När berätta för chef om graviditet?

cherie

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren.

Jag hade helst velat vänta tills ultraljud i vecka 13, men det kommer ske när chefen redan gått på semester. Nästa möjlighet att berätta är när jag tillbaka på jobbet efter sommaren och jag är då i vecka 19-20. Så - de alternativ som finns är att berätta för chefen innan sommaren och innan ultraljud (omkring vecka 10) eller halvvägs in i graviditeten. Jag tycker det sistnämnda blir lite för sent egentligen, men det förstnämnda lite för tidigt.

Det finns flera faktorer som gör att jag inte vill vänta för länge med att berätta - typ för att kunna planera min höst på ett bra sätt, kunna tacka nej till vissa arbetsuppgifter som jag eg skulle vilja åta mig men som pga graviditeten och föräldraledighet blir dålig tajming, ge arbetsplatsen möjlighet att planera för personal till vårt team som i och med min frånvaro kommer bli väldigt underbemannat etc. Just nu har de gjort en personalplanering något år framåt som grundar sig på att jag kommer vara en stabil punkt i teamet. Min tjänst lär troligtvis vara väldigt svår att ersätta pga brist på mitt yrke.

Samtidigt är jag ju såklart rädd för att graviditeten inte går som tänkt. Jag vill då inte att min chef ska veta att vi planerar barn inom snar framtid - hon är ingen som någonsin medvetet skulle diskriminera pga det, men jag förstår ju själv att jag då kanske inte kommer prioriteras till vissa projekt eller arbetsuppgifter som löper med långsiktigt. En annan nackdel med att berätta innan sommaren (inte mitt problem egentligen, jag vet, men jag bryr mig mkt om min chef) är att jag lägger på extra stress på min chef precis innan en välbehövlig semester för henne.

Hur skulle ni gjort i min sits och när berättade ni för er chef?
 
Jag hade berättat tidigt.


Jag berättade för min chef långt innan första ul.
Men för arbetskamraterna senare.

Tänkte att om något går snett är det kanske bra om chefen ändå har vetskap om läget.
Och går det bra är det en fördel om chefen vet om det och kan planera för arbetsplatsen i god tid.

Även om du berättar före semestern så behöver hon ju för den skull inte lägga all tanke på detta alldeles just på semestern utan släppa det tills semestern är över.
 
Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren.

Jag hade helst velat vänta tills ultraljud i vecka 13, men det kommer ske när chefen redan gått på semester. Nästa möjlighet att berätta är när jag tillbaka på jobbet efter sommaren och jag är då i vecka 19-20. Så - de alternativ som finns är att berätta för chefen innan sommaren och innan ultraljud (omkring vecka 10) eller halvvägs in i graviditeten. Jag tycker det sistnämnda blir lite för sent egentligen, men det förstnämnda lite för tidigt.

Det finns flera faktorer som gör att jag inte vill vänta för länge med att berätta - typ för att kunna planera min höst på ett bra sätt, kunna tacka nej till vissa arbetsuppgifter som jag eg skulle vilja åta mig men som pga graviditeten och föräldraledighet blir dålig tajming, ge arbetsplatsen möjlighet att planera för personal till vårt team som i och med min frånvaro kommer bli väldigt underbemannat etc. Just nu har de gjort en personalplanering något år framåt som grundar sig på att jag kommer vara en stabil punkt i teamet. Min tjänst lär troligtvis vara väldigt svår att ersätta pga brist på mitt yrke.

Samtidigt är jag ju såklart rädd för att graviditeten inte går som tänkt. Jag vill då inte att min chef ska veta att vi planerar barn inom snar framtid - hon är ingen som någonsin medvetet skulle diskriminera pga det, men jag förstår ju själv att jag då kanske inte kommer prioriteras till vissa projekt eller arbetsuppgifter som löper med långsiktigt. En annan nackdel med att berätta innan sommaren (inte mitt problem egentligen, jag vet, men jag bryr mig mkt om min chef) är att jag lägger på extra stress på min chef precis innan en välbehövlig semester för henne.

Hur skulle ni gjort i min sits och när berättade ni för er chef?
Finns det möjlighet att meddela chefen privat efter ultraljudet?
Annars hade jag nog berättat innan.
Och grattis till graviditeten!
 
Det var inte länge sedan man gjorde stora ultraljudet vecka 18 och då var det normala att man berätta på jobbet efter det. Alla arbetsplatser klarade av det då, så din arbetsplats kommer klara av att du berättar i vecka 19-20.

Jag tror det gör varken till eller från om du berättar före semestern eller efter, om det ändå inte går att hitta en vikarie. Vad ska din chef göra med den informationen? Bättre att berätta direkt efter semester, när ”nyterminskänslan” har infunnit sig och alla har nya krafter.
 
Jag hade inte berättat innan sommaren iom att det är så tidigt.

Däremot så berättade jag för mina chefer när jag var i vecka 8 eller nåt bara för att jag mådde så otroligt dåligt att de märkte att det var något och kallade till ett möte. Jag mådde väldigt illa och kom in tårögd till jobbet för att hormonerna gjorde det lite jobbigt för mig i början. Men om det hade gått att dölja hade jag gjort det.
 
@MiniLi Väldigt sant. Jag kommer dock snart få fråga om att åta mig nya arbetsuppgifter/projekt, som jag egentligen väldigt gärna vill men som sagt inte kan just nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mitt nej (har också själv sagt innan att jag är intresserad av det uppdraget). Men jag kanske inte behöver motivera mitt nej just där och då, kan ju tydliggöra när jag berättat om graviditeten att jag fortfarande är intresserad men längre framåt i tiden... Finns dock chans att chefen ändå skulle vilja ha med mig i det projektet, trots att jag är borta på föräldraledighet ett tag, men då är risken att chansen är borta efter sommaren när jag berättar, pga utbildningar som behöver anmälas till etc. Svårt det här! Jag ska också hålla en ganska omfattande utbildning av ett gäng kollegor i höst och jag vet inte om min chef eg skulle behöva ha info om min graviditet för att vi ska kunna planera det ihop på ett bra sätt. Nu försöker jag planera det själv så jag ska få det klart hyfsat till jag går på föräldraledighet, men hon kanske inte tycker den planeringen är det optimala egentligen...

Men, det lutar nog åt att jag avvaktar med att berätta till efter sommaren ändå. Tror jag.
 
@MiniLi Väldigt sant. Jag kommer dock snart få fråga om att åta mig nya arbetsuppgifter/projekt, som jag egentligen väldigt gärna vill men som sagt inte kan just nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska motivera mitt nej (har också själv sagt innan att jag är intresserad av det uppdraget). Men jag kanske inte behöver motivera mitt nej just där och då, kan ju tydliggöra när jag berättat om graviditeten att jag fortfarande är intresserad men längre framåt i tiden... Finns dock chans att chefen ändå skulle vilja ha med mig i det projektet, trots att jag är borta på föräldraledighet ett tag, men då är risken att chansen är borta efter sommaren när jag berättar, pga utbildningar som behöver anmälas till etc. Svårt det här! Jag ska också hålla en ganska omfattande utbildning av ett gäng kollegor i höst och jag vet inte om min chef eg skulle behöva ha info om min graviditet för att vi ska kunna planera det ihop på ett bra sätt. Nu försöker jag planera det själv så jag ska få det klart hyfsat till jag går på föräldraledighet, men hon kanske inte tycker den planeringen är det optimala egentligen...

Men, det lutar nog åt att jag avvaktar med att berätta till efter sommaren ändå. Tror jag.
Men kan du inte åta dig nya uppgifter oavsett? Eller är det uppgifter som krockar tidsmässigt?
 
Jag berättade runt v. 20. Med facit i hand tycker jag det var försent. Jag hade det ganska kämpigt främst mentalt och önskar jag hade haft möjlighet att få det lite lättare.
 
@MiniLi Ja, precis, det krockar tidsmässigt för det handlar om en nytt projekt som i så fall skulle implementeras på arbetsplatsen vid den tiden då jag är på föräldraledighet. Det skulle innebära att projektet skulle behöva ”pausas” och bli fördröjt kanske upp till ett år (tills jag kommer tillbaka), vilket jag tycker känns sådär.
 
@MiniLi Ja, precis, det krockar tidsmässigt för det handlar om en nytt projekt som i så fall skulle implementeras på arbetsplatsen vid den tiden då jag är på föräldraledighet. Det skulle innebära att projektet skulle behöva ”pausas” och bli fördröjt kanske upp till ett år (tills jag kommer tillbaka), vilket jag tycker känns sådär.
Ah, svårt!
 
Jag berättade för min närmsta chef väldigt tidigt. Typ v 8 redan men kollegorna fick reda på det typ v 15, främst pga att jag blev sjukskriven då. Kräktes en hel del på jobbet innan dess.
 
Det blir nog så att jag avvaktar med att berätta tills efter ultraljud ändå, vilket alltså kommer innebära direkt efter sommaren. Det beror mest på att jag faktiskt börjat känna mig lite osäker på om det egentligen är något som växer i magen - har så väldigt få graviditetssymtom och det enda jag har börjar dessutom försvinna trots att det än är väldigt tidigt. Hade jag haft fler vanliga symtom som kanske även ökat med tiden så hade jag nog vågat berätta innan sommaren, för det hade också känts bättre egentligen. Om det börjar dyka upp nya eller ökade tecken på att graviditeten faktiskt fortlöper så kanske jag ändrar mig.

Tack för input allihop!
 
Nu har ju du @cherie redan bestämt dig, men som en allmän input tycker jag att det är viktigt att inte diskriminera sig själv för att man är gravid. Tänk på att arbetsgivaren är förbjuden att göra det genom lag, så det finns ingen anledning att göra det mot sig själv.

För egen del har jag
- vid första barnet berättat efter RUL (jag blev sedan inlagd v 25 och barnet föddes v 26 så det var snabba puckar),
- vid andra barnet redan innan jag blev gravid,
- och vid tredje barnet efter KUB.
Varje variant har varit utifrån de förutsättningar jag haft vid tillfället och även om två av graviditeterna slutat med att jag försvunnit från jobbet hastigt och lustigt istället för i planerad ordning så har allt rett ut sig :)
 
Jag berättade för chefen rätt tidigt, minns inte exakt men innan ultraljudet. För kollegorna samma dag som vi gjorde ultraljud :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 181
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 026
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 552
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp