När behöver man bestämma sig för om man vill ha barn? (utbruten från Dejtingtråden 22)

Och när ungefär bör man bestämma sig? Hur tänker ni andra som är osäkra?

När det börjar bli "för sent" rent biologisk.... Dvs runt 40-års åldern?

Sedan känner jag att det beror lite på vad för partner man har med. Jag skulle inte vilja ha barn ihop med mitt ex, men möjligtvis kanske med någon annan. (Bara för att göra det ännu mer komplicerat :p)
 
Vad menar du? Bestämma sig om vad?

Om man vill ha barn eller inte.

När det börjar bli "för sent" rent biologisk.... Dvs runt 40-års åldern?

Sedan känner jag att det beror lite på vad för partner man har med. Jag skulle inte vilja ha barn ihop med mitt ex, men möjligtvis kanske med någon annan. (Bara för att göra det ännu mer komplicerat :p)

Ja, så tänker jag också... fast samtidigt kan det ju ta flera år att bli gravid..?

Nej, gud nej, jag är glad att jag och mitt ex inte fick några barn. (Han är en jättefin person absolut, men nä.)
 
Tja.. man ”bör” väl bestämma sig när man har bestämt sig. Svårt att ta ett beslut före det. Det är ju inte ens säkert att man har bestämt sig ens när kroppen har bestämt att det är biologiskt kört :idea:

Nä, fast det är väl det som är grejen att innan dess vill man väl ha bestämt det själv. :p (I den mån man kan, är ju inte alla förunnat att kunna få alls.)
 
Och när ungefär bör man bestämma sig? Hur tänker ni andra som är osäkra?

Gud jag har ingen aning. Jag vet dock inte om jag är osäker, tycker redan jag är för gammal.

Och innan jag sen träffat nån, varit ihop några år och försökt få barn, då lär jag definitivt vara för gammal :D
(Vill inte vara en "gammal" förälder.)

Ändå bra att ni tog upp det så tidigt :)
 
Och när ungefär bör man bestämma sig? Hur tänker ni andra som är osäkra?
Jättesvår fråga. Generellt sätt tror jag det inte blir bra om man tvingar fram ett svar heller.

Rent biologiskt kam man ju inte vet om man kan få barn eller inte.
Behöver man ta hjälp så behöver man ju börja i tid. Sen beror det ju på vad man kan tänka sig att göra dvs kan man tänka sig äggdonation och att åka utomlands för att göra det.
Vissa kan ju bli gravida naturligt när de är 40 men behöver man ta hjälp då kan det ju vara svårare.
Jag tror man bara måste fundera på hur gärna man vill det. Fundera hur du vill att ditt liv ska se ut i framtiden. Men det är skitsvårt...Jag vet...:D
 
När det börjar bli "för sent" rent biologisk.... Dvs runt 40-års åldern?

Ptja, jag fyller 47 här i vår och är fortfarande fullt fertil och det är nog de flesta andra kvinnor också i den här åldern.

Så för sent är det inte ens för min del om jag nu hade velat ha fler barn. vilket jag inte vill.
 
Gud jag har ingen aning. Jag vet dock inte om jag är osäker, tycker redan jag är för gammal.

Och innan jag sen träffat nån, varit ihop några år och försökt få barn, då lär jag definitivt vara för gammal :D
(Vill inte vara en "gammal" förälder.)

Ändå bra att ni tog upp det så tidigt :)

Oj, tråkigt att du redan känner dig för gammal tycker jag... fast det är ju upp till var och en. Visst är du bara ett år äldre än mig? Jag är född i januari -87.

Jo, man vill ju ha varit tillsammans ett tag innan man börjar försöka, absolut!

Jo, det känner jag också! Jobbigt ifall någon eller båda hunnit få känslor innan man kommer på det. Han sa att det var det som var avgörande, att jag inte vet om jag vill ha eller ens om jag kan få... I nuläget är jag inte särskilt fertil tror jag - 45 kg och tränar mkt och ska göra en heklassiker! Graviditet just nu? Nä tack ;). Men visst säg att jag vetat att jag velat ha efter genomförd klassiker typ, det hade ju blivit ett annat utgångsläge...


Jättesvår fråga. Generellt sätt tror jag det inte blir bra om man tvingar fram ett svar heller.

Rent biologiskt kam man ju inte vet om man kan få barn eller inte.
Behöver man ta hjälp så behöver man ju börja i tid. Sen beror det ju på vad man kan tänka sig att göra dvs kan man tänka sig äggdonation och att åka utomlands för att göra det.
Vissa kan ju bli gravida naturligt när de är 40 men behöver man ta hjälp då kan det ju vara svårare.
Jag tror man bara måste fundera på hur gärna man vill det. Fundera hur du vill att ditt liv ska se ut i framtiden. Men det är skitsvårt...Jag vet...:D

Kan jag inte få kan jag tänka mig att ta emot hjälp om jag nu kommer fram till att jag vill ha.

En kompis till mig började försöka tidigt, tror hon var ca 21 år, vilket var tur för det tog ca 5 år, varav några med hjälp innan det blev bäbis.
 
Ptja, jag fyller 47 här i vår och är fortfarande fullt fertil och det är nog de flesta andra kvinnor också i den här åldern.

Så för sent är det inte ens för min del om jag nu hade velat ha fler barn. vilket jag inte vill.

Oj, 47 är det verkligen vanligt att vara fullt fertil då? Hur vet du att du är det?

Varför måste du bestämma dig om du vill eller inte? Om du vill så vill du, då. Fram tills dess så vet du inte alternativt vill inte. Vad ska man få ut av att "bestämma sig"?

T ex om man vill bli mamma medans man fortf är ganska ung. Eller som sagt innan kroppen bestämmer åt en.
 
Fast om man vill bli mamma medans man är fortfarande är ganska ung så vet man väl om det då? Då vill man?

Nä, inte jag iaf. Räknar mig som ganska ung.

När jag var typ 18-19-20 ville jag verkligen, ge mig ett barn igår typ. Sen blev det inte så och sen svängde jag till att jag troligen inte vill, men jag vet inte...
 
Nä, inte jag iaf. Räknar mig som ganska ung.

När jag var typ 18-19-20 ville jag verkligen, ge mig ett barn igår typ. Sen blev det inte så och sen svängde jag till att jag troligen inte vill, men jag vet inte...
Du vet väl om du vill? Du behöver inte bestämma dig för all framtid just idag utan om du inte vill nu så kan du fortfarande vilja imorgon. Du behöver inte bestämma dig nu eller någonsin men om du vet att du vill så vet du.
 
Oj, tråkigt att du redan känner dig för gammal tycker jag... fast det är ju upp till var och en. Visst är du bara ett år äldre än mig? Jag är född i januari -87.

Jo, man vill ju ha varit tillsammans ett tag innan man börjar försöka, absolut!

Jo, det känner jag också! Jobbigt ifall någon eller båda hunnit få känslor innan man kommer på det. Han sa att det var det som var avgörande, att jag inte vet om jag vill ha eller ens om jag kan få... I nuläget är jag inte särskilt fertil tror jag - 45 kg och tränar mkt och ska göra en heklassiker! Graviditet just nu? Nä tack ;). Men visst säg att jag vetat att jag velat ha efter genomförd klassiker typ, det hade ju blivit ett annat utgångsläge...




Kan jag inte få kan jag tänka mig att ta emot hjälp om jag nu kommer fram till att jag vill ha.

En kompis till mig började försöka tidigt, tror hon var ca 21 år, vilket var tur för det tog ca 5 år, varav några med hjälp innan det blev bäbis.

2 år äldre :)
Men vill nog innerst inne inte ha iom att jag tänker så mycket på åldern 🤔
 
Ptja, jag fyller 47 här i vår och är fortfarande fullt fertil och det är nog de flesta andra kvinnor också i den här åldern.

Så för sent är det inte ens för min del om jag nu hade velat ha fler barn. vilket jag inte vill.

Vid 47 års ålder är det väldigt liten chans att man är fertil. Jag har läst statistik på det.. jag tror det typ låg på en halv procents chans att bli gravid på naturlig väg hos par som aktivt försökt.
Att ha mens är inte samma sak som att vara fertil så hur vet du att du är fertil? Det måste man ju utreda hos vården?
 
Nä, inte jag iaf. Räknar mig som ganska ung.

När jag var typ 18-19-20 ville jag verkligen, ge mig ett barn igår typ. Sen blev det inte så och sen svängde jag till att jag troligen inte vill, men jag vet inte...

Jag är som dig. Vet inte om jag vill. Nu lutar det iof mer på att jag inte vill, men det kan ju ändras om jag träffar någon jag skulle vilja ha barn med. Om han nu verkligen vill ha barn och är villig att ta minst halva ansvaret.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 377
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp