När är en valp "normalt" rumsren?

Jag tycker det är så väldigt olika, så jag hade nog aldrig räknat med att få en valp rumsren innan typ 8-10 månader. Mina cardigans blev nästan rumsrena direkt, mina shih-tzus tog längre tid. Boxern minns jag inte riktigt. Men jag möter ofta ekipage i mina kurser med hundar över halvåret som ännu inte är rumsrena, varierade raser men mestadels de mindre som det tar längre tid för.

Lasse blev rumsren av sig själv eftersom han var liten nog att smita ut genom kattluckan! Det var himla smidigt! :laugh:
 
Jag tycker det är så väldigt olika, så jag hade nog aldrig räknat med att få en valp rumsren innan typ 8-10 månader. Mina cardigans blev nästan rumsrena direkt, mina shih-tzus tog längre tid. Boxern minns jag inte riktigt. Men jag möter ofta ekipage i mina kurser med hundar över halvåret som ännu inte är rumsrena, varierade raser men mestadels de mindre som det tar längre tid för.

Lasse blev rumsren av sig själv eftersom han var liten nog att smita ut genom kattluckan! Det var himla smidigt! :laugh:

Håller med. På mina valpkurser brukar jag säga att det absolut kan ta upp tills hunden är 1 år innan den är rumsren.

Vi hämtade Viktor i april och det var fint väder så dörren stod öppen i stort sätt hela tiden, vet inte om det bidrog till att han så snabbt blev rumsren men det gjorde det säkert.
 
Mina nuvarande var i princip rumsrena från 7 veckors ålder. "Tränade" hela kullen från ungefär 5 veckors ålder med att berömma riktigt mycket när de kissade ute och var mycket ute med dem. Hade kanontur med vädret när de var i den åldern så de var mer ute än inne. Och mamman visade dem att det första man gjorde när man vaknade på morgonen var att springa ut.

Flera av valpköparna hade kanske någon enstaka olycka hemma, men de var i princip rumsrena. De är väldigt duktiga på att säga till när de måste ut idag och kan hålla sig hur länge som helst om vädret är dåligt så att de inte vill kissa ute :meh:

En annan hund jag har haft tog väldigt långt tid på sig. Och valde att kissa inne om vädret var dåligt eller om man inte direkt såg att hon ville ut. Väldigt dålig på att säga till så det gällde att vara med!
 
Alla mina tidigare shar-pei var rumsrena vid senast 12 veckor. Oftast redan vid 8 veckor.
Mina nuvarande lancashire heeler är sega. Det har varit allt mellan 5-8 månader innan dom varit helt säkra.
 
Inser ju så klart att detta är väldigt olika beroende på massa saker. Som ras, om valpen flyttat/bytt ägare, hur man bor m m. Men hur var det för er?

Tror att min hund, som var min första och hittills enda valp, var tidig med detta. Hon var rumsren vid fyra månader, om man inte räknar en olycka på julafton 3 veckor senare då jag tror att hon sa till under julklappsutdelningen men ingen märkte det och hon kunde inte hålla sig (pölen var på dörrmattan).
Men då hade jag henne från 8 veckor, det vara bara vi två och jag var helt ledig och hemma med henne i drygt två månader. Jag hade ju möjlighet till full koll och att ta ut henne direkt vid minsta tecken.

(Inspirerad av annan tråd, men ville inte kapa den.)

Tror det beror väldigt mycket på hur de levt hos uppfödaren också. Om uppfödaren har tränat rumsrenhet innan och om de har haft lätt med utevistelse. Sedan också hur tiken är och vilken tid på året man kan hämta dem.

En av våra jämthundar var rumsren när vi hämtade honom som 8 veckor (Sommarvalp som kunde gå in och ut som han ville de första veckorna). visst har den hänt någon olycka men det har varit något enstaka tillfälle och han har aldrig bajsat inne.
Mina schäfrar har också varit väldigt tidigt rumsren (säg vid 3 månader har de tydligt sagt till att de behöver gå ut och klarat hålla sig kortare stunder) men även dom vårvalpar och jag har dessutom haft möjlighet att vara hemma själv med dem i upp till ett år (pga studier och föräldraledighet)

Men det varierar så otroligt. Pappa hade en schäfer (vintervalp uppfödd i box dvs inte någon form av rumsrenhetsträning innan hämtning). Han va jätte svår att få rumsren rent generellt men den hunden kom också på att rätt ställa att bajsa nog var på övervåningen... tror den hunden nästan va 1.5år innan dom kunde sluta med att ha grind mot övervåningen. Hunden hade problem med magen hela livet så det försvårade naturligtvis situationen och hundens egna lösning va tillslut att lära sig öppna ytterdörren själv (inte helt ultimat när hunden gick ut mitt i natten och uträttade sina behov -han lärde sig aldrig att stänga efter sig 😅).
 
Rumsren så som jag ser det är en hund som kan och vill hålla sig även om den behöver kissa och det kan inte så små valpar som 8 veckor..jag var noga med att gå ut med min hund efter mat, lek och sovstund iallafall fram till han var minst 5 månader, sen så vågade jag dra ut på det mera. Han kissade inne tror jag kanske 3 ggr pga att jag var för långsam. Jag gick ut ofta i början utan att han behövde säga till pga att jag inte ville att han skulle råka kissa inne helt enkelt och det fungerade bra. Efter 6 månader så var jag trygg iallafall med att jag inte behövde springa ut det första jag gjorde på morgonen osv.

Om man ska definiera rumsrenhet dock med att en valp vet hur den kissar ute eller att den helst ska kissa ute så var min hund rumsren när han kom, uppfödaren hade gått ut ofta och regelbundet med alla valpar från start nästan så det lärde dom sig fort.
 
Rumsren så som jag ser det är en hund som kan och vill hålla sig även om den behöver kissa och det kan inte så små valpar som 8 veckor..jag var noga med att gå ut med min hund efter mat, lek och sovstund iallafall fram till han var minst 5 månader, sen så vågade jag dra ut på det mera. Han kissade inne tror jag kanske 3 ggr pga att jag var för långsam. Jag gick ut ofta i början utan att han behövde säga till pga att jag inte ville att han skulle råka kissa inne helt enkelt och det fungerade bra. Efter 6 månader så var jag trygg iallafall med att jag inte behövde springa ut det första jag gjorde på morgonen osv.

Om man ska definiera rumsrenhet dock med att en valp vet hur den kissar ute eller att den helst ska kissa ute så var min hund rumsren när han kom, uppfödaren hade gått ut ofta och regelbundet med alla valpar från start nästan så det lärde dom sig fort.

Jag undrar lite hur det är när valpar vägrar att kissa någon annanstans än t.ex. på en viss gräsplätt i trädgården. Då verkar ju en del kunna hålla sig. Eller tills man kommer in i hallen. Men det är väl någon fysiologisk känslorespons kanske.
 
Jag undrar lite hur det är när valpar vägrar att kissa någon annanstans än t.ex. på en viss gräsplätt i trädgården. Då verkar ju en del kunna hålla sig. Eller tills man kommer in i hallen. Men det är väl någon fysiologisk känslorespons kanske.
Ja jo, det har jag med lite funderat på, vissa kan ju hålla sig väldigt länge tills dom är på ett ställe. Kanske någon slags nervösgrej går in och gör så att dom kan hålla sig..att det är någon slags spärr orsakad av stress eller så som gör att dom inte kissar kanske..
 
Min äldre hund tog det lång tid för, typ 8-9 månader innan jag litade på henne. Den andra hämtade jag när hon var 4 månader och hon gjorde inne ett par 3 gånger första veckan sen inte mer. Samma ras.
Jag köpte min papp när han var drygt 4 månader och han var inte rumsren för fem öre.

Misstänker att de hade dem i nån hage som mockades... Han luktade rejält av hundskit trots att pälsen verkade ren. Hos mig tog det till runt 9-10 månader innan jag vågade lita på att han inte skulle göra inne. Han var rätt obekymrad över var bajset hamnade. Var han nödig så satte han sig. Oavsett om han var inne eller ute. Blir han nödig på natten väcker han mig inte utan sätter sig.
 
Unghund vid 7-8 mån, kan ha hänt en olycka på dörrmattan igår (är nu 9 mån).
Min vuxna hund blev rumsren väldigt snabbt, kanske runt 12 veckor.
 
Alltså många skriver att en valp på 8 veckor inte kan hålla sig, och självklart kan dom inte hålla sig som en vuxen individ men menar man verkligen hunden inte skulle ha någon form av blåskontroll?
Alltså då borde de ju hända massa olyckor även i bilen mm men jag har aldrig varit med om att en valp kissat eller bajsat i en bur (naturligvis rastas dom ju noga före och efter en biltur men somsagt pratar ju inte om att dom ska hålla sig 12 timmar).


Men förtydligande från min sida- klart att alla kan tänka olika om vad som är rumsren - min definition är att om valpen är van att göra sina behov ute och aktivt söker sig ut för att göra sina behov, att den förväntar sig att den ska få komma ut och kan hålla sig så pass att ägaren med lätthet kan undvika att det sker olyckor så anser jag att det är att vara rumsren. Någon annan kanske tänker att rumsren är när hunden kan lämnas hemma ensam hemma en längre stund.
 
Mallevalpen var i en "puppy pen" men liten bur langst bak de forsta dagarna hos mig. Han var 7 veckor gammal (uppfodaren skulle aka utomlands och antingen hamtade jag valpen da eller 3 veckor senare nar de kom tillbaka efter att en totalt frammande mannsika tog hand om valparna.)
Anyway. Tater Tot "stoppades in" i sin puppy pen nar mellan de tva rottweiler tjejerna nar vi kom hem. Langst bak lag den lilla (SA valdigt lilla) hundmadrassen i en liten, liten, oppen bur. Langre fram vid oppningen till "puppy pen" la jag puppy pee pads. Forsta natten var jag lite for langsam sa han kissade pa en "puppy pee pad" precis vid dorren till sin puppy pen innan jag han fa ut honom. Han kissade aldrig mer i sin puppy pen.

Andra natten sa han "screw this" och kravde att fa ligga bredvid mig ... jag hade alltsa redan bivit hans nya manniska. Efter det kissade han ett nagra ganger i huset, men han kom narmare ytterdorren varje gang.
Han var helt klart rumsren vid 4-5 manader.
Min Rottis tjejer var rumsrena tidigare, men a andra sidan hade de inte nagra killar som kunde fixa alla deras problem nar de lopte i narheten. :cautious:
Nasta hund blir en tjej igen. Jag avgudar min kille som ser mig som Gud ... men trots en nagot tuffare (annorlunda?) attityd ar nog tjejer enklare att ha att gora med i det langa loppet.
 
Förra beaglehanen tog tid, han var nog 7 månader innan han slutade kissa inne. Nuvarande tik var nog rumsren när hon var 5 månader, men hon glädjekissar fortfarande om någon kommer hit och "fjollar" med henne om hon inte är absolut nykissad.
 
Mallevalpen var i en "puppy pen" men liten bur langst bak de forsta dagarna hos mig. Han var 7 veckor gammal (uppfodaren skulle aka utomlands och antingen hamtade jag valpen da eller 3 veckor senare nar de kom tillbaka efter att en totalt frammande mannsika tog hand om valparna.)
Anyway. Tater Tot "stoppades in" i sin puppy pen nar mellan de tva rottweiler tjejerna nar vi kom hem. Langst bak lag den lilla (SA valdigt lilla) hundmadrassen i en liten, liten, oppen bur. Langre fram vid oppningen till "puppy pen" la jag puppy pee pads. Forsta natten var jag lite for langsam sa han kissade pa en "puppy pee pad" precis vid dorren till sin puppy pen innan jag han fa ut honom. Han kissade aldrig mer i sin puppy pen.

Andra natten sa han "screw this" och kravde att fa ligga bredvid mig ... jag hade alltsa redan bivit hans nya manniska. Efter det kissade han ett nagra ganger i huset, men han kom narmare ytterdorren varje gang.
Han var helt klart rumsren vid 4-5 manader.
Min Rottis tjejer var rumsrena tidigare, men a andra sidan hade de inte nagra killar som kunde fixa alla deras problem nar de lopte i narheten. :cautious:
Nasta hund blir en tjej igen. Jag avgudar min kille som ser mig som Gud ... men trots en nagot tuffare (annorlunda?) attityd ar nog tjejer enklare att ha att gora med i det langa loppet.
OT men hur tidigt får valpar säljas/skiljas från tiken i USA? Frågar av nyfikenhet.
 
Har varierat alltifrån ca fyra månader upp till nio månader. Sen har jag haft en som aldrig blev rumsren utan henne fick man rasta ofta om det inte skulle hända olyckor inne. Stod hon i hundgård kissade och bajsade hon inne och sprang runt i det helt obrydd.
 
OT men hur tidigt får valpar säljas/skiljas från tiken i USA? Frågar av nyfikenhet.

I de flesta stater (30 utav 50) sager lagen att valpen maste vara minst 8 veckor for att saljas. Har i Oregon har vi ingen lag pa det, men det ar rekommendationer att valpar saljs mellan 8-12 veckor. Har kan man ocksa bli domd for "animal cruelty" om recommendationerna inte foljs.

I Tater Tot's fall var det en emergency att uppfodarna skulle aka bort. De hade flyttat valparna till en kompis till dem om valpkoparna inte kunde hamta valparna lite tidigare. Da Tate redan var hart programmerad att inte gilla manniskor han inte kande val (han sprang och gomde sig for oss alla utom uppfodaren) bestamde jag att ta hem honom da det kanndes snallare mot honom an att han skulle fa en ny manniska for en vecka innan jag tog hem honom.
 
I de flesta stater (30 utav 50) sager lagen att valpen maste vara minst 8 veckor for att saljas. Har i Oregon har vi ingen lag pa det, men det ar rekommendationer att valpar saljs mellan 8-12 veckor. Har kan man ocksa bli domd for "animal cruelty" om recommendationerna inte foljs.

I Tater Tot's fall var det en emergency att uppfodarna skulle aka bort. De hade flyttat valparna till en kompis till dem om valpkoparna inte kunde hamta valparna lite tidigare. Da Tate redan var hart programmerad att inte gilla manniskor han inte kande val (han sprang och gomde sig for oss alla utom uppfodaren) bestamde jag att ta hem honom da det kanndes snallare mot honom an att han skulle fa en ny manniska for en vecka innan jag tog hem honom.
Tack för svar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
641
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 285
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Nota
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
504
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp