När behöver man bestämma sig för om man vill ha barn? (utbruten från Dejtingtråden 22)

Oj, nu tycker jag att diskussionen plötsligt blev väldigt obehaglig, när downs togs upp som det "dåliga" exemplet. Innan, när det har låtit som allvarliga sjukdomar där man lider mycket och dör tidigt (typ), så har jag inte lika mycket att invända, eller jag har förståelse för om en blivande föräldrer tänker ett extra varv där.
Jag vet inte varför du tror att Downs syndrom inte är en allvarlig sjukdom men det är den. Jag tror att den blivit lite "gullifierad" i samband med att vissa med downs får ta mer plats och folk verkar tro att alla med downs bara är och ser lite speciella ut när det i verkligheten är så att det kan vara mer eller mindre allvarligt, en rad fysiska problem kommer ofta med, hjärtproblem t.ex är inte helt ovanligt. Känns lite samma som att många har uppfattningen om att diabetes är lite av en "lyxsjukdom" och inte så allvarlig egentligen.
 
Jag vet inte varför du tror att Downs syndrom inte är en allvarlig sjukdom men det är den. Jag tror att den blivit lite "gullifierad" i samband med att vissa med downs får ta mer plats och folk verkar tro att alla med downs bara är och ser lite speciella ut när det i verkligheten är så att det kan vara mer eller mindre allvarligt, en rad fysiska problem kommer ofta med, hjärtproblem t.ex är inte helt ovanligt. Känns lite samma som att många har uppfattningen om att diabetes är lite av en "lyxsjukdom" och inte så allvarlig egentligen.
Fast samtidigt - vilka är vi som inte har downs att bestämma att det är bättre att födas utan downs? Jag säger inte att allas liv är en dans på rosor eller att jag inte förstår vad downs kan innebära. Men att säga generellt att barnens liv inte är bra pga en diagnos? Det känns för mig jäkligt märkligt och illa faktiskt.
 
Det är vars och ens privatsak. Men det obehagliga är resonemanget om att det skulle vara positivt om "vi" kunde "förhindra" att barn med DS föds.
Det känns som att det bara är obehagligt för dig för att du redan verkar ha en bestämd åsikt om hur det skulle utföras?

Låtsas att det sker en medicinsk revolution imorgon och det kommer ett (frivilligt) vaccin kvinnor kan ta som gör så att kromosomavvikelser inte kan ske under fostrets utveckling, det blir alltså omöjligt för downs att utvecklas. Vore det verkligen obehagligt?
 
Fast samtidigt - vilka är vi som inte har downs att bestämma att det är bättre att födas utan downs? Jag säger inte att allas liv är en dans på rosor eller att jag inte förstår vad downs kan innebära. Men att säga generellt att barnens liv inte är bra pga en diagnos? Det känns för mig jäkligt märkligt och illa faktiskt.
Jag har inte sagt något alls om hur vida någons liv är bra eller inte men jag tycker det är ett lika konstigt resonemang? Det är ju väldigt lätt for oss "normala" att säga att folk med downs har det jättebra? Psykisk ohälsa är inte alls ovanligt hos individer med downs t.ex.

Jag tror att många ser söta "downsbarn" som är små solstrålar och lyckliga och gör alla andra så glada, för det är i princip alltid det som diskuteras - barnen. Inte så många verkar tänka på att dessa barn också blir vuxna sedan. Folk med downs är inte efterblivna, de vet att de är "annorlunda" och för många blir det såklart jobbigt. Det är klart man kan vara supernöjd med sitt liv ändå men det är ju inget som är tack vare diagnosen. Jag tycker det är att förminska allvaret att liksom ha "de är glada ändå" som någon sorts statement.
 
Jag vet inte varför du tror att Downs syndrom inte är en allvarlig sjukdom men det är den. Jag tror att den blivit lite "gullifierad" i samband med att vissa med downs får ta mer plats och folk verkar tro att alla med downs bara är och ser lite speciella ut när det i verkligheten är så att det kan vara mer eller mindre allvarligt, en rad fysiska problem kommer ofta med, hjärtproblem t.ex är inte helt ovanligt. Känns lite samma som att många har uppfattningen om att diabetes är lite av en "lyxsjukdom" och inte så allvarlig egentligen.
Jag förnekar vare sig det ena eller det andra. Jag har hyggligt god kännedom om både de tillstånden.

Problemet är att du skapar ett "vi" som med fördel ska förhindra att personer med downs föds.

Ser du likadant på diabetes? Bäst vore om vi kunde förhindra att de foster som bär på (anlag för) diabetes föds?
 
Jag har inte sagt något alls om hur vida någons liv är bra eller inte men jag tycker det är ett lika konstigt resonemang? Det är ju väldigt lätt for oss "normala" att säga att folk med downs har det jättebra? Psykisk ohälsa är inte alls ovanligt hos individer med downs t.ex.

Jag tror att många ser söta "downsbarn" som är små solstrålar och lyckliga och gör alla andra så glada, för det är i princip alltid det som diskuteras - barnen. Inte så många verkar tänka på att dessa barn också blir vuxna sedan. Folk med downs är inte efterblivna, de vet att de är "annorlunda" och för många blir det såklart jobbigt. Det är klart man kan vara supernöjd med sitt liv ändå men det är ju inget som är tack vare diagnosen. Jag tycker det är att förminska allvaret att liksom ha "de är glada ändå" som någon sorts statement.
Men du gör ju diskussionen omöjlig genom att argumentera mot argument som ingen framför. Då pratar du ju bara med dig själv.
 
Jag har inte sagt något alls om hur vida någons liv är bra eller inte men jag tycker det är ett lika konstigt resonemang? Det är ju väldigt lätt for oss "normala" att säga att folk med downs har det jättebra? Psykisk ohälsa är inte alls ovanligt hos individer med downs t.ex.

Jag tror att många ser söta "downsbarn" som är små solstrålar och lyckliga och gör alla andra så glada, för det är i princip alltid det som diskuteras - barnen. Inte så många verkar tänka på att dessa barn också blir vuxna sedan. Folk med downs är inte efterblivna, de vet att de är "annorlunda" och för många blir det såklart jobbigt. Det är klart man kan vara supernöjd med sitt liv ändå men det är ju inget som är tack vare diagnosen. Jag tycker det är att förminska allvaret att liksom ha "de är glada ändå" som någon sorts statement.
Och jag har inte förminskat allvaret och sagt att alla är glada?

Jag säger bara att det är helt uppåt väggarna galet att säga att det generellt är bättre att inte födas med downs - som om det automatiskt innebär ett skräpigt liv värderat efter vad som är friskt/inte friskt.
 
Jag förnekar vare sig det ena eller det andra. Jag har hyggligt god kännedom om både de tillstånden.

Problemet är att du skapar ett "vi" som med fördel ska förhindra att personer med downs föds.

Ser du likadant på diabetes? Bäst vore om vi kunde förhindra att de foster som bär på (anlag för) diabetes föds?
Det vore väl jättebra om diabetes kunde förhindras? Jag har inte hört en enda människa med diabetes typ 1 vara glad eller tacksam för att de föddes med den sjukdomen. Jag är rätt säker på att alla gärna skulle sluppit om de haft möjligheten.
 
Jag säger bara att det är helt uppåt väggarna galet att säga att det generellt är bättre att inte födas med downs - som om det automatiskt innebär ett skräpigt liv värderat efter vad som är friskt/inte friskt.
Men det är väl inte samma sak? Att anse att downs syndrom generellt är ett handikapp för den som föds med det är väl inte samma sak som att man anser att de har ett skräpliv som inte är något värt? Så tänker inte jag på handikappade i alla fall.
 
Och jag har inte förminskat allvaret och sagt att alla är glada?

Jag säger bara att det är helt uppåt väggarna galet att säga att det generellt är bättre att inte födas med downs - som om det automatiskt innebär ett skräpigt liv värderat efter vad som är friskt/inte friskt.
Jag håller inte med helt enkelt. En människa som inte föds finns aldrig, det handlar inte om att leva med downs eller inte få leva alls, det är två helt olika saker.
 
Det vore väl jättebra om diabetes kunde förhindras? Jag har inte hört en enda människa med diabetes typ 1 vara glad eller tacksam för att de föddes med den sjukdomen. Jag är rätt säker på att alla gärna skulle sluppit om de haft möjligheten.
Men det var ju inte alls frågan, och det var inte heller den vinkeln du tog upp.
 
Jag tycker inte att det var det minsta intressant och tycker inte om att bli inmotad i ett diskussionshörn där jag avkrävs svar på påhittade scenarion.
Den åsikten har du naturligtvis all rätt till. Men jag tycker fortfarande att svaret var tramsigt och snäsigt i onödan. Det finns inget krav att svara någon på ett forum och känner man att man ändå vill meddela sitt ointresse av en vinkling på diskussionen kan man ju göra det någorlunda artigt.
 
Den åsikten har du naturligtvis all rätt till. Men jag tycker fortfarande att svaret var tramsigt och snäsigt i onödan. Det finns inget krav att svara någon på ett forum och känner man att man ändå vill meddela sitt ointresse av en vinkling på diskussionen kan man ju göra det någorlunda artigt.
Men anmäl mitt inlägg då, i stället för att läxa upp mig. Moderatorerna löser säkert det som behövs. Jag fick en fråga och svarade på den som jag ansåg att den frågan förtjänade. Jag tycker det är obehagligt att sitta och spekulera i hur vi skulle kunna begränsa mängden barn med DS.
 
Det är vars och ens privatsak. Men det obehagliga är resonemanget om att det skulle vara positivt om "vi" kunde "förhindra" att barn med DS föds.

Fast så tolkar jag det inte. Vi läser uppenbarligen in helt olika saker. Jag ser snarare att @Exile menar att i den bästa av världar skulle ingen behöva födas med de problem en omfattande diagnos innebär. Det är ju samma sak som att jag önskade att min kusin - som har en cp-skada som medfört stort lidande vad gäller hens förmåga att gå och röra sig obehindrat (många o långa sjukhusvistelser, otaliga operationer, mkt smärta osv) samt då även hens förmåga att leva självständigt och oberoende - skulle fått ett liv utan dessa komplikationer. Det har inget att göra med att jag önskar att hen ska dö.

Och utan att gå in på specifika diagnoser så finns det fler såna personer en önskat ett mer lättsamt och mindre smärtsamt liv.

Jag tror ovanstående skribent endast menat att DS är ett syndrom där inskränktheten för individen är stor. Men DS tas möjligen som exempel eftersom det är nåt som de flesta kan relatera till. Jag har en bekant med ett barn som har DS och hen är inte ens 10 år men har varit runt på fler sjukhus, operationer o rehab än de flesta gör i ett helt liv. Följder av sitt syndrom. Jag tror ingen hellre vill att det barnet får tillbringa sin uppväxt på sjukhus istället för i lekparken sas.
 
Det var det väl? Du frågade om jag ser på diabetes på samma sätt och svaret är att ja det gör jag?
Okej. Så det bästa, enligt din mening, vore om "vi" (vilka "vi" nu är) kunde tillse att ingen föds med (anlag för?) diabetes och att ingen föds med downs.

Det verkar bli rätt många tillstånd som du skulle vilja att "vi" kunde sortera bort?
 
Okej. Så det bästa, enligt din mening, vore om "vi" (vilka "vi" nu är) kunde tillse att ingen föds med (anlag för?) diabetes och att ingen föds med downs.

Det verkar bli rätt många tillstånd som du skulle vilja att "vi" kunde sortera bort?
"Vi" är ju än så länge hypotetiskt eftersom ingen sån här teknik existerar just nu, vi har ju kub-testet och det är ju jättebra iaf.

Och ja det skulle väl säkert bli en rätt lång lista men jag ser fortfarande inte problemet. För att ta något lite oskyldigare som kanske inte väcker lika mycket anstöt så vore det väl superfint om diverse synfelkunde få utrotas och framtida barn inte behövde glasögon?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 377
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp