När är kaffet som godast?

Det handlar nog egentligen inte så mycket om kaffet som om en stunds sinnesfrid :)

Så sant som det är sagt! Tror faktiskt det är mest det handlar om när jag sitter på en stubbe i min skog, tittar på tallarna och dricker kaffe. Den där stunden av sinnesfrid. Att verkligen leva i nuet och vara nöjd med tillvaron. Den där stunden av sinnesfrid är guld värd.
 
Jättestarkt så att man kan ha i mycket mjölk utan att det blir blaskigt. Eller ännu hellre grädde.
I stor mugg. Viktigt också att det är varmt trots mycket mjölk, fisljummet kaffe är äckligt.
På kvällen framför någon bra serie.
 
Morgonkaffet. Starkt som fan, och bryggt på Mollbergs. En skvätt havremjölk. Klår allt dyrt köpekaffe i världen. Dricker två stora muggar direkt på morgonen och helst ensam, alternativt i sängen med sällskap.

God tvåa är den där riktiga espresson som jag sällan köper, men som jag varje gång jag gör det tänker att jag borde göra det oftare.

Jag gillar tanken på termoskaffe, och effekten av det. Något varmt och uppiggande när man är lite trött och sliten är ju väldigt skön. Men termoskaffe blir så surt!
 
Svart, starkt, osötat och i en ljus mugg med kul tryck på. Tre skopor Mollbergs Blandning och en skopa Biohazard, 5 dl kokande vatten och droppfilter i melittatratt direkt över muggen. Det är goa grejer det!

Jag är inte fullt lika petig med bönorna, det blir oftast Gevalias ekologiska mellanrost, men det ska vara tre kaffemått, förvärmd mugg och Hario-tratt. Rätt ner i muggen som rymmer ungefär 4-5 dl.
 
Morgonkaffet. Starkt som fan, och bryggt på Mollbergs. En skvätt havremjölk. Klår allt dyrt köpekaffe i världen. Dricker två stora muggar direkt på morgonen och helst ensam, alternativt i sängen med sällskap.

God tvåa är den där riktiga espresson som jag sällan köper, men som jag varje gång jag gör det tänker att jag borde göra det oftare.

Jag gillar tanken på termoskaffe, och effekten av det. Något varmt och uppiggande när man är lite trött och sliten är ju väldigt skön. Men termoskaffe blir så surt!

Jag som nästan höll på att trycka på Gilla-knappen, men efter en liten liten editering kan jag hålla med helt.
 
Det finns flera svar. Omöjligt att välja.
Kokkaffet i skogen. När det är en sån där helt perfekt dag med sol och lite lagom kallt. Man har hittat den perfekta gläntan och lukten från elden blandar sig med den från kaffet i pannan.
Eller en espresso vid ståbordet på Bar Centro.
Jag älskar det bosniska kaffet. Det har lite olika namn beroende på om man får det i Grekland, Serbien eller Kosovo. Men det är samma dryck. Finmalt kaffe som kokas i en smal kastrull och sötas vid kokningen. Svart som natten och med ett tjockt lager sump i botten av koppen.
Eller den här. Jobbar med vårrustningen av båten och i en paus i slipandet kan man hälla upp en kopp Zoegas i vårsolen.
0E724742-5BD7-4A15-BEDB-AF1D10742827.jpeg
 
Den där andra koppen kaffe på morgonen, ur en termos, i stallet när man tar en paus i morgonfodringen och mockningen!

Annars är första koppen på morgonen bäst! Tyvärr har vi så äckligt kaffe på jobbet så det undviker jag gärna. Är en av få som ökat min kaffekonsumtion betydligt när jag jobbar hemma och kan dricka gott kaffe hela tiden :laugh:
 
Den där andra koppen kaffe på morgonen, ur en termos, i stallet när man tar en paus i morgonfodringen och mockningen!

Annars är första koppen på morgonen bäst! Tyvärr har vi så äckligt kaffe på jobbet så det undviker jag gärna. Är en av få som ökat min kaffekonsumtion betydligt när jag jobbar hemma och kan dricka gott kaffe hela tiden :laugh:

Haha, här är det tvärtom. Är hemma sjuk och har fått minska min kaffekonsumtion till bara frukostkoppen för att alls kunna sova, när jag knappt gör nåt på dagarna. :/
 
Haha, här är det tvärtom. Är hemma sjuk och har fått minska min kaffekonsumtion till bara frukostkoppen för att alls kunna sova, när jag knappt gör nåt på dagarna. :/

Eftersom jag (tyvärr) inte får någon uppiggnade effekt alls av kaffe är det inte ett problem för mig. Kan utan problem dricka en stor kopp precis innan jag går och lägger mig :D
 
På morgonen med mycket iKaffe.
Svart kaffe smakar skunk, odrickbart!
Ur en lagom tjock kopp med smal kant. Kaffet dricks helst på altanen till fågelkvitter.
 
På morgonen, hemma. Jag dricker Nespresso. Varierar smak. I glas med varm skummad mjölk med en lång tunn sked.
0751B9A0-B3C7-4DB2-9CB8-C6A1244D8331.jpeg


Mvh Miks
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 573
Senast: Och_Aye
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
51 272
Senast: Sasse
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp