När är en valp "normalt" rumsren?

Silver Girl

Trådstartare
Inser ju så klart att detta är väldigt olika beroende på massa saker. Som ras, om valpen flyttat/bytt ägare, hur man bor m m. Men hur var det för er?

Tror att min hund, som var min första och hittills enda valp, var tidig med detta. Hon var rumsren vid fyra månader, om man inte räknar en olycka på julafton 3 veckor senare då jag tror att hon sa till under julklappsutdelningen men ingen märkte det och hon kunde inte hålla sig (pölen var på dörrmattan).
Men då hade jag henne från 8 veckor, det vara bara vi två och jag var helt ledig och hemma med henne i drygt två månader. Jag hade ju möjlighet till full koll och att ta ut henne direkt vid minsta tecken.

(Inspirerad av annan tråd, men ville inte kapa den.)
 
Mina valpar har varit helt olika. Senaste valpen Viktor var näst intill rumsren från 8 veckor, antalet olyckor han gjort inne är väldigt lätträknade. Den valp jag haft som tog längst tid på sig var en tik som kissade inne tills hon börjar löpa vid 10 månader.
 
Mina valpar har varit helt olika. Senaste valpen Viktor var näst intill rumsren från 8 veckor, antalet olyckor han gjort inne är väldigt lätträknade. Den valp jag haft som tog längst tid på sig var en tik som kissade inne tills hon börjar löpa vid 10 månader.

Var de två av samma ras?
 
Min förra var rumsren när han kom till mig vid 4 månaders ålder. Min nuvarande blev rumsren på en vecka efter att han kommit hit vid 4 månader.
 
Min första hovawart va så gott som rumsren vid 12 v ålder, en hane om det spelar in. Impa runt 9 månader, Trollet blev aldrig rumsren, avlivad vid 4 månaders ålder. Hemnes syster Testa var rumsren vid 5 månader när hon flyttade hem till mig och Imperia är 9 v och inte ens påbörjad i rumsrenhetsträning.
 
Torsten är 12 månader och kissar inte inne längre. Det är ett par månader sedan senaste "olyckan"
Däremot kan han lägga en hög nattetid...
 
Terriern var rätt rumsren vid fyra månader, men hon glädjekissade ganska länge. Shiban var nog född rumsren tror jag, för jag minns inte en enda olycka sedan jag hämtade hem henne vid åtta veckor. :confused:

Tillägg: med det sagt var det båda gångerna bara jag och hundar som bodde ihop, och ledig på heltid rätt länge, så att fokusera på dem var lätt.
 
Min sheltiehane var rumsren vid tre månader. Hände i alla fall inga olyckor. Men vi gick ju ut "som man ska" också. Han gick till dörren när han ville bajsa märkte jag när han var dålig i magen där vid tre-fyra månaders ålder. Han gick väldigt många gånger till dörren då... slapp bajs inne i alla fall.

Det är nog både hur nogrann man är och hur hunden fungerar som spelar in 🙂. Har läst att en del tycker att tikarna ofta är lite senare.
 
Min nuvarande glädjekissade bara, den enda gången det hände en olycka var när han blev rejält dålig i magen på natten. Men han ville inte heller kissa på tomten som liten och kissar eller bajsar nu som vuxen heller aldrig i hundgården så mycket där var nog medfött att man går inte på toa där man bor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Schäferblandisen var rumsren efter ca 1,5 mån. Tog hem henne när hon var 8 veckor.
Pudel tog runt 5månader. Han var sen pga att morsan (som var ägare) inte var konsekvent och inte fattade när hon skulle ta ut honom.
 
Chihuahua var typ rumsren när han var 7 månader. Kunde kissa inne hela livet när han inte kände för att gå ut, typ om det var kallt eller regnigt 🤯

Scandinavian hounden fick jag hem icke rumsren när hon var 9 månader (hundgårdshund), tog typ 2 dagar så var hon 100% rumsren och väldigt bra på att säga till.

BC 1 var rumsren vid 6 månaders ålder

BC 2 (nuvarande) var rumsren vid 12v, då fick jag hem henne 10v gammal och hon var uppfödd i hundgård.
 
Senaste (Qila) hände det bara två olyckor inne med från det att hon flyttade in som åtta veckors valp. Extremt lätt valp att ha att göra med. Nano kändes som om det tog eeevigheter tills jag kom på att det var protestkissande och kunde förebygga det.
 
Mina dalmatiner har varierat..
Den första valpen var rumsren hemma hos mig vid ca 4 månader, men hos mamma var den inte rumsren förrän typ vid 6 månader.
Den andra valpen var rumsren vid 3 mån, punkt. Inte en olycka inne.
Den tredje tog lång tid på sig, var nog runt 6 månader. Men han är rätt sen i allt här i livet.
 
Första hunden har jag inget minne av, jag var 10 år. Men tror jag hade kommit ihåg om han hade krånglat med det.

Andra hunden var absolut rumsren vid 4 månader, men tror hon var det tidigare än så.

Tredje hunden tog det lång tid för, hon kunde fortfarande bajsa inne och hade extremt bråttom ut på morgonen tills hon var över 6-7 månader. Men där någonstans avtog det väl sen.

Fjärde hunden var också rätt sen, kunde kissa på vägen från kontoret till ytterdörren på jobbet tills hon var typ 7 månader uppskattningsvis. Minns att jag fortfarande fick bära henne när hon hade typ vuxen-mankhöjd i alla fall.
 
Min äldre hund tog det lång tid för, typ 8-9 månader innan jag litade på henne. Den andra hämtade jag när hon var 4 månader och hon gjorde inne ett par 3 gånger första veckan sen inte mer. Samma ras.
 
Runt ett halvår ålder någonstans har jag börjat lita på att de inte kissar inne även om jag missar när de säger till om att gå ut. Bajsat inne har de inte gjort alls.
 
Cocker spaniel. Haft en jag fick rumsren vid 13 veckor, två som var 8-10 månader och den jag har nu som snart är fem månader och på god väg. De egenuppfödda som bott kvar hemma lite längre har nog varit rumsrena när de flyttat vid fem resp sju månader.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
641
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Nota
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
504
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp