftersom hennes tidigare sadlar ju faktiskt funkat och som hon trodde var tillräckligt.

Det slutade med att hon köpte denna sadel som passade även henne och insåg att nu blev ju även ridningen m y c k e t enklare...
Ekipaget går från klarhet till klarhet. Inte för att det var så himla illa innan,men med bättre förutsättningar blir det ju en aning enklare..
 
Då de sadelutprovare som känns relevanta i sammanhanget verkar ha väldigt lång kö, är planen att börja vända mig till en mycket anrik ridsportbutik inne i stan som också har sadelmakeri och en extremt erfaren sadelmakare (läs: mamma, som är i 60 års åldern, träffade denna sadelmakare när hon köpte ridgrejer i butiken som barn/tonåring på 60- och 70-talen. Sadelmakaren var vuxen redan då). Även om denne kanske inte i första hand är just sadelutprovare, tänker jag att med den erfarenheten personen har, så kan denne ändå ge mig åtminstone en första vägledning, sen beroende på vad jag får höra av denne, får jag ta det vidare därifrån. Samma ridsportbutik ska också ha sadlar av ett visst märke på K också :D
Du har ju en stor sadelsäljare med stort begagnatutbud i Östergötland - skulle det inte vara idé att åka dit? (dessutom har väl de en sadelbuss som åker runt en del?)
 
Du har ju en stor sadelsäljare med stort begagnatutbud i Östergötland - skulle det inte vara idé att åka dit? (dessutom har väl de en sadelbuss som åker runt en del?)

Östergötland är tyvärr för långt bort :( Det tar 2.5 h med transport bara till Norrköping (och den transporten jag har för tillfället vill jag definitivt inte ha H.H i mer än 1.5h åt gången!) och sadelförsäljaren ligger ju enda nere i Mjölby, om vi tänker på samma...
Däremot om deras sadelbuss kom uppåt mina trakter, eller åtminstone Södermanland, hade det kunnat vara en helt okej idé! :)
 
Östergötland är tyvärr för långt bort :( Det tar 2.5 h med transport bara till Norrköping (och den transporten jag har för tillfället vill jag definitivt inte ha H.H i mer än 1.5h åt gången!) och sadelförsäljaren ligger ju enda nere i Mjölby, om vi tänker på samma...
Däremot om deras sadelbuss kom uppåt mina trakter, eller åtminstone Södermanland, hade det kunnat vara en helt okej idé! :)
Ok, jag kör ju utan att blinka 4 h enkel resa för en bra träning eller tävling, så jag tycker det är nära :-D
 
Ok, jag kör ju utan att blinka 4 h enkel resa för en bra träning eller tävling, så jag tycker det är nära :-D

Hahaha, ja alla har vi olika preferenser! :D
Nej, men hade jag haft ett vettigt släp hade jag kanske kunnat åka t.om till typ Norrköping om bussen var där, men mer än runt 2.5 h enkel väg känns tveksamt oavsett släp.
 
Då de sadelutprovare som känns relevanta i sammanhanget verkar ha väldigt lång kö, är planen att börja vända mig till en mycket anrik ridsportbutik inne i stan som också har sadelmakeri och en extremt erfaren sadelmakare (läs: mamma, som är i 60 års åldern, träffade denna sadelmakare när hon köpte ridgrejer i butiken som barn/tonåring på 60- och 70-talen. Sadelmakaren var vuxen redan då). Även om denne kanske inte i första hand är just sadelutprovare, tänker jag att med den erfarenheten personen har, så kan denne ändå ge mig åtminstone en första vägledning, sen beroende på vad jag får höra av denne, får jag ta det vidare därifrån. Samma ridsportbutik ska också ha sadlar av ett visst märke på K också :D
Skulle ta en titt på detas egna märke också om du ändå ska dit. bra kvalitet till bra pris.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 302
Senast: cherie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 380
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 192
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp