När avvänja föl?

Mysaan

Trådstartare
Har ett föl(?) i vårt stall som är 10 månader nu och nu precis i dagarna har ägaren börjat avvänjningen. Personligen tycker jag detta låter sent så jag vill kolla med er som är duktiga. Är det inte sent? Dessutom är hästen knappt hanterad och går inte att leda 5 meter från mamman. Trodde att man skulle kommit lite längre med den när den snart är 1 år.

Brukar man inte hantera dem och vänja dem av vid mamman tidigare?
 
Sv: När avvänja föl?

Jag vande av minhingst vid 6 mån bara på natten. Sedan gick han vid mamma på dagen. Vi började även rida henne lite smått när han var tre mån.
Då lämnades han ensam den stunden.
I början var han jobbig i stallet. Vi hade alltid en som var i stallet och grejade och höll koll på honom.
Han vande sig fort.
Hon tyckte detta var mycke skönt. Hon var super lugn.
Men han var 11 mån då vi delade de helt.
Han åkte på bete. När han kom hem kännde hon igen honom.
Nu åkerhan snart på hingst bete igen. Hon fölar i sammaveva.
När han kommer hem kastreras han. Hon har ett nytt föl vid sidan då.
 
Sv: När avvänja föl?

10 mån är en normal ålder om stoet inte är dräktigt igen. Är stoet dräktigt på nytt brukar det börja säga ifrån vid 8 mån.
 
Sv: När avvänja föl?

Jag tycker det låter som en utmärkt ålder!!
Det är också vad som är normalt i det vilda, ett dräktigt sto brukar vid den tiden börja stöta bort det äldre fölet. Om hon inte är dräktig så kan dom småsnutta hela sommaren efter.

Tidigare så brukade jag också avvänja vid 6-8 mån ålder men sen började jag att avvänja naturligt, dvs stoet fick visa när det var dags. Och jag tycker att unghästen både växer och håller hullet bättre.
Om stoet magrar och ger för mycket till fölet så brukar det ju fixa sig snabbt när dom släpps på bete, det är däremot värre att få på en magen unghäst några kilon.
 
Sv: När avvänja föl?

Jag avvande min hingst då han var 6 månader nattetid. Då han var 7 månader fick han flytta från mamma helt till annat stall. Han blev väldigt hingstig & intresserad av ston tidigt och jag kunde därav ej ha honom med ston.
Nu är han 10 månader och nykasterad, ska ta hem honom om 1 månad igen. Hoppas det ska gå bra.

Han är MYCKET hanterad från dag 1. Inga problem att vara själv i box & hage, att hålla på med osv. Men sedan att han är väldigt tuff och man måste ha 100% koll på honom hela tiden var ju en annan femma...

Hade jag haft ett sto el en sent utvecklad hingst hade dom fått gå kvar i flocken m bla mamma längre. Men ändå hade det varit en självklarthet att den ska kunna vara själv. Rätt som det är utsätts dom för en sådann situation.
 
Sv: När avvänja föl?

Har precis avvant klart mitt stoföl som nu är 10 månader. Hon och mamman har varit skilda nattetid från ca 7 månaders ålder men gått tillsammans på dagtid. Båda har hela tiden varit i gott hull. För en vecka sen har jag flyttat mamman till ett annat stall och om två veckor ska hon betäckas igen. Stofölet har fått gå kvar med de andra kompisarna som hon är van vid i sin hemtama miljö. Det enda stress-symtom som vi märkt av är att hon de första dagarna inte ville äta lika bra som hon brukar men nu är allt som vanligt igen.

Stoet har fått annat att tänka på i en "ny" miljö och har sinat väldigt snabbt.

Tycker själv att avvänjningen har varit optimal och skulle inte velat vänja av tidigare.
 
Sv: När avvänja föl?

Anledningen till att jag har reagerat är att fölet verkligen inte kan gå längre än ett par meter från mamman. Mamman är jättemager och ger allt till fölet dagtid och det räcker med att det är ett par minus ute så måste hon ha täcke nu för att hon fryser om siin magra kropp.

Men nog borde de väl åtminstone kunna vara från varandra alltås i bemärkelsen inte se varandra 5 minuter i alla fall? Det fungerar inte på dessa hästar.
 
Sv: När avvänja föl?

Vad gäller avvänjning så tycker jag 10 månader är utmärkt. I den bemärkelse att man tar isär dom helt så att fölet inte kan dia. :d

Däremot tycker jag att man redan när fölet är ca 3 månader kan vänja dom vid att vara skilda från varandra, till att börja med i korta stunder som man sedan kan öka på. Det är lättare att hantera ett mindre föl än en unghäst som är snart ett år och aldrig har varit ifrån mamma. Dom borde definitivt klara av att inte se varandra. Är det bara fölet som blir hysteriskt, eller blir mamman oxå knas?? :crazy:

Jag håller med dig!

Häls Embla
 
Sv: När avvänja föl?

När jag väljer att vänja av beror mest på stoet. Förra årets föl avvandes vid 7 månader eftersom stoet började falla ur trots massvis med stödfoder de senaste månaderna. Fölis å sin sida var stor och välgödd.
 
Sv: När avvänja föl?

Mysaan skrev:
Anledningen till att jag har reagerat är att fölet verkligen inte kan gå längre än ett par meter från mamman. Mamman är jättemager och ger allt till fölet dagtid och det räcker med att det är ett par minus ute så måste hon ha täcke nu för att hon fryser om siin magra kropp.

Men nog borde de väl åtminstone kunna vara från varandra alltås i bemärkelsen inte se varandra 5 minuter i alla fall? Det fungerar inte på dessa hästar.

För mg låter det som att mamman har fått för lite mat hela tiden. Ett sto som inte har hull nog att föda sin unge bör självklart inte behöva gå så länge med sitt föl. När det gäller hantering av fölet har det ingenting med om de är avvanda eller inte. Mina har varit mkt välhanterade vid avvänjningen (dock redan vid 6 mån pga försäljning resp. platsbrist).
 
Sv: När avvänja föl?

Det låter som du måste jobba lite mer på att ha dem åtskilda då och då. Börja med att ta stoet från fölet. Korta stunder till att börja med. En kort promenad på 5-10 minuter eller så. Du måste själv avgöra. Det får inte bli allt för mycket "kamp" över övningarna. Hur beter sig stoet och fölet när du ställer upp stoet i gången och fölet är kvar i boxen? Kanske ska börja redan där? Ta hjälp av någon som har lite erfarenhet att hålla koll på fölet.

Grundförutsättningen är att du har en bra relation till stoet så att hon litar på dej. Och lyder dej. Så om det blir jobbigt - ta hjälp av någon erfaren person som kan hjälpa dig med detta.
 
Sv: När avvänja föl?

Det beror mycket på individen men 10 månader är ganska normalt enligt min erfarenhet. Men hingstföl som börjar visa tendenser till att vilja betäcka sin mor ska man givetvis skilja ifrån.
 
Sv: När avvänja föl?

Fölet är inte mitt utan stallägarens. Det blir dock besvärligt under helgerna de helger jag har utsläpp och morgonfodring. Fölet är nämligen väldigt svårhanterat och kastar sig nästan över en när man kommer in i boxen för att ta sig ut till mamma som står i spiltan mitt emot.

Men då vet jag nu att det är inte sent att vänja av dem nu. Blev bara nyfiken på om jag överreagerade eller om fölet faktiskt borde vara mer hanterat. Om jag förstått er rätt så borde de varit mer hanterat men inte helt avvänjt.
 
Sv: När avvänja föl?

Jag får reda om mitt sto är dräktig i morrn å är hon det så har ajg sagt att jag ska sälja det om det är en hingst och då åker han vid 6.6½ månad

Blir det ett sto ska jag behålla... och jag kommer låta fölet få kvar under vintern och våren tills det är dags att släppa ut på bete och där avvänja!
Billigaste lösningen och den enklaste lösningen för mig!
Så då kommer fölet vara 9 månader när den blir avvand!
Åker sen iväg på sommarbete för unghästar(jobbigt och ha 2 hästar på 2 olika ställen när amn inge körkort har) men men det får gå :D

Sen när det är dags att ta in hästarna från betet kommer fölet till stallet och får gå i en annan hage än stoet!

Så kommer ajg lösa det iaf...

Men har man en hingst så ska man väl tänka till.. kan ju bli inavel om man inte avvänjer i tid! :crazy:

Sen får man ju se till är det så att stoet börjar tröttna på fölet och själv stöter bort de vid 7 månader får man ju sära!
 
Sv: När avvänja föl?

mitt föl stog själv på natten först sedan i hagen och då var han ca 7 månder.

han har vant sig från första dagen att mamma kan gå i väg, inte länge ca 5 min första dagarna sedan längre och längre. 2 månder gammal ca 1 timme då jag red och pyssla med stoet.
han har inga märkbara menn av deta tror jag :angel: !
när han skulle stå själv var det ingen fara morsan kommer ju sen tyckte han ;) .

jag tycker man ska vänja dom att vara själva tidigt men inte ta isär helt fören ca 7-8 månader!!
 
Sv: När avvänja föl?

Min märr börjar själv avvänja fölen tidigt. Hon är ju iofs övht inte särskilt beskyddande för fölen, har inga bekymmer med att fölen går hela dagarna tillsammans med andra hästar. Men första fölet började hon själv stöta från mer eller mindre rejält redan vid 5 månader vad jag hört, de togs isär helt när jag köpte stoet då fölet var 7 månader - men då hade fölet inte fått komma åt att dia på några veckor även fast de gick i samma hage dagtid. Rätt hård brud... Då var hon dräktig.

Nästa föl började hon mer eller mindre stöta ifrån sej vid 4-5 månader, de togs isär helt vid 6½ månad pga försäljning.

Fölens mage/tarm har ju inte anpassat sej till att livnära sej helt på grovfoder och liknande förrän de är uppemot 10-11 mån, så helst ser jag väl att de går tillsammans så länge. Dock åtskilda på nätterna tex, det kan de gott få vara från 5-6 månaders ålder. Vi får väl se vad stoet säger om nuvarande föl, om det blir alltför hårda tag måste man ju dela på dem tidigare. Blir det en hingst så tillkommer ju mognads-delen också, ifall de får för stort intresse så måste man ju dela på dem tidigare med. Men som sagt, helst 10-11 mån.

Att ta ut stoet från hagen (eller boxen) för att arbeta henne, eller tvärtom ta ut fölet - det får de vänja sej tidigt med. Var inga bekymmer att ta ut stoet ur hagen med 1 mån-föl förra gången, kommer nog göra ungefär likadant i år - dvs sätta igång stoet efter ungefär 1 mån med korta stunder från fölet. Förutsättningen då att fölet har kompisar i hagen att vara med och busa med. Det gör ju att avvänjningen sen går väldigt smidigt.
 
Sv: När avvänja föl?

För 9 år sedan fick jag hem en nordis som hade en tvååring vid sidan som fortfarande diade...jag kan ju lugnt säga att det blev lite stök när jag delade på dom men det gick bra det med. Det blev häst av ungen trots den sena separationen. :cool:
 
Sv: När avvänja föl?

evis skrev:
Min märr börjar själv avvänja fölen tidigt. Hon är ju iofs övht inte särskilt beskyddande för fölen, har inga bekymmer med att fölen går hela dagarna tillsammans med andra hästar. Men första fölet började hon själv stöta från mer eller mindre rejält redan vid 5 månader vad jag hört, de togs isär helt när jag köpte stoet då fölet var 7 månader - men då hade fölet inte fått komma åt att dia på några veckor även fast de gick i samma hage dagtid. Rätt hård brud... Då var hon dräktig.

Nästa föl började hon mer eller mindre stöta ifrån sej vid 4-5 månader, de togs isär helt vid 6½ månad pga försäljning.

Fölens mage/tarm har ju inte anpassat sej till att livnära sej helt på grovfoder och liknande förrän de är uppemot 10-11 mån, så helst ser jag väl att de går tillsammans så länge. Dock åtskilda på nätterna tex, det kan de gott få vara från 5-6 månaders ålder. Vi får väl se vad stoet säger om nuvarande föl, om det blir alltför hårda tag måste man ju dela på dem tidigare. Blir det en hingst så tillkommer ju mognads-delen också, ifall de får för stort intresse så måste man ju dela på dem tidigare med. Men som sagt, helst 10-11 mån.

Att ta ut stoet från hagen (eller boxen) för att arbeta henne, eller tvärtom ta ut fölet - det får de vänja sej tidigt med. Var inga bekymmer att ta ut stoet ur hagen med 1 mån-föl förra gången, kommer nog göra ungefär likadant i år - dvs sätta igång stoet efter ungefär 1 mån med korta stunder från fölet. Förutsättningen då att fölet har kompisar i hagen att vara med och busa med. Det gör ju att avvänjningen sen går väldigt smidigt.
Hej! Oj! Så gamla föl måste va jobbigt för stoet! Fölen verkar oxå bli lite "knäppa" om de får gå för länge. I Holland på de stora ställena skiljer man redan vid 4 mån men d tycker jag e lite väl tidigt.Men de har ju stora grupper så dom skiljs pang med jämnåriga! Så gör man oxå på stora stuterier överallt, där har man inte tid i möjlighet o "mesa" som jag tycker funkar så bra! Jag har alltid börjat vid fyllda 5 mån på natten i boxen sidanom. Då får modern lite mindre kraftfoder. Sen blir det i box lite längre bort. Jag flyttar modern så ungen känner trygghet i sin gamla box. Nu får modern ännu mindre kraftfoder så hon sinar. Nu e d bra om man har kompis t ungen, helst samma kön, annars får man nytt helvete t nov-dec! Killarna har fattat det hela då, tro mej! Så länge fölet får träffa mor på dagarna e allt lugnt, men vid 6 mån måste den träffen avslutas! Passa då juvret lite, mjölka inte helt tomt utan bara så det inte spänner, nåra dar. Nu har du en mor som tycker det är skönt o va ifred o en unge som blir trevlig o uppskattar lite lydnad och självständighet. Lycka Till! Elsa
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 049
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 819
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 212
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 925
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp