När behöver man bestämma sig för om man vill ha barn? (utbruten från Dejtingtråden 22)

Om man förespråkar kärnfamilj borde man tycka att folk ska skaffa barn sent så de inte hinner skaffa fler med en ny partner.
Nej, jag tycker nog att det är viktigare att ta beslut om att skaffa barn med en partner som är redo för ett liv som familj, jag kan inte tycka att det är moget att skaffa sig barn sent i försäkran om att det ska vara "för sent" för annan partner. Det var en oerhört märklig tankevurpa du gjorde.
 
Fast är det i så fall inte större risk med splittrade familjer, halvsyskon och bonusbarn om folk skaffar barn tidigt? Eftersom par som träffas tidigt i högre grad separerar än par som träffas senare i livet.
Varför är trenden så tydlig att vi separerar i högre grad nu tror du?
 
Nej, jag tycker nog att det är viktigare att ta beslut om att skaffa barn med en partner som är redo för ett liv som familj, jag kan inte tycka att det är moget att skaffa sig barn sent i försäkran om att det ska vara "för sent" för annan partner. Det var en oerhört märklig tankevurpa du gjorde.
Hehe..nä det är ju du som gjorde en märklig tankevurpa..
Mitt svar var ju bara en logisk följd på det.
 
Varför är trenden så tydlig att vi separerar i högre grad nu tror du?

På rund av alla feminazis och andra vänstervridna nymodigheter såklart. Nej, för att normen att vi ska hålla ihop oavsett vad är svagare, så att par som växer ifrån varandra med tiden separerar i stället för att stanna bara för att man ska. Det är få personer som är samma person vid 35 som man var vid 20, så det är väl bra att man numer får möjligheten att utvärdera och omvärdera sina val kontinuerligt i stället för att vara låst till ett val man gjorde som mycket ung. Det är fantastiskt med par som håller ihop och är lyckliga hela livet igenom, men att man fortsätter att vara tillsammans är inget kvitto på att det är bra varken för paret eller för barnen.

Mina föräldrar separerade, och det är betydligt bättre att se dem båda lyckliga isär än olyckliga ihop. Att de nu för tiden är nära vänner och att far min dessutom blivit bästa vän med min mammas make är ju bara en fantastiskt trevlig bonus. Hemska splittrade familj, som du hör.

Men det var egentligen inte det vi diskuterade. Att par som träffas unga i högre grad separerar än de som träffas sent är ett faktum. Så om man önskar färre separerade familjer så bör ju önskan snarare vara att folk skaffar barn just sent, och inte tidigt.
 
Jag orkar inte ge mig in i den här grötiga, hacka på kvinnor-diskussionen som startat här i tråden. Så jag ger mig på grundfrågan istället :).

När jag var yngre så trodde jag, som många andra, att jag absolut skulle vilja ha barn innan 30. Sen blev jag 29 och var inte alls redo. Vi sa att vi skulle börja inom ett par år men vi var inte redo då heller.

Nu vet jag inte när eller om det blir. Jag vet att min make skulle bli världens bästa pappa och jag vill gärna ha barn men blir det ingenting så tänker jag att det får vara okej också. Vi kan ha världens finaste liv ihop oavsett.
 
Det handlar inte om egoism.
Att adoptera är otroligt svårt. Det är väldigt långa köer. Det är väldigt få barn som kommer till Sverige som adopterade idag.
Att ta hand om ett barn som behöver fosterfamilj är också svårt att bli godkänd för om man inte har erfarenhet.

Här jag bor är det enormt stort behov för fosterförälder och man behöver inte ha haft egna barn innan, det räcker att man är en (eller två) vettig människa med ordnat ekonomi. Kurser och uppfölgning ges givetvis.
Tänkte inte främst på utomlandsadoption, det är nog inte så vanligt längre nej.
 
Här jag bor är det enormt stort behov för fosterförälder och man behöver inte ha haft egna barn innan, det räcker att man är en (eller två) vettig människa med ordnat ekonomi. Kurser och uppfölgning ges givetvis.
Tänkte inte främst på utomlandsadoption, det är nog inte så vanligt längre nej.

Jag tror det är stor efterfrågan på fosterfamiljer nästan överallt, eller familjehem som det heter nu för tiden. Men jag ser det som en helt annan sak än att ha egna barn (adopterade eller biologiska).
 
Här jag bor är det enormt stort behov för fosterförälder och man behöver inte ha haft egna barn innan, det räcker att man är en (eller två) vettig människa med ordnat ekonomi. Kurser och uppfölgning ges givetvis.
Tänkte inte främst på utomlandsadoption, det är nog inte så vanligt längre nej.
Ok. Det är väldigt få svenska barn som adopteras.
När jag kollade upp kring fosterfamilj så ville de ha personer som redan hade barn eller erfarenhet. Men det kan ju vara olika.
Men jag förstår att folk hellre vill ha ett barn som man vet stannar? Fosterbarnen är ju kanske bara där under en period eller när de har behov. Jag skulle gå sönder av att lämna ifrån mig ett barn efter ett par år.. Jag hade gärna varit fosterfamilj men tänker att det är något annat än egna barn.
 
Jag tror det är stor efterfrågan på fosterfamiljer nästan överallt, eller familjehem som det heter nu för tiden. Men jag ser det som en helt annan sak än att ha egna barn (adopterade eller biologiska).

Fast beror inte det lite på vad man gör det till? I många fall kan man ju även få möjlighet att adoptera fosterbarnen om det fungerar bra...
 
Jag ägnade åren mellan 20 och 30 åt plugg och att hitta en bra position på arbetsmarknaden för att jag inte hade någon annan tanke i huvudet. Det var helt rätt då och är det fortfarande.

Barn trodde jag var något som skulle komma så småningom, inte för att jag själv styrde det dit utan för att det är vad som händer de flesta. Det bekymrade mig inte alls.

Vid 36 vaknade jag upp och insåg att hoppsan, ska det bli några barn gjorda här så måste jag bestämma mig! :nailbiting: Hade ingen stadig relation så jag fick klura på om jag var beredd att dra igång det hela på egen hand. Kom snabbt fram till Aldrig i helvete, jag är inte kapabel nog. Sen släppte jag det.

Hade jag fått barn hade det varit ok, nu fick jag aldrig det och det är också ok. Jag saknar inte att inte ha barn och jag ångrar inget, det vore meningslöst. Ens val vid olika tidpunkter är ju oftast bästa alternativet just då.
 
Fast beror inte det lite på vad man gör det till? I många fall kan man ju även få möjlighet att adoptera fosterbarnen om det fungerar bra...
Jag tycker inte man ska underskatta hur svårt det nog kan vara också.
De bekanta jag har som varit fosterfamilj har tyckt det varit fantastiskt men otroligt tufft. Att ha ansvar för ett barn som kan ha haft det väldigt tufft. Frågan är ju om man räcker till... Jag förstår att många är tveksamma...
Det passar ju inte alla att ta ansvar för barn som kan må dåligt eller ha en speciell situation.
 
Fast beror inte det lite på vad man gör det till? I många fall kan man ju även få möjlighet att adoptera fosterbarnen om det fungerar bra...

Nja, du har nog inte så värst mycket påverkansmöjlighet. Barnen kan ha vårdnadshavare som har rättigheter, och det är inte säkert att socialtjänsten tycker samma som du i slutändan. Många barn är äldre, träffar sina föräldrar regelbundet eller kanske inte ens är hos dig heltid. Familjehem är bra om man vill erbjuda ett barn en trygg plats att vara på, men så länge du inte har vårdnad och barnet på heltid så är det sannolikt en extremt stor skillnad från att ha egna barn.
 
Nej, det är ovanligt att barn i familjehem adopteras av familjehemsföräldrarna.

https://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2014mars/fabarnifamiljehemadopteras

Som jag förstått det så väljer socialtjänsten i största möjliga utsträckning att barnen ska vara med sina vårdnadshavare, som oftast också är de biologiska föräldrarna. Det krävs nog väldigt mycket för att vårdnaden ska fråntas båda föräldrarna, mot bådas vilja, och låtas adopteras till ett familjehem. Tyvärr verkar det ju finnas en hel del fall där vårdnaden fortsätter tillhöra föräldrarna även när det inte borde..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 375
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: MML
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: WildWilma
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp