När är nästa vaccination?

L

lill_flesky

Har grundat min pålle nu, hon har fått två sprutor för influensan och stelkrampen (equip FT) varav den senaste 9/5 alltså i Maj. men när ska man ge den sista sprutan i grundvaccinationen? är det 1 år efter den andra eller är det bara ett halvår?
 
Den veterinären jag använder mest säger efter ett halvår och jag vaccinerar nu medans hon är unghäst med en intervall på högst åtta månader. Hon reagerar inte alls på vaccin och då tycker jag det känns tryggare.
 
Det beror på =)

Egentligen är den tredje sprutan efter 6 månader. Men både försäkringsbolagen (stelkramp) och när det gäller tävling (influensa) godtar två sprutor i grunden, dvs nästa spruta om ett år (influensa).

Så det gör du faktiskt lite som du själv vill.

Bäst skydd får du med tredje sprutan 6 månader efter den andra.
 
Var 8:e månad är inte bara för unghästar,s ka du ha optimalt skydd så ska du revaccinera var åttonde månad på storhästar med.

Sen brukar man säga att undhästar ska vaccineras var 6:e månad tills de är fyra - fem år..

Jag ger tre sprutor i grunden och och sen var 8:e månad oavsett ålder. (Stelkramp tre sprutor i grunden och sen vart annat år)
 
Hon har fått oftare än så... har hunnit få två A2 i år och den sista i juni. Mkt väl vaccinerad ;) Har passat på när de andra gör för att inte glömma bort och så har det blivit sådär tight. Även botulismen blev lite tight men nu är hon VÄL grundad (fyra sprutor på åtta månader).
 
Då borde det vara lagom med stelkramp var tredje gång, om man vaccinerar mot influensa var åttonde månad, eller?

mvh Jessica
 
Beror lite på, var tredje år säger man att man ska stelkrampsvaccinera. 3 år är ju 36 månader. 8+8+8 är 24 månader. Så eg ska man om man ska vacca var tredje år vänta tills fjärde gången, men jag har valt (i samråd med veterinärer etc) att stelkrampsvaccinera vartannat år. Och då blir det var tredje gång =)
 
Va i väg och vaccinerade två hästar i går, en fick första grunden mot influensa. Han ska ha nästa om ca 4 veckor och den tredje ca 5 månader efter det. Så stod det dessutom på equip FT's vaccinations intyg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
1 906
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 045
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp