När använde du din försäkring senast?

Min gamle 27 åriga svårklasshäst fick kolik i höstas för första gången i sitt liv. Först distriktet två ggr och sedan klinik i två dygn. Gick väl på runt 20 totalt som försäkringen tog efter självrisk mm. Innan dess var det hans öga. Klinik en månad och två op.varav ögat rök. 2016 kostade typ 90 försäkringen tog allt.

Innan dess 2009 och då var det samma öga. Klinik en månad typ samma kostnad.

2001 fick han typ nån bakterie på levern. Blev hur dålig som helst. Stod på Helsingborg en månad typ 100.000 gick det kalaset på.

2000 fick han en spricka i hovbenet. Kostade inte jättemkt.
Det var hans journal 😁 men runt 320. 000 typ har försäkringsbolaget ersatt.

Mitt sto msv klass alla discipliner 25 år som jag haft sen 4 åring har kanske kostat försäkringsbolaget 10.000 för en sårskada 1998 då var det klinik ett par dgr och återbesök

För längesedan typ 15 år sedan valde jag då att ha en högre självrisk. 5000 för att få ner premien.

Grå och Irländaren inget hittills.
 
Senast ändrad:
Ens hästen hade täta veterinärbesök 17-18 och jag är tacksam att han har Agria guld för de dör 18' som annars är taket, kom vi nog upp i redan vid besök 3 och då var han inte färdigdiagnosticerad ännu. Han fick ha hela vetvårdsbeloppet till detta, tack och lov.

En annan har precis gjort hältutredning och behandlats, ska på återbesök 2 snart. Första besöket gick på lite över 12, vi betalade 4,5. Nästa besök så var ju självrisken redan betald så det gick bara på 800 kr ungefär.
 
Jag har haft hästen i ett år och har använt min försäkring en gång. Det var för magsår i december och mitt försäkringsbolag betalade för två gastroskopier och 28 dagar gastrogard. Jag minns inte vad notan slutade på mer än att varje gastroskopi kostade £300. Har rätt hög självrisk och fick betala £500.
 
Han är borta nu men min förra korsningsvalack, behövde aldrig använda sin försäkring. Alltså inte en enda gång!

Jag hade honom 2001-2018.
(Dessförinnan inte heller behövt sin försäkring)
Utreddes för spatt och hade kolik två gånger och två små sårskador under alla år som behövde veterinärvård/koll.
Inget kom upp ens i självrisken.
❤️

Min andra korsningshäst har jag haft sen 2014, hon har blivit sydd i bogen efter att ha gått på något i hagen. Betalade 4500kr efter reglering. Helg och kväll.
 
Just det, så hade jag ju kolik på en för inte så länge sedan. Kostade 6,5, inte skickat in till bolaget än. Men de håller sig friska annars.
 
Sommaren 2018 ena hästen fastnade i ett elrep och fick omfattande skador på bakbenen,krävdes operation och tre dygn på djursjukhus utan försäkring 56 000.
Hösten 2017 den andra hästen fick stryk i hagen även denna gången operation ( mer komplicerat ) inga dygn på djursjukhus, däremot upprepade återbesök. Slutsumma drygt 70 000.
Till detta tillkommer diverse skador som behövt sys och eftervårdats ,samt koliker varav den ena krävde vård på djursjukhus i två dygn. Kommer inte ihgåg summan på dessa men vet att jag hade haft det väldigt kärvt ekonomiskt om jag inte haft försäkringar.
 
Inspirerad av den andra försäkringstråden kom jag och tänka på det här. Så när har du använt din försäkring senast, varför och vad hade du fått betala annars? Har du varit med om större skada på häst där du haft försäkring och vad slutade det på?

Aldrig är mitt korta svar. Har haft försäkrade hästar i elva, fjorton respektive tre år och aldrig behövt använda försäkringarna. Hade en sårskada som fick sys på jourtid för ett par år sedan, den hade kanske varit berättigad att be om ersättning för men jag orkade helt enkelt inte ta reda på hur man gör. Var lite stressad med nytt jobb så det var enklast att bara betala. Utöver det tror jag det hänt en gång att jag behövt ta ut distriktare på jourtid (ögonproblem på oförsäkrad häst).

Annars har det bara varit mindre saker som ögoninflammation och en gång en hovböld som jag behövt ta ut veterinär för hem till stallet. Hältutredningar på klinik har det dock blivit några stycken men det har varit billigt samt på en oförsäkrad häst. Har dock turen att kunna åka utomlands till klinik där vården är aningen billigare. Hos mig är en av tre hästar försäkrade.
 
När min nyköpta häst (2017) fick en spark så var jag glad över att jag hade försäkring och att den täckte eftersom det var en akut skada.
Jag betalde runt 10000 totalt och försäkringsbolaget 20-25000. Är enda gången jag använt försäkringen.
Lärde mig dock att inte släppa ihop hästar på en helg igen ;)
 
Skjöldur hade kolik långfredagsnatten 2007. Eftersom det var storhelg blev det dyrt men det var så länge sedan att jag glömt hur mycket det kostade. Då var han försäkrad i Folksam, nu Dina. Fick ut på försäkringen för hans mamma Blesa en gång också. Men dessa två (hon är död sedan länge) har /hade fyra friska, starka ben och väldigt bra hovar. Starkt immunförsvar och "sunt hästförnuft". Några sparkar, sårskador och hältor har det blivit men sällan. Jag önskar man slutade att avla på hästar som ofta är halta.
 
Jag tror X hade kolik förra sommaren på kvällen så typ 5-6000 för DV, fast självrisk på ca 2600kr och 25% så försäkringen tog väl typ hälften.

Funderar på att starta ett ”veterinärkonto” och när det är stort nog avsluta försäkringen.
Har ju använt den mer men tveksamt om det gått jämnt upp de senaste snart sju åren.
 
Förra året var det två återbesök till klinik med min travare + en foderstrupsförstoppning på knabstruppern jag köpte under hösten.

2018 3 gånger
2019 0 än så länge :)

Fråga inte om 2017.......:crazy:
 
Har inte använt min hittills, men har bara haft hästen i 1 1/2 år och den enda skada han behövt se veterinär för under den tiden var så liten att det gick långt under min självrisk.
 
Min häst har just opererat sin kotled två gånger, en gång "planerat" på grund av en ledbroskskada, och sedan en akut operation igen av samma led på grund av en infektion i leden.

Försäkringsbolaget har ersatt omkring 50.000 av dessa skador medan jag själv betalat typ 12.000. Rent generellt har jag en jävla otur med mina hästar. Använde försäkringen för rätt stora summor även 2018 då min andra häst hade förstoppningskolik efter fölning samt senare förlorade sitt föl.
 
Jag har tyvärr haft anledning att använda mina försäkringar ofta på mina hästar och det är därför jag aldrig snålar på veterinärvårdsdelen.
Första gången jag använde den på min första häst(inköpt oktober 2012) var november 2012. Hältutredning som i december visade sig vara långt gången spatt båda hasorna och hovledsinflammation båda fram. Har inte fakturorna framför mig nu men x antal tusen kostade det. Första veckan i januari 2013 fick han en broddspark som ledde till spricka i skenbenet höger fram. När det hade läkt hade vi redan upptäckt småpålagringar vid kotled och hovled på samma ben. Han var stelare i spatten efter boxvilan också. Visade orenhet andra frambenet den våren/sommaren så även det benet röntgades och även där hittades pålagringar kotled och hovled. Efter flera behandlingar gav vi upp och han somnade in i augusti 2013. :( Många många tusenlappar försvann det året trots försäkring.
Nästa häst köptes slutet av september 2013. Mitten av december samma år fick hon också en broddspark som ledde till infektion i hasled. Operation och 10 dagar på Ultuna. Självrisken på den vistelsen gick på ca 15 000. Själva fakturan var på ca 70 000. :banghead: Så var verkligen glad över försäkringen den gången! Lång rehab men blev helt återställd våren/sommaren 2014.
Hon höll sig sen frisk till maj 2015 när hon sträckte sig bak. Rehab under sommaren och fullt igång under hösten. Februari 2016 blev hon halt under en ridtur och visade sig ha fång efter 2 besök hos veterinär. Röntgen, fångskoningar hela våren(fick dom ersatta av försäkringsbolaget)och utredning för PPID och sen IR. Efter en andra röntgen och IR-prov så fick hon somna in i juni 2016. Skyhöga värden på IR-provet så var inget att fundera över ens. Många tusenlappar trots försäkring igen. :banghead:
Köpte ny häst juli 2016. Han höll sig frisk till slutet av maj 2017 när även han sträckte sig. Rehab under sommaren. Vid återbesök i september var han inte ren överlag så ny utredning som visade på spattförändringar båda hasorna, kotled- och hovledsinflammation. Behandling överallt. Igångsättning mot vintern. Kolik i december-kvällstid såklart. 7900 kr var den fakturan på. :cautious: Dålig i benen igen i januari. Ny behandling båda fram. Igångsättning under våren. "Lättare" kolik i maj. På en lördag såklart.... :cautious: Mot sommaren sämre igen och efter genomgång av ET släppte allt försvar och han var typ blockhalt överallt. Fick somna in i augusti 2018. Inte räknat ut vad detta kostat mig. Alla fakturor ligger samlade hemma.

Tänkte inte köpa nån mer häst efter detta men blev en ändå. Han fick jag bestämma försäkringen på själv så jag är garderad. O_oO_o
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 021
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 634
Senast: Sar24BB66
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 651
Senast: Magica
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
1 944
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp