När använde du din försäkring senast?

Fiorano

Trådstartare
Inspirerad av den andra försäkringstråden kom jag och tänka på det här. Så när har du använt din försäkring senast, varför och vad hade du fått betala annars? Har du varit med om större skada på häst där du haft försäkring och vad slutade det på?

Jag använder min försäkring typ en gång om året verkar det som. 2018 var det dock inte en enda gång. 2017 däremot fick min ena häst hovbensinflammationer bf som krävde ett antal klinikbesök, behandlingar på fel ställe och sen klinikbyte. Tror det hade gått loss på runt 15' utan försäkring, jag la nog ut runt 5-7.000:- plus körning till kliniken 35 mil bort enkel resa. I år har min nya häst sparkat sig på ett gammalt överben som blivit aktivt. Har varit på klinik två gånger, gjort ul och tagit röntgenbilder (samt röntgat lite extra och behandlat lite utifrån det). Besöken har kostat typish 5.000:-/gång utan försäkring, jag har betalt ca 4.000:-.
 
Det var i höstas, djup sårskada vid bakknät där det var oklart om leden klarat sig. Längre vistelse på klinik med diverse behandlingar med en slutsumma på nära 40 000 kr. Jag kom undan med knappa 10’ tack vare försäkringen.

Det är också det allvarligaste som hänt någon av mina hästar, men min första häst genomgick en hältutredning som nådde närmre 30 000 innan hon avlivades.
 
Senast var 2003 när jag tog in en nästan blockhalt häst från hagen, hon blev inte ridhäst igen men klarade av sällskap och skrittturer. Kommer inte ihåg alls vad det gick på men hade ingen direktreglering och inte mycket sparat så betalade allt själv först för att sedan få från försäkringen, jobbade i stall då så ingen vidare lön.

Har även haft fång, kolik och mugg men har hög självrisk så inte tagit ut något för det och några ligger under dom 3 åren jag inte hade försäkring.
 
Ibland undrar jag varför jag har försäkring. För den ene hästen har jag använt den för ca 1 år sedan (kotledsinflamation bak) för den andra har jag aldrig använt den trots möjlighet. Det har helt enkelt inte varit värt det för de småsummorna. Nu ska jag ta och räkna på om det är vettigt att använda på min fånghäst för distriktbesök och klinikbeök med röntgen. Tror hela kalaset gått på ca 3500 så....
 
Kom på att jag var inne vintern 2004/05 med en åring/ fjolåring som slagit på sig ett överben nära kotan. Blev klinik och bilder men kom aldrig över självrisken.
 
Senast (och enda) gången var våren 2001, sparkskada öga på då 1-åring, som krävde operation. Sen dess har ingen av hästarna (peppar peppar, ta i trä) skadat sig så pass att det blivit dyrt...
 
De senaste åren har jag tack och lov haft friska hästar, så det känns som jag nyttjat försäkringarna väldigt lite på senare tid, i vart fall till hältor etc. Har fyra hästar med veterinärvårdsförsäkringar, inget liv.

Senast var nog för två år sedan, den hästen hade varit försäkrad cirka 16 timmar när den blev ordentligt påkörd. Cirka 30 000 kostade det sammanlagt, men självrisken och de 20% fick bilföraren med all rätt stå för. Eventuellt fick hen stå för 100 %, jag vet inte hur det blev i slutändan.

Högsta beloppet jag haft var 147 000kr innan direktreglering. Tack och lov veterinärvårdsförsäkrad 120 000. 20% blev dyrt ändå. Det var en operation på jourtid i Helsingborg, tyvärr överlevde inte hästen, å andra sidan hade den behövt stå kvar minst en vecka om den överlevt, vilket hade blivit ännu dyrare.

Till en av mina hästar nyttjade jag försäkringen 47 gånger på två år, ändå ville inte försäkringsbolaget gå med på att döma ut henne, så då slutade jag med livförsäkringar.

Så även om jag nyttjar försäkringarna med flera års mellanrum, så har jag verkligen haft glädje av dem när det väl gällt.
 
Senast ändrad:
I vintras. En av våra stod i hagen med en pinne rakt in i hasen. Leden spolades en gång och sedan fick hon stå på klinik i 1,5 vecka. Det hade gått på över 70' utan försäkring, tack och lov hade vi veterinärvård på 120'.

Vi har, peppar peppar, varit väldigt förskonade från skador och sjukdomar. Men jag tycker ändå att försäkringen är värd att ha. Vi har, peppar peppar igen, aldrig haft problem med vårt bolag, så det är en stor trygghet att vara säker på att vi får hjälp om det väl sker något.
 
I vintras. Hästen gick omkull vid insläpp och fastnade i staketet :meh:

Veterinär ute två gånger, gick väl på 5000-10.000:- totalt innan reglering så ingen stor summa. Sen fick jag "rehab", kiropraktorbesök också, ersattes helt :)

Förra sommaren fick vi en fluginvasion över en dag. Alla hästar i stallet blev mer eller mindre påverkade. De andra blev bättre av att bara skölja ögonen, min behövde veterinär :grin:

Edit: har alltså en olycksfågel deluxe.
 
Senast var i i oktober, vilket var andra återbesöket på en senskada. Hela kalaset gick på 12 000, betalade ca 5 000 av dem själv.

Året innan gjorde vi en liknande sak, penhgamässigt, fast helt annan skada.
 
Inspirerad av den andra försäkringstråden kom jag och tänka på det här. Så när har du använt din försäkring senast, varför och vad hade du fått betala annars? Har du varit med om större skada på häst där du haft försäkring och vad slutade det på?

Jag använder min försäkring typ en gång om året verkar det som. 2018 var det dock inte en enda gång. 2017 däremot fick min ena häst hovbensinflammationer bf som krävde ett antal klinikbesök, behandlingar på fel ställe och sen klinikbyte. Tror det hade gått loss på runt 15' utan försäkring, jag la nog ut runt 5-7.000:- plus körning till kliniken 35 mil bort enkel resa. I år har min nya häst sparkat sig på ett gammalt överben som blivit aktivt. Har varit på klinik två gånger, gjort ul och tagit röntgenbilder (samt röntgat lite extra och behandlat lite utifrån det). Besöken har kostat typish 5.000:-/gång utan försäkring, jag har betalt ca 4.000:-.

Ariel har jag använt försäkringen på två gånger eller hur man ska räkna. Först var 2013 då hon fick tre diagnoser under samma självriskperiod, pga fölning. Vill inte tänka på hur dyrt det hade blivit utan försäkring, men jag vet att det rörde sig om 40-50’ iaf. Andra gången var 2018, då hon fick en skada på ett fäste (?) till senan. Då var det runt 10’ totalt, så inte så farligt.

Ricky min olycksfågel har faktiskt bara krävt veterinärvård två gånger. 2015 har jag för mig att det var han skar sönder frambenet. Det blev ganska dyrt, runt 30’ efter alla besök med omläggningar. Sen hade han en hornhinneskada 2017 som krävde två besök á 2000-3000 kr.

Storm har hittills aldrig träffat veterinär mer än förebyggande och jag hoppas att det håller i sig. Hon är dock bara tre år, så hon har ju tiden för sig. ;)
 
Inspirerad av den andra försäkringstråden kom jag och tänka på det här. Så när har du använt din försäkring senast, varför och vad hade du fått betala annars? Har du varit med om större skada på häst där du haft försäkring och vad slutade det på?

Har inte behövt nyttja försäkringen särskilt ofta , men senast var för ca 5 år sedan då en trauma skada i hagen innebar en vecka på klinik pga risk för ledskada. Kostade multum . Försäkringen täckte den vistelsen.

En gång tidigare även haft häst en vecka på klinik pga ögonskada. Samma där - astronomiska summor i kostnad som försäkringen täckte till 90 procent .

Svar på frågan om prislapp : kostnaderna var runt 30 tusen bägge gånger . Jag betalade självrisken och en låg procent på resten .

Utöver det har jag inte kommit över självrisken ang skador på hästarna . Men det blir ändå såklart dyrt /pengar när de skadar sig då ...

Jag har min försäkring främst pga ifall det drar iväg med klinikvistelse pga trauma skador i första hand.
Hältor och såna utredningar kostar inte så mycket i jämförelse precis som du redovisar.
 
Senast ändrad:
Halvblodet 9 år, har aldrig använt sin försäkring, ponnyn 10 år har heller aldrig använt sin, då har hon ändå haft ett par åkommor men inte lönt att ta på försäkringen då det var under självrisken. Hon har haft fång och även skada i underlivet efter övergrepp. 4 årig ponny aldrig använt försäkring, ej haft några åkommor.

Jag använde försäkringen år 2015 och 2016 (tror jag) till en häst jag förut hade, det var då hältutredning.

Försäkringsbolaget var jättebra att ha att göra med, Dina.

Egentligen kunde jag struntat i utredningen, tyckte inte det var värt varken mina eller försäkringsbolagets pengar, men det var ett försök i alla fall.

År 2012 hade jag en häst som fick buköppnas- gick på 30 000, hade gått på 80 000 om man fullföljt operationen. Använde då min försäkring, Sveland som också var bra att ha att göra med. Operationen fullföljdes inte eftersom hästens liv inte gick att rädda.
 
Hittills har jag aldrig använt den på hästarna. Ena hästen har jag haft i 18år och andra i 10år. Men har heller inte haft några större skador som krävt veterinärvård.

Hunden och katten har jag använt den på. Bla fick katten opereras för drygt 30’ och jag själv fick själv lägga ut 7’.

Man vet aldrig förrens i efterhand om man behöver en försäkring.
 
Förra året använde jag försäkringen flitigt. Vet. koll i juni där vi konstaterade böjprovsreaktioner på höger fram och bak. Röntgade dessa kotor och även både haserna bak. Kotorna behandlades. Kostade typ 8500 kr. Sedan fick hästen akut anaplaasma en söndagkväll i augusti och fick ta ut distriktaren så gav febernedsättande. Kostade ca 5000 kr. Därefter kändes han knackig hela hösten och vi åkte in och ut på kliniken. Först behandlades ryggen, sedan bakknäna. Jag tror personligen att det var följder efter anaplasman men har ju inga bevis för det. Kostade väl mellan 2-7000 kr/gång. Sista kollen gjorde vi för en dryg månad sen och det kostade 5000 kr.
Alla summor är innan reglering av. försäkringsbolaget.

Nu är hgästen frisk, peppar peppar, och vi hoppas det fortsätter så.
 
Har haft häst i fyra år och aldrig använt försäkringen.

Första hästen (halvblod) hade jag bara i drygt ett år, då var det bara några småsaker (typ sårskador) som behövde veterinärvård. Inget som gick över självrisken.

Nuvarande hästen (fjording) har varit frisk i de snart 3 år jag haft honom. Också bara en sårskada som behövts behandlas, gick inte heller över självrisken. Hoppas vi fortsätter på samma sätt.

Visst kostar försäkringen en hel del men skulle inte vilja vara utan om det kommer den dagen då den verkligen behövs :nailbiting:
 
Har haft hästen sedan 2016, då han var föl.

Har använt försäkringen två gånger.

Första när han var 5 månader och fick ett sår som punkterade leden. Operation och 8 dagar på Helsingborg. Kostade ca 75 000 totalt, varav jag betalade ca 17 000.

Sedan hösten 2017 när han sparkat sig och vi misstänkte gaffelbandsskada. Var in och ultraljudade. Kommer inte ihåg vad det kostade.

2018 och 2019 har jag än så länge inte behövt använda den. Bara väntar på att det ska bli något... 😱
 
Ponny 1: 2014 kanske? Hovböld. Har haft honom sedan 2009, men det är nog enda gången jag haft veterinärvårdskostnader på honom utöver regelbunden tandkontroll.
Ponny 2: Aldrig använt under hela hans liv (haft honom sedan han var sex månader), född 2006.
Ponnyn 3: född 2016, inköpt som 1,5 åring. Aldrig använt.
 
Det senaste året: kanske 7-8 gånger. Pucko till häst som drar på sig muskelskador och sträckningar i hagen. Hopplös. Hennes försäkring är använd flera gånger varje år i sex års tid.
Ponnyn har aldrig använt sin försäkring på fyra år.
 
I oktober förra året då vi återigen röntgade igenom Casp pga han balanserade uppsug konstigt. Visade sig vara en mindre skelettinflammation som påverkat honom under några månader men veterinären missat första gången för vi är vana att hans skador sitter i ett annat ben.

Men en gång om året har han gjort ngt stort, men nu tror jag att jag har lärt mig signalerna så sen oktober har han hållit sig rätt frisk (ta i trä).. Det han gjort tidigare (akut inflammation i tarmen pga allergi, patellaluxuation och andra kombinerade orsaker och två operationer pga struppipning) har varit svårare att förebygga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 113
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 653
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 676
Senast: Magica
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
1 948
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp