När är müsli etc billigare?

majola

Trådstartare
Finns det tillfällen när färdigfoder blir billigare? De flesta sorter är ju ganska dyra, men det är ju mineralfoder med, och om då färdigfodret innehåller mineraler och vitaminer kanske det går på ett ut? Vad säger ni som har prisberäkningar med i era program? Optignägg avstår ju från färdigfoder på grund av priset.

Hur mycket måste man ge av ett färdigfoder för att tillfredsställa hästens behov av vitaminer och mineraler (i genomsnitt då, klart att det beror på höet!)?
 
Billigare än VAD?

Billigare än ett bra hö? Aldrig ;)

Hur man än vänder på det (jag har ett eget program som räknar ut exakta kostnaden för foderstaten med) så är det absolut billigaste att ge BRA hö.

Sen, om det står mellan 1 kg havre eller 0.25 kg av ett färdigfoder går det ju lite på ett ut liksom. Eller om man måste ge 2 kg av färdigfoder A för att få det okej, men bara 0.5 kg av färdigfoder B, då kan det bli billigare med B än A även om B har ett högre kilopris.

Hängde du med?

På samma sätt kan det bli dyrare att ge 1 kg färdigfoder av typ X än att ge 14 andra fodersorter, inkl färdigfoder.

Handlar helt om vad du vill uppnå.

Tittar man på Krafft Grund är det egentligen bara en dyr havre t ex ;)

Hur mycket av ett färdigfoder du behöver ge ur mineral och vitaminsynpunkt beror ju HELT på höet och på innehållet av vitaminer och mineraler i färdigfodret. Vissa ligger högt, andra lågt.
 
Billigare än rena kraftfodermedel + mineraler!

Sen, om det står mellan 1 kg havre eller 0.25 kg av ett färdigfoder går det ju lite på ett ut liksom. Eller om man måste ge 2 kg av färdigfoder A för att få det okej, men bara 0.5 kg av färdigfoder B, då kan det bli billigare med B än A även om B har ett högre kilopris.

Det var väl ungefär så jag tänkte... Om man har ett bra hö, men måste komplettera med kraftfoder (t ex för att hästen inte orkar äta mer hö), om det då alltid blir billigare med rena fodermedel, eller om müsli/pellets ibland kan löna sig.

Om det är någon som av ekonomiska skäl har valt färdigfoder får ni gärna berätta vad, hur mycket, till vilken kostnad ni ger, samt hur mycket billigare det blev än om ni hade gett havre etc.

/Majola, den anspråkslösa... :)
 
Frågan är ju vad du räknar som rena fodermedel? Havre och korn, soja, lucern, betfor.. Finns det mer? *tänker*

Jag har dock SVÅRT att tro att det någonsin skulle löna sig, om man tittar på värdena per kg foder och t ex räknar ut vad man får ge för att motsvara ett kg havre t ex, så förlorar ju färdigfodrena den ekonomiska kampen där med.

Sen finns det ju andra fördelar, mindre pytsande, mindre foder att köpa hem etc.

Jag tänker sällan på priset när jag räknar foderstater, jag har bra hö i botten och då blir det sällan dyrt. Och visst, 0.25 kg färdigfoder är ju dyrare än kanske 1 kg havre, men det handlar om 20 kr skillnad i månaden på så små mängder, så där avgör sjag själv vad JAG vill ge liksom ;)

Men sen beror det nog på havrepriser med t ex.

Jag ger 1.20 kr/kg för havren. Kan ge måååånga kilo havre innan jag är uppe ens i de billigaste färdigfodren..
 
Jo, men det är typ havre, betfor, korn och sånt som jag menar.

Antagligen blir det aldrig billigare. Jag har överhuvudtaget ingen större koll på vad färdigfodren kostar, mer än att Krafft Breed och Protein är väldigt dyra... Vad kostar t ex müsli per kg egentligen?
 
Beror på märke och vad för musli. Finns musli som kostar 12 kr/kg =)

Krafft Breed kostar här 9.70 kr/kg, Krafft Protein 12 kr/kg. Å andra sidan ger man sällan höga mängder av kraft protein.

KILOPRISET är eg inte det intressanta, utan vad du får för pengarna. Ska du lägga på protein t ex så får du ju se var du får mest protein per kilo för pengarna så att säga.
 
Det är ff a när man behöver ge större mängder mineralfoder (det är oftast det dyraste fodermedlet) som det kan löna sig med ett färdigfoder istället. Jag har räknat på min foderstat nu och konstaterat att det i princip skulle kunna gå på ett ut om jag ger min pålle färdigfoder istället för "rena" fodermedel (skulle kanske bli billigare med rena fodermedel om jag av olika anledningar inte valt bort vissa saker). Då har jag räknat med ett av de billigare färdigfodrena. Detta beror på att det är ganska låga värden i höet på mineraler, och att kvoten mellan ca och mg blir helt fel.
Men det största anledningen för mig att ge ett färdigfoder skulle nog vara att slippa pytsa med flera fodermedel som det blir idag. Den bästa motiveringen till ett färdigfoder är om det är flera som fodrar/gör iordning foder till hästen; chansen är större att det blir rätt med en liter färdigfoder än en dl av det och en dl av det och en halvliter av det...
mvh Maria
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: MoonFriend
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 416
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
17 641
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp