När avliva gammal häst? *lång och rörig*

Capable Case

Trådstartare
I vårt stall står en häst (liten c-ponny med Piasavakvast-ben) som är över 30 år, han har varit hyffsat pigg tills ungefär förra sommaren då han stod halt hela sista delen av betet.

Sen har han varit halt till och från hela hösten och i vintras blev han något bättre, då satte dom igång honom vilket hade varit jättebra om det inte vore så att de tömkörde och promenerade med honom några dagar och sen satte de upp en kille på 1.80 och runt 80 kg på honom och ut i skogen på 1-timmarsturer. Det tog 3 dagar och sen var hästen blockhalt på vänster fram. Under vintern har hästen utvecklat en MYCKET tydlig "Björnhov" (Kallas det så?) där han alltså trampar igenom så mycket att kotan är nästan i jämnhöjd med hoven.

Senaste månaden har han blivit ordentligt utfryst av de andra hästarna i flocken och blir bortföst ganska ofta, han lägger sig gärna så fort han kommer in i boxen (går å småtuggar förs efter några timmar) vilket han inte gjort förut.
Han har stått med dubbla täcken så vi har inte sett hur han ser ut under men häromdagen fick vi se att han magrat av rejält och under all hans stooora vinterpäls känns revbenen som ett spjälstaket. Varje dag har han lämnat mat i krubban från kvällen innan.

Summering: Sedan i somras har han varit halt 80% av tiden och han har avmagrat rejält, blir utstött av flocken.

Vad tycker ni? Borde inte det mest humana vara att ta bort hästen? Det är inga hästmänniskor som äger honom utan de har köpt honom för många år sedan till sin son. Som det är nu så lider man när man tar ut honom på morgnarna för han kan knappt gå, man lider när man ser honom i hagen. Vi har verkligen försökt prata med dem men de tror att de kan hjälpa honom med ännu en kur Butta. (Var halt hela förra kuren)
:confused:
Vad sjutton ska man göra??
 
Sv: När avliva gammal häst? *lång och rörig*

Prata med ägarna om att ta ut en veterinär, en bra veterinär kan ge vettiga råd och kan bedöma om det är sjukdom eller enbart ålderdom som gör hästen sätt att vara. Är det ålderdom så kommer nog veterinären att föreslå avlivning som humanast.

Jag hade många prata med min veterinär om hur vi skulle göra med min gamling, och när jag sedan hade tagit beslutet var han ut och skrev intyg och sen höll i honom när nödslakten kom, det är jag honom evigt tacksam för!
 
Sv: När avliva gammal häst? *lång och rörig*

Deras veterinär har varit ute (helt kass veterinär förövrigt) och han skrev bara ut Butta så han slapp ha ont. Men hästen hade ju ont ändå och nu så ska dom ta en ny kur Butta för dom tror det blir bättre! Alltså vi har verkligen försökt att få ägarna att inse.. Nyss fick jag höra att de i förra veckan lovat en liten tjej att få rida honom i helgen.. Men ungens mamma såg hur halt hästen är och avböjde.
 
Sv: När avliva gammal häst? *lång och rörig*

Försök få ut en annan veterinär så att hästen kan få komma till ro.
mvhR
 
Sv: När avliva gammal häst? *lång och rörig*

Fast jag får aldrig dem att ta ut en annan vet. De är för snåla för det och själv har jag tillräckligt med utgifter för mina egna hästar så jag har inte råd med välgörenhet tyvärr! :( Får vänta tills någon annan häst i stallet behöver ha ut vet isf.

Jag personligen har tyckt att han skulle fått gå betet ut förra sommaren och sen tagits bort innan installningen så han fick somna in i medans han fortfarande var i hyffsat skick.Tog försiktig upp det med dem eftersom han börjat visa på benproblem redan då men de tyckte att han var ju jättepigg och det är bara hovbölder som gör honom halt. (Hovbölder sägs det alltid att det är hos dem).

Just nu känner jag mig rätt maktlös. De är dessutom de som äger stallet så det är knepigt att göra sig ovän med dem..
 
Sv: När avliva gammal häst? *lång och rörig*

Om dom inte kan ändra på skötseln, så borde han tas bort. Som han har det nu kan det ju inte fortsätta!!! Vill man behålla en gammal häst så får man ju lägga till rätta för att den ska må bra också.....

Jag har själv en pensionär på 24 år och ja han HAR lite ont i sina ben på vintern när marken är frusen. Men han är trots det mkt pigg och glad, äter massor och är rund och go. Nu som det blivit vår är han helt tokig, går knapt att leda honom för han bara taktar och hoppar rakt upp i luften. :)

Vet att vissa tycker han borde tagits bort för många år sen, eftersom han inte går att "använda" och är lite halt till och från. Men jag vet, och alla som ¨känner honom också, att en mer levnadsglad häst får man leta efter!!

Men jag har anpassat allt efter honom, han får gå ensam, få extra mkt mat av topp kvalite, massa dyra tillskott, akupunktur varje mnd osv.

Så bara för att en häst har dåliga ben, så behöver den inte ha nedsatt livskvalite.... :smirk:

Men i ditt fall låter det dock som att ponnyn är ledsen och mår dåligt!! Jag känner till ett fall där grannar anmälde en liknande situation, och då tvingades ägarne att avliva ponnyn av djurskyddsskäl.
 
Sv: När avliva gammal häst? *lång och rörig*

*lånar*

Bara för att han verkar må dåligt nu så betyder inte det att han gör det om han får rätt omvårdnad. Han kanske kommer att må braom någon tog väl hand om honom. Kanske ska ni försöka få någon att vilja ha honom på foder som sällskapshäst. Nu menar jag inte en 14 årig tjeje ska ha honom att leka med, men som ren sällskapshäst så hade han kanske mått bra. Första utvägen behöver inte vara avlivning och eftersom ägaren inte vill avliva hästen får man komma på något annat att göra. Leta upp någon som du vet kan ta hand om hästen och föreslå det för ägaren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 645
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp