När är man inte nybörjare längre?

Men har det verkligen bara med ridningen att göra? Det finns ju de som ridit och tävlat men som i mina ögon är som nybörjare i skötsel av hästen. När jag säljer hästen är det viktigt för mig att det finns kunskap antingen hos köparen eller att köparen kan ta hjälp utifrån. Säljer jag en häst som inte är för nybörjare måste de kunna hela paketet, inte bara rida bra
 
Samtidigt läste en artikel om en kille som började tävla på hyggligt hög nivå efter tre år som börjat rida i militären, antar att det är helt hugget som stucket hur mycket man kan efter tre år.

@Karoliten
Men har det verkligen bara med ridningen att göra? Det finns ju de som ridit och tävlat men som i mina ögon är som nybörjare i skötsel av hästen. När jag säljer hästen är det viktigt för mig att det finns kunskap antingen hos köparen eller att köparen kan ta hjälp utifrån. Säljer jag en häst som inte är för nybörjare måste de kunna hela paketet, inte bara rida bra

Det beror väl på vart de ställer hästen? Stjärnor från stjärnhoppningen som köper en häst som nybörjare och som kör total helpension inklusive ridning av stallägaren på hästen, det verkar ju totalt rationellt faktiskt. Eller en dam som köpte fin dressyrhäst att lära sig på och ställde den i sin mans stall, och han har stenkoll på hästar.

Ah just det du nämner det, kunskap utifrån, såg inte det först.
 
Men har det verkligen bara med ridningen att göra? Det finns ju de som ridit och tävlat men som i mina ögon är som nybörjare i skötsel av hästen. När jag säljer hästen är det viktigt för mig att det finns kunskap antingen hos köparen eller att köparen kan ta hjälp utifrån. Säljer jag en häst som inte är för nybörjare måste de kunna hela paketet, inte bara rida bra
Egentligen är ju alla nybörjare med nya varianter av hästar, det spelar ju ingen roll hur mycket erfarenhet man har av hästar och ridning om man aldrig mött på en häst som kanske kräver speciella sätt att hanteras på.

Man ska nog övht inte stirra sig för mycket blind på folks erfarenhet utan söka folk som inte är så fyrkantiga i sitt sätt att se på hästhållning och hantering. Folk som inte tycker att att alla hästar ska fungera på ett sätt och gör dom inte det är dom omöjliga. Träffat alldeles för mycket sådana människor både på högre nivåer och lägre nivåer, jätteduktiga sålänge hästen passar in i deras sätt att hantera dom på.

Har man en häst som kräver kanske god balans från ryttaren för att vara tillfreds osv så kan man väl absolut skriva ut sånt så det inte kommer en som iallafall vet med sig har en dålig balans. Men nybörjare eller inte, det finns ingen sådan gräns tycker jag.
 
Egentligen är ju alla nybörjare med nya varianter av hästar, det spelar ju ingen roll hur mycket erfarenhet man har av hästar och ridning om man aldrig mött på en häst som kanske kräver speciella sätt att hanteras på.

Man ska nog övht inte stirra sig för mycket blind på folks erfarenhet utan söka folk som inte är så fyrkantiga i sitt sätt att se på hästhållning och hantering. Folk som inte tycker att att alla hästar ska fungera på ett sätt och gör dom inte det är dom omöjliga. Träffat alldeles för mycket sådana människor både på högre nivåer och lägre nivåer, jätteduktiga sålänge hästen passar in i deras sätt att hantera dom på.

Har man en häst som kräver kanske god balans från ryttaren för att vara tillfreds osv så kan man väl absolut skriva ut sånt så det inte kommer en som iallafall vet med sig har en dålig balans. Men nybörjare eller inte, det finns ingen sådan gräns tycker jag.

Nej det är inte sant. Har du lärt dig rida ett fåtal typer av hästar som "Skänkeldöv ridskolehäst, pigg ridskolehäst oskolad ridskolehäst." så har du problem med många fler typer än den som förutom detta har mångårig vana av diverse hästar. Alla hästar är förvisso individer men absoluta majoriteten ligger inom "slö - pigg, känslig-okänslig, orädd -osäker, sävlig-explosiv outbildad- välutbildad" och med erfarenhet klarar man ut fler typer.

Ett litet smakprov på att anpassa sig efter olika hästar kan du få på en långritt på Island. "15-20 olika hästar på en vecka är inte ovanligt ;)
 
Egentligen är ju alla nybörjare med nya varianter av hästar, det spelar ju ingen roll hur mycket erfarenhet man har av hästar och ridning om man aldrig mött på en häst som kanske kräver speciella sätt att hanteras på.

Man ska nog övht inte stirra sig för mycket blind på folks erfarenhet utan söka folk som inte är så fyrkantiga i sitt sätt att se på hästhållning och hantering. Folk som inte tycker att att alla hästar ska fungera på ett sätt och gör dom inte det är dom omöjliga. Träffat alldeles för mycket sådana människor både på högre nivåer och lägre nivåer, jätteduktiga sålänge hästen passar in i deras sätt att hantera dom på.

Har man en häst som kräver kanske god balans från ryttaren för att vara tillfreds osv så kan man väl absolut skriva ut sånt så det inte kommer en som iallafall vet med sig har en dålig balans. Men nybörjare eller inte, det finns ingen sådan gräns tycker jag.
Det är väl just när de där för en nya typer av hästar inte heller är något problem som man inte längre är nybörjare :) För har man tillräckligt mycket erfarenhet är inte heller sådana hästar något problem. Då är man tillräckligt ödmjuk för att veta att hästen är den bästa läraren och man lyssnar på hästen.
 
Min är ju verkligen ingen nybörjarhäst. Kan bli het och stark, känslig, varit bakrädd osv så jag vet ju att jag kan reda ut sånt.
Det är mer att jag är allmänt misstänksam mot hur säljare beskriver sina hästar 😅
Jag håller med. Jag tänker att hästen förmodligen har jobbiga olater eller liknande när det finns sådana formuleringar.
 
Jag håller med. Jag tänker att hästen förmodligen har jobbiga olater eller liknande när det finns sådana formuleringar.

Ja, när jag letade häst så sorterade jag bort alla sådana hästar helt enkelt för att jag antog att säljarna använder det som kodord för allvarligare problem. Men det finns säkert de som också skriver det och verkligen menar bara ej nybörjare.
 
Ja, när jag letade häst så sorterade jag bort alla sådana hästar helt enkelt för att jag antog att säljarna använder det som kodord för allvarligare problem. Men det finns säkert de som också skriver det och verkligen menar bara ej nybörjare.
Varför skulle en säljare ens vilja använda ett kodord för att hästen har allvarliga problem. Vill man luras så lär man undvika kodord.
 
Men har det verkligen bara med ridningen att göra? Det finns ju de som ridit och tävlat men som i mina ögon är som nybörjare i skötsel av hästen. När jag säljer hästen är det viktigt för mig att det finns kunskap antingen hos köparen eller att köparen kan ta hjälp utifrån. Säljer jag en häst som inte är för nybörjare måste de kunna hela paketet, inte bara rida bra


Håller med.

Min gamla hade jag kunnat skriva "ej till nybörjare" om. En i grunden ängslig häst som blev stressad och utåtagerande om hans människa var osäker/våldsam.

Inget fel på hästen alls, och verkligen inte svår att rida på, men kunde både bitas och sparkas om han blev rädd. Så "ej nybörjare" i betydelsen "behöver en lugn och trygg människa". Då gick allt lysande sedan.

Småungar kunde rida på honom. Det var helt ok, men han behövde en stabil person som trygghet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 878
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp