När är man mogen för att ha en egen ponny?

Sophia horse

Trådstartare
Hej! Jag är 11 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 5 år. Just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet varje söndag hela dagen. Då hjälper jag till med att mocka, sopa, ger vatten, delar ut mat, rykta hästarna osv. Jag undrar när jag är mogen för att ha en egen ponny. Min mamma rider och är lite kunnig och kan tänka sig att hjälpa till lite grann. Min pappa är nybörjare. Jag har en kompis som gärna hjälper och kan bli medryttare. Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?
 
Fråga din ridlärare.

Utöver att kunna rida och hantera ponnyn behöver man kunna en del om skötsel såsom mockning, utrustning, visitering, lite om foder och sjukdomar. Det är jättebra att du är med i stallet varje vecka! Det ger mycket mer kunskap om helheten än att bara rida. Sålänge du har kunniga hästmänniskor att ta hjälp av, föräldrar som engagerar sig och har råd med ponnyn så lär du dig mycket efter hand. Ingen kan kunna allt och någongång måste man kunna köpa sin första ponny.:) Leta efter en snäll och enkel ponny, kanske en läromästare som första ponny.
 
Jag fick min första ponny när jag var 10 år, en alldeles för stor c-ponny som min mamma tyckte att jag kunde växa i. Han var som tur världens snällaste! Min mamma var dock gammal hästtjej och var alltid med i stallet, varje dag, året runt. Det är ett väldigt stort antagande som förälder att köpa ponny till sitt barn då det kräver närvaro och ekonomi.
Jag fick sju år med min ponny innan han fick somna in pga skada.
Ponnytiden är verkligen en tid jag minns med glädje. :)

Du och din mamma kanske kan hitta en ponny som du kan vara medryttare till en början?
 
Hej! Jag är 11 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 5 år. Just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet varje söndag hela dagen. Då hjälper jag till med att mocka, sopa, ger vatten, delar ut mat, rykta hästarna osv. Jag undrar när jag är mogen för att ha en egen ponny. Min mamma rider och är lite kunnig och kan tänka sig att hjälpa till lite grann. Min pappa är nybörjare. Jag har en kompis som gärna hjälper och kan bli medryttare. Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?
Tycker man ska ha ridit lite längre än 5 år innan man skaffar en ponny. Sen är det också jätte bra om man har hästkunniga föräldrar som vet saker om hur man hanterar hästar, hur man gör om hästen blir sjuk + att man vet hur hästen blir när den blir sjuk, hur man ska fodra hästen osv...
 
Hej! Jag är 11 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 5 år. Just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet varje söndag hela dagen. Då hjälper jag till med att mocka, sopa, ger vatten, delar ut mat, rykta hästarna osv. Jag undrar när jag är mogen för att ha en egen ponny. Min mamma rider och är lite kunnig och kan tänka sig att hjälpa till lite grann. Min pappa är nybörjare. Jag har en kompis som gärna hjälper och kan bli medryttare. Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?
JAg skulle säga att eftersom du är mogen nog att ställa frågan, är du mogen nog att ha en egen ponny. OM och ett stort om, du har hjälp och stöd av vuxna runt om dig.
 
Hej! Jag är 11 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 5 år. Just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet varje söndag hela dagen. Då hjälper jag till med att mocka, sopa, ger vatten, delar ut mat, rykta hästarna osv. Jag undrar när jag är mogen för att ha en egen ponny. Min mamma rider och är lite kunnig och kan tänka sig att hjälpa till lite grann. Min pappa är nybörjare. Jag har en kompis som gärna hjälper och kan bli medryttare. Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?

Vad bra att du hjälper till i stallet och lär dig mer om att det inte bara är ridning utan det är så mkt mer än det. Ridningen är egentligen det lilla i att ha häst. Så länge du fortsätter på ridskola, tränar för tränare för att utveckla dig själv och att dina föräldrar är engagerade så kommer det säkert att gå bra att skaffa en ponny men var beredd på att det är något som ska skötas om varje dag och inte något man hoppar över bara för man inte "orkar" just den dagen.

Det jag tycker är viktigt är att ha kunskap om foder, hur hästen ska skötas dagligen, hur man sköter om sår och skador. Vad du ska göra om hästen inte mår bra, hur du ska upptäcka det. Hur du ska träna hästen på ett bra och hållbart sätt samt hur viktigt det är att ha rätt utrustning som passar ponnyn.

Ridskolorna i min närhet brukar ha olika kurser tex om hur man sköter om sår, veterinärer som kommer och föreläser om sjukdomar osv. Mitt tips är att stalla upp ponnyn på en anläggning med kunnig folk så ni alltid har någon att rådfråga om ni skulle känna er osäkra.
 
Tycker man ska ha ridit lite längre än 5 år innan man skaffar en ponny. Sen är det också jätte bra om man har hästkunniga föräldrar som vet saker om hur man hanterar hästar, hur man gör om hästen blir sjuk + att man vet hur hästen blir när den blir sjuk, hur man ska fodra hästen osv...

Antalet år man har ridit är inget bevis på hur duktig man är. Jag vet folk som ridit och hållt på med hästar i över 30 som fortfarande är sjukt dåliga på att rida :angel:
 
Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?
Det enda man egentligen behöver kunna är att veta vem man ska fråga om hjälp med det man inte kan. Den mognad som behövs är (förutom att klara av allt ansvar det innebär med att ha djur) att man klarar av att inse att man inte kan allting och att ta till sig de bra råd man får. Allting annat är i princip en fråga om att skaffa rätt ponny/häst och att ha tillräckligt med engagemang och pengar.
 
Just nu rider du 2 dagar i veckan och mockar 1 dag, du ska tänka på att skaffar du egen häst behöver den skötas 7 dagar i veckan (även julafton) och till stor del är det inte ridningen som tar längst tid. Hur löser du in och utsläpp och fodringar 4 gånger om dagen, vem hjälper hovslagaren på dagtid (skoltid), om hästen blir skadad är det lika kul efter 6 månader när du bara har fått mocka och borsta.
Om ja se till att skaffa dig kunskap om vad hästar behöver äta och hur skador ska skötas m.m (allt det som oftast missas när man bara rider på ridskola)
När det väl är dags köp inte första bästa utan hitta en kompis du kan ha roligt med i många år.
 
Hej! Jag är 11 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 5 år. Just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet varje söndag hela dagen. Då hjälper jag till med att mocka, sopa, ger vatten, delar ut mat, rykta hästarna osv. Jag undrar när jag är mogen för att ha en egen ponny. Min mamma rider och är lite kunnig och kan tänka sig att hjälpa till lite grann. Min pappa är nybörjare. Jag har en kompis som gärna hjälper och kan bli medryttare. Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?

Mitt råd är, skaffa en medryttarponny.
Har sett allt för många i din ålder som fått egna ponnyer där intresset helt enkelt tagit slut efter ett par år.
Dina föräldrar måste vara med på att ställa upp 24/7 både ekonomiskt och tidsmässigt, inte bara "tänka sig hjälpa till ibland".
Du kommer inte kunna förlita dig på din kompis den dagen ponnyn är halt/sjuk och inte går att rida på ett tag.
 
Hej! Jag är 11 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 5 år. Just nu rider jag två gånger i veckan och hjälper till i stallet varje söndag hela dagen. Då hjälper jag till med att mocka, sopa, ger vatten, delar ut mat, rykta hästarna osv. Jag undrar när jag är mogen för att ha en egen ponny. Min mamma rider och är lite kunnig och kan tänka sig att hjälpa till lite grann. Min pappa är nybörjare. Jag har en kompis som gärna hjälper och kan bli medryttare. Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?

Måste ni köpa? Det är en stor kostnad för dina föräldrar varje månad, och kräver väldigt mycket arbete och tid från både dig och föräldrarna.

Jag håller med @cewe ovan, bli medryttare / skötare på en snäll häst några dagar i veckan istället. Det är inte lika ansträngande varken praktiskt eller ekonomiskt, men du får många av fördelarna med att ha "egen" häst, du kan träna för tränare och lära dig mycket om hästskötsel och vård.

Högstadiet och gymnasiet är sådant som tar en massa tid (trist svar, jag vet ;) ) så kom ihåg att du kanske har tid och energi att vara i stallet 6-7 dagar i veckan just nu. Men hur är det om två år? Hästen finns ju kvar och behöver skötsel oavsett.
 
Måste ni köpa? Det är en stor kostnad för dina föräldrar varje månad, och kräver väldigt mycket arbete och tid från både dig och föräldrarna.

Jag håller med @cewe ovan, bli medryttare / skötare på en snäll häst några dagar i veckan istället. Det är inte lika ansträngande varken praktiskt eller ekonomiskt, men du får många av fördelarna med att ha "egen" häst, du kan träna för tränare och lära dig mycket om hästskötsel och vård.

Högstadiet och gymnasiet är sådant som tar en massa tid (trist svar, jag vet ;) ) så kom ihåg att du kanske har tid och energi att vara i stallet 6-7 dagar i veckan just nu. Men hur är det om två år? Hästen finns ju kvar och behöver skötsel oavsett.

Absolut finns det fördelar med att vara medryttare. Håller helt med. Framförallt att börja med så man får mer känsla för vad det innebär att ha en häst. Det är trots allt en stor skillnad mellan att rida ett par dagar och mocka en dag i veckan till att ha hand om all skötsel.

Men det sista? Att högstadiet och gymnasiet tar massor med tid. Ja det gör det men ska man behöva tänka på det som 11-åring? Dessutom är vi ju många i hästsverige som lyckats utmärkt med både skola och hästar under de åren. Tekniskt sätt kan man ju aldrig ha häst då. Innan är man för liten/oerfaren, sen ska man tänka på att man kanske inte vill om 2 år, sen är det skola som tar tid, vidare studier som tar tid, och sen är det jobb som gäller som också tar en massa tid. Det blir ju trist.

Självklart ska man vara medveten om att det tar tid men vi är mängder som lyckas. Så har man bara funderat på om det är tid man vill lägga, och vad man eventuellt får offra för att hinna och har råd, föräldrar/annan vuxen är med på banan så ser jag inget konstigt i en egen ponny. Inte alls!
 
Jag tänker att det i viss mån beror på hur man har häst. Det är skillnad på om man har hästen hemma på gården, i ett mindre privatstall i närheten eller på en större ridanläggning, kanske lite längre bort.
Det beror också, som flera nämnt, på vad man har för nätverk runt sig och hästen. En mamma som kan hjälpa till lite räcker kanske om det finns fler att ta hjälp av, i ett större stall. Medan om man har hästen hemma så räcker "hjälpa till lite" inte särskilt långt, utan då behöver föräldrarna ta ett betydligt större ansvar.

Själv var jag 15 år när jag fick min första egna häst, då uppstallad på den närbelägna ridskolan.
Mina barn har haft hästar hemma på gården sen de föddes. Mina hästar, i alla storlekar.
 
Vad bör man absolut kunna innan man skaffar sig en ponny? Hur vet man när man är mogen för en egen ponny?
Det jag tycker att man ska kunna är att se på hästen om den mår bra eller dåligt. Det är liksom grunden. Sen behöver man inte kunna fixa det, men man ska ha kunskapen att ringa till någon annan eller direkt till veterinären. Detsamma gäller foder. Man bör kunna se på en ponny om den är för smal eller för tjock. Man behöver ha lite koll på hur och vad hästen ska äta, och hur mycket den dricker på en dag.

Sen behöver man ha ett säkerhetstänk. Att man tänker att allt man gör med hästen är på ett säkert sätt. Alla hästar kan flippa och bli galna, och då behöver man vara med på det. Man ska kunna grundläggande saker som att man aldrig binder upp hästen i bettet, utan alltid i grimma, eller grimma ovanpå tränset. Man ska kunna att man inte leder sin ponny i bara grimman, utan alltid använder grimskaft. Man aktar sig för ben etc.

Och det viktigaste, att kan man inte så frågar man någon som kan. Därför är det enkelt och bra att man i början tex har hästen uppstallad i ett stall där det finns kunniga människor runt omkring som kan hjälpa till, istället för att ha hästen hemma det första man gör.

Men såklart ska du ha egen ponny! Ibland har man kanske mycket att göra i skolan, men då kan ponnyn få vila lite, det dör den inte av utan snarare är det tvärtom bra att vila ibland. Så kan man rida och träna, och tävla, mer när man är ledig från skolan.
 
1. När dina förräldrar är införstådda i kostnaden det är att ha en häst.

2. När dina förräldrar är införstådda i vilken tid det tar att ha en häst.

Jag fick min första hyrponny när jag var 12. En ridskoleponny utan olater som vi hade uppstallad hos en familj som var vän med vår familj. Cykelavstånd. Den familjen hade i stort sett ansvaret för ponnyn och gladeligen lärde mig massor. Deras dotter var jämnårig med mig och hade en ponny också så vi red tillsammans.
Mina förräldrar betalade "bara".

Att vi hade så mycket hjälp tog ju bördan från mina okunniga förräldrar samt att vi kunde fortfarande åka på semestrar osv..

En annan sak var skolan. Skolan fick inte komma i kläm.
Att hyra en ponny över vintern var bra för att se om jag själv skulle klara av det.
Mocka, göra mat, fylla vatten, rida osv.
Skulle det inte fungera var det bara att lämna tillbaka ponnyn. Det var en liten säkerhet för mina förräldrar :)

Många som skaffar egen häst slutar rida lektioner pga kostnaden och man lurar sig själv. Men jag tror det är ännu viktigare att fortsätta när man skaffat sin första egna häst. Däremot tror jag man utvecklas fortare och på så sätt får mer för pengarna då man kan träna på hemläxan mellan lektionerna :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 598
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp